Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2022, 03:54   #21
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Maui ….

Jurassic Park er innspilt på Kauai. Mange scener fra Gilligans Island og. Vi endte opp på en av sistnevntes strender uten og vite det. Ca 50 strender nesten uten folk.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2022, 04:10   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Er det noen direkteruter fra Europa til Hawaii-øyene?
Naar du skriver «direkterute» saa mener jeg at Western forsoekte en sesong med HNL-ANC-LGW tidlig paa 80 tallet, Western hadde ogsaa paa den tiden Denver London Gatwick.

Pan Am hadde jo en direkterute Fornebu Honolulu (via LHR - LAX) med flybytte baade i London og Los Angeles (direkterute er jo samme rute nummer hele veien ).

Hawaiian pratet om Nonstop til Europa naar jeg jobbet her ute i 2014-2015, ble endel media prat og jeg mener at Kjos ogsaa pratet om en nonstop LGW-HNL, i begge tilfeller ble det med prat. Men jeg ser ikke bort i fra vi ser en rute om et par aar, naar Condor faar A330-900 og Hawaiian faar 787.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2022, 04:44   #23
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Maui ….

Tror det er marked for det. Jeg kommer aldri til og skjønne hvorfor Europeere flyr til Punta Cana, Santo Domingo eller Puerto Plata i DR. Eller Cancun, råtthåll alle sammen. Så mye flotte deastinasjoner i Europa som har kort flytur.
Hawaii er et paradis, og der tror jeg det blir stor etterspørsel om de flyr no stop fra Europa. Men det er langt.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2022, 11:52   #24
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Maui ….

Min første tur over til Honolulu var juli 1970. Var flygærn på den tiden også ville fly 747. Studerte de i Everett 1969 avstand gjennom gjerdet,, på studentutveksling til Seattle

Aner ikke hvordan jeg kjøpte billetter, muligens PA kontoret i Oslo.

Så det ble PA 747-100 LAX-HNL, Og CO 747-100 HNL-LAX. Garantert blant de absolutt første levert 747. I økonomi et sete mindre i bredden. På CO ble jeg invitert i loungen i 2. etg.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2022, 09:52   #25
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,181
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Naar du skriver «direkterute» saa mener jeg at Western forsoekte en sesong med HNL-ANC-LGW tidlig paa 80 tallet, Western hadde ogsaa paa den tiden Denver London Gatwick.

Pan Am hadde jo en direkterute Fornebu Honolulu (via LHR - LAX) med flybytte baade i London og Los Angeles (direkterute er jo samme rute nummer hele veien ).

Hawaiian pratet om Nonstop til Europa naar jeg jobbet her ute i 2014-2015, ble endel media prat og jeg mener at Kjos ogsaa pratet om en nonstop LGW-HNL, i begge tilfeller ble det med prat. Men jeg ser ikke bort i fra vi ser en rute om et par aar, naar Condor faar A330-900 og Hawaiian faar 787.
Jeg husker Kjos pratet litt om rute til HNL, men som DC-8-63 sier så ble det med prat. Jeg så litt på distansen fra London til Hawaii på Great Circle Mapper og den gav en avstand på 11600 km. Dette bør da være greit overkommelig for dagens moderne fly. Tipper også at det kommer rute fra Europa til Hawaii i løpet av ikke altfor lang tid.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2022, 17:27   #26
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Maui ….

Og når nordmenn lander i HNL, så lurer de nok om de har flydd for langt. Mer japanere i Honolulu enn i Tokyo….
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 11:19   #27
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Maui ….

Direkterute Europa-HNL er vel litt som Qantas sin rute til Perth fra LHR? Ganske langt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 11:25   #28
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Direkterute Europa-HNL er vel litt som Qantas sin rute til Perth fra LHR? Ganske langt.
LHR-PER er faktisk litt lenger enn LHR-HNL
Martin is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 13:46   #29
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Maui ….

Takk for flott rapport, som vanlig. Det kan jo bli enda mer spennende å komme på en fly&øl om dere setter dere fast ute på holmen.

Og for de som synes Honolulu blir langt, dyrt og komplisert. Så vil jeg minne om Oulu. Det rimer og er veldig mye billigere. Jeg og Pellefanten dro dit når vi drømte om Honolulu men ikke hadde penger nok. Funka panser med Oulu.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 14:05   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for flott rapport, som vanlig. Det kan jo bli enda mer spennende å komme på en fly&øl om dere setter dere fast ute på holmen.

Og for de som synes Honolulu blir langt, dyrt og komplisert. Så vil jeg minne om Oulu. Det rimer og er veldig mye billigere. Jeg og Pellefanten dro dit når vi drømte om Honolulu men ikke hadde penger nok. Funka panser med Oulu.
Nalikari Beach er helt topp! Iskrem kiosk har den også!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 20:10   #31
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,181
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
LHR-PER er faktisk litt lenger enn LHR-HNL
LHR-PER er vel betydelig lenger enn LHR-HNL. Great Circle Mapper sier at LHR-HNL er 11 647 km og LHR-PER er 14 499 km.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 20:45   #32
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for flott rapport, som vanlig. Det kan jo bli enda mer spennende å komme på en fly&øl om dere setter dere fast ute på holmen.

Og for de som synes Honolulu blir langt, dyrt og komplisert. Så vil jeg minne om Oulu. Det rimer og er veldig mye billigere. Jeg og Pellefanten dro dit når vi drømte om Honolulu men ikke hadde penger nok. Funka panser med Oulu.
Paa tradisjonellt Forum vis gel jo dette litt ut, skal se om jeg ikke faar paa plass selve rapporten med bilder i dag var litt opptatt (avslappet) til aa sitte med aa oppdatere bilder mens vi var paa Hawaii
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2022, 13:58   #33
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jurassic Park er innspilt på Kauai. Mange scener fra Gilligans Island og. Vi endte opp på en av sistnevntes strender uten og vite det. Ca 50 strender nesten uten folk.
Jeg kom hjem fra O'hau for noen dager siden, og på en tur rundt øya fortalte guiden at store deler av Jurassic Park (både 1 og 2, etter det jeg husker) ble spilt inn der (på den østlige siden av øya).
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2022, 01:41   #34
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Maui ….

Godt mulig det, vi ble fortalt det samme på en båt tur forbi Napalii Coast.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2022, 21:52   #35
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Maui ….

Er da noen (eller alle) av disse filmene spilt inn på O'hau?

Jurassic Park (2022)
Jurassic Park 2 (2018)
Jurassic Park 2 (1997)
Jurassic Park (1993)
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2022, 23:21   #36
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Er da noen (eller alle) av disse filmene spilt inn på O'hau?

Jurassic Park (2022)
Jurassic Park 2 (2018)
Jurassic Park 2 (1997)
Jurassic Park (1993)
Det er nok et litt Ole Brumm star paa denne, ja takk alle sammen. Ganske sikker paa at det ble filmet baade paa Oahu og Kauai - baade paa grunn av adgang til avsides, uberoert natur - begrensinger paa adgang og ikke minst logistikk.

En slik film produksjon betyr 1000vis av mennesker som skal spise, sove og flyttes til og fra «Location» - Kauai har allt en kunne oenske seg av uberoert natur, men det er store begrensinger paa Hotell Kapasitet og ikke minst adgang til Naturen - ingen veier, begrenset stier (og bare Kameraene er kanskje litt tunge) det er ogsaa store begrensninger i form av at uberoert natur skal forbli uberoert.

Oahu har utvilsomt Hotell Kapasiteten og betydelig lettere adkomst til Location. Saa derfor er naturlig at det har vaert filmet begge steder.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 21:49   #37
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Maui ….

Skal for første gang til Oahu og Maui i januar. Har 2 tilgjengelig og ser at prisene er beyond hinsides, men tur blir det. For en førstegangs besøkende med kone og 1 år gammel kid, hvor anbefaler du å bo på Maui? Vi vil slappe av, bade, nyte utsikten og spise god mat. En liten tur med leiebil eller lignende er også å foretrekke for å se flott natur etc.

Hotellstandard skal være god, høy betalingsvillighet men ikke helt Four Seasons.. Har luktet litt på Fairmont i Wailea?
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 22:32   #38
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Maui ….

Fairmont er som regel veldig bra. Wailea er der de dyreste hoteller er, og det er utrolig flott der. Vi bodde på Andaz, og det er et av de nåbeste hoteller jeg har bodd på. Jeg har ikke vært i Kapalua eller Lahaina, Andaz var rett og slett for fint og dra fra. Vi snorklet med skilpadder rett ut fra stranda, men det er mye mer og velge mellom. Om du vil velge fra øverste hylle så er nok Wailea en fin plass og begynne.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 09:59   #39
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Skal for første gang til Oahu og Maui i januar. Har 2 tilgjengelig og ser at prisene er beyond hinsides, men tur blir det. For en førstegangs besøkende med kone og 1 år gammel kid, hvor anbefaler du å bo på Maui? Vi vil slappe av, bade, nyte utsikten og spise god mat. En liten tur med leiebil eller lignende er også å foretrekke for å se flott natur etc.

Hotellstandard skal være god, høy betalingsvillighet men ikke helt Four Seasons.. Har luktet litt på Fairmont i Wailea?
Andaz er perfekt (vi brukte stranden foran Andaz (alle strender paa Hawaii er 100% tilgjengelige). Wailea er den beste kombinasjonen av lokal vaer (betydelig bedre enn Lahaina - Napili omraadet (som ogsaa er meget bra) men spesielt strendene er utmerket i Wailea - selv bodde vi en helt ny oppusset «Condo» 1 km unna - noe som gav oss 2 bad, et nydelig soverom, terrasse med flott utsikt og kjoekken med allt i fra Nespresso, Stag Fellow Pour Over.

Sitter naa paa Kauai (Princeville) i en tilsvarende condo (150m2) til en doegn pris betydelig under hva Fairmont og de gutta skal ha

Send gjerne en PM - er etterhvert ganske lokal kjent
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 20:01   #40
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Maui ….

Er veien åpen til Kee og Haena?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hawaii - Oahu og Maui krs-per TripReports 16 03-01-2016 07:57
Kahului Airport Maui RJon Flyspotting 3 10-03-2015 13:51


All times are GMT +2. The time now is 13:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.