Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-04-2013, 13:21   #1
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Jordenrundt-tur?

Sitter med frøkna og diskuterer hvor neste tur skal gå. Vi har funnet ut at jorden rundt høres spennende ut.

Men tiden er litt begrenset. Noen som har noen raske forslag på 1 mnds jorden rundt tur hvor billetten ikke koster skjorta?

Har prøvd litt på star alliance sin maskin men den skal ha 50k nok for en tur. Vi tenker å reise i september ca.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 13:37   #2
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Jorden rundt tur?

Sjekk med Kilroy travels.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 13:50   #3
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Jorden rundt tur?

Jeg booket min jorden rundt-tur i fjor høst gjennom STA Travels. Både STA og Kilroy tilbyr ungdomsbilletter hvis du er under 26. Ruten min ble SFO, HNL, NAN og HKG på ca en måned.

Enveisbilletter er ofte veldig dyrt gjennom vanlige bookingsider, men på http://travels.kilroy.no/ kan du også søke opp ungdomspriser med fornuftige énveispriser. Dermed blir det lettere å sette sammen en jorden rundt-tur.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 20:19   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Jorden rundt tur?

Vil bare anbefale å konsentrere seg om opphold på destinasjoner som man ikke lett når på en langhelg fra Norge. Både SFO og HKG tar man lett på en langhelg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 20:40   #5
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Vil bare anbefale å konsentrere seg om opphold på destinasjoner som man ikke lett når på en langhelg fra Norge. Både SFO og HKG tar man lett på en langhelg.

Hehe, flyprat folket er definitivt ikke som vanlige folk
Kjenner opptil flere som mener at SFO og HKG definitivt ikke nåes lett på en langhelg. Hva med jorden rundt på en litt ekstra lang helg da ?
Det måtte da vel vært spennende !
apeks is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 20:49   #6
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Hehe, flyprat folket er definitivt ikke som vanlige folk

.....

Hva med jorden rundt på en litt ekstra lang helg da ?
Det måtte da vel vært spennende !
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=39634

Noe ala dette?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 21:04   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Jorden rundt tur?

Jorden er da verdt et par stopp og da helst for å komme seg ut av flyplassen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 21:07   #8
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Vil bare anbefale å konsentrere seg om opphold på destinasjoner som man ikke lett når på en langhelg fra Norge. Både SFO og HKG tar man lett på en langhelg.
Alle er ikke "helgeturekstremister". Jeg fikk flere kommentarer fra venner og kolleger fordi jeg gadd å reise til PVG/PEK for bare en uke.

Selv med ideelle flytider vil det gå bort 25 timer i flytid + minst 3-4 for å komme seg til/fra flyplasser, innsjekk osv. Fra fredag ettermiddag til mandag kveld er ca 80 timer, så for en langhelg til SFO eller HKG går +/- 40% av tiden bort til reising.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 23:16   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Takk for at du minnet meg på denne, har ikke lest den på en stund *Mimre*

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jorden er da verdt et par stopp og da helst for å komme seg ut av flyplassen.
Pfft, ikke i det hele
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 23:51   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Alle er ikke "helgeturekstremister". Jeg fikk flere kommentarer fra venner og kolleger fordi jeg gadd å reise til PVG/PEK for bare en uke.
En hel uke i PVG/PEK????? Det er jo sinnsykt lenge. Skjønner godt at folk reagerer.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 00:13   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Jorden rundt tur?

Et alternativ til Star Alliance (eller de andre alliansenes produkter) er "The Great Escapade" (VS, NZ, SQ) som kanskje kan bli billigere. Det hender også at det kan lønne seg å starte reisen i et annet land, som f.eks. London.
Problemet er jo som regel at man ikke får så mange enveis-reiser til billig pris som t/r (evt open-jaw), men om man er tålmodig kan man nok lete, noen har vel også prøvd seg på RTW med kun "LCC"-selskaper som oftest selger enveis-billetter billigere.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 00:15   #12
Fellowplane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
Default Re: Jorden rundt tur?

Et tips er å kjøpe lifemiles nå som de har 2/1-tilbud og booke award-seter. Krever litt jobbing for å finne ledige seter, men med en måned å reise på er jo planlegging halve moroa. Fordelen med LM er 50% på enveisbilletter og rimelig delbetaling med cash. Med dagens tilbud vil en enveisbillett i longhaul business class mellom f.eks OSL-HKG koste rundt 6000 kroner. OSL-NYC i biz vil ende på ca 5000 kr. På den måten kan man få en svært så behagelig jorden rundt opplevelse med diverse selskaper uten å bli (fullstendig) ruinert. Husk imidlertid å studere award-chart nøye for å legge opp en routing som krever minst mulig med miles. På enkelte strekk, spesielt de korte vil det nok lønne seg å booke vanlige billetter. Bruk f. Eks Ita Matrix for å finne laveste priser.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 00:35   #13
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
En hel uke i PVG/PEK????? Det er jo sinnsykt lenge. Skjønner godt at folk reagerer.
Hehe, enig.... to av verdens største byer i til sammen (effektivt) seks dager, helt ekstremt.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 01:02   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Har prøvd litt på star alliance sin maskin men den skal ha 50k nok for en tur. Vi tenker å reise i september ca.
Har som regel endt opp litt over 30 000 NOK i økonomi når jeg har lekt meg der :/ Et tips er at de prises forskjellig etter hvilket land du starter i. Bulgaria og sandkassa skal visst være billige steder å starte om jeg husker rett. Kan fort lønne seg med en posisjoneringsflight
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 01:42   #15
bloen
Newcomer
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 1
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Et alternativ til Star Alliance (eller de andre alliansenes produkter) er "The Great Escapade" (VS, NZ, SQ) som kanskje kan bli billigere. Det hender også at det kan lønne seg å starte reisen i et annet land, som f.eks. London.
Problemet er jo som regel at man ikke får så mange enveis-reiser til billig pris som t/r (evt open-jaw), men om man er tålmodig kan man nok lete, noen har vel også prøvd seg på RTW med kun "LCC"-selskaper som oftest selger enveis-billetter billigere.

Man kan få svært gode priser med "The Great Escapade". Jeg reiste LHR-LAX-RAR-AKL-SYD-HKG-LHR i august/september i fjor for 12900 NOK. SYD-HKG var med Virgin, resten var med Air New Zealand.
bloen is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 01:00   #16
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Jorden rundt tur?

Ser ut til at jeg mest sannsynlig lander på en rundtur med air nz med utgangspunkt i LHR. Noen som har noe bra FF program som egner seg for dette? Blir en del star flyging fremover plus en god del lange legs med Air NZ ifbm med storturen da. Gjerne et program som tar en opp på Star status raskt.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 06:34   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Alle er ikke "helgeturekstremister". .
Det aa humpe paa kjipklasse for aa tilbringe to hele dager i Hong Kong eller San Francisco er for spesielt interesserte, ja.

De fleste har x antalle feriedager i loepet av ett aar, det gjelder aa bruke huet for aa maksimere disse dagene. Langhelg der halvparten tilbringes ombord i fly paa kjipklasse er ikke aa bruke huet i min bok.

Personlig gidder jeg ikke aa reise til Asia under 10 dager, det er mitt minimum. To 12-15 timers flighter for aa bruke 48 timer paa bakken ett sted er bortkastet tid ombord i fly. Man sier langhelg her, det tar i realiteten 2 hele dager aa reise til og fra Asia. Saa tar du 2 1/2 slike langhelgturer og gjoer dem om til en 10 dagerstur, brenner du av like mange fridager. Men klart, dersom 6x 12 timer bakerst i bussen er din cup of tea, rock and roll. Klarer ihvertfall ikke aa se logikken.

Naar jeg er i Asia, er jeg sjelden paa samme sted mer enn 2 dager. Enkelt og billig aa komme seg rundt.

Helgeturer tar jeg til steder som tar maks 4 timer aa fly til, langhelg maks 7-8
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 09:15   #18
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
De fleste har x antalle feriedager i loepet av ett aar, det gjelder aa bruke huet for aa maksimere disse dagene. Langhelg der halvparten tilbringes ombord i fly paa kjipklasse er ikke aa bruke huet i min bok.

Personlig gidder jeg ikke aa reise til Asia under 10 dager, det er mitt minimum. To 12-15 timers flighter for aa bruke 48 timer paa bakken ett sted er bortkastet tid ombord i fly. Man sier langhelg her, det tar i realiteten 2 hele dager aa reise til og fra Asia. Saa tar du 2 1/2 slike langhelgturer og gjoer dem om til en 10 dagerstur, brenner du av like mange fridager. Men klart, dersom 6x 12 timer bakerst i bussen er din cup of tea, rock and roll. Klarer ihvertfall ikke aa se logikken.
Når jeg reiser til asia så flyr jeg over natten slik at jeg helst drar etter arbeidstid, sover på flyet og kommer uthvilt frem på formiddagen til et spennende sted. Kan ikke skjønne at det skulle være å kaste bort en dag. Og på veien tilbake flyr jeg jo mot jordrotasjonen slik at jeg bruker mye mindre i lokal tid. Jeg kan allerede har fått gjort noe søndag formiddag og kommer hjem søndag kveld. Kan heller ikke skjønne at det er å kaste bort en hel dag.

Og jeg vil mye heller ha 10 enn 2,5 destinasjoner i året. Men jeg havner heldigvis på over 20 reiser.

Min siste tur til Asia brukte jeg ganske riktig 48 timer i Japan. Kom frem uthvilt på formiddagen, var heldig og hadde blitt oppgradert til biz selv om jeg også vanligvis sover godt på økonomi. Tok shinkansen til Hiroshima og fikk sett Mont Fuji bedre enn jeg har sett før. Så også kystbyer, templer og alt fra landsbygd til tettbebygde storbyer på veien, veldig forskjellig fra Europa.



I Hiroshima så jeg krigsmuseet med mye stygge saker, så noen kjente ruiner og så hvordan resten så ut og fungerte som en vanlig storby elv om det hadde eksplodert en atombombe der.





Tok så Shinkansen til Kyoto hvor jeg sjekket inn på et skikkelig japansk gjestehus.


Fikk se hvordan japanske rånere i provinsen var forskjellig fra andre rånere.


Stod opp tidlig til en litt utfordrende, men spennende frokost.


Tok så en runde innom flere templer med veldig kunstferdig lagede hager, noen av dem med spesielle formasjoner i sand.




Gikk også langs de mest kjente områdene å de blomstringen, men det var bare såvidt begynt for enkelte trær. Det var imidlertid endel andre rariteter å se og endel damer i kimino så jeg også.



Tok så shinkansen til Tokyo og sjekket inn på et nytt og kompakt hotell med endel spennende tekniske løsninger og som kun kostet 388NOK. Dro til Tokyo Skytree som desverre hadde stoppet billettsalget grunnet vind, men så da litt andre gærninger i området av Tokyo jeg ikke før har besøkt.




Sjekket så Akihabara hvor det hadde blitt enda mindre elektronikk og mere anime/hentai og det hadde nå helt tatt av med utkledte damer som inviterer til spesielle og i vestlige øyne tvilsomme kafeer. Så også noen rare spillsystemer.


Dro så videre til Shinjuku hvor jeg så at gatemoten hadde blitt mindre tvilsom.


Avslutter som mange med Shibuya








Syntes det var mange inntrykk pakket inn i 2 dager og verdt en tur. God mat fikk jeg også spist. At flighten ga meg over 42.000 statusgivende poeng og sikret gullkort var bare en bonus.

Folk er forskjellige og det er bra. Enkelte foretrekker å bruke tiden inne på fjonge hoteller og lounger som ser like ut hvor i verden man er. Andre tror at om de betaler dyrt for å dra innom 2-3-4 storbyer verden rundt så har de sett hele verden en gang for alle.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 17-04-2013 at 09:26.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 09:41   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Når jeg reiser til asia så flyr jeg over natten slik at jeg helst drar etter arbeidstid, sover på flyet og kommer uthvilt frem på formiddagen til et spennende sted. Kan ikke skjønne at det skulle være å kaste bort en dag. Og på veien tilbake flyr jeg jo mot jordrotasjonen slik at jeg bruker mye mindre i lokal tid. Jeg kan allerede har fått gjort noe søndag formiddag og kommer hjem søndag kveld. Kan heller ikke skjønne at det er å kaste bort en hel dag.

Og jeg vil mye heller ha 10 enn 2,5 destinasjoner i året. Men jeg havner heldigvis på over 20 reiser.

Min siste tur til Asia brukte jeg ganske riktig 48 timer i Japan. Kom frem uthvilt på formiddagen, var heldig og hadde blitt oppgradert til biz selv om jeg også vanligvis sover godt på økonomi. Tok shinkansen til Hiroshima og fikk sett Mont Fuji bedre enn jeg har sett før. Så også kystbyer, templer og alt fra landsbygd til tettbebygde storbyer på veien, veldig forskjellig fra Europa.



I Hiroshima så jeg krigsmuseet med mye stygge saker, så noen kjente ruiner og så hvordan resten så ut og fungerte som en vanlig storby elv om det hadde eksplodert en atombombe der.



Tok så Shinkansen til Kyoto hvor jeg sjekket inn på et skikkelig japansk gjestehus.


Fikk se hvordan japanske rånere i provinsen var forskjellig fra andre rånere.


Stod opp tidlig til en litt utfordrende, men spennende frokost.


Tok så en runde innom flere templer med veldig kunstferdig lagede hager, noen av dem med spesielle formasjoner i sand.

Gikk også langs de mest kjente områdene å de blomstringen, men det var bare såvidt begynt for enkelte trær. Det var imidlertid endel andre rariteter å se og endel damer i kimino så jeg også.

Tok så shinkansen til Tokyo og sjekket inn på et nytt og kompakt hotell med endel spennende tekniske løsninger og som kun kostet 388NOK. Dro til Tokyo Skytree som desverre hadde stoppet billettsalget grunnet vind, men så da litt andre gærninger i området av Tokyo jeg ikke før har besøkt.


Sjekket så Akihabara hvor det hadde blitt enda mindre elektronikk og mere anime/hentai og det hadde nå helt tatt av med utkledte damer som inviterer til spesielle og i vestlige øyne tvilsomme kafeer. Så også noen rare spillsystemer.


Dro så videre til Shinjuku hvor jeg så at gatemoten hadde blitt mindre tvilsom.

Avslutter som mange med Shibuya


Syntes det var mange inntrykk pakket inn i 2 dager og verdt en tur. God mat fikk jeg også spist. At flighten ga meg over 42.000 statusgivende poeng og sikret gullkort var bare en bonus.

Folk er forskjellige og det er bra. Enkelte foretrekker å bruke tiden inne på fjonge hoteller og lounger som ser like ut hvor i verden man er. Andre tror at om de betaler dyrt for å dra innom 2-3-4 storbyer verden rundt så har de sett hele verden en gang for alle.
Lol.. Snakk om ikke aa skjoenne poenget.

Vet ikke helt hvordan du klarer aa reise til Tokyo etter jobb og lande paa morran. Dersom du reiser fra Oslo, maa du reise foer lunch for aa ankomme Tokyo loerdagsmorran kl 0935. Foer du kommer deg paa ett tog, er klokken blitt 1030. Og naar du skal tilbake, gaar flyet paa mandag 1140 og du er ikke hjemme foer sent. Det vil si at du maa ta to dager fri i tillegg til loerdag og soendag.

De siste to aarene har vi vaert i Japan 4 ganger. Sist gang vi var der var vi ogsaa i Japan to dager. Morraflight til Hiroshima, tur rundt i byen som du gjorde, neste dag tog til Miyajima, ferge ut til oyen, tog tilbake til Hiroshima, videre til Osaka med Shinkansen og en full dag der foer vi reiste ut av Osaka tidlig neste morgen.

Men istedetfor aa reise hjem, reiste vi videre til Korea og 2 dager der. Skulle du tatt 48 timer der, hadde du IGJEN maatte ta to ekstra dager fri for aa reise og voila, hadde du kombinert, hadde du sluppet aa kaste bort 2 doegn paa reise.

Du blir ikke bedre bereist med din "strategi", du faar bare flatere raev etter enda ett par turer paa kjipklasse.

Og nei, selv om vi bor godt, tilbringer vi lite tid paa hotellet paa slike turer (som du ser) og jeg bruker like mye tid i loungen som det du bruker i terminalen og siden du tar kollektivtransport, sparer jeg masse tid i forhold til deg og faar opplevd mer
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 11:44   #20
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Jorden rundt tur?

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Hva med jorden rundt på en litt ekstra lang helg da ?
Det måtte da vel vært spennende !
Helt OT for tråden, men jeg klarte BGO-CPH-BKK-SIN-EWR-MUC-OSL-BGO på 70-noen timer her for et par år siden da jeg måtte rydde noen billetter. Hvem sier man trenger 80 dager? 80 timer burde holde for alle.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F") Peppep Reiseforum 40 08-06-2013 15:34
Ut på tur... EB TripReports 16 17-10-2006 09:04
Ut på tur... LN-REF Flyforum 13 30-10-2005 18:54
Ut på tur..... LN-FHU Flyforum 0 01-04-2005 19:20
Ut på tur........ LN-FHU Flyforum 1 03-02-2005 11:37


All times are GMT +2. The time now is 03:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.