Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-09-2005, 10:08   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Med SAS fra Tegel via Kastrup til Flesland

Dette er en reiseberetning fra søndag 4. september 2005

Alle Berlins tre flyplasser ligger sympatisk innenfor byen kollektivnett, og man kan reise over vide avstander på enkeltbillett som nå koster 2,10 Euro. Mitt utgangspunkt denne varme tidlige søndagsettermiddagen var Berlin Zoologischer Garten. Jeg hadde kommet dit noen timer i forveien med tog fra Thüringen. Opp til Tegel valgte jeg busslinje X9, en ekspressbussrute mellom Zoo og Tegel. En eksklusiv flybuss er det likevel ikke for den avvikler også lokaltrafikk underveis. Kjøretiden er 20 minutter, og den går hvert 10. minutt, i hvert fall på dagtid.

Å ha god tid på Tegel er ingen ulempe. Er man der for første gang er det lett å gå seg vekk i denne pentagonformede bygningen. Har man vært der før er det nok av utsiktssteder både inne og ute hvor flytrafikken kan observeres.

Første del av denne reisen var med SK 1678 klokken 18:40 til Kastrup. Da måtte jeg over i den særskilte fløybygningen med innsjekkingslukene 50 – 68 og gatene 18 og 19. Jeg møtte frem til innsjekking straks lukene åpnet i håp om å få vindusplass like til Bergen, og det gikk bra. Sikkerhetskontrollen forløp problemfritt. Sist jeg reiste fra Tegel, i midten av juli fikk jeg utslag på beltespennen. Hadde samme beltet på meg nå, men nå pep det ikke noen steder. Det var mye folk i avgangshallen, men det fleste skulle med en Al Italia flight til Italia. Gaten var åpen en lang stund, men personalet savnet åpenbart så mange reisende da køen var ekspedert at de gikk rundt og praiet folk langs stolrekkene og i den lille baren, og sannelig fikk de ikke med seg en 8-10 stykker på den måten også.

Da de italiareisende var vekke hørtes stort sett bare to tungemål i avgangshallen: dansk og vestnorsk. Mellom Berlin og Vestlandet er det ingen direkterute, og turen går gjerne over Kastrup. Straks innsjekkingspersonalet viste seg ved gaten, reiste mange seg og stilte seg i kø, som om det var særskilt viktig å komme seg først om bord. Men innsjekkingspersonalet tok ikke i mot reisende. De så på lister og snakket i telefonen, så kom det opp beskjed om at flyet ville bli 20 minutter forsinket og så forsvant de. Flere av køståerne satte da opp ansiktsuttrykk som kunne tyde på at de med ett ble svært plagede mennesker.

Omsider kom personalet tilbake og ombordstigningen kunne starte. Da var imidlertid nabogaten åpnet for en flight til Nürnberg, og en del københavnsreisende som ikke hadde fulgt godt nok med, stilte seg like godt opp i den køen. Det bar ut gjennom gaten og ned trappen til selv flyplassen. Der stod en buss, og når den var rimelig fullsatt, smalt sjåføren dørene igjen og kjørte. Enkelte reisende som ennå var på vei ned trappen, viftet da med armene og begynte å løpe, men panikken ble kortvarig for like etter kom en ny buss.

Et stykke lenge borte, mellom Cargo-terminalene og hangarene stod LN-RDE ”Dore Viking”, en Bombardier Dash 8Q-402, og da bussen slapp oss av, dannet det seg lang kø for å komme inn i flyet. Samtidig med oss kom bagasjetrallene, og de begynte å lempe inn bakerst. Jeg hadde plass 18A, som er nesten bakerst i kabinen, og det var en omstendelig affære å komme seg dit. Flyet ble helt fullt, men det hadde jeg visst i mange dager allerede. Noen dager før avreisen ringte de fra SAS i København og tilbød meg en rekke alternative hjemreiser i morgen, fordi både dette flyet og det videre til Bergen var fullbooket, og kunne de bli kvitt noen billigreisende til fordel for fullpris, var det sikkert vel verd pengene å ta noen telefoner, selv om jeg takket nei.

Da siste koffert og siste reisende var om bord, fulgte sikkerhetsinnstruksen, så ble det ventet litt og så fulgte en omstendelig taksing ut til startbanen og endelig take off. Vi fløy nord over Mecklemburg -Vorpommern. Solen var i ferd med å gå ned og dannet fine lysspill mellom landskapet og alle innsjøene. Bakover i flyet var det en ganske artig og humørfull stemning. Flere vestnorske venne- og kollegagrupper var åpenbart på vei hjem fra langweekend og hadde ennå det gode humøret i behold. Fra cockpiten kom det en utredning om årsaken til forsinkelsen, men det var dårlig høytalerkvalitet derfra, så jeg fikk det ikke med meg.

I det vi fløy ut over Østersjøen, kunne vi se hvordan svære tåkebanker kom drivende østfra, og etter hvert så vi at København lå innhyllet i tåke. Cockpiten meldte seg og sa at forholdene på Kastrup nå var ganske dårlige, men at det ennå var sikt nok til at flyet kunne lande. Det lot imidlertid til at innflygningen ble avbrutt og isteden steg flyet og gjorde en lang, lang runde innover Skåne. Jeg trodde en stund at vi var omdirigert, men så tok flyet peiling på København nordfra. Vi dukket ned i tåkehavet og landet.

Det gikk formelig en støkk gjennom mange av de reisende da vi så hvor tett tåken var nede på bakken. Flere mente at det nok ikke ville være mulig å komme seg videre i denne tåken, og noen deltakere i en venninnegjeng ytret lønnlige håp om en ekstra natt på hotell i København. Andre som skulle videre med SK 1864 til Bergen klokken 20:40 begynte å bekymre seg for at korrespondansen ville ryke. Noen mente at vi ville nå flyet akkurat, men ikke bagasjen slik at de måtte ut på Flesland i morgen for å hente den.

Jeg fryktet også for korrespondansen og hadde følelsen av at andre tok seg all verdens tid når de skulle av flyet og at bussturen inn til terminalen varte i det uendelige. En håndfull bergensreisende kom seg av bussen og brøytet seg opp i terminalen og bort til nærmeste skjerm med departures. Men der fikk vi hakeslepp. Det stod waite for gate på et fly som skulle gå om 10 minutter, og ved nærmere ettersyn så vi at ny avgangstid var klokken 21:55. Vi slo oss til ro med at det måtte være tåken, og folk forsvant rundt i terminalen. Men da jeg så nærmere etter, var det bare bergensflyet som var forsinket, alt annet gikk i rute.

Ved gate B3 var det rundt halv ti traurige scener fra reiselivet. I venterommet satt slitne reisende fra hele-halve verden og ventet på å slippe om bord i SK 1864 til Bergen. Stemningen var tidvis noe små-amper, og om bord kom det til scener da noen ikke fikk sitte sammen, og personalet måtte inn å mekle. Flighten var satt opp med LN-ROA, ”Sigurd Viking”, en McDonnell Douglas MD90-30. Da alle var om bord snakket kapteinen og forklarte forsinkelsen med at styrmannen dessverre hadde vært forsinket fra Paris, og uten styrmann kunne man ikke fly.

Hallo! Var en styrmanns uteblivelse nok til å forsinke rundt 170 reisende med en time og et kvarter? Kastrup er jo ikke akkurat noen utpost i SAS-systemet, og ledige styrmenn må vel være tilgjengelige? Vi ble imidlertid trøstet med at de skulle fly hva remmer og tøy kunne holde slik at flytiden ikke ville bli på mer enn en time. Likevel varte det litt før vi la fra gate, og jeg hørte det ble romstert i bagasjerommet under der jeg satt. Like etterpå ble to kofferter nennsomt tatt ut av flyet og båret vekk. SAS skjemtes ikke for å forsinke oss litt ytterligere ved å administrere overbooking.

Endelig takset vi ut i tåkehavet, tok av og befant oss på vei nordvestover. Jeg hadde plass 14F, og fikk tiden til å gå med å gjette på hvor flyet til enhver tid befant seg. Straks vi var ute av København var det nemlig klarvær igjen. De reisende fikk den obligatoriske serveringen av en enhet kald drikke og en enhet varm. Selv takket jeg nei, for jeg hadde fått store deler av denne lange reisedagen til å gå ved å drikke varme og kalde drikker og var sånn sett vel forsynt. Inn over Agder skyet det over resten av turen til Flesland ble en langdryg affære. Vi tok bakken fra nord litt over elleve. Min lille luksus ved ankomst var at jeg kun hadde håndbagasje. Følgelig strøk jeg gjennom terminalen i en fart og havnet langt foran i en gryende taxikø utenfor. Planen hadde vært å ta flybussen, men nå var jeg trøtt og lei og ville hjem så fort som mulig.


DCH

__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2005, 11:16   #2
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Med SAS fra Tegel via Kastrup til Flesland

Flott reiseskildring.
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2005, 12:21   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Med SAS fra Tegel via Kastrup til Flesland

Veldig bra reiseskildring!
De to koffertene som skulle av tilhørte nok noen som - av en eller annen grunn ikke var ombord - og av sikkerhetsmessige hensyn skal ALDI bagasje reise uten sin eier (iallefall ikke planlagt... hehe)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2005, 17:17   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,584
Default Re: Med SAS fra Tegel via Kastrup til Flesland

Flott rapport... Ringer SAS rundt for å få frivillige til å stå over en avgang? Bra...
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2005, 10:21   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Med SAS fra Tegel via Kastrup til Flesland

Quote:
Originally posted by BU662
Quote:
Originally posted by DCHalvorsen

Flyet ble helt fullt, men det hadde jeg visst i mange dager allerede. Noen dager før avreisen ringte de fra SAS i København og tilbød meg en rekke alternative hjemreiser i morgen, fordi både dette flyet og det videre til Bergen var fullbooket, og kunne de bli kvitt noen billigreisende til fordel for fullpris, var det sikkert vel verd pengene å ta noen telefoner, selv om jeg takket nei.
Jeg tror at det merkes nå at SK har kuttet så hard fra CPH.

Jeg for min del velger LH fremfor SK når jeg skål ute å fly. Prisen er den samme, men service om Board hos LH er bedre (ja man far gratis mat og aviser !!!) og den gammle argument, å kunne fly hjemme med SAS sent, eksisterer ikke lengre, siden de har kuttet ut den siste flygning fra SVG til CPH.
Helt enig...foretrekker også LH om jeg har valget
DY is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Primera Air med longhaul fra Berlin Tegel TXL Someone Flyforum 2 31-08-2018 23:02
Med Air Berlin fra Gardermoen til Tegel EspenRR Bilder & foto 1 18-07-2013 21:15
Wizz med rute fra Vilnius til Torp og Flesland BGO Flyforum 18 08-09-2011 23:31
Sikkerhetsproblemer på Kastrup fører til køer i sikkerhetskontrollen på Flesland Birger Flyforum 8 09-08-2006 07:22
Med Norwegian fra Beauvais til Flesland DCHalvorsen TripReports 2 04-09-2005 12:25


All times are GMT +2. The time now is 07:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.