Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2022, 02:01   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Changing All The Time

Siden man hadde litt fri, kunne det passe å ta seg en flytur. Jeg hadde et slags nyttårsforsett en gang om å fly et nytt flyselskap. Det skar seg i 2020 og 2021 da det å fly «for moro skyld» ikke fristet så veldig.

I 2022 derimot, var det blitt gøy å fly igjen, og etter å ha tittet litt på en turnéliste fant jeg et aktuelt reisemål der det også var mulig å krysse av et nytt selskap.

Selskapet hadde avganger den aktuelle dagen, og første mulige ville gi meg snaue tre timer fra ankomst til konsertstart. Det var akkurat passe. Jeg booket en flybillett,et hotellrom, en konsertbillett, og en togbillett.

Så kom det en mail:

«Vedrørende din booking….».

Min flight var kansellert, og jeg var booket om til neste. Ankomst ville da være 18:35 og konserten skulle begynne 19:30. En kjapp sjekk av busstabellen sa at om jeg rakk en buss 6 minutter etter ankomst ville jeg hatt 11 minutters margin i andre enden. Det var litt mer upraktisk.

Etter litt tenking og grubling bestemte jeg meg for at jeg fortsatt ville fly et nytt flyselskap, så jeg svarte på mailen og spurte pent om flight sånn-og-sånn dagen før (De ba meg spesifikt svare på mai). Der drøyde dog før de svarte, så etter noen dager gjorde jeg noe skikkelig gammeldags og ringte. En hyggelig fyr svarte at det var ikke noe problem og jeg ble booket om til den første av to muligheter dagen før.

(Det jeg så først etterpå var at bookingrefen i emnefeltet var feil. Det var ref’en fra en annen avbestilt tur jeg hadde med samme selskap tidligere i sommer. Mulig det var derfor de ikke svarte?)

Så kom det en ny mail:

«Vedrørende din booking….».

Nok en kansellering, og nok en ombooking. Nå var jeg riktignok bare booket om til neste flight, en snau time senere. Det fikk gå.


Mitt andre forsøk altså på å teste nytt flyselskap i år. Forrige gang ble det ikke noe av. Nå er jeg i det minste sjekket inn, men foreløpig følte meg mest fornøyd som kunde sist gang.

Ikke mindre enn tre endringer, altså.

For de som har lyst til å gjette: Tittelen på rapporten er en sang jeg nok får høre i morgen kveld, og det finnes en sang om byen jeg skal til basert på en annen av bandets sanger (uten at bandet har noen spesiell tilknytning til byen).

To be continued…

Last edited by Martin; 04-10-2022 at 11:51.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 02:07   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Changing All The Time

Skal du til Bradford?

Changing All The Time var faktisk den første LP’en jeg eide..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 11:50   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Skal du til Bradford?

Changing All The Time var faktisk den første LP’en jeg eide..
Er det selskaper som flyr dit som jeg ikke har flydd før som sender mailer på norsk?

De synger jo selv om Bradford. Byen jeg skal til har en sang om seg som er en "parodi" på en av bandets sanger.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 11:54   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Changing All The Time

Men DAT flyr fra Esbjerg til SVG. Smokie skal spille i Sandnes i morgen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 12:01   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Men DAT flyr fra Esbjerg til SVG. Smokie skal spille i Sandnes i morgen.
Det gjør de faktisk. Men om førsteinnlegget mitt ikke ble for kryptisk, så tror jeg ikke det kan være DAT?

At jeg skulle fly i morgen, booket om til i dag, og så booket om til en tidligere avgang?

Ser forresten de skal ha nesten 3 danske lapper en veg. Det er litt i overkant, pluss at jeg hadde måttet kommet meg til Esbjerg først.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 12:37   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Låta «Have You Ever Seen The Rain” blir nok populær.


Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 13:04   #7
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,222
Default Re: Changing All The Time

Ut i fra værmeldingen kan det virke som du skal til Bergen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 13:07   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Ut i fra værmeldingen kan det virke som du skal til Bergen.
Der spiller de ikke før på lørdag.

Ser for øvrig ut til at jeg får en flytype jeg har flydd før. Jeg kunne potensielt ha fått en ny (for meg) flytype, selv om den er veldig lik den jeg skal fly med. Hadde jo vært helmax om jeg hadde fått ny flytype
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 14:00   #9
andreas_a
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Tønsberg
Posts: 785
Default Re: Changing All The Time

Så - Flyr, med en -800 i stedet for en Max?
andreas_a is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 15:27   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Quote:
Originally Posted by andreas_a View Post
Så - Flyr, med en -800 i stedet for en Max?

Stemmer
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 21:00   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time


Paparazziene var på plass
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 22:11   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Kommer en kjapp oppdatering straks. Her er en liten sang så lenge (den jeg refererte til over):

https://youtu.be/cxSZVdYEJwM
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 22:23   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Som vanlig kom man seg til OSL med bussen. Det ble avgang en halvtime senere enn planlagt, men det gjorde ikke så mye.

Vel fremme var det kjapt innom en automat for et lite papirboardingkort (sånn i tilfelle) og strake vegen til Fasttrack. Derfra innom en kiosk for noen boller og en cola, og derfra til B-gates.

Skulle altså teste Flyr. Kun fordi jeg hadde lyst til å teste dem, delvis fordi at om de evt. ikke lever så lenge, så ville jeg gjerne få krysset de av på lista. Som nevnt lenger opp hadde jeg booket avgang i morgen. Den ble kansellert og jeg ble booket om til en senere avgang. Den passet dårlig i forhold til konserten, så jeg valgte heller å ta en ekstra natt, og fikk booket om til dagen før. Bare sånn for å være litt grei mot Flyr. Videre ble den avgangen kansellert, og jeg ble booket om til neste igjen, en snau time senere. No big deal.

Gaten var B2, som betyr at man må ned en trapp og opp en annen. LN-FGB - en 737-800 - stod klar for å betjener FS316 til SVG.










Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 22:54   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Changing All The Time

Boarding skulle starte 17:15. Crewet ankom 17:14, så det ble ikke boarding med en gang. Etterhvert ble det boardet to UM, og gate-agenten fulgte de to barna ned og opp nevnte trapper. Så stod de øverst i flytrappa i det som kjentes ut som en liten evighet, før barna plutselig var borte, og gateagenten kom tilbake og slapp om bord resten.

Kom meg ned og opp nevnte trapper (men fikk selvsagt ikke tatt noen bilder underveis) og kom meg om bord. Ingen vannflaske ved boarding, men de som spurte fikk beskjed om at vi skulle få oppe i luften (siden vi var litt etter skjema).

Jeg fant 3F som jeg hadde valgt ved booking. Det hadde fulgt meg hele vegen gjennom alle ombookingene, og jeg hadde heller ikke fått mulighet til å endre. Damen i 3D hadde også selvsagt satt seg allerede, men var ikke vanskelig å be om å reise seg da jeg ville inn.

Fikk (nesten bokstavelig talt) skvist meg ned og setebeltet fikk jeg til slutt festet etter et par forsøk. Ellers var crewet nøye på at armlenet måtte være nede, så det var riktig så trangt der jeg satt.

Ut over det var det en mannlig cockpit og fire damer i kabinen, som virket som de trivdes på jobb, så fikk absolutt et godt inntrykk der.

Annonseringer ble gjort både på tydelig norsk og engelsk og en liten familie på tre ble plutselig flyttet til 2DEF. Synes jeg overhørte noe om «redd for å fly», og crewet så ut til å ta seg godt av dem. Jeg var ikke kjempebegeistret over at ungen var infant, men enten så skrek ikke ungen i det hele tatt, eller så gjorde hodetelefonene jobben. Irriterte meg mer over fars man-bun enn ungen, for å si det sånn.

Vi pushet litt forsinket og taxet deretter hele vegen rundt til 19L og kom oss av gårde.
Forventet at vi skulle komme oss over skyene, men der var det visst flere skyer. Ser på FR24 at vi lå på 30.000 fot.

Det ristet også godt, så setebeltelyset var på hele vegen. Det ble derfor ingen servering, og jeg fikk ingen vannflaske (Makan!).

Men vi kom oss ned, og fikk gate med bro denne gangen.

Jeg fant vegen ut til en ventende transport og fant vegen til Quality Residence i Sandnes og det ble etterhvert noe å bite i på Egon (Ble dessverre bare bilde av desserten)


Last edited by Martin; 05-10-2022 at 00:53.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 22:54   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Totalinntrykket av Flyr: Litt rotete med alle ombookingene, litt «irriterende» med forsinkelsen (jeg skulle egentlig ikke rekke noe, synes bare det er kjedelig å vente ved gate).
Bra inntrykk om bord med crew som så ut til å trives på jobb. Litt synd at nyheten om permitteringer dukket opp rett før avgang. Vet ikke om de visst det selv enda? 737-800 var trang, og for meg var det verdt det å bruke litt ekstra på å sitte helt foran med blokkert midtsete.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 00:23   #16
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Changing All The Time

Over tre timer forsinket? EU261?
Trasig, men som forventet, at de sannsynligvis går konk ila. vinteren.
Jeg har fløyet dem seks-syv ganger og har bare godord. Ikke minst en knallbra kundeservice som tar telefonen på ett-to minutter og ordner sakene.
Sete 1C eller nødutgang er dog nødvendig hvis man er over 190 cm eller 100 kg. Eller begge deler.

Last edited by KnutW; 05-10-2022 at 00:27.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 00:31   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Over tre timer forsinket? EU261?
Nei, nei nei. Et snaut kvarter sent ut fra OSL og vi tok igjen ca. halvparten ved ankomst.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 00:38   #18
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Changing All The Time

Nuvel. Tyrkfkeli der altså:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CF09E874-AEFB-4433-995B-6D13888AF4B0.jpeg
Views:	267
Size:	139.0 KB
ID:	52157  
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 00:54   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Changing All The Time

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Nuvel. Tyrkfkeli der altså:

Rettet nå
Martin is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SVG Jet Time Victoria Air Spotteralerts 2 04-05-2012 13:39
First time ever? EB Flyforum 11 29-07-2009 05:20
"It's about time" T J Johansen Flyhistorisk forum 8 28-05-2007 22:41


All times are GMT +2. The time now is 09:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.