Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2022, 12:31   #1
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Min siste flytur var i desember 2019 så det var på tide å komme seg opp i lufta igjen. I tillegg hadde jeg en voucher fra DAT som snart gikk ut. Når man er bosatt i Stavanger er det ikke så mange steder man kan reise med DAT. Tilgjengelige direktedestinasjoner er Esbjerg og Billund, men jeg så ikke syn på å tilbringe en helg der bare for å bruke opp en voucher. Jeg har lenge hatt lyst å besøke luftfartsmuseet i Bodø. Så da begynte jeg å vurdere å fly DAT fra Stord til Oslo og så komme meg videre til Bodø fra Oslo. Dermed…

01.04.2022 Kystbussen NW400 Stavanger-Stord 09:00-11:30
299 kroner for 2,5 t busstur inkludert ferge er ikke så galt. Bussturen og ferjeturen var fin. Men med covid-pandemien i mente, og at jeg egentlig ikke hadde reist noe på 2,5 år, gjorde at ubehaget kom snikende når noen medpassasjerer hostet, snufset og harket på så å si hele turen.

Min første gang på Stord, men med bare 1,5 t til flyet skulle gå følte jeg at jeg ikke hadde tid til å henge mer enn et par minutter i sentrum. Det var et fint sted, så jeg må nesten tilbake en annen gang, fant jeg ut. Jeg kunne ikke finne så mange andre muligheter for å komme meg til flyplassen, så det ble taxi. Det tar cirka 20 minutter til Stord Lufthamn, Sørstokken. Bonusen var promillekontroll på strekningen. Taxisjåføren viste seg å være edru, så det tok bare fem minutter ekstra denne dagen.

01.04.2022 DAT DX543 SRP-OSL 13:00-14:00

Fly: ATR 42-320 OY-JRJ
Sete: 01F



Det er gøy og annerledes å reise med DAT. Til og med bestillingsprosessen er interessant. Velger man norsk språk så får man nynorsk! Riktignok måtte jeg tilbake til dansk igjen for å kunne benytte meg av voucheren. Jeg hadde håpet på en ATR 42-500, som DAT har brukt på denne ruten i årevis. I det minste håpet jeg på et fly med en annen registrering, men det ble 35 år gamle OY-JRJ. Samme fly som jeg hadde hatt med DAT 8 år tidligere.

Selv med nesten fullt fly gikk boarding-prosessen kjapt. Med free seating satte jeg meg fremme på 01F. Jeg kom ikke på at det er en nødutgang. Flyvertinnen var ikke interessert i å løfte på bagen min, så da måtte jeg bak i flyet igjen for å finne plass til håndbagasjen. Vi var i lufta ett minutt før rutetid. Jeg tror ikke sete 01F er drømmesetet på en ATR 42. Det var i hvert fall den verste motorstøyen jeg har opplevd på en flytur. Utsikten var derimot fin. Jeg konkluderte med at det er mye fjell i dette landet.



Så var det å finne seg til rette på OSL og finne noe å spise i timene frem til neste flight.

01.04.2022 Flyr FS508 OSL-BOO 17:25-19:00

Fly: Boeing 737-800 LN-DYI
Sete: 18F





Grei skuring å bruke Flyr-appen til innsjekk og boarding. Det er en spesiell følelse å reise med nye flyselskap. Kanskje det er mer energi og fremtidsoptimisme hos de ansatte som gjør det? Det var uansett en fin og hyggelig tur. Et noe slitt ex-Norwegian fly vel og merke. Interiøret hadde fått seg noen skraper. Landet i Bodø 9 minutter før rutetid.

Første gang i Bodø og Nord-Norge for min del. Fascinerende å kunne spasere til sentrum og Comfort Hotel Bodø på rundt 20 minutter. Men det var litt overraskende for en sørvestlending å havne rett i snøvær og vinterforhold i april.

__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 12:44   #2
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Lørdagen i Bodø gikk med å spise en god hotellfrokost, sjekke ut av hotellet og sette kursen mot Luftfartsmuseet. Mitt korte opphold i Bodø gir meg jo ikke et rettferdig bilde av byen, men jeg stusset på hvor lite folk det var ute. Både på fredagskvelden og på lørdagen var det minimalt med folk. De holdt seg vel inne på en snøværsdag. Jeg tuslet blant annet forbi Bodø Domkirke.



Planen var å stikke innom museets arkiv, men det var ikke oppe på lørdager, naturlig nok. Så da har jeg en god grunn til å reise tilbake en annen gang. Museet var innholdsrikt og absolutt verdt besøket. Mye å se, og en kafé hvor man kan få seg noe godt å spise etterpå.





__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 13:14   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Takk for fin rapport. Jeg har kikket på DAT's planlagte rute SRP-OLA-EVE. Her er det potensielle muligheter for å logge to nye flyplasser og (for min del) nytt flyselskap i loggboken. Me får sjå.

Ellers er det flott å se at de tar godt vare på Twin Otter'n oppe i Bodø. Blank og like fin som når jeg var der oppe i 2014.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 13:15   #4
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Etter noen fine timer på Luftfartsmuseet bar det igjen, til fots, mot flyplassen. Jeg stusset litt over at kiosken i førsteetasjen var stengt, men etter sikkerhetskontrollen kom jeg opp til både kiosker og restauranter i avgangsterminalen.


02.04.2022 SAS SK4113 BOO-OSL 16:40-18:05

Fly: Airbus A320neo SE-ROY Yrsa Viking
Sete: 10B

Jeg sjekket inn i god tid på SAS.no. Rett før avgang stod det plutselig på nettsiden at jeg ikke var sjekket inn allikevel. Lettere nervøs gikk jeg bort til skranken. Det ble kjapt løst av vedkommende ved at jeg fikk utskrevet en lapp med setenummer. Sikkert en bug. Neste gang prøver jeg SAS-appen.



Tok av 17:19, så litt forsinket, men jeg koste meg på min første tur med A320neo. Landet 25 minutter etter rutetid på OSL. Fremdeles god tid til siste flyvning på turen som skulle gå 20:00.


02.04.2022 Cityjet (for SAS) SK4047 OSL-SVG 20:00-20:50

Fly: Mitsubishi CRJ-900 EI-FPI Inga Viking
Sete: 24A



Første flytur med Cityjet. Det var hele tre personer i rullestol som skulle med på flyvningen, så jeg tenkte at vi kom til å bli litt forsinket igjen, men vi fikk boarde ganske kjapt. Da vi var om bord manglet det en passasjer. Etter en stund bestemte de seg for å laste av vedkommende sin bagasje, før personen til slutt dukket opp, og bagasjen ble lastet inn igjen. Så da ble vi en halvtime forsinket allikevel. Det ble en fin og behagelig flytur med Cityjet. Serviceinnstilt kabinpersonale og alt virket på stell.

Da jeg allerede nå var klar over at det kunne bli trøbbel i SAS fremover, tenkte jeg at det nok var min siste tur med SAS og Cityjet på en stund. Men reiselysten var tilbake igjen, så jeg var veldig lysten på å komme meg ut på ny tur om ikke alt for lenge. Takk for følget.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 13:24   #5
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Takk for fin rapport. Jeg har kikket på DAT's planlagte rute SRP-OLA-EVE. Her er det potensielle muligheter for å logge to nye flyplasser og (for min del) nytt flyselskap i loggboken. Me får sjå.

Ellers er det flott å se at de tar godt vare på Twin Otter'n oppe i Bodø. Blank og like fin som når jeg var der oppe i 2014.
Ja, det er kjekt å prøve noe nytt, og ikke minst være innom noen mindre flyplasser. Det er en litt annen stemning der. På SRP-OSL er det kanskje litt fort kort til noe mer enn kaffeservering, men på SVG-EBJ har jeg tidligere fått servert godt dansk smørbrød og greier, inkludert drikke. Mulig de oppgraderer tilbudet på en lengre rute fra Stord til Ørlandet.

Når blir det i såfall aktuelt med en rute SRP-OLA-EVE?
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 13:34   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post

Når blir det i såfall aktuelt med en rute SRP-OLA-EVE?
Startet 12. juli.

https://www.stordlufthamn.no/siste-n...and-og-evenes/

Også nevnt her:

https://forum.flyprat.no/showthread....&highlight=DAT
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 16:19   #7
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,100
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Mitsubishi CRJ-900?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 16:20   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Mitsubishi CRJ-900?

ATR.

. ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 16:58   #9
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,100
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Avbildet CRJ900. Trodde det var noe jeg ikke hadde fått med meg om japansk eierskap av Bombardier.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 17:04   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,828
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Avbildet CRJ900. Trodde det var noe jeg ikke hadde fått med meg om japansk eierskap av Bombardier.

Etter Mitsubishi kjøpte CRJ programmet av Bombardier så «markedsføres» maskinen som Mitsubishi CRJ. Selv om ikke alle selskap har tatt i bruk navnet og det nødvendigvis ikke står det i typesertifikatet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 17:06   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Sånn ser CRJ'ene ut på Flightradar. Mitsubishi kommer nok derfra.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	flightr.png
Views:	446
Size:	9.7 KB
ID:	51727  
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 17:36   #12
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Ja, her prøver man å være moderne og så skaper det full forvirring. Hva med Canadair/Bombardier/Mitsubishi CRJ900 CL-600-2D24? Ser at bindestreken i CRJ-900 muligens burde være utelatt, så tar i såfall selvkritikk på det.
__________________

www.flymodeller.no

Last edited by lanorge; 28-07-2022 at 17:39.
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 18:12   #13
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,100
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Tror 550 blir kalt Mitsubishi, har ikke hørt det brukt før på 900.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 18:42   #14
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 561
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Tror 550 blir kalt Mitsubishi, har ikke hørt det brukt før på 900.
All right. Har ikke fasiten, men jeg fløy flyet som er på bildet 😊
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 18:58   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Etter hva jeg kan se brukes Bombardier fortsatt i sertifiseringsdokumentene. I FAA's register står det Bombardier. Så da er det litt som f.eks. med Boeing og MD'er, hvor de listes som f.eks. Boeing MD-88 mens det står MCDONNELL DOUGLAS AIRCRAFT CO i sertifiseringspapirene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 22:12   #16
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,100
Default Re: Bodø med DAT, Flyr, SAS og Cityjet

Har vært på klappsete på 550 et par ganger. Den er sikker en Mits i dag, sikkert bare jeg som regner den som CRJ700.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
F-16 med eskorte av SAS fly med Bodø Glimt Someone Flyforum 6 23-11-2020 19:06
DAT med MD-83 for SAS i juni Someone Flyforum 0 10-05-2016 12:42
DAT med interline-avtale med SAS på Stord-Oslo Hagen Flyforum 4 15-01-2015 21:31
DAT flyr Stord-Aberdeen den 25.og 27.MARS Trdfly Flyforum 2 23-02-2011 23:23
DAT flyr ikke lengre for Vildanden Desk pilot Flyforum 1 31-07-2006 15:01


All times are GMT +2. The time now is 17:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.