Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2015, 05:14   #1
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 292
Default Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Nok en jobbtur på gang, denne gangen en uke i Kuala Lumpur og en uke i Perth. Reiseruten ble TRD-CPH-DOH-KUL-SIN-PER-DOH-OSL-TRD, hvor:

TRD-CPH-DOH-KUL // PER-DOH-OSL-TRD ble med Qatar Airways (og litt SAS), noe som skulle bli en førstegangsopplevelese, mens KUL-SIN-PER ble Singapore Airlines. Alle legs i Business.

Blir spennende å prøve produktet til QR, samt fly østover med stopp i Midt-Østen, har generelt unngått dette tidligere. Får også flydd 787 for første gang, så får vi se om dette er en revolusjon også for pax.

På et kart blir det da seende slik ut:



Skal prøve å oppdatere etterhvert, men det kan bli litt sporadisk.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	TRD_KUL_PER_TRD.PNG
Views:	5276
Size:	35.6 KB
ID:	38185  
jufix is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2015, 16:58   #2
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 292
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Først, bildene er tatt med en Google Nexus 5 og ikke allverden av kvalitet, sorry.

Turen startet som vanlig med transport til Værnes, denne gangen var jeg så heldig at jeg skulle med SAS til CPH klokken 1005 på en søndag, så kone og barn sa seg villig til å følge far til flyplassen. Ankom ca 45 minutter før avgang, 1 stk baggasje å sjekke inn. Veldig bra at Qatar (og Emirates) har avtaler med SAS østover, slik at man har gode alternativer til SQ/TG/SK. Soset litt rundt på Værnes før jeg gikk til utenlandsdelen og boardet SK 2881. Det var ingen avis denne Søndagen, så jeg fant meg til rette med mobiltelefon og headset og lyttet til en Podcast som heter Serial, anbefales: http://serialpodcast.org/.

Brukbar plass på SAS' CRJ900, jeg er 191 cm.


Jeg hadde omtrent 3 timer til rådighet i CPH og bestemte meg for å starte i loungen som Qatar bruker der, som heter Aspire Lounge http://www.executivelounges.com/loun...airport-lounge. Fint innredet lounge som har en egen avdeling for QR business passasjerer helt innerst. Helt OK matutvalg og drikke, men ingenting spesielt.

Avskilt område for Qatar business på CPH.


Jeg synes ofte det er greit å gå litt rundt og se meg om på flyplasser, spesielt når loungene bare er OK, så det ble en tur rundt på CPH også. Jeg må si at jeg synes CPH er en veldig bra flyplass, den er pent innredet har noen ålreite butikker og mange gode steder hvor man kan spise eller drikke. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg vil tro at volumet med internasjonale pax gir en annen type reisende en på f.eks OSL hvor en god del bruker flyplassen som domestic bussing om du vil.

Mens jeg vandret i den sorte designgaten foran den store tax free butikken så så jeg denne:

Ser jo bra ut dette.

Etter å ha vandret ut til C piren så gikk jeg innom det jeg kaller “last minute” tax free kiosken, hvor jeg fant en Remy Martin Louis XIII til kr 20499 DKR, blant flere dyre cognacer.

Dyr kioskvare!!


Nå er ikke jeg noen stor cognac fan, men om jeg hadde vært det så hadde jeg ikke kjøpt en til den prisen på impuls i tax-free kiosken på CPH.

Vandret litt rundt på C-piren, mange avganger denne Søndagen, Thai (777-300ER) til BKK, Emirates (777-300ER) til DXB samt endel SAS 340/330 til USA og Østen. Mye folk. Kikket litt på 777-300ERene som stod parket og jeg klarer ikke synes de er elegante eller pene, de er mer tøffe og oser av kraft med de store motorene. Personlig synes jeg 747 og 757 er penest av Boeing sine fly, med ganske god margin.

Thai 777-300ER


Klokken tikket mot 1440 og avgang med QR160 til DOH med Qatars nye 787, spennende. Fikk dessverre ikke takk noe godt bilde av fuglen. Jeg klarer liksom ikke helt å like utseende på 787-9 heller, den ser litt stutt ut, kanskje 787-10 blir bedre. Boarding ble forsinket med ca 45 minutt, så vi endte opp med å boarde på avgangstid.
Synes både sete og kabin var veldig tiltalende. Jeg satt på 3A, likte veldig godt den private følelsen det gir å ikke ha noen ved siden av. Det ble kun servert drikke uten alkohol før avgang, noe som er helt greit, selv om Champagne hadde passet ypperlig. Etter take-off ble vi tilbudt en drink før servering startet. Fikk en fantastisk Mersault hvitvin som jeg holdt meg til etter å ha slukt champagnen. Veldig bra service generelt.

Sete:


Underholdning, forøvrig funket det avanserte systemet på 787 dårligere enn det knappbaserte jeg fant på DOH-PER.


Flyopplevelsen var litt skuffende, hadde forventet at det kom til å være mye mindre støy, men synes støynivået var omtrent på nivå med det jeg har prøvd tidligere, bortsett fra A380 som jeg synes er i en annen klasse.

Kabinen:


Vi landet i DOH litt etter rutetid, fjernpark og buss. Qatar hadde full kontroll, så det var egen buss for business pax, så smerten var minimal. Det var første gang jeg var på Hamad International og første gang jeg har vært i en så gigantisk lounge! Bildene er dårlige og yter på ingen måte loungen rettferdighet. Fantastisk arkitektur, rett og slett et annet nivå enn jeg er vant til.



Tok en dusj i helt OK fasiliteter (her er fortsatt LH Senator faktisk noe av det bedre jeg har vært borti), før jeg gikk til restauranten. Var mett så jeg tok bare noen øl, men det er imponerende hva Qatar har fått til her.

QR848 hadde avgang 0135 lokal tid, jeg havnet på vindussete ved siden av en arabisk familie på 5 i den 2+2+2 config på en A330. Jeg endte opp med midtgang etter at alle ungene ville sitte ved vindu (på tross av nattflight), så jeg ofret meg. Jeg spiste lite og falt fort i søvn. Sov greit frem til en time før landing i KL, i pysjamas fr QR som var litt stas. Jeg anbefaler alle som evt skal fly med QR sine A330 å unngå setter bak 3dje rad. Da havner man i enn liten kabin bak galley og foran Economy, i mitt tilfelle var dette bare en rad. Nå er ikke jeg mye til snobb (tror jeg), men når man betaler for å sove fordi man skal jobbe neste dag, så er det litt kjipt at toalettet som er avsatt til business er overfylt av økonomi passasjerer som går gjennom business kabinen og at the kabinansatte ikke gjør noe med det.

Synes at det å skifte fly i DOH var ganske bra, man får en våken etappe og en sove etappe med en pause i mellom som er greit. Overraskene bra løsning. Etter anskomst KL, var det transport arrangert av hotellet, så rett i innsjekk på mitt favoritt hotell i KL (og generelt egentlig), Shangri La.

Updates følger!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_094839.jpg
Views:	4960
Size:	66.5 KB
ID:	38198   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_121329.jpg
Views:	4944
Size:	58.6 KB
ID:	38199   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_131918.jpg
Views:	4930
Size:	49.4 KB
ID:	38202   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_133150.jpg
Views:	4921
Size:	40.0 KB
ID:	38203   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_134413.jpg
Views:	2589
Size:	42.3 KB
ID:	38204  

Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_144051.jpg
Views:	2598
Size:	39.6 KB
ID:	38205   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_190001.jpg
Views:	2595
Size:	45.6 KB
ID:	38206   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_190014.jpg
Views:	2591
Size:	52.8 KB
ID:	38207   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_222035.jpg
Views:	2591
Size:	52.5 KB
ID:	38208   Click image for larger version

Name:	IMG_20150125_222049.jpg
Views:	64
Size:	52.6 KB
ID:	38209  

jufix is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2015, 20:40   #3
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Takk for en flott rapport, teller ned dagene til jeg selv skal reise med Qatar
men det blir i economy... var veldig dyr cognac koster "bare" 18640 på polet i norge
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2015, 10:38   #4
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Kjempebra. Holdt på å slå til på Qatars business tilbud forleden. Angrer litt nå.. 😊
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2015, 16:03   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Takk, dette ser jo bra ut. Men fikk du ikke noe mat på turen??!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2015, 18:03   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Takker! Ser frem til fortsettelsen.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2015, 05:05   #7
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 292
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk, dette ser jo bra ut. Men fikk du ikke noe mat på turen??!
Jo, men jeg var så opptatt med å spise/drikke at jeg glemte å bilde :-) Forøvrig, meget bra drikkeutvalg hos QR. Mener drikkemenyene er å finne på hjemmesidene deres.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2015, 09:20   #8
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Bra rapport!

Ellers har ikke Qatar Boeing 787-9, men kun 787-8. *pirk*
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2015, 12:50   #9
faarstei
Freguent Flyer
 
faarstei's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: Stjørdal / Værnes airport
Posts: 52
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Super rapport! :-) Ser frem til mer!
__________________
Fly Forsiktig :-)
----------------------
EBG
faarstei is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 22:13   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Takk for fin rapport!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 13:44   #11
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 292
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Beklager treghet, men her kommer altså andre leg på turen. Etter fem-seks dager i fantatiske KL skulle altså turen gå til Perth, WA.


Følgende reiserute ble valgt:

SAT 31JAN15 DEP KUALA LUMPUR INT 2030 - 31JAN15 ARR SINGAPORE CHANGI 2130 SQ119
SUN 01FEB15 DEP SINGAPORE CHANGI 0010 - 01FEB15 ARR PERTH SQ225

Stop i SIN før videre altså, begge legs med ordentlig SQ metall. Valgte spesifikt denne flighten fordi jeg synes lengre flyvninger gjør seg best på nattestid og det å lande i Perth på Søndag morgen med mulighet for å bruke dagen der virket forlokkende.

Turen fra Shangri-La til KLIA gikk med en av KLs blå drosjer. I KL er det to typer drosjer: Små røde som er billige, korrupte og med en viss sikkerhetrisiko, så er det blå større, type MPVs som kjører på fastpris eller takstameter, har bilbelte og oppleves som tryggere. Turen ut til KLIA koster ca 150 RM med de blå.

Kvelden før var jeg ute med kolleger så jeg ba om sen utsjekk, noe som var problemfritt på Shangri la. Har sagt det i andre fora her inne, jeg synes det er et av de bedre hotellene, ikke spesielt dyrt heller.

Vel fremme på KLIA, fant jeg frem til SQ innsjekking og fikk boardingkort og anvisning til lounge. Lounge til SQ i KL er bare helt grei, ingenting å trakte etter imo.

Etterhvert kom fuglen som skulle frakte oss til SIN, en A330-300:


Turen ned til SIN var i helt uten noen hendelser verdt å fortelle om, bortsett fra at det var noe glissent i flyet.

Vel fremme landet vi på Terminal 2, så det ble tog til Terminal 3 hvor flyet til Perth skulle gå fra. Før den tid ble det en tur inn i SQs Silverkris lounge. Fantastisk mye god mat og generelt behagelig sted å tilbringe litt tid. FIkk også prøvd dusjfasilitene, men de var under mine forventninger til SQ. Jeg har sagt det før at jeg synes LH senator har gode dusjfasiliteter, med toalett inne i samme rom og gode amenities etc. Hos SQ var det en halvgodt vedlikehold bod med dusjhode i.

Vi hadde egentlig avgang fra en B gate, men dette ble flyttet til gate A19, så det ble en spasertur. Godt å få trent bort litt mat og endel drikke fra Loungen. Jeg ender ofte opp med å spise av kjedsomhet på slike turer. Ikke bra.

Mener at flighten ned til Perth er en såkalt regional flight, varighet 5 timer. Det er derfor regional business, med gode seter i 2-2-2 konfig. Disse legges dessverre ikke helt ned.


Fine lommer til stæsj som mobil/pass etc , savner ofte det:


Det er kun litt servering av drikke før lysene slukkes på denne flighten en meget god frokost ble servert før landing. Sov eller det meste av turen.

Vel fremme i Perth så ble det en leiebil av typen Toyota hvor det er umulig å vite hvor panseret slutter eller hvor bakenden er. Grusom å rygge med. Jeg bodde i Freemantle som viste seg å være et sjarmerende sted.

Denne rapporten er jo skrevet en god stund etter at jeg kom hjem, men i posten hjemme lå dette:


Det stakk litt i hjertet da, når jeg akkurat hadde vært så svikefull og valgt QR og SQ for mine Asia reiser. Har aldri trodd at jeg var på det nivået, men når jeg ser tilbake så tilbringer jeg tross alt en god del av mitt liv på SAS fly, bl.a endel longhaul.

Vi får se om livet forandrer seg etter dette.

Siste del kommer snart, dvs PER - TRD :-)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20150131_193012.jpg
Views:	910
Size:	47.6 KB
ID:	38318   Click image for larger version

Name:	IMG_20150201_051835.jpg
Views:	910
Size:	40.5 KB
ID:	38319   Click image for larger version

Name:	IMG_20150201_051844.jpg
Views:	909
Size:	41.9 KB
ID:	38320   Click image for larger version

Name:	IMG_20150227_123710.jpg
Views:	914
Size:	49.9 KB
ID:	38321  
jufix is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2015, 10:36   #12
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Takk for flott rapport og gratulerer med Pandion
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2015, 20:57   #13
reiseportalen
travelling nerd
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 101
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Dette var interessant å lese. Takk for flott rapport!




http://www.reiseportalen.blogspot.no/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2015, 14:24   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)

Takk for titten
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Cathay eller Emirates til Kuala Lumpur? jufix Reiseforum 6 15-09-2015 01:41
Kuala Lumpur - hva bør man få med seg? Peppep Reiseforum 18 10-09-2015 12:39
BA med rute til Kuala Lumpur Someone Flyforum 3 20-09-2014 15:31
SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur gardkarlsen TripReports 14 18-09-2014 13:53
Jobbtur til Kuala Lumpur - SVG-OSL-ARN-BKK-KUL gardkarlsen TripReports 15 27-11-2008 04:04


All times are GMT +2. The time now is 19:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.