Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2022, 05:51   #1
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Maui ….

Mahalo !

Plutselig aapnet det seg for noen dager ferie i prosjektet, en uventet forsinkelse av kryptering gav oss en mulighet for aa sikre oss mot potensiell meget daarlig luft og myse litt rundt muligheter i neste fase av livet.

Saa utfordringene var siste liten bestilling av flybilletter, hotell / ferieleilighet - det kunne bli dyrt. Den lille italienerinnen fant en utmerket leilighet paa Maui - Wailea, Alaska og Hawaiian startet begge mellom USD 5-600 et bra pris nivaa dager foer avreise (vi kommer sjelden under USD 400). Hawaiian opererer med A330 dvs. 2 seter mot Alaska’s 737-900ER / MAX9 med 3 setere….

Begge har et Premium produkt, som koster fr USD 75.00 til USD 160.00 i tillegg til Basis Prisen. Begge produktene er bedre benplass (4-5 inches) begge tilbyr prioritert ombordstigning (stort sett gruppe 3 av 6-7) det samme som United Gull Status gir (digresjon). Alaska tilbyr gratis alkohol og oppgradert «snack» mens Hawaiian (som serverer et maaltid i Economy uansett) har ikke gratis alkohol men Premium Security.

2 Seterene vant oss over til Hawaiian og det var et godt valg, litt som i gamle dager, et meget godt Inflight Magazin (de er vel ellers borte) et varmt maaltid og i dag paa SEATAC var Premium Security en besparelse paa 35-45 minutter.

Leiebil er litt bedre her naa enn i Europa, i utgangspunktet var Avis billigst, men de la paa USD 80.00 i bestillingsprosessen, saa med fri avbestilling sjekket alternativer og i gaar var plutselig Sixt USD 100 billigere enn Avis og med en betydelig mer spennende bil (BMW X3 or similar) mot Ford Edge (yuuuuuuuck).

Mer foelger, naa er vi klar for middag nede ved stranden……
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 09:04   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Maui ….

Ah Hawaii ja - det er nydelig.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 11:00   #3
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Maui ….

Maui er flott. Må tilbake dit for og se øys, sist vi var der var hotellet i Wailea så bra at det var vanskelig og forlate. Mye og se.
Kauai er fortsatt favoritten, men har stort sett det jeg ville der.
Kjøpe condo?
Midtiblinken is online now   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 12:30   #4
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Maui ….

Var på honeymoon på Maui i 1984, vi var 2 blekansikter som flyktet fra vinteren i Alaska på en Western DC-10 som gikk rett sydover en kald vinterdag rett til paradiset.
(Skjønt det var flybytte i Honolulu, YS-11 som gikk til Maui.)
Har bare søte minner derfra.
Sikkert lite luftforurensing der, flytte dit og ha evig borte kontor?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 13:28   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Maui ….

Fløy Hawaiian SYD-HNL-LAX, ikke direkte imponert over -klasse, men kult at skipperen etter hva jeg forstod var sønn av en emigrert Nordmann som og fløy for dem
krølle is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 17:28   #6
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,542
Default Re: Maui ….

Tusen takk for rapport!!!

Får veldig lyst til å reise og se Maui, det høres fantastisk ut

Hvis man skal reise for første hang til Hawaii, anbefales det da Maui øya eller Honolulu øya?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 18:05   #7
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Maui ….

Kauai først, Maui neste. Oahu (HNL) sist. Min mening.
Midtiblinken is online now   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 18:55   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Kauai først, Maui neste. Oahu (HNL) sist. Min mening.
Svaert enig, for ferie er absolutt Kauai #1, Maui #2 - vi legger vel inn The Big Island foer Oahu. Men med The Big Island maa man foelge med paa «Vog» (Vulcanic Fog) status, vi var der under en av de kraftige «Vog» periodene og det svaert ubehagelig. Men ellers er Captein Cook omraadet med strendene nedenfor absolutt fantastisk.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 19:08   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Maui ….

Maui herlig . Kjørt mye her : Road to Hana og opp i høyden etc🤙
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 20:49   #10
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,542
Default Re: Maui ….

Hva er det som er positivt med Kauai?
Liker ikke steder der det er fult av turister. Jeg ønsker stille steder som f.eks. Bodø.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 21:05   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Maui ….

Vakker natur og population 73.000
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2022, 07:50   #12
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Maui ….

OBS ! Glem ikke Kauai Mini Grand Canyon ( Waimea ). Gjør som meg og fruen og lei helikopter for uforglemmelig tur. Utrolig vakkert
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2022, 09:40   #13
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Maui ….

Jeg var paa Maui en gang for snart tyve aar siden. En fin oey. Det er mange turister, men ikke forferdelig mange heller. Det er ikke vanskelig aa finne en strand uten for mange paa, og naturen er flott. Maui er den eneste av Hawaii-oeyene jeg har besoekt, med unntak av flyplassen i Honolulu, saa jeg kan ikke si noe om resten av oeyene.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2022, 14:57   #14
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Maui ….

Kauai føles ganske urørt. Canyon nevnt overfor, Napali Coast med båt. Nordsiden med strender og fauna. Trærne langs veien. Glass Beach. Soloppgang. Fantastiske hoteller og restauranter. Malasadas…
Vi så lite av Maui, og vil se resten neste gang, men Wailea området der vi bodde var nesten for perfekt, ikke et gress strå var urørt.
Mye og gjøre på Oahu, men blir mitt sistevalg. Har vært 2 ganger og det var nok. Big Island så jeg kun i en time, må tilbake, men en annen opplevelse.
Midtiblinken is online now   Reply With Quote
Old 05-08-2022, 22:06   #15
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,542
Default Re: Maui ….

Nå blir man bare mer og mer begeistret/gira på Hawaii. Høres ut som et fantastisk sted.

Er det noen filmer, TV-serier eller dokumentar som er "innspilt" på Hawaii?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2022, 23:11   #16
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: Maui ….

Sjekk White Lotus på HBO
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2022, 23:21   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Nå blir man bare mer og mer begeistret/gira på Hawaii. Høres ut som et fantastisk sted.

Er det noen filmer, TV-serier eller dokumentar som er "innspilt" på Hawaii?
Jurassic Park 1 og 2 er spillt in her, Magnum PI og Hawaii 5.0 baade den orginale fra 60 tallet og den moderne versjonen. Jake and the Fatman er ogsaa spillt in her ute. TV Seriene er alle fra Oahu, mye Honolulu, Magnum PI var ogsaa en del over Kailua.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 05-08-2022 at 23:25.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2022, 23:48   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hva er det som er positivt med Kauai?
Liker ikke steder der det er fult av turister. Jeg ønsker stille steder som f.eks. Bodø.
Det er mye turisme paa Hawaii, men 80-85% av turistene er kun paa Oahu, i hovedsak paa Waikiki og det er en turist maskin som kan ta i mot store mengder.

At ANA kjoepte 3 A380 for Japan Honolulu trafikken sier jo litt det er egne busser (Shuttle) rundt Waikiki for Japanske Turister.

De andre oeyne har i hovedsak Amerikanske Turister, noe Europeere i sesonger. Maui har 3 turist omraader, Wailea som Midtiblinken nevner og hvor jeg sitter naa, Kihei og Kaanapili /Napili som.

Wailea har det beste vaeret, det er mye mikro klimaer her ute (naa faar jeg LN-MOW paa nakken igjen ) Wailea er ogsaa «upscale» med hoteller som Waldorf Astoria, Fairmont og Fnatotel (4Seasons) - det er ogsaa ikke et gressstraa uet av plass, og selv de smaa Gekko’ene har Smoking og sier Yes Sir !

Kihei er en herlig mix, ingen kjedehoteller og en fantastisk strand (den lengste paa Maui - vi loep 5k barbent der i dag morges - kun avbrutt av noen svoemmepauser

Kaanapali har «de andre» hotellkjedene, en meget tradisjonell «landsby» Lahaina som til tross for at den er en turist maskin er et sted vi alltid besoeker.

Alle de jeg har nevnt her, ligger paa syd vest siden av Maui, mens flyplassen ligger paa Nordsiden hvor en finner Paia - fremdeles et surfe mekka (Wind og Kite Surfing, hvor du finner gamle Verdens Mestre i Windsurfing, naa som eiendoms meglere og resturant eiere. Anbefaler the Flatbread Company (som du ogsaa finner i Whistler BC).

Paia har ikke mye turisme, det blaaser fantastisk (fra en Windsurfers tankegang) Spreckesville og Hookipa er blant de beste plassene jeg har opplevd paa brettene.

Det er ogsaa verdt aa ha i minne at alle strendene, men noen minimale unntak er «Public» selv tusler vi ned til stranden foran Waldorf Astoria, som er noksaa tom (alle «Astorianere») ligger ved svoemmebassenget - ikke spoer meg hvorfor men vi klager ikke og soerger aa mate dem paa innside av gjerdet med Bananer og kokosnoetter
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2022, 00:34   #19
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Maui ….

Er det noen direkteruter fra Europa til Hawaii-øyene?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2022, 01:33   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Maui ….

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Er det noen direkteruter fra Europa til Hawaii-øyene?
Nei. Condor snakket om det før covid, men er ikke blitt noe av. Men kommer nok når de får egnet materiell.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hawaii - Oahu og Maui krs-per TripReports 16 03-01-2016 06:57
Kahului Airport Maui RJon Flyspotting 3 10-03-2015 12:51


All times are GMT +2. The time now is 00:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.