Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2016, 13:59   #181
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Flyselskapet har ikke så mye å si i denne sammenhengen. Det er Tilsynet som lager reglene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2016, 20:36   #182
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

"Gåstaver" (skistaver uten metallbrodden) behandles for det meste på samme måte som krykker: tillatt i kabinen så lenge du har behov for dem. Regn med å bli nektet plass ved nødutgang... For skistaver er det bare å belage seg på å sjekke dem inn, men om du legger dem i en skipose eller bare teiper dem sammen avgjør du selv.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2016, 09:59   #183
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,755
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

For å ikke dra stikkprøver i København-tråden helt på viddene, så fortsetter jeg heller her.

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hmm, litt som de evinnelige gitarene til gitarkameratene!

For å være djevelens advokat, så får du kjøpe et sete til eplet ditt! Jeg tror jeg hadde blitt litt putt om jeg ikke fikk plass til stæsjet mitt, for at du skulle dra med den en iMac, som helt klart er utafor håndbagasjemålene...

Særlig ikke i juletida, da det generelt er fullt overalt..
Hehe ja, der har du vel også meg, men jeg har heldigvis fått "shippet" gitaren (og ukulelen (!) min) sørover allerede, så jeg slipper å tenke på det i tillegg. Jeg er egentlig enig med deg altså, men la oss se på tallene:

Esken er ca 21 cm dyp, 52 bred og ca 65 høy. SAS sine håndbagasjemål er 23 cm dyp, 40 bred og 55 høy. 70 liter mot 50 liter sånn cirkus.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde tenkt å ta den med meg sørover 15. des i anledning Flyprats julebord. Antagelig litt roligere på håndbagasjefronten da.

Hvis derimot Flyprats lesere finner dette svært kritikkverdig, vil jeg undersøke mulighetene for å sende den med Posten. Norgespakken er vel forsikret inntil en viss sum.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2016, 15:48   #184
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
For å ikke dra stikkprøver i København-tråden helt på viddene, så fortsetter jeg heller her.



Hehe ja, der har du vel også meg, men jeg har heldigvis fått "shippet" gitaren (og ukulelen (!) min) sørover allerede, så jeg slipper å tenke på det i tillegg. Jeg er egentlig enig med deg altså, men la oss se på tallene:

Esken er ca 21 cm dyp, 52 bred og ca 65 høy. SAS sine håndbagasjemål er 23 cm dyp, 40 bred og 55 høy. 70 liter mot 50 liter sånn cirkus.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde tenkt å ta den med meg sørover 15. des i anledning Flyprats julebord. Antagelig litt roligere på håndbagasjefronten da.

Hvis derimot Flyprats lesere finner dette svært kritikkverdig, vil jeg undersøke mulighetene for å sende den med Posten. Norgespakken er vel forsikret inntil en viss sum.
Ta ut disk, så mister du i allefall ikkje data om du sender med posten.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 12:00   #185
PaganiZ
Newcomer
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 17
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Jeg har en kommende reise i SAS Go Light. Jeg hadde EBS da reisen ble bestilt men er nå EBB. På sas.no står det i billetten at jeg har bagasje inkludert, pga EBS.

Kan jeg ta med bagasje, selv om jeg nå er EBB?
PaganiZ is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 14:51   #186
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by PaganiZ View Post
Jeg har en kommende reise i SAS Go Light. Jeg hadde EBS da reisen ble bestilt men er nå EBB. På sas.no står det i billetten at jeg har bagasje inkludert, pga EBS.

Kan jeg ta med bagasje, selv om jeg nå er EBB?
Nei, det kan du ikke, vil ikke få lov til det på flyplassen.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 16:54   #187
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS SAS: Frakt av møbler etc.

Hei!
Skal kjøpe to spisestuestoler i København i sommer og frakte de med meg hjem.
Har sølvkort på SAS og dermed 2 kolli. Er det noen som har erfaring eller tips med frakt av slikt på SAS? Bør det være spesialbaggasje?
martino is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 17:23   #188
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: SAS: Frakt av møbler etc.

Er de flatpakket?

Du ryker nok på dimensjonene .. sjekk nettsiden for detaljer. Sjekk også hva selger tar for å sende det.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2017, 11:57   #189
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

United har endret reglene slik at alle som har de billigste billettene og ikke betaler ekstra for å sjekke inn bagasje nå må manuelt sjekkes ved skranke før de får boardingkort. Ja, de kan ikke lengere bruke online checkin, app eller innsjekkingsautomat. Man kan forvente litt kø...
https://thepointsguy.com/2017/06/yet...basic-economy/
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 08:09   #190
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Noen som vet om man med billetter i Economy Light hos Swiss, som er den uten bagasje, får med seg en koffert når man er EBG? Jeg blir ikke helt klok av Swiss sine sider om man med status får med seg en koffert eller ikke
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 11:09   #191
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,979
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Noen som vet om man med billetter i Economy Light hos Swiss, som er den uten bagasje, får med seg en koffert når man er EBG?
Jeg har samme spørsmålet; får man med bagasje på billigste Lufthansa-billett når man er EBG (LH´s europaruter) ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 11:31   #192
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Jeg kan svare for både Swiss og Lufthansa at du ikke får med ekstra bagasje som EBG ved lowfare. Dessverre, der er det kun SAS som er greie
Chris1 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 11:47   #193
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Chris1 View Post
Jeg kan svare for både Swiss og Lufthansa at du ikke får med ekstra bagasje som EBG ved lowfare. Dessverre, der er det kun SAS som er greie


Med ekstra mener du ikke bagasje i det hele tatt? Eller ekstra koffert?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 12:06   #194
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Jeg har samme spørsmålet; får man med bagasje på billigste Lufthansa-billett når man er EBG (LH´s europaruter) ?

Kan bekrefte at man IKKE får med innsjekket bagasje på billigste LH-billett som EBG. Hadde en slik billett på returen fra MUC for en tid siden, og måtte betale ekstra for koffert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 12:10   #195
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Economy Class Light på LH/LX i Europa inkluderer kun håndbagasje. Gjelder for alle, uavhengig av status. link
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 12:12   #196
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Med ekstra mener du ikke bagasje i det hele tatt? Eller ekstra koffert?
Det står relativt tydelig svar her:
http://www.staralliance.com/en/gold-status

Extra Baggage Allowance

You can take an extra 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies or an extra piece where the piece concept applies.

Some airlines do not offer this benefit on individual flights but only on connecting Star Alliance flights. Within Europe on "Light" fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS and "Check&Go" fares offered by Brussels Airlines, the extra baggage allowance is not offered.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2018, 13:04   #197
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Bagasje I business som gold

SAS sier i mail at man kan ha med 3*23kg på PVG cph. Det er vel feil, men hvorfor sier de det? Ved utreise så måtte jeg diskutere i checkin da jeg hadde en over 23 kg. Hun påsto da at det var fordi første flight var osl cph og der er det (hvis ingen videre forbindelse) 23kg. Men nå sier de det samme for checkin i PVG.
Andre som får feil baggasje i bookingen?
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2018, 13:12   #198
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: Bagasje I business som gold

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
SAS sier i mail at man kan ha med 3*23kg på PVG cph. Det er vel feil, men hvorfor sier de det? Ved utreise så måtte jeg diskutere i checkin da jeg hadde en over 23 kg. Hun påsto da at det var fordi første flight var osl cph og der er det (hvis ingen videre forbindelse) 23kg. Men nå sier de det samme for checkin i PVG.
Andre som får feil baggasje i bookingen?
Dette har jeg ikke opplevd. Flyr du Business skal det jo vær 4 * 32 kg som SAS Gold.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2018, 13:51   #199
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Bagasje I business som gold

Jeg har fått "inntil" 32 Kg på ett kolli som Gold i vanlig eco senest med SK2303 04.11.2018. Kolliet vårt veide vanvittige 29,5 kg...

Som Gold med full flex på WF562 i morgen står det at jeg kan ta med "4 bag(s) not exceeding 23Kg each"
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2018, 14:11   #200
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Bagasje I business som gold

Det høres unektelig litt rart ut. Om du reiser OSL-CPH-PVG med sammenhengende billett , SK hele veien og EBG, og CPH-PVG er Business, så skal du kunne ha 4*32kg helt fra OSL. Tilsvarende tilbake PVG-CPH-OSL, med Business PVG-CPH og EBG, skal du også ha 4*32kg helt frem til OSL. Grensen på 23kg mellom OSL og CPH skal kun ha noe å si dersom det er separate billetter...

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
Quote:
Hvis du er EuroBonus Gull- eller Diamant-medlem, kan du sjekke inn to ekstra kolli (vekt basert på reiseklasse)
... og vekten for "reiseklasse" Business er 32kg...
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 16-12-2018 at 14:13.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS MD 82 Star Alliance Gulboble Samlerhjørnet 0 07-06-2015 21:40
SAS MD 82 og 343 Star Alliance 1:400 Gulboble Samlerhjørnet 0 13-10-2014 15:48
Star Alliance: Oppgradering på SAS-poeng BårdK Reiseforum 12 23-03-2014 15:00
SAS Braathens og Star Alliance... LTH Flyforum 4 24-02-2006 10:26
SAS Braathens / Star Alliance LN-BIZ Flyforum 7 26-06-2005 12:01


All times are GMT +2. The time now is 03:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.