Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2018, 17:37   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Libanon og Jordan

DEL 1 Mot syd!

Påsketuren 2018 ble litt annerledes enn klassikeren «opp-på-en-fjelltopp-med-appelsin-og-kvikk lunsj».

Sammen med et par kolleger og venner ble det en runde i Libanon samt en rask stunt-tur gjennom Jordan på egenhånd. Originalplanen inkluderte en natt i Kuwait samt transittstopp i Saudi Arabia (knallpris på biz KWI-RUH-LHR med Saudia), men pga. tidsklemma og usikkerhet rundt transittvisum i Saudi ble den delen tatt ut av programmet.

Nuvel, klokken 0530 søndag morgen stilte undertegnede opp på Gardermoen for å transporteres med Fritzhansa via Frankfurt til Beirut. Egentlig ikke så mye å fortelle om turen med tyskerne, de leverte som vanlig litt småforsinkelse og ellers grei service. Det eneste utenom det vanlige var at de stilte opp med retro-A321 ut fra OSL, en hyggelig fargeklatt i en ellers grå morgen.
På Frankfurt så jeg den nymalte 747’en til Lufthansa. Selv i strålende morgensol så det mørkt ut bakpå. Stilrent? Ja. Fint å bli kvitt den grå undersiden? Ja. Stilig? Nja. OK, smak og behag osv., men jeg liker farger og design på fly. Jeg savner mer schwung over designet, dette blir rett og slett for sterilt og kjedelig.

Det sies at opplevelse er resultat delt på forventning. Og det skal innrømmes at forventningene til Rafic Hariri International Airport i Beirut ikke var de høyeste. Dermed var resultatet at jeg ble smått imponert. Flyplassen fremsto moderne og effektiv, det eneste negative var at man måtte fylle ut disse hersens kortene der man skriver inn akkurat de samme opplysningene som står i passet samt navnet på hotellet første natten. Passkøen var særdeles velorganisert, fem betjente luker for «visitors» og tre for libanesere. Libaneserne var raskt igjennom. Dermed dukket det opp en kar med litt flere stjerner og striper på skulderen enn fotfolket i lukene. Han loset turistene som sto fremst i køen bort til lukene som nå var ledige og det hele ble dirigert på en særdeles proff måte. Uten innsjekket bagasje tok det 10-15 minutter fra flyet til jeg var ute i ankomsthallen ved leiebilskranken, høyst akseptabelt.

Bilkjøring i Libanon er ikke for pyser og lettskremte. Trafikken på hovedveiene er tett og de fleste har som mål å komme først frem, eller i det minste før deg. Fullstendig anarki og kaos råder. Skilting og merking er mangelfull eller fraværende. Fordelen er at man kan parkere hvor som helst og ingen bryr seg. Som turist utvikler man derfor en slags «go with the flow» kjørestil der man bare sklir med i strømmen og tilpasser seg bilene rundt. Samtlige bilførere i Libanon ville vært fratatt førerkortet og fengslet hvis de var i Nord-Europa, men til tross for det så vi aldri noen som krasjet. Pussig nok.

Ferden gikk fra flyplassen, gjennom Beirut sentrum og nordover kysten på hovedveien mot Tripoli. Vi hadde på forhånd sjekket go og no-go soner nøye. Mesteparten var ok, men styr klar av flyktningleirer og grensetraktene mot Syria. Det er en god del militære sjekkposter rundt omkring, de så ut til å konsentrere seg om varebiler og enkelte av lokalbefolkningen. Vi ble aldri stoppet.

Først dro vi opp til «Vår frue av Libanon», en jomfru Maria-statue og utsiktspunkt ved Jounieh, et par mil nord for Beirut. Herfra var det flott utsikt over kyststripen og Middelhavet. En del paraglidere var også oppe og surret rundt langs åssidene. Jomfru Maria har vært en travelt opptatt dame rundt om i Libanon, hun hadde åpenbart seg i de utroligste avkroker og kriker. Støtt og stadig dukket det opp en statue av henne.

Dagen ble avsluttet i verdens eldste by, Jbeil. Den er nok mer kjent under navnet Byblos. Her har det bodd folk i ca 8000 år, og de skrøt på seg at det var her fønikerne fant opp alfabetet. Artig liten by, men litt vel turistifisert.
Vi avsluttet dagen med en rusletur ut på bryggepiren. Der hadde den lokale MC-klubben stilt opp syklene for en fotoseanse i solnedgangen. Den største av dem, en Honda Gold Wing, hadde kjørt helt ut ytterst mot sjøen. Sjåføren, med bikerbaben bakpå, poserte villig vekk, men glemte å sjekke bølgeforholdene. Dama hadde vett til å stikke av før det ble for ille, men sjøfør og sykkel fikk seg et par skikkelige bølgeskvulp før han skjønte tegninga. Se vedlagte foto nr.7.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Libanon 1.jpg
Views:	1320
Size:	95.1 KB
ID:	45030   Click image for larger version

Name:	Libanon 2.jpg
Views:	1312
Size:	28.6 KB
ID:	45031   Click image for larger version

Name:	Libanon 3.jpg
Views:	1320
Size:	107.1 KB
ID:	45032   Click image for larger version

Name:	Libanon 4 Fisker.jpg
Views:	1317
Size:	57.0 KB
ID:	45033   Click image for larger version

Name:	Libanon 5 El+lys.jpg
Views:	1305
Size:	65.0 KB
ID:	45034  

Click image for larger version

Name:	Libanon 6 kloster+bue.jpg
Views:	116
Size:	115.3 KB
ID:	45035   Click image for larger version

Name:	Gold Wing i solnedgang.jpg
Views:	188
Size:	123.5 KB
ID:	45036   Click image for larger version

Name:	Sexology.jpg
Views:	226
Size:	79.0 KB
ID:	45050  

Last edited by KnutW; 18-05-2018 at 18:13.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2018, 17:43   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Libanon og Jordan

DEL 2 Flyhus og fjell

Neste dag var det omvisning på Libanons eneste mikrobryggeri som ligger godt bortgjemt i Batroun, fire-fem mil nord for Beirut. Her brygges Colonel i et svært moderne og velutstyrt lite bryggeri. De har hele spennet av forskjellige smaker, alt fra brente bildekk og intifada (mørkt øl) via diverse frukt- og kryddersmaker til vanlig lys pils. Favoritten ble et øl som var basert på lyche-frukt. Det høres nok litt klissete ut, men smakte forbausende friskt og godt i varmen.

Deretter gikk turen oppover i fjellene (sjåføren var avholds under prøvesmakingen) til det som viste seg å bli et av høydepunktene på turen, flyhuset i Miziara. Denne unike kåken ble bygget i 1975, 30 år før A380 fløy første gang. Halepartiet er som dere ser lik en 707, og jaggu hadde ikke jomfru Maria vært en tur innom der også, hun hadde i allefall fått seg en liten statue oppe i halen. Huset ble visstnok bygget av en eksentrisk diamanthandler, som i likhet med mange andre i Miziara hadde tjent sin formue på mer eller mindre lyssky virksomhet i Afrika. Flyhuset var nok det mest spesielle, men landsbyen kunne også by på en kopi av et gresk tempel og et pyramideformet hus.

Vi overnattet i en liten fjellandsby, Bsharre, i nærheten av noen alpinanlegg og en cedarskog.
Hotellet var av den enklere sorten, uten noen form for restaurant eller frokostservering. Morgenen etter ruslet vi derfor litt rundt for å finne en kafé som serverte frokost. Vi fant en enkel liten kafé i annen etasje rett ved torget og bestilte kaffe, juice og noen baguetter. Kaféverten var en eldre kar med hvitt skjegg som snakket særdeles godt engelsk, noe vi ga ham kompliment for. Han bare gliste og sa «Sure, I’m Australian!» Selvsagt. Akkurat det man forventer å finne i en libanesisk fjellandsby.
Rett borti gata lå Market Jesus som reklamerte for Johnny Walker whisky. Libaneserne har et liberalt forhold til det meste, det inkluderer tydeligvis også alkoholreklame.

Etter frokost gikk ferden til Baatara-fossen, et av naturens snurrige underverker. Det er mye porøs kalkstein i Libanon og dermed godt grunnlag for grotter, fosser og underjordiske rariteter.
Baatara-fossen dannes av en liten fjellbekk som gjennom årtusener har gravd seg gjennom flere lag med kalkstein og danner en 200 meter høy foss som renner bak tre naturlige «broer» før den forsvinner ned i avgrunnen. Tretten timer senere dukker vannet opp igjen noen kilometer bortenfor og 860 meter nedenfor, men ingen vet nøyaktig hvor det renner igjennom fjellet.

At kalksteinen medfører snedige naturfenomen fikk vi til de grader tatt en titt på senere på dagen i Jeita-grotten, noen kilometer nordøst for Beirut. Dette er en av verdens største grotter. Den består av flere store grotter som bindes sammen med små naturlige ganger. Hele systemet er ni kilometer langt og den største grotten er 60 meter høy. Grotten er hovedsakelig delt i to deler, en øvre og en nedre. Fra inngangen og p-plassen tar man en liten gondolbane opp til den øvre delen. Det er et strengt håndhevet fotoforbud i hele grotten og kamera(er) må legges igjen ved inngangen. Det går an å smugle inn mobiltelefonen, men det går vakter rundt overalt og de vet nøyaktig hvor man får tatt de beste bildene, så smugfotograferingen måtte utføres diskré. I den øvre delen går man rundt på opphøyde gangveier, i den nedre er det båttur på elven. Elven som renner gjennom grotten er forøvrig vannforsyning til halvannen av Beiruts 2,3 millioner innbyggere.

Dag to ble avsluttet med festmiddag på Beiruts mest snobbete havnepromenade. Her lå millionyachtene tett og Le Yacht Club Beirut dannet en naturlig avslutning på det hele. Dog var ikke prisen på en helaften avskrekkende, en halv million for fire mann. Libanesiske pund. Ca 600 kroner per person.

PS: Bildene er litt hulter til bulter, bare å beklage.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Libanon 7 Flyhus1.jpg
Views:	191
Size:	57.8 KB
ID:	45037   Click image for larger version

Name:	Libanon 8 Jomfu Maria i halen.jpg
Views:	186
Size:	44.5 KB
ID:	45038   Click image for larger version

Name:	Libanon 9 Baatarafossen.jpg
Views:	127
Size:	81.7 KB
ID:	45039   Click image for larger version

Name:	Libanon 10 Kirke1.jpg
Views:	128
Size:	77.5 KB
ID:	45040   Click image for larger version

Name:	Kirke 2x.jpg
Views:	102
Size:	155.3 KB
ID:	45041  

Click image for larger version

Name:	Libanon 12 Marked.jpg
Views:	120
Size:	171.2 KB
ID:	45042   Click image for larger version

Name:	Jesus.png
Views:	122
Size:	283.6 KB
ID:	45043   Click image for larger version

Name:	Propell diesel.jpg
Views:	118
Size:	54.5 KB
ID:	45044   Click image for larger version

Name:	Fjellandsby.jpg
Views:	118
Size:	59.7 KB
ID:	45045   Click image for larger version

Name:	Middag i Beirut.jpg
Views:	166
Size:	55.8 KB
ID:	45046  

Click image for larger version

Name:	Yacht.png
Views:	162
Size:	332.1 KB
ID:	45047   Click image for larger version

Name:	Utsikt.jpg
Views:	104
Size:	67.6 KB
ID:	45048   Click image for larger version

Name:	Beirut seilbåt.jpg
Views:	105
Size:	111.8 KB
ID:	45049   Click image for larger version

Name:	Le yacht club.jpg
Views:	93
Size:	69.2 KB
ID:	45051   Click image for larger version

Name:	Flyhus 2.jpg
Views:	160
Size:	71.5 KB
ID:	45052  

Click image for larger version

Name:	Flyhus 3.jpg
Views:	152
Size:	59.3 KB
ID:	45053  

Last edited by KnutW; 18-05-2018 at 18:18.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2018, 18:11   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Libanon og Jordan

DEL 3 Hizbollah

Dagen derpå hadde vi noen timer å slå ihjel før turen gikk videre utpå ettermiddagen. Og hva passer vel bedre enn et besøk på hjemmefrontmuséet til Hizbollah når man først er på disse kanter? Halvannen times kjøring sydøstover fra Beirut ligger «Landmark of the Resistance» ved landsbyen Mleeta.

Her har Hizbollah laget et museum med diverse krigsbytte og utstyr de har erobret opp gjennom krigene. Muséet er bygget i en slags sovjet-brutalistisk stil, nesten litt surrealistisk med Kalashnikover og noe som ved første øyekast fortoner seg som fredsduer side om side. «Duen» er en spurvehauk, en fugl som symboltungt nok visstnok ikke gir seg så lett i kamp. Utendørsutstillingen består av en spiralformet gangvei rundt en forsenkning kalt «the abyss». Her er diverse halvrustent israelsk krigsmateriell spredt utover sammen med bomber og granater og skal symbolisere fiendens nederlag. Selve pièce-de-résistance er en israelsk Merkava tanks med knute på kanonløpet. De har selvsagt også en suvenirbutikk der man få kjøpt diverse plastnips samt bøker og CD’er med oppbyggelige taler fra sjefen sjøl. Det finnes også en Hizbollah-simulator der man kan prøveskyte mot bevegelige mål av ymse slag.

Hele greia er en underlig kombinasjon av interessant og bisart , men vel verdt et besøk om man har noen timer å slå ihjel i Syd-Libanon.
Etter en kjapp shawarma i souken i Sayda på veien tilbake til flyplassen var det med en viss spenning jeg så frem til mitt første møte med MEA, Middle East Airlines. De viste seg å gjøre de fleste motforestillinger til skamme. Innsjekk og ombordstigning gikk knirkefritt, de hadde sågar full kontroll på prioritert ombordstigning. Og jaggu gikk vi ikke fem minutter før oppsatt rutetid også! (Resten av reisefølget, som dro hjem med Lufthansa, ble 45 minutter forsinket)

Direkte til Amman gikk imidlertid turen ikke. Luftlinje Beirut – Amman er rundt 200 kilometer, flyturen var på over 600 og tok en drøy time. Først fløy vi nordvestover ut over Middelhavet, deretter rett østover inn i Syria og så sydover inn mot grensen til Jordan. Etter å ha krysset grensen svingte vi 90° til høyre og satte kursen mot Amman. Service om bord var også helt grei, en god matbit og drikke til, servert med et smil.

Vinduene dugget igjen ganske kraftig rett før landing, men en Iraqi 747-400 sto på taksebanen da vi landet og en 330-200 i Air Berlin farger var parkert ved hangarområdet. Det ble så som så med bildekvaliteten, men jeg har lagt ut noen på bilder & foto for de som er interessert.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Hizbollah museum.png
Views:	121
Size:	471.8 KB
ID:	45054   Click image for larger version

Name:	The Abyss.jpg
Views:	137
Size:	141.6 KB
ID:	45055   Click image for larger version

Name:	Drone.jpg
Views:	172
Size:	124.4 KB
ID:	45056   Click image for larger version

Name:	Drone tekst.jpg
Views:	161
Size:	82.8 KB
ID:	45057   Click image for larger version

Name:	Souk+merce.jpg
Views:	132
Size:	157.5 KB
ID:	45058  

Click image for larger version

Name:	Klassetur.jpg
Views:	126
Size:	103.8 KB
ID:	45059   Click image for larger version

Name:	MEA 330.jpg
Views:	139
Size:	47.0 KB
ID:	45060   Click image for larger version

Name:	MEA seter.png
Views:	139
Size:	355.7 KB
ID:	45061   Click image for larger version

Name:	MEA mat.png
Views:	163
Size:	460.1 KB
ID:	45062   Click image for larger version

Name:	MEA metall.png
Views:	153
Size:	233.3 KB
ID:	45063  

Click image for larger version

Name:	Fønisk i Sayda.jpg
Views:	105
Size:	64.5 KB
ID:	45064   Click image for larger version

Name:	Ex-hilton.jpg
Views:	89
Size:	105.7 KB
ID:	45065  

Last edited by KnutW; 18-05-2018 at 18:50.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2018, 19:03   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Libanon og Jordan

DEL 4 Jordan

Det koster 40 Jordanske dinarer eller om lag 440 kroner å komme inn i Jordan som turist. Disse betales ved ankomst på flyplassen og i bytte får man et stempel i passet som gir lovlig opphold i det Hashemittiske kongedømmet. Passkontroll og kø var velorganisert her også, 5-10 minutter venting før man betalte til en mann og fikk stempel av nestemann. Jobs to the people.

Ferden gikk videre med Royal Jordanian til Aqaba, den eneste innenriksruten i Jordan. Rett før avreise fra Norge fikk jeg en e-post fra RJ med tilbud om å by på oppgradering til businessklasse. Hmm. Jeg sjekket linken, minstebud var 30 USD. Skitt au, det kan jo være litt gøy å prøve, så jeg la inn et bud på 30 dollar -og ble oppgradert. Det betød at jeg fikk tilgang til Tikram domestic lounge i Amman. Yiiiha! Loungen besto av en sofa og åtte lenestoler samt et kjøleskap med vann og cola og en kaffemaskin. Pluss tre tørre kjeks og en kopimaskin. Fordelen var at jeg var den eneste som var der (loungen var ikke betjent) og jeg breia meg ut i sofaen med en god bok, kaffe og cola. Sofaen var komfortabel og et par timer gikk egentlig helt greit.

I likhet med MEA leverte RJ også sivilisert ombordstigning og avgang på rutetid. Det var buss ut til en ventende A319, malt i oneworld-skjemaet. Business-setene var 2+2. De var av omtrent samme type som premiumsetene til Norwegian; brede, komfortable og med god plass til bena. Dog ikke flatseng.

Før avgang fikk jeg arabisk kaffe, liten kopp men servering fra fancy kanne med høy tut. Etter take-off var det juice, mineralvann og småsnacks. Var det verdt 30 dollar? Ja, egentlig. Ikke så mye pga. «lounge» og servering, men god plass var verdt prisen. Flyturen tok ikke mer enn 38 minutter og vi fløy stort sett rett sydover med høyre vingetupp langs den israelske grensen hele tiden. Landing rett inn nordfra i Aqaba og førstemann ut av flyet. Heldigvis slapp vi å busse fra flyet til terminalen så jeg satte ny personlig rekord i tidsforbruk fra landing til hotellresepsjon, 18 minutter! Inkludert en kjøretur på 12 minutter. Slett ikke verst og en rekord som kan bli vanskelig å slå uten å bruke flyplasshotell.

Det regnet og blåste i Aqaba. Det medførte at samtlige biler som sto parkert utendørs ble dekket med et lag søle, blåsende sand blandet seg med regnet. Se vedlagte foto av leiebilen.

Dessverre medførte det også at en planlagt utflukt i Wadi Rum ørkenen måtte kanselleres pga. av sandstormen, men jeg kjørte i hvert fall ut til Wadi Rum Village og fikk sett litt av fjellformasjonene. Sannelig ikke rart dette stedet ofte velges som location for diverse filmer, et utrolig spekter av farger og fjellformasjoner! En og annen streifende kamel krydret det hele, ganske artig å se dem dukke opp ut av støvskya tilsynelatende uanfektet av vinden og sandblåsten. Jaggu dukket det ikke opp et damplok med noen vogner på en øde jernbanestasjon ute i sandføyka også! Siste passasjer så ut til å ha vært Lawrence of Arabia.

Ferden gikk videre på firefelts motorvei mot Petra, oldtidsbyen som bokstavelig talt er hugget i stein. Den er et av turisthelvetene som «må» besøkes når man er forbi på de kanter. Joda, det er jo interessant og fascinerende, men inngangsbillett på over 500 norske kroner, en milliard turister (minst!) sandføyke, kameler og hestekjerrer i kombinasjon med varmt og trangt er ingen høydare i Knuts verden. Jeg var i Petra to ganger samtidig, første og siste. Definitivt et sted som bør ses, men det holder med én gang. Turistseansen ble rundet av med en liten pizza og cola til 230 kroner.
Da hadde jeg fått min dose med Petra og satte nesa nordover mot Amman og Lufthansas avgang klokken 0310 fra Queen Alia flyplassen.

Fordelen med leiebil er at man kan ta ting litt på sparket og det var plenty med tid til å utforske litt av Amman by night samt Marka-flyplassen som ligger ganske nærme sentrum. Det var mange murer og gjerder, men jeg klarte å få noen glimt innimellom. Det så ut til å være en del 737-200 parkert der, noen som vet noe mer om dette?

Rundt midnatt var det på tide å begynne litt finnavigering for å finne veien tilbake til Queen Alia. Det var lettere sagt enn gjort, jeg hadde sosa meg inn i et område der jeg hadde glemt å printe ut kart, og skiltene var kun på arabisk. Nuvel, nogenlunde stø kurs ble satt sydover, gjennom basaarer og fortauskaféer. Planen var å komme inn på motorveien fra sentrum til flyplassen. Det funka heldigvis og bilen ble overlevert Europcar drøye to timer før avgang. De stusset litt på vaskeferdighetene til kollegaen i Aqaba, men skjønte såpass engelsk at «sandstorm and rain» tilsynelatende var god nok forklaring på fenomenet.

Jeg hadde god tid og snek meg inn i Tikram «loungen» (den ligger før pass- og sikkerhetskontroll) for å slappe av i ensom majestet en times tid. De tørre kjeksene fra dagen før var forsvunnet, men cola, vann og kaffe var fremdeles tilgjengelig. Queen Alia fremsto forøvrig som velfungerende og rimelig greit organisert. Selv klokken to-tre på natta var butikker og serveringssteder åpne. Det var lett å finne frem og bra skilting, både på arabisk og engelsk.
Fritzen var, jeg hadde nær sagt som vanlig, 30 minutter bak skjema da vi dro. Ittno’ problem, det ble god tid til en morgenkaffe i Frankfurt. Deretter var det tilbake til 15 kuldegrader på Gardermoen før lunch.

For de som eventuelt funderer på en tur med SAS -eller andre befordringsmuligheter- til Beirut og traktene deromkring er anbefalingen å dra. Vær oppmerksom på at Libanon ikke er noe billig land, spesielt ikke de bedre områdene av Beirut og andre turiststeder. Selv om Beirut i stor grad er gjenoppbygget etter krigen er det fremdeles store kontraster mellom luksusen i yachthavnen og sønderskutte skjeletter av gamle bygninger like ved. Det gamle hotell Hilton på 33 etasjer står fremdeles som en ruin midt i byen og minner om en ikke alt for fjern fortid. Mye artig å se på, men landet som sådant fremstår som søplete og småkaotisk. Flott natur og relativt korte avstander. Godt med gode spisesteder og restauranter samt bra hotell. Forbausende gode engelskkunnskaper hos de fleste.

Når det gjelder Jordan er det nok på mange måter hakket enklere enn Libanon, men desto mer ihjelturistifisert. Aqaba er en turistby med bra hoteller og gode tilbud, Wadi Rum er sikkert vel verdt en tur når det ikke er sandstorm og Petra er et av disse turisthelvetene som man tross alt bør ta en titt på. Men dersom man ikke er spesielt interessert i arkeologi og gammal stein holder det med én gang. Amman by night var artig nok, men det skal innrømmes at jeg ikke fikk dannet meg et godt bilde av byen på en såpass kort tur. Dog var det egentlig ingen «må-se» ting som sto på listen i Amman.

God tur, husk å sende TR etterpå!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Queen Alia.jpg
Views:	118
Size:	111.7 KB
ID:	45066   Click image for larger version

Name:	Leiebilen.jpg
Views:	204
Size:	62.2 KB
ID:	45067   Click image for larger version

Name:	På vei mot Wadi Rum.jpg
Views:	201
Size:	49.0 KB
ID:	45068   Click image for larger version

Name:	Tikram longe 2.jpg
Views:	124
Size:	92.6 KB
ID:	45069   Click image for larger version

Name:	Tikram lounge kjeks og fax.jpg
Views:	125
Size:	57.2 KB
ID:	45070  

Click image for larger version

Name:	Motorvei.jpg
Views:	110
Size:	46.5 KB
ID:	45071   Click image for larger version

Name:	Kamel.jpg
Views:	94
Size:	104.1 KB
ID:	45072   Click image for larger version

Name:	RJ biz.png
Views:	151
Size:	451.3 KB
ID:	45073   Click image for larger version

Name:	Preflight coffee.png
Views:	168
Size:	322.6 KB
ID:	45074   Click image for larger version

Name:	Turisthøl.jpg
Views:	127
Size:	100.9 KB
ID:	45075  

Click image for larger version

Name:	Damplok.jpg
Views:	140
Size:	86.5 KB
ID:	45076   Click image for larger version

Name:	Siste tog har gått.jpg
Views:	153
Size:	47.5 KB
ID:	45077   Click image for larger version

Name:	Turist i Petra.jpg
Views:	154
Size:	51.7 KB
ID:	45078   Click image for larger version

Name:	Turister og gammal stein.jpg
Views:	151
Size:	114.9 KB
ID:	45079  
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2018, 19:22   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Libanon og Jordan

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post


Fordelen med leiebil er at man kan ta ting litt på sparket og det var plenty med tid til å utforske litt av Amman by night samt Marka-flyplassen som ligger ganske nærme sentrum. Det var mange murer og gjerder, men jeg klarte å få noen glimt innimellom. Det så ut til å være en del 737-200 parkert der, noen som vet noe mer om dette?

!
Jordan Aviation har base der - kan ha vært noen av deres avlagte.

Fikk du ikke med deg Tristar'ene i Aquba altså? Skam deg ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2018, 20:30   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Libanon og Jordan

Super rapport, jeg liker begge. Du glemte Dødehavet dog


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2018, 20:46   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Libanon og Jordan

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Super rapport, jeg liker begge. Du glemte Dødehavet dog
Takk for det! Glemte ikke Dødehavet, men har vært der før
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2018, 21:13   #8
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: Libanon og Jordan

Takk for spennende rapport!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2018, 00:35   #9
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Libanon og Jordan

Jeg så nylig filmen Beirut. Den er filmet i Tangier og helt fiction, men en god Thriller. Anbefales.

https://www.imdb.com/title/tt4669264/

https://www.theguardian.com/film/201...-film-festival
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 21:49   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Libanon og Jordan

Takk for en rapport fra et sted litt utenom det vanlige!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2018, 23:09   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Libanon og Jordan

Nok et Kinderegg levert fra KnutW; Spennende, informativt og underholdenede.
Hjertelig takk for at du tar deg bryet!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 10:50   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Libanon og Jordan

Jøje meg. Takk for rapport. Hvorfor snakket vi ikke om dette over brunch mon tro?

Kjempebra skrevet. Fortsatt sjokkert over at du leide bil i Jakarta, og ser du gjorde det samme her.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 19:47   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Libanon og Jordan

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Å klare å sjokkere Fnate er heller ikke hverdagskost, du verden! Vet ikke hvorfor det glapp unna over brunchen i Storgata, hadde vel så mye annet å snakke om..?

Nuvel, det blir vel flere samlingsstunder, så anledningen byr seg nok igjen
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2018, 16:41   #14
arctic
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Oslo
Posts: 4
Default Re: Libanon og Jordan

Veldig fin rapport, Knut
arctic is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2018, 10:58   #15
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: Libanon og Jordan

Jeg var i Beirut like etter årtusenskiftet.

Av minnene derfra er bl.a. en kaffebar som lå midt i en rundkjøring. Man parkerte enkelt og greit inntil "øya" midt i rundkjøringen.

Hele etablissementet ble forsynt med strøm som ble lånt eller stjålet fra installasjonen for ytre/midtre merkefyr (disse 75 MHz-antennene som peker rett oppover) til flyplassen. Fyret lå helt i senter av rundkjøringen.

Aniskaffen var utmerket.

Muligens et konsept som Avinor kan kopiere?

TAKK for en meget leseverdig rapport!
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 18:23   #16
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Libanon og Jordan

Flottflott rapport! :-)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 01:10   #17
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Libanon og Jordan

Takk, veldig fin og inspirerende rapport! Et område jeg har på topp-5-listen de neste 10 år. Eksotisk, historisk viktig og kulinarisk bra hele veien, ser det ut til. Og litt ekstra morsomt også, innimellom.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 11:00   #18
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Libanon og Jordan

Takk for en hyggelig rapport. Passet perfekt med en kopp kaffe på en søndagsmorgen!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Beirut, Libanon Bergern Reiseforum 7 13-02-2019 11:40
Reise til Libanon Kaffe Reiseforum 3 18-01-2013 20:40
Jordan Egenes Reiseforum 6 29-09-2010 21:34
Leiebil i Jordan Chaos Controller Reiseforum 3 12-05-2010 22:09
Jordan valen Reiseforum 1 02-12-2009 21:54


All times are GMT +2. The time now is 10:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.