Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2017, 01:25   #201
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Leiebil i USA

Sitter å ønsker å bestille leiebil med Hertz neste mnd. på LAX.
Jeg skal være sjåfør, men ønsker å betale nå med min samboers kredittkort.

"• Kreditt- eller betalingskortet som ble benyttet ved bestilling må tilhøre personen som står som leietaker av bilen, og må fremvises ved henting av bilen. Fører og betaler må være i samme navn."

Noen som har kjennskap til hvor strenge de er på dette? Samboeren min skal være med på turen og stå ved siden av meg når bilen hentes ut.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2017, 01:39   #202
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Leiebil i USA

Hvis du er Hertz #1 Club (gratis å melde seg inn) er det ikke tillegg for ekstra sjåfør så lenge vedkommende er 'domestic partner'. Så da er det bare å la samboer bestille og føre opp deg som ekstra sjåfør.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2017, 01:41   #203
ma-are
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2015
Posts: 71
Default Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Sitter å ønsker å bestille leiebil med Hertz neste mnd. på LAX.
Jeg skal være sjåfør, men ønsker å betale nå med min samboers kredittkort.

"• Kreditt- eller betalingskortet som ble benyttet ved bestilling må tilhøre personen som står som leietaker av bilen, og må fremvises ved henting av bilen. Fører og betaler må være i samme navn."

Noen som har kjennskap til hvor strenge de er på dette? Samboeren min skal være med på turen og stå ved siden av meg når bilen hentes ut.


I California er det gratis med tilleggssjåfør, så da er det gjerne like greit å føre deg opp i tillegg? Så fremt samboer også har førerkort...

Jeg har flere ganger leid for andre med mitt kort, uten at det har vært noe problem (forskjellige utleieselskaper i USA).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited by ma-are; 16-08-2017 at 01:47.
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2017, 16:31   #204
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Leiebil i USA

Alternativt kan du jo leie via en formidler som Autoeurope eller Rentalcars. Da går betalingen via de og du kan betale med samboers kort. Ditt kort registrerer du for depositum etc når du henter ut bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 21:39   #205
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Leiebil i USA

Ref. California - Hertz fortalte oss at om den andre sjåføren er kollega (ansatt i samme selskap) eller "spouse" så behøver man ikke en gang registrere den ekstra sjåføren. Alt regulert av CA-lov. Ekstra-tips er at om man er BA-medlem så er ekstrasjåfør gratis hos Avis (avh. av land) om man booker med rett AWS-kode.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 21:42   #206
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Google maps (offline) gjør det unødvendig å betale ekstra for GPS. Fungerer utmerket og mye mer oppdatert en Garmin, Tomtom osv...
Og kan legge til at en del biler etter hvert har Andriod Auto eller CarPlay, så da får man en grei integrert kartløsning i bilen (bare kjekt å huske på å trykke på "clear privat data" før tilbakelevering i tilfelle man har tanket opp bilen med alt av SMSer, kontakter og bilder fra nattklubben i Vegas )
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 14:32   #207
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Leiebil i USA

Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 14:49   #208
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
Ville blitt overasket om det er vinterdekk men kan jo håpe på all season.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 14:51   #209
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Ville blitt overasket om det er vinterdekk men kan jo håpe på all season.
Hmm kanskje jeg bare skal slå fra meg ideen om en tur dit i februar da. ville gjerne se litt av Lake Tahoe... Jeg er ok ish på nedoverski så hadde vært gøy og testa bakkene der. Planen min var nemlig fly til SFO, toget til Reno og så leie bil derifra og så ned litt til Lake Tahoe før man gjør samme turen i revers. Ville uansett leid meg ski på stedet og ikke tatt med fra Norge. Det orker jeg ikke å drasse på.

Last edited by Hypern; 29-12-2017 at 14:55.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 15:07   #210
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
Ikke mange som kjører på vinterdekk i USA. Det er noen som kjører med all season dekk, men ellers lite. Unntak finnes i fjellene, men om man leier bil på en flyplass, så er det nok 99,9% sikkert at vinterdekk ikke er tilgjengelig.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 15:08   #211
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hmm kanskje jeg bare skal slå fra meg ideen om en tur dit i februar da. ville gjerne se litt av Lake Tahoe... Jeg er ok ish på nedoverski så hadde vært gøy og testa bakkene der. Planen min var nemlig fly til SFO, toget til Reno og så leie bil derifra og så ned litt til Lake Tahoe før man gjør samme turen i revers. Ville uansett leid meg ski på stedet og ikke tatt med fra Norge. Det orker jeg ikke å drasse på.
Er neppe noe problem å kjøre på sommerdekk fra Reno til Lake Tahoe i februar.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 15:51   #212
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er neppe noe problem å kjøre på sommerdekk fra Reno til Lake Tahoe i februar.
Ok - takk for tips. Nei den største korken her er vel gjerne Amtrak tenker jeg. Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da. Jeg gjør det nå sånn fordi det er et godt stykke å kjøre fra SFO og jeg liker å kjøre tog. Har jo sett nok på lokaltv der borte at I80 østover kan bli ganske bra stengt ved snøvær over passet der. Kan sikkert gjelde Amtrak og da.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 15:59   #213
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Leiebil i USA

Vinterdekk har jeg aldri hatt her borte - selv ikke i Seattle. Hadde imidlertid alltid et sett kjettinger i bagasjerommet om vinteren. Brukte det stort sett kun hvis vi skulle til Stevens Pass, Mt. Baker e.l. ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 16:29   #214
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ok - takk for tips. Nei den største korken her er vel gjerne Amtrak tenker jeg. Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da. Jeg gjør det nå sånn fordi det er et godt stykke å kjøre fra SFO og jeg liker å kjøre tog. Har jo sett nok på lokaltv der borte at I80 østover kan bli ganske bra stengt ved snøvær over passet der. Kan sikkert gjelde Amtrak og da.
Om du vil gjennom alle 50 statene med en leiebil, så er det problemfritt (kanskje med unntak av noen mindre hindringer i form av sjø).
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 17:02   #215
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ok - takk for tips. Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da.
De sidste tre somre har jeg lejet bil fra AVIS rundt omkring i USA, og hver gang har bilen faktisk været indregistreret i en helt anden stat end der hvor jeg lejer bilen.
Så vidt jeg har forstået , hænger det sammen med at selskaberne simpelthen registrerer deres biler , hvor det nu engang er billigst mht. skatter, afgifter, forsikringer osv.
Det eneste selskab jeg har set nævne begrænsninger på geografien er SIXT.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 17:09   #216
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
Forvent at veier kan være stengt for trafikk med mindre man har kjettinger eller 4WD med M&S-dekk (mud&snow). Har selv opplevd det på tur fra SFO til Tahoe
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2017, 00:41   #217
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Leiebil i USA

Da vi kjørte rundt på vestkysten, Oregon og Washington State for et par år siden, i slutten av mars/børjan av april, så var det et par fjell som krevde kjettinger på for at vi kunne kjøre opp. Det hadde jo ikke vi tenkt på, så vi måtte snu et par ganger. Men det gikk greit nok.

I USA tror jeg de bruker noen ekstremt store saltkorn for å salte veiene. I allefall var det mye overskuddssalt i gatene i Jersey City og på veiene i New Jersey da jeg kjørte der for to uker siden. Alt er stort i USA, til og med veisaltet
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2017, 00:42   #218
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Leiebil i USA

Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.

Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2018, 16:32   #219
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.

Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?
Man må jo bare ta det som er billigst, for min del ble faktisk pickup på Reno flyplass billigere enn i byen av en eller annen grunn. Brukte Avis, Hertz prisa seg fullstendig ut.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2018, 20:55   #220
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Da vi kjørte rundt på vestkysten, Oregon og Washington State for et par år siden, i slutten av mars/børjan av april, så var det et par fjell som krevde kjettinger på for at vi kunne kjøre opp. Det hadde jo ikke vi tenkt på, så vi måtte snu et par ganger. Men det gikk greit nok.

I USA tror jeg de bruker noen ekstremt store saltkorn for å salte veiene. I allefall var det mye overskuddssalt i gatene i Jersey City og på veiene i New Jersey da jeg kjørte der for to uker siden. Alt er stort i USA, til og med veisaltet
Her i vest har jeg ennå ikke opplevd salting, men selv i går ble veien lokalt "de-iced" med en væske ikke ulik hva som brukes for fly, dog ser det ut som den har lengre holdbarhet, da jeg ofte ser at de "sprøyter" kvelden før og det holder isen borte selv ut på formiddagen etterpå.

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.

Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?
De har samme eier og helt klart begynner de å jobbe tettere - mange felles kontorer og skranker, men ennå forskjellige priser og markedsføring.

Jeg undersøkte selv leiebil priser før jul og det ble en del dypdykk uten at jeg fant annet enn meget store forskjeller selv innen samme selskap (avhengig av hvor en plukket opp bilen) men klarte ikke å finne noe logisk mønster. Vi vurderte å kjøre til Syd Californa i julen og ønsket en stor SUV noe det var masse tilgjengelig av. I Seattle kunne vi stort sett spare 2-300 USD i ukeleie om vi hentet bilen på Flyplassen, i Portland var det motsatt. Billigst var Portland under USD 300 for en Ford Expedition eller Chevy Surburban - dyrest var by kontorer i Seattle med over 700 USD for samme bil type. Mindre forskjeller mellom selskapene, dog ser Hertz ut til å lide av misoppfatninger at Japanske SUV'er er Full Size.
Nytt for meg er disse "mystery" pakkene som Expedia tilbyr - du faar ikke vite selskap eller bil type, kun antall passasjerer og bagasje kapasitet (som sier en god del om størrelse). De gjør det samme med fly også, vi testet Seattle - Bend t/r som ble USD 120.00 billigere når vi kun oppgav datoer, først når vi hadde bestilt kom flyselskap og avgangstider.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Leiebil USA - enveis Blubird Reiseforum 16 28-03-2012 20:51
Maksimum alder for leiebil USA hellbilly Reiseforum 1 16-06-2010 00:41
Leiebil vs. EB Blubird Reiseforum 6 31-01-2010 21:21
OT: Billigst leiebil forhandler i USA? ducky Flyforum 18 19-05-2005 14:09


All times are GMT +2. The time now is 20:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.