Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2024, 11:46   #1
mann78
ScanFlyer Blue

Default Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id

https://flysmart24.no/2024/10/01/rei...jekket-var-id/

"De to norske passasjerene reiste gjennom Europa uten å måtte legitimere seg på noen av flyene. – Dette må da være en sikkerhetsrisiko for luftfarten, mener de.

Da de to gikk på KLM-flyet i Stavanger, trengte de ikke vise noen form for identitetsbevis for å slippe om bord.

Da de mellomlandet på den internasjonale storflyplassen i Amsterdam, Schiphol, var det heller ingen som spurte etter id`en deres da de gikk om bord."
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 13:16   #2
RescueMe
ScanFlyer Blue

Default Re: Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id.

Passer ikke denne bedre i agurktråden?
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 13:23   #3
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Hva i huleste er sikkerhetsrisikoen? Man blir jo sjekket i hue og ræva før man slipper inn i systemet. Og det å kunne reise uten alt sjekkefjaset er jo hele Schengenkonseptet.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 16:25   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Herregud for noe tull. Alle går gjennom den samme sikkerhetskontrollen for å kunne komme airside i det hele tatt og den har jo post 9/11 ikke akkurat blitt mindre streng..

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 21:31   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Herregud for noe tull. Alle går gjennom den samme sikkerhetskontrollen for å kunne komme airside i det hele tatt og den har jo post 9/11 ikke akkurat blitt mindre streng..

Synes det er hardt å si det bare er tull, ja, en sikkerhetskontroll luker ut en fyr som har på seg et belte av dynamitt.

Hva med menneskehandlere? Hva med internasjonalt etterlyste? Hva med kjente terrorister? Hvis man ser på hva Israel får til, er jeg oppriktig i tvil om at naive Norge og c/o ville kunne avdekke sprengmidler eller andre teknikker. Men trøster meg litt med at Iran, Libanon, Israel og alle religiøse eventyrtroende neppe har stor politisk interesse i å downe et fly mellom Oslo og Bergen, eller til Bodø.

Før Düsseldorf fikk self check in, måtte alle som dro med Eurowings eller SAS sjekke inn på skranke, med dertil hørende passkontroll. Jeg hadde en gang glemt å bytte navnet mitt som automatisk var fyllt ut med mitt «pre giftermål» navn, og selv med offisiell navnebyttelapp fra skattemyndighetene i Norge. Og måtte ringe SAS og betale 600nok for navnebytte. Ikke sjans når passet ikke stemte. Krever litt mer for lugubre folk å «i det minste» måtte kjøpe et godt fake pass, enn å bare kalle seg donald duck og sjekke inn på self check in uten at noen ser på id…

Last edited by Polaris; 01-10-2024 at 21:35.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 22:10   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hva med menneskehandlere? Hva med internasjonalt etterlyste?
Det er det i så fall grensekontrollens oppgave å luke ut, ikke flyselskapenes?

Old 01-10-2024, 23:21   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Jeg har selv reagert på at man ikke må vise ID på flyplassen flere ganger.
Og det er absolutt ikke noe tull all den tid stadig flere land (også europeiske) krever at personopplysninger og bookinginformasjon (API) sendes dem før flyet får ta av i nettopp immigrasjon og sikkerhetens navn (bakgrunn sjekk).
Litt ironisk er det at USA (som vel er de strengeste på dette og startet dette sikkerhetsregimet) slipper ombord illegale uten sikkerhetssjekk (blir geiledet rundt den) og sikker ID på flyene fra grensen i sør til resten av USA. Nylig kom det frem at tusener av kriminelle og folk på terrorlisten har kommet inn via grensen og blitt skysset videre nordover av Biden admin. Flere av dem på rutefly.
Da må man jo spørre om sikkerhetskontrollen slik den er idag er en vits eller ikke.
Regner med at du har dokumentasjon på dette? Ellers er ikke dette forumet for politisk diskusjon såvidt jeg har skjønt fra regelverket

Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 23:45   #8
magtje
ScanFlyer Blue

Og det er absolutt ikke noe tull all den tid stadig flere land (også europeiske) krever at personopplysninger og bookinginformasjon (API) sendes dem før flyet får ta av i nettopp immigrasjon og sikkerhetens navn (bakgrunn sjekk).

Edit: Jeg slettet resten av det opprinnelige innlegget da dette tydeligvis var i strid med forumreglene noe jeg beklager.
Men det jeg nevnte om at USA lar folk snike unna sikkerhetsreglene og kontrollen (inkl ID sjekk) på flyplasser kan bekreftes ved å lete på nettet.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 23:59   #9
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
…kan bekreftes ved å lete på nettet.
På internett får du bekreftet hva som helst. Dokumentasjon fordrer sikrere kilder.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2024, 00:30   #10
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
På internett får du bekreftet hva som helst. Dokumentasjon fordrer sikrere kilder.
Selvfølgelig skal man være forsiktig med det man leser på internett, men når kildene er amerikansk media og kongressen selv så må man kunne ta dette seriøst.
Man skal selvfølgelig gjør egen sjekk også ovenfor disse.

Nedenfor følger et par kilder. Om dette er brudd på forumreglene så får man slette dette innlegget, men dette er i kontekst og relevant ift det opprinnelige innlegget jeg skrev (som kan være i strid med reglene og ble slettet, men kan ses i svar post 7 fra Hyperen)

https://fb.watch/uYb-vcWP-S/?
https://www.commerce.senate.gov/2023...for-air-travel

Dette blir det siste "politiske" innlegget fra meg, men det trengtes (imo) en oppklarende oppfølging når skaden først var skjedd.
Og igjen beklager jeg hvis dette var brudd på forumreglene.
Old 02-10-2024, 00:31   #11
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Litt ironisk er det at USA (som vel er de strengeste på dette og startet dette sikkerhetsregimet) slipper ombord illegale uten sikkerhetssjekk (blir geiledet rundt den) og sikker ID på flyene fra grensen i sør til resten av USA. Nylig kom det frem at tusener av kriminelle og folk på terrorlisten har kommet inn via grensen og blitt skysset videre nordover av Biden admin. Flere av dem på rutefly.
Da må man jo spørre om sikkerhetskontrollen slik den er idag er en vits eller ikke.
Ojsann, sier det samme som Hypern.
Tipper du sikter til charterfly som republikanske styrte stater/områder chartrer og sender fra grensestatene og opp til f.eks Martha’s Vineyard i Massachusetts (typisk rikt og demokratisk).

F.eks DosSantos sin: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mart...igrant_airlift
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2024, 00:38   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by magtje;[emoji[emoji638
[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]]]Jeg har selv reagert på at man ikke må vise ID på flyplassen flere ganger.

Edit: Jeg slettet resten av det opprinnelige innlegget da dette tydeligvis var i strid med forumreglene noe jeg beklager.
Men det jeg nevnte om at USA lar folk snike unna sikkerhetsreglene og kontrollen (inkl ID sjekk) på flyplasser kan bekreftes ved å lete på nettet.

Du snakker nok om charterflyvninger. De har eget regelverk, men passasjerene kontrolleres likefullt. Har jobbet med dette selv. Du kommer ikke ombord i et rutefly uten å ha blitt sjekket.

Jeg har også lest på internett at innvandrerene spiser folks hunder og katter i Springfield.

Selv om folk ikke alltid reiser på eget navn, er ikke dette i seg selv noen sikkerhetsrisiko så lenge alle går gjennom kontrollpunktet.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2024, 00:40   #13
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Trdfly View Post
Ojsann, sier det samme som Hypern.
Tipper du sikter til charterfly som republikanske styrte stater/områder chartrer og sender fra grensestatene og opp til f.eks Martha’s Vineyard i Massachusetts (typisk rikt og demokratisk).

F.eks DosSantos sin: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mart...igrant_airlift
Vi snakker her om commercial planes. Dvs rutefly.
Med statlig (les myndighet) charterfly trenger man ikke å gå igjennom vanlig TSA kontroll inne i terminalen.
Med statlig charterfly blir man som regel kjørt rett ut til flyet i busser.
Old 02-10-2024, 00:43   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ted Cruz, ja ...

Ser ikke særlig forskjell her fra det norske myndigheter gjør når de utsteder flyktningepass.

Og ikke bland id-kontrollen før avreise med sikkerhetskontrollen. TSA utfører begge.
Radar Station KGRV3
Old 02-10-2024, 01:05   #15
magtje
ScanFlyer Blue

Nå er vel ID kontroll en del av sikkerhetskontrollen i USA da ingen (etter reglene) slipper igjennom TSA uten gyldig bilde-ID og at denne stemmer med navnet på boarding passet og personen (jmf bildet på IDen) som står fremfor dem.
Krav jeg har forstått blir enda strammere neste år med krav om biogemetrisk ID kort (REAL ID) utstedt av myndighetene.

Og praksisen med at flyktningene slipper igjennom uten verifisert (bilde)-ID kommer fra TSA selv. TED Cruez reagerer på dette etter å ha blitt fortalt dette av TSA ledelsen.

Mitt poeng med å bringe dette opp var at denne praksisen og den disse fra SVG opplevde at ingen sjekker deres ID-en setter flysikkerheten i fare for alle. Ingen vet med sikkerhet at personen som man utgir seg på boarding passet og i API er den som faktisk setter seg ombord på flyet. Jeg kunne like godt vært en topp terrorist, men bruke et alias i bookingen og på APIen. Ingen ville ha avslørt dette uten å sjekke fysisk IDen min med meg stående foran dem (evt med ansiktgjennkjenning)
Da forblir hele sikkerhetsregimet vi idag ser og som ble innført etter krav fra USA (pga 9/11) et stort åpent spørsmål imo.

Last edited by magtje; 02-10-2024 at 01:28.
Old 02-10-2024, 14:32   #16
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Nå er vel ID kontroll en del av sikkerhetskontrollen i USA da ingen (etter reglene) slipper igjennom TSA uten gyldig bilde-ID og at denne stemmer med navnet på boarding passet og personen (jmf bildet på IDen) som står fremfor dem.
Krav jeg har forstått blir enda strammere neste år med krav om biogemetrisk ID kort (REAL ID) utstedt av myndighetene.

Og praksisen med at flyktningene slipper igjennom uten verifisert (bilde)-ID kommer fra TSA selv. TED Cruez reagerer på dette etter å ha blitt fortalt dette av TSA ledelsen.

Mitt poeng med å bringe dette opp var at denne praksisen og den disse fra SVG opplevde at ingen sjekker deres ID-en setter flysikkerheten i fare for alle. Ingen vet med sikkerhet at personen som man utgir seg på boarding passet og i API er den som faktisk setter seg ombord på flyet. Jeg kunne like godt vært en topp terrorist, men bruke et alias i bookingen og på APIen. Ingen ville ha avslørt dette uten å sjekke fysisk IDen min med meg stående foran dem (evt med ansiktgjennkjenning)
Da forblir hele sikkerhetsregimet vi idag ser og som ble innført etter krav fra USA (pga 9/11) et stort åpent spørsmål imo.
Jeg hadde reagert på dette om denne reisen som det skrives av flysmart24 om, hadde vært over schengengrensen - da hadde dette vært alvorlig brudd på regelverket (og systemene).
Hadde de reist ut fra schengen, ville de måtte scannet sitt pass enten på skranke/automat eller ved gaten, pax må også igjennom passkontroll på vei til non-schengen gate.

Det er jo nettopp dette som er resultatet av "gaven" schengen-avtalen...
Jeg støtter deg i grunn at det er dumt at det ikke blir kontrollert ID-kort på reisende, men det er "ikke mulig" med dagens infrastruktur på nordiske flyplasser og rutestruktur med turnaround-tid på ned til 20min.
Hadde vært en ide og tatt i bruk face-ID, slik at man kun scanner ansikt før sikkerhetskontrollen og gaten scannes fjeset og ikke boardingkortet.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2024, 14:47   #17
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default Re: Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så viktig med ID-kontroll. Hadde det vært viktig for flyselskapene hadde de gjort det. Og så lenge man er innenfor Schengen så bryr ikke myndighetene seg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2024, 18:35   #18
eisa01
ScanFlyer Blue

På flygninger til Spania og Portugal sjekker de alltid ID. Mistet en gang et fly etter korona fordi jeg glemte ta med pass og ble denied boarding, måtte reise dagen etter
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2024, 18:40   #19
Tjab
Upgrade me....

Sjeleglad for at ikke feks Norwegian eller andre skal overta myndighetenes roller.

Tullesak.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2024, 18:54   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

.
Reisedokument og pass må stemme overens, selvfølgelig. Men de som kommer med f.eks. svenske, britiske, japanske og argentinske pass - for å nevne noen -, har jo akkurat like uverifisert reisedokumentasjon som flyktningene.

Demonstrerer bare hvor lite mange poliitikere egentlig kan. Cruz blant dem.
Radar Station KGRV3
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules