Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2021, 11:26   #1
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Skifte av callsign - amerikanske selskaper

Jeg har drevet litt rundt på Flightradar og lagt merke til at amerikanske flyselskaper, type Delta, United og American skifter callsign og rutenummer veldig ofte. Kanskje hver tredje måned virker det som at de kaster alle rutenummer i luften og endrer på nesten alle. Noen som vet grunnen? Det er ikke snakk om alfanumeriske callsign heller.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2021, 01:21   #2
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Skifte av callsign

Callsign har de ikke endret. United er UNITED, Delta er DELTA, American er AMERICAN. Rutenummer skiftes veldig ofte her borte. Forskjellige frekvenser, nye ruter, gamle ruter etc. Ofte brukes samme nummer på begge leg tur/retur også. Noe av grunnen kan være endring i operatør. Forskjellige regionals har avsatt en blokk av rutenummer, så hvis en rute skifter operatør, MÅ rutenummer endres.

Kan bruke AA som eksempel, der jeg har erfaring.
AA2800-AA3299 er SkyWest. Fra 33xx og langt inn på 4xxx tallet er Envoy/Eagle. Republic bruker også 4xxx (tror 3xxx er E145 og 4xxx er E175 men kan ta feil). 5xxx er Mesa

Last edited by fjasebase; 04-11-2021 at 01:23.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2021, 11:50   #3
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Re: Skifte av callsign

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Callsign har de ikke endret. United er UNITED, Delta er DELTA, American er AMERICAN. Rutenummer skiftes veldig ofte her borte. Forskjellige frekvenser, nye ruter, gamle ruter etc. Ofte brukes samme nummer på begge leg tur/retur også. Noe av grunnen kan være endring i operatør. Forskjellige regionals har avsatt en blokk av rutenummer, så hvis en rute skifter operatør, MÅ rutenummer endres.

Kan bruke AA som eksempel, der jeg har erfaring.
AA2800-AA3299 er SkyWest. Fra 33xx og langt inn på 4xxx tallet er Envoy/Eagle. Republic bruker også 4xxx (tror 3xxx er E145 og 4xxx er E175 men kan ta feil). 5xxx er Mesa
Jeg var kanskje litt uklar i mitt spørsmål. Dette gjelder samme operatør på samme callsign og rutenummer. For eksempel flight AA581 med callsign AAL581. Fra 3. november brukes dette callsign eller rutenummer om du vil på LAX-ORD, 19. august til 29. oktober ble dette brukt på PHL-MIA, fra 3. juni til 16. august ble det brukt på PHL-SLC, 2. april til 2. juni på PHL-MIA og 1. januar til 1. juni på ruten CLT-FLL.

Altså fem endringer på rutenummer/callsign til nå i 2021. Dette gjelder ikke alle rutene, men veldig mange. Opp gjennom årene har jo f eks SAS også endret på hvilke rutenummer som brukes på hvilke ruter, men det pleier i hvert fall gå noen år mellom hver gang det endres, her virker det helt virkårlig og det hadde vært interessant å vite hvorfor man velger å gjøre det på den måten.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2021, 16:25   #4
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Skifte av callsign

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Jeg var kanskje litt uklar i mitt spørsmål. Dette gjelder samme operatør på samme callsign og rutenummer. For eksempel flight AA581 med callsign AAL581. Fra 3. november brukes dette callsign eller rutenummer om du vil på LAX-ORD, 19. august til 29. oktober ble dette brukt på PHL-MIA, fra 3. juni til 16. august ble det brukt på PHL-SLC, 2. april til 2. juni på PHL-MIA og 1. januar til 1. juni på ruten CLT-FLL.

Altså fem endringer på rutenummer/callsign til nå i 2021. Dette gjelder ikke alle rutene, men veldig mange. Opp gjennom årene har jo f eks SAS også endret på hvilke rutenummer som brukes på hvilke ruter, men det pleier i hvert fall gå noen år mellom hver gang det endres, her virker det helt virkårlig og det hadde vært interessant å vite hvorfor man velger å gjøre det på den måten.

Svaret mitt er fortsatt ca det samme. Det er veldig lite faste rutenummer her. Hvorfor vet jeg ikke, men de skiftes hele tiden. Som du sier, SAS endrer sjelden. Jeg har jobbet for SAS også, og så veldig få endringer. Nå skal det sies at SAS har litt færre ruter å holde styr på også...
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2021, 13:37   #5
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Skifte av callsign - amerikanske selskaper

Det kan være forskjellig. Mitt selskap bruker de samme nummer på samme rute mye av tiden. Men tror vel noen blir forandrwt på. Men «stamruter» om du vil har oftest samme nummer. Mulig det har noe med allianser og gjøre.
Midtiblinken is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Amerikanske Selskaper Q3 results LN-AFG Flyforum 9 29-10-2011 14:32
Amerikanske selskaper Q2 2011 Someone Flyforum 10 04-08-2011 23:32
Q3 2010 amerikanske selskaper Someone Flyforum 16 11-11-2010 23:08
Amerikanske selskaper Q1 2010 Someone Flyforum 6 22-04-2010 18:55
Amerikanske selskaper Q3 2009 Someone Flyforum 23 11-12-2009 17:42


All times are GMT +2. The time now is 00:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.