Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2012, 00:22   #1
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
United En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Etter å ha tilbragt to uker i USA, var det på tide å vende snuten hjemover i et par uker, før jeg atter en gang returnerer til USA i slutten av mars.

Reiserute:
ALB-IAD
IAD-CPH
CPH-OSL

ALB-IAD var på CO flighnummer, mens de øvrige var SK-flighter. Alt i Economy, og prisen var helt ok (ca 6000 kr - booket et par dager før avreise). Forsøkte meg at på til på Optiontown (både til Y+ og C), men min teori om at intet behov for 'Operational Uprade' = ingen 'Optiontown Upgrade' holder fortsatt vann, dessverre. Intensjonen var derfor å bruke poeng ved gate, men dette var imidlertid dagen der man kunne glemme alt av planer...

Det startet ca halvannen time før avreise til flyplassen med en sms fra SAS; SK 926 var kansellert. Frykten for rerouting med LH 747 og midtsete fremkalte nesten svettetokter, men samtidig måtte jeg hjem denne dagen - og dermed være beredt på å spise fluer i nøden. Jeg gjorde imidlertid forarbeid før jeg dro i gang chat-en med Widerøe, der bl.a. alle alternativer SK-reroutinger ble sjekket ut, men der var det stort sett fullt overalt.

Jeg åpnet chatsiden til Widerøe samtidig som jeg trykket inn EBG-nummeret mitt på 05400, men det var Widerøe som stakk av med seieren (responstid på 30 sekunder). Etter å ha forklart saken, tok det ca halvannet minutt før alternativet kom opp på skjermen:

CO XX ALB-EWR (Economy)
CO 39 EWR-OSL (Business / First)

Det første som slo meg var at SK endelig hadde forstått seg på ekstraservice til EBG (Business / First i stedet for Economy), men innerst inne visste jeg at dette ville justere seg når jeg mottok bekreftelsen. Gadd faktisk ikke spørre agenten om det engang, og jeg fikk naturligvis helt rett i mine antagelser. Det var for øvrig en no-brainer å gå for denne routingen, den klart mest effektive, og den ville faktisk få meg til Norge omtrent samtidig som opprinnelig reiserute. Jeg la for øvrig merke til at Widerøe-agenten hadde forhåndsplassert meg i Economy Plus, jeg kunne faktisk velge hvilket som helst sete i den seksjonen, så noen fordeler har kanskje vi EBG-ere likevel...?

Det ble i allefall et par ekstra timer med fred og ro før jeg dro til Albany International Airport. Den 'International'-delen av navnet kan man for øvrig ta med en klype salt; de har én rute til Montreal, tror jeg, kanskje også Toronto, men utenlands er nå for så vidt internasjonalt uansett.

Min bedre halvdel hadde fylt opp 2 x 50 pounds med ting som skulle til Norge, i tillegg til min egen kleskoffert, så jeg hadde hendene fulle i det jeg vagget bort til CO check-in. Ved skranken fikk jeg imidlertid slengt i fleisen at p.g.a. ATC-trøbbel, var ny slottid gitt; 50 minutter før flyet mitt skulle gå - fra EWR! Det viste seg raskt at jeg ikke kunne komme meg til NYC tidsnok med fly, ei heller reroutes - nok en gang - via alternative flyplasser. Jeg så derfor på klokken, ca 15:30, mens CO 39 skulle ta av kl 20:03. ALB-EWR i bil på 3-4 timer er normalt sett uproblematisk, men jeg er alltid skeptisk til fredager og trafikk. Det var imidlertid mitt eneste alternativ, så CO-agenten sjekket meg inn på CO 39 og gav meg boardingpass, men jeg måtte ta meg selv og bagasjen ned til EWR for egen maskin.

Ny reiserute:
AV FF ALB-EWR
CO 39 EWR-OSL

Maskinvalget ble en Ford Focus fra Avis, som ikke bare hadde plass til bagasjen, men også Bono, Edge, Adam og Larry. Cruisekontrollen ble innstilt på 77 miles per hour, noe som skulle gi meg en ETA på ca 18:21, og til tross for at jeg både hadde behov for å drikke og lette på trykket - merkelig kombinasjon i grunn - valgte jeg å komme meg avgårde med uforløst sak. Det fikk vente.

Kjøreturen var lenge det mest problemfrie med hele dagen, ikke noe politi å se, tørsten og vannlatingsbehovet ble holdt i sjakk, og trafikken var ikke verre enn at jeg stort sett slapp å bruke bremsen (holdt stabilt 77 mph). Dessverre traff jeg fredagstrafikken ca 7-8 miles fra EWR, og jeg brukte 40 minutter på det siste stykket. Klokken var dermed 19:00 blank i det jeg leverte fra meg nøkkelen til Avis-funksjonæren, og da hadde jeg forsatt en tur med AirTrain fra P3 til Terminal C (tre stopp), med fryktelig mye bagasje. Det var faktisk en kar på toget som lurte på om jeg skulle flytte, noe som jeg vel føler oppsummerer bagasjemengden jeg var tildelt av min frue.

Troppet opp ved CO-innsjekk kl 19:16. Innsjekkingsagenten lurte på hvorfor jeg var så sen når jeg hadde så mye bagasje å sjekke inn, men spørsmålene stilnet hen da jeg spurte om hun ville ha den korte eller lange versjonen. Jeg antok uansett at bagasjen ikke ville komme med flyet, det viktigste var uansett meg selv. Sete 10A ble i hvert fall bekreftet og jeg kom meg raskt igjennom sikkerhetskontroll og gikk rett til gate C-81, der jeg boardet som en av de siste. Heldigvis rakk jeg omsider å både late av og kjøpe inn vann før jeg gikk ombord.

CO 39 var, så vidt jeg kunne se, helt fullt denne dagen, så noe åpent midtsete kunne jeg bare glemme. Tror for så vidt det var stakkaren i midten som hadde størst grunn til å være misfornøyd, fordi morgendusjen min hadde for lengst mistet effekten etter en relativt hektisk ettermiddag... Flyet tok uansett av på rute, og vi var forventet å lande ca 30 min før oppsatt rutetid.

Ettersom dette var min første tur med CO 38/39, kan jeg jo kort oppsummere mine inntrykk om komforten.

Sete: 10A = Economy Plus. God beinplass fremover, men ganske trangt i bredden. Når man sitter tre fremmede på en tre-seter, er det også rimelig trist å ha A-setet på en nattflight. Terskelen for å vekke de to i B og C-setet er naturlig nok noe høyere enn om det var en kompis, men samtidig får man mer ro ved vinduet.

Mat: Huff da. Dårlig dag på jobben? Ikke vet jeg, men det var stusselige greier. Pasta med kjøttboller var i og for seg spiselig nok, bortsett fra at det knapt var kjøttboller i retten. Brownies til dessert, om enn vakumpakket, var en klar høydare, men frokosten var elendig. Greit nok med litt frukt i en skål, men ellers var det én dvask baguette (bakt i 2010?) med en tilhørende smør- og syltetøypakke. Minnet mer om en Røde Kors-rasjon enn et flymåltid, men som tidligere nevnt spiser fanden fluer i nød, og det gjorde også jeg.

AVOD: Strålende! Milevis bedre enn det grapset som SK/LH tilbyr sine Economy-passasjerer, og har man eget head-set, blir det riktig så bra. Topp utvalg av film, musikk osv. Koste med for øvrig med J. Edgar-filmen. For en type! Kunne vært AP-statsråd.

Drikke: 7 USD for alkohol, også til måltider?!? Nei, da ble det demonstrativt appelsinjuice og søvn på meg.

Service: Gjorde jobben sin ombord, og veldig bra på bakken. Fikk i grunnen god hjelp av alle jeg var i kontakt med, så godt inntrykk der.

Landet i Oslo ca 30 minutter før rute. Prioritybagasjen kom først på båndet, men mine kofferter stod - heldigvis - igjen i EWR. Det var egentlig helt greit å slippe å dra med seg styret ut på P4 - nå får jeg det heller levert på døren.

Oppsummert:
God service fra Widerøe da kanselleringen var et faktum. God beinplass på CO 39 og strålende AVOD, men jeg følte virkelig at 757 ble for klaustrofobisk på IC. Komme neppe til å velge narrowbody på kommende IC-flighter (har en del av de i løpet av året), men som jeg viste i handling i rapporten for øvrig; i nød spiser fanden fluer.

Velger sånn sett CO 757 direkte fremfor en rekke andre mystiske krumspring med f. eks. LH 747 via FRA osv.

Takk for følget!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 12:30   #2
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Tusen takk for en flott trip report! Jeg synes du beskrev hele reisen så godt at ingen bilder var nødvendige - jeg så for meg det meste allikevel

Det var trist at det meste gikk galt, men du kom nå frem til slutt. Også var det interessant å lese om opplevelsen med CO direkte over dammen. Jeg forstod det som at det ikke var andre fordeler med Economy Plus enn ekstra beinplass? Og hva er så ille med LH 747 over dammen? Jeg skal nemlig fly med den fra JFK til FRA i april, og ble litt skeptisk merker jeg
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 16:21   #3
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Og hva er så ille med LH 747 over dammen? Jeg skal nemlig fly med den fra JFK til FRA i april, og ble litt skeptisk merker jeg
Mulig min frykt er noe overdrevet ift. faktiske forhold, men tidligere var beinplass elendig, konfig 3-4-3 slitsom for singelreisende, og kun skjermer i taket til underholdning. Det sistnevnte gjelder for så vidt fortsatt på et par maskiner, mens andre har fått AVOD. Hadde en rerouting via FRA på LH 747 etter SK kansellering (Y+ hos SK ble til M hos LH), men lykken var stor da jeg hørte pipelyden ved skanning av boardingkortet; "Here is your new seat, Sir". 46E ble til 12K.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 19:13   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Fabelaktig verbal rapport istedenfor bilder av matretter.. Er meget glad i CO og maten stemmer på kornet, og vi flyr ruta 4-5 ganger i året, men all flymat har vi ikke lyst på...

Ikke p.g.a. kvalitet men reisemodus. Hiver innpå stor nydelig Auntie Annes før avreise , og det holder. Man kan ikke si at United Club har noe som kan kalles mat heller..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 19:33   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Takk for din rapport fra en åpenbart ganske krevende reise. Fløy selv CO38 for en måneds tid siden - og min erfaring var ganske lik din: meget bra underholdsningssystem, generelt god service og bra benplass i Economy Plus, men forferdelig mat, ganske trist kabin og åpenbart trangt i bredden om alle tre seter er besatt.

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Fabelaktig verbal rapport istedenfor bilder av matretter.. Er meget glad i CO og maten stemmer på kornet, og vi flyr ruta 4-5 ganger i året, men all flymat har vi ikke lyst på...

Ikke p.g.a. kvalitet men reisemodus. Hiver innpå stor nydelig Auntie Annes før avreise , og det holder. Man kan ikke si at United Club har noe som kan kalles mat heller..
På grunn av reisemodus, hva mener du med det? United Club må være noe av det mest triste jeg har vært borte i og maten om bord er nærmest uspiselig. Hvordan kan man være glad i dette?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 19:50   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Flightdeck da, det er jo det jeg sier, United Club er bånn i bøtta.. Reisemodus mener jeg at ikke lyst på flymat overhodet, synes at LH ev SQ og alle andre hverken er bedre eller dårligere .... Kan ikke uttale meg om SK longhaul, hakke brukt dem på 7 år...

Til og med OZ i F spiste jeg ikke, men p.g.a. "flightmodus" som i mitt tilfelle betyr "ikke sulten".

I morgen vil vi spise solid frokost i loungen og sende ut UA/CO maten etter litt pirk som hos alle andre selskap. På EWR forlater vi loungen og har noe rart gjerne saftig burger eller Auntie Anne før F til Vegas. Men jeg har nesten hver gang spist deres F- mat.. Forstår ikke hvorfor, men etter mye vin ???

Uansett koser oss på rad 21 i herlige 757 med bedre benplass , antar nærmere 36" , ( og rad 20 kan ikke legges ned. )..enn andre i R-klasse over dammen og langt bedre AVOD enn meget nærliggende selskap ( vel nærliggende selskap har vel ikke AVOD ) direkte fra OSL eller andre plasser i Europa ( Inkl LH ) ...

Holder mer enn nok med en midtgang... Trenger bare en til det nødvendige besøksstedet...

I framtiden er 757 fra OSL førstevalget... Men før eller senere må man vel si 787 er OK også..

Men for all del , en kunne fått gratis vin fra UA... Gjerne dobbel

Last edited by SQ 777; 04-03-2012 at 20:46.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2012, 16:33   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

En super rapport, og livlig beskrivelse. Har bagasjen dukket opp?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2012, 21:01   #8
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
En super rapport, og livlig beskrivelse. Har bagasjen dukket opp?
Bagasjen ble levert på døren etter ett døgn.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2012, 21:05   #9
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default

Meget underholdende og beskrivende. En av de bedre rapportene uten bilder.

Takk.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2012, 11:48   #10
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

Takk for rapporten - deler langt på vei dine vurderinger av CO!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2012, 15:41   #11
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: En kvikk rapport fra en slitsom ferd

fin rapport. Godt du kom frem!
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Live rapport vs. rapport når man kommer hjem fra reisen? Twin Otter TripReports 2 26-06-2010 09:10
Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet MartinL Flyforum 57 31-08-2009 10:18
En slitsom reise.... LN-FHU Flyforum 6 11-05-2007 01:02
Lang ferd fra Frankfurt VC-10 Flyforum 4 06-09-2005 18:11
Slitsom surfing på La Guardia... Falcon Flyforum 3 11-01-2005 15:43


All times are GMT +2. The time now is 20:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.