|
01-10-2024, 11:46 | #1 |
ScanFlyer Blue
|
Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id
https://flysmart24.no/2024/10/01/rei...jekket-var-id/
"De to norske passasjerene reiste gjennom Europa uten å måtte legitimere seg på noen av flyene. – Dette må da være en sikkerhetsrisiko for luftfarten, mener de. Da de to gikk på KLM-flyet i Stavanger, trengte de ikke vise noen form for identitetsbevis for å slippe om bord. Da de mellomlandet på den internasjonale storflyplassen i Amsterdam, Schiphol, var det heller ingen som spurte etter id`en deres da de gikk om bord." |
01-10-2024, 13:16 | #2 |
ScanFlyer Blue
|
Re: Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id.
Passer ikke denne bedre i agurktråden?
|
01-10-2024, 13:23 | #3 |
Speedbird Concorde
|
Hva i huleste er sikkerhetsrisikoen? Man blir jo sjekket i hue og ræva før man slipper inn i systemet. Og det å kunne reise uten alt sjekkefjaset er jo hele Schengenkonseptet.
|
01-10-2024, 16:25 | #4 |
ScanFlyer Rusty
|
Herregud for noe tull. Alle går gjennom den samme sikkerhetskontrollen for å kunne komme airside i det hele tatt og den har jo post 9/11 ikke akkurat blitt mindre streng..
Sent from my SM-S921B using Tapatalk |
01-10-2024, 21:31 | #5 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
Hva med menneskehandlere? Hva med internasjonalt etterlyste? Hva med kjente terrorister? Hvis man ser på hva Israel får til, er jeg oppriktig i tvil om at naive Norge og c/o ville kunne avdekke sprengmidler eller andre teknikker. Men trøster meg litt med at Iran, Libanon, Israel og alle religiøse eventyrtroende neppe har stor politisk interesse i å downe et fly mellom Oslo og Bergen, eller til Bodø. Før Düsseldorf fikk self check in, måtte alle som dro med Eurowings eller SAS sjekke inn på skranke, med dertil hørende passkontroll. Jeg hadde en gang glemt å bytte navnet mitt som automatisk var fyllt ut med mitt «pre giftermål» navn, og selv med offisiell navnebyttelapp fra skattemyndighetene i Norge. Og måtte ringe SAS og betale 600nok for navnebytte. Ikke sjans når passet ikke stemte. Krever litt mer for lugubre folk å «i det minste» måtte kjøpe et godt fake pass, enn å bare kalle seg donald duck og sjekke inn på self check in uten at noen ser på id… Last edited by Polaris; 01-10-2024 at 21:35. |
|
01-10-2024, 22:10 | #6 |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Det er det i så fall grensekontrollens oppgave å luke ut, ikke flyselskapenes?
01-10-2024, 23:21 | #7 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
Sent from my SM-S921B using Tapatalk |
|
01-10-2024, 23:45 | #8 |
ScanFlyer Blue
|
Jeg har selv reagert på at man ikke må vise ID på flyplassen flere ganger.
Og det er absolutt ikke noe tull all den tid stadig flere land (også europeiske) krever at personopplysninger og bookinginformasjon (API) sendes dem før flyet får ta av i nettopp immigrasjon og sikkerhetens navn (bakgrunn sjekk). Edit: Jeg slettet resten av det opprinnelige innlegget da dette tydeligvis var i strid med forumreglene noe jeg beklager. Men det jeg nevnte om at USA lar folk snike unna sikkerhetsreglene og kontrollen (inkl ID sjekk) på flyplasser kan bekreftes ved å lete på nettet. |
01-10-2024, 23:59 | #9 |
Speedbird Concorde
|
|
02-10-2024, 00:30 | #10 | |
ScanFlyer Blue
|
Quote:
Man skal selvfølgelig gjør egen sjekk også ovenfor disse. Nedenfor følger et par kilder. Om dette er brudd på forumreglene så får man slette dette innlegget, men dette er i kontekst og relevant ift det opprinnelige innlegget jeg skrev (som kan være i strid med reglene og ble slettet, men kan ses i svar post 7 fra Hyperen) https://fb.watch/uYb-vcWP-S/? https://www.commerce.senate.gov/2023...for-air-travel Dette blir det siste "politiske" innlegget fra meg, men det trengtes (imo) en oppklarende oppfølging når skaden først var skjedd. Og igjen beklager jeg hvis dette var brudd på forumreglene. |
|
02-10-2024, 00:31 | #11 | |
ScanFlyer Rusty
Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
Quote:
Tipper du sikter til charterfly som republikanske styrte stater/områder chartrer og sender fra grensestatene og opp til f.eks Martha’s Vineyard i Massachusetts (typisk rikt og demokratisk). F.eks DosSantos sin: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mart...igrant_airlift |
|
02-10-2024, 00:38 | #12 | |
Flyklapper
|
Quote:
Du snakker nok om charterflyvninger. De har eget regelverk, men passasjerene kontrolleres likefullt. Har jobbet med dette selv. Du kommer ikke ombord i et rutefly uten å ha blitt sjekket. Jeg har også lest på internett at innvandrerene spiser folks hunder og katter i Springfield. Selv om folk ikke alltid reiser på eget navn, er ikke dette i seg selv noen sikkerhetsrisiko så lenge alle går gjennom kontrollpunktet. |
|
02-10-2024, 00:40 | #13 | |
ScanFlyer Blue
|
Quote:
Med statlig (les myndighet) charterfly trenger man ikke å gå igjennom vanlig TSA kontroll inne i terminalen. Med statlig charterfly blir man som regel kjørt rett ut til flyet i busser. |
|
02-10-2024, 00:43 | #14 |
Flyklapper
|
Ted Cruz, ja ...
Ser ikke særlig forskjell her fra det norske myndigheter gjør når de utsteder flyktningepass. Og ikke bland id-kontrollen før avreise med sikkerhetskontrollen. TSA utfører begge. |
02-10-2024, 01:05 | #15 |
ScanFlyer Blue
|
Nå er vel ID kontroll en del av sikkerhetskontrollen i USA da ingen (etter reglene) slipper igjennom TSA uten gyldig bilde-ID og at denne stemmer med navnet på boarding passet og personen (jmf bildet på IDen) som står fremfor dem.
Krav jeg har forstått blir enda strammere neste år med krav om biogemetrisk ID kort (REAL ID) utstedt av myndighetene. Og praksisen med at flyktningene slipper igjennom uten verifisert (bilde)-ID kommer fra TSA selv. TED Cruez reagerer på dette etter å ha blitt fortalt dette av TSA ledelsen. Mitt poeng med å bringe dette opp var at denne praksisen og den disse fra SVG opplevde at ingen sjekker deres ID-en setter flysikkerheten i fare for alle. Ingen vet med sikkerhet at personen som man utgir seg på boarding passet og i API er den som faktisk setter seg ombord på flyet. Jeg kunne like godt vært en topp terrorist, men bruke et alias i bookingen og på APIen. Ingen ville ha avslørt dette uten å sjekke fysisk IDen min med meg stående foran dem (evt med ansiktgjennkjenning) Da forblir hele sikkerhetsregimet vi idag ser og som ble innført etter krav fra USA (pga 9/11) et stort åpent spørsmål imo. Last edited by magtje; 02-10-2024 at 01:28. |
02-10-2024, 14:32 | #16 | |
ScanFlyer Rusty
Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
Quote:
Hadde de reist ut fra schengen, ville de måtte scannet sitt pass enten på skranke/automat eller ved gaten, pax må også igjennom passkontroll på vei til non-schengen gate. Det er jo nettopp dette som er resultatet av "gaven" schengen-avtalen... Jeg støtter deg i grunn at det er dumt at det ikke blir kontrollert ID-kort på reisende, men det er "ikke mulig" med dagens infrastruktur på nordiske flyplasser og rutestruktur med turnaround-tid på ned til 20min. Hadde vært en ide og tatt i bruk face-ID, slik at man kun scanner ansikt før sikkerhetskontrollen og gaten scannes fjeset og ikke boardingkortet. |
|
02-10-2024, 14:47 | #17 |
ScanFlyer Molded
|
Re: Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så viktig med ID-kontroll. Hadde det vært viktig for flyselskapene hadde de gjort det. Og så lenge man er innenfor Schengen så bryr ikke myndighetene seg.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
02-10-2024, 18:35 | #18 |
ScanFlyer Blue
|
På flygninger til Spania og Portugal sjekker de alltid ID. Mistet en gang et fly etter korona fordi jeg glemte ta med pass og ble denied boarding, måtte reise dagen etter
|
02-10-2024, 18:40 | #19 |
Upgrade me....
|
Sjeleglad for at ikke feks Norwegian eller andre skal overta myndighetenes roller.
Tullesak. |
02-10-2024, 18:54 | #20 | |
Flyklapper
|
Quote:
Demonstrerer bare hvor lite mange poliitikere egentlig kan. Cruz blant dem. |
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|