Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2015, 08:47   #1
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default En førsteklasses hjemreise

Tenkte å skrive kort om reisen i pysjamasklasse til Toronto med Lufthansa. Beklagligvis tok jeg fint lite bilder denne gang. Om du ønsker å se bilder, tok jeg et par til rapporten jeg skrev på bonusfeber om utreisen.

Planen hjem til USA etter jul inkluderte i utgangspunktet SAS business til ORD via CPH, men når det er par dager før nyttår åpnet seg tilgjengelighet mellom FRA og YYZ i LH F ble den originale planen fort skrinlagt og avbestilt. Etter en fantastisk reise til Norge før jul i ekte tysk første klasse var jeg definitivt ikke vanskelig å be da gjentakelse fristet. Det betydde vel å merke en lengre reiserute hjem samt en natt på hotell, men hva betyr vel det for en som elsker å reise. Som på utreisen knappe to uker før, var det også denne gang satt opp en Boeing 747-400 på turen over Atlanterhavet. For de som ikke er så kjente med Lufthansa sin First Class på en B744, skiller denne seg ut vet at man både får en stol og en seng – unikt for den nye kabinen i denne flytypen. Totalt åtte seter som tar opp hele andreetasjen gir en nokså privat følelse over det hele. Til sammenligning har alle andre F-kabiner ikke en egen separat seng, og sammenligner du med slik som den nye B747-8, er F-kabinen der fremst på nedre dekk. Fordeler med begge – jeg digger i alle fall å dele hele andreetasjen med ytterst få. Hadde også muligheten til å bestille FRA-IAD i en B747-8, men da B747-400 vil ende sine dager i trafikk for Lufthansa om ikke lenge får det bli ved en senere anledning.

Turen ned til Frankfurt
Selv om flyet til Toronto ikke gikk fra Frankfurt før rundt klokken 13, booket jeg morgenflyet fra Oslo til Frankfurt. Enkel logikk tilsa nemlig det at jo lengre jeg var i Frankfurt, jo mer Champagne kunne jeg innta i F-kantinen. Strengt tatt hadde det kanskje holdt med SAS sin avgang et par timer senere, men på denne turen var wrapklasse enkelt og greit uaktuelt. Disse to turene til og fra Norge markerte for meg på mange måter slutten på den store SAS-lojaliteten min når det kommer til reising, ved at konto ble tømt for det som var igjen av poeng. Jeg liker å reise med SAS, og vil fortsette med det der de passer best og er billigst – men jeg er mye mer prisbevisst i mitt valg nå.

Flyturen ned til FRA med LH866 var helt ordinær. Valgte sete 2A, og fikk raden for meg selv. Normalt ville jeg ha ergret meg litt over bussgate, men nå skal det også sies at normalt, så reiser ikke jeg videre i ekte råkkestjerneklasse. Har du lest en tripreport her på forumet før, vet du at det da stod en sjåfør med bil ventende på meg. Å bli hentet og alene kjørt til terminalen i en Mercedes er så absolutt ikke feil.

Frankfurt
Ettersom at jeg la inn fire timer i Lufthansa sin First Class Terminal på reisen til Norge, gikk jeg for loungen inne i terminalen denne gangen. Det er noe unikt over en egen terminal, men nå er loungene egentlig like bra. Minuset var selvsagt at jeg ikke ble kjørt til flyet. Men man fikk jo i seg mer sjampis gjennom mer loungetid, så noe godt kom ut av det.

Frankfurt - Toronto
Det nærmet seg snart boarding, og ikke lenge etter ble flaske to, tre, fire og fem åpnet. De hadde lastet om bord både Louis Roederer Cristal Brut og deres standard Laurent-Perrier Grand Siecle Cuvee. Samtidig kom purser rundt og hilset på alle. Også på denne flighten en hyggelig dame, men denne gangen ei litt eldre som kunne fortelle meg at hun brukte å jobbe shorthaul før og ofte var innom Oslo. Samtidig ble både pysjamas utlevert og ikledd, og Rimowa-amenitykit, menyer og nøtter delt ut.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde prøvd ekte kaviar før to uker før i samme flytype i samme etasje. Mersmak fikk jeg, og det var med stor glede at serveringen startet med kaviar – og det en god porsjon.

Videre var forrettene som følger:
- Warm Northern Sea Crab Roll on Couscous with Cilantro Dip
- Chinese Glass Noodle Salad with Shitake Mushrooms and Roast Beef
- Beetroot Carpaccio with Salad of Apple, Horseradish, Celery and Cress on Balsamic Dressing
- Mixed Leaf Salad with Carrot, Cucumber and sun-dired Tomatoes accompanied by Buttermilk or Mustard Herb Dressing

Samtlige av forrettene var gode, den eneste jeg ikke var så stor fan av var røbetene. Fysjameg. Videre var det også tilbud om en sukkerert-suppe, noe jeg takket nei til.

Til hovedrett var valgene som følger:
- Pine Nut crusted Tournedo of Beef with Barcio Sauce enhanced by Potato and Leek Puree
- Scampi and Scallop en Brochette with Thai Curry Creem and Sugar Snap Peas on Coconut Risotto
- Glazed Barbarie Duck Breast with Fir Tree Honey and Black Peppercorn, Jus and a Duet of Vegetables Purees
- Potato Ravioli filled with Feta Cheese, Olives, baked Tomatoes and Green Onions and Thyme Sauce

Jeg gikk for andebrystet sammen med litt rødvin, og det smakte meget godt.

Videre serverte de en rekke oster, Chocolate Souffle og Pineaple Carpaccio til dessert. Da jeg ble såpass mett av anden og forrettene, takket jeg nei holdte jeg meg til litt Baileys og kaffe til dessert.

Med videre fly til USA fra YYZ ble det for egen del konkludert med at en liten lur kunne være lurt, slik at det å komme seg til hotellet i Minneapolis klokken 4 om natten norsk tid ikke skulle bli for utfordrende. Også denne gang var sengen ypperlig, og jeg sovnet lett med øynene løst festet på den fantastiske utsikten utenfor vinduet. Det er en unik opplevelse å sove i en seng mer enn ti tusen meter over havet.

Våknet før vi nærmet oss landing, og et nytt måltid ble servert i buffetstil. Ost, kjøttpålegg, forskjellige typer laks, fersk frukt og lignende kom på tralle, og man fikk selv velge hva man ønsket. I tillegg tok jeg en espresso for å kvikne litt opp. Ikke lenge etter startet vi nedstigningen ned mot YYZ og innflygningen mot Toronto Pearson med klar himmel og utsikt mot CN Tower fra siden jeg satt på. Ikke lenge var hjulene nede og flyet landet på RWY 24R, etterfulgt av en kort taxi bort til T1 som LH benytter.

Først på, og først av. Nok en hyggelig opplevelse i Lufthansa sin førsteklasse var med det over, og det frister definitivt til gjentakelse. Kan trygt konkludere med points well spent og god uttelling på poengene fra turene jeg hadde til Athen mai og juni 2014. Takk for turen!
__________________

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2015, 20:37   #2
reiseportalen
travelling nerd
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 101
Default Re: En førsteklasses hjemreise

En førsteklasses rapport!


..............................
http://www.reiseportalen.blogspot.no/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjemreise fra Sint Maarten ENTO TripReports 0 14-12-2017 02:58
Hjemreise fra offshore Angola RJon TripReports 21 30-03-2015 17:22
Utreise/hjemreise !? (USA) Cessna182 Reiseforum 2 21-09-2011 22:07
Hjemreise mikro TripReports 16 18-11-2009 12:05
Førsteklasses leger? AirbusTrond Flyforum 26 20-07-2006 15:29


All times are GMT +2. The time now is 00:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.