Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2012, 09:31   #1
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
United Bonusfordeler på United

Det er ikke så mange ting jeg angrer på her i livet. Hverken av ting jeg har gjort eller ting jeg har latt være. Det er slik det skal være. Men hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg nok holdt bedre styr på reisevirksomheten oppigjennom årene. Hvor...når...med hvilke selskaper..med hvilke flytyper? Men gjort er gjort og spist er spist, så nå gjelder det å fokusere på det man kan gjøre noe med.

Jeg reiser altså mye, og jeg er kynisk mht samling av bonuspoeng, Ikke bare fordi det gir en rekke fordeler, men også fordi det gjør det mulig (og billig) å besøke datter i California uten at det koster annet enn noen poeng fra en velfylt bonuskonto. Jeg bor i Houston, Texas, så jeg fokuserer på United og MileagePlus. United har et fantastisk bonusprogram. Lett å finne muligheter til å benytte poengene man har tjent opp. Jeg reiser nok til at jeg har såkalt "Global Services" - status. Jeg er ikke sikker på hva som kreves for å få dette, for det er "by invitation only", men for å illustrere kan jeg nevne at jeg i fjor fløy ca 280.000 miles med United. Silver status er 25.000 miles, Gold er 50.000, Platinum er 75.000, og 1K er 100.000... så jeg reiser åpenbart mer enn de fleste - og da får man fordeler. Prioritert på venteliste, boarding før alle andre (inkl første klasse), og en del gratis oppgraderinger som kan brukes etter visse retningslinjer.

Her forleden skulle jeg på jobbreise. Houston-Hong Kong. Jeg bestilte som vanlig billett på turistklasse, og satset på å få benyttet noen av de mange "system-wide upgrades" som United belønner sine trofaste medlemmer med når man flyr et visst antall miles i løpet av et år. Alt så lovende ut, og jeg ble oppgradert iht planen. Men da jeg satt i loungen i Houston fikk jeg beskjed om at flyet mitt var forsinket og at de derfor hadde booket meg på alternativ rute til HK. Via San Francisco og Tokyo. Greit nok, det..jeg var fremdeles bekreftet på Business Class. Men da jeg skulle gå ombord i SF pep datamaskinen da jeg skulle sjekke inn. "You have been upgraded to first class, Sir". Riktignok en gammel 777 fra United, men upåklagelig servering, komfort og service. Flott tur!

Ankomst HK. Litt etter skjema, og akkurat litt for sent til å rekke siste ferge til Kina. Dermed ble det minivan med en bråte kinesere og litt høy puls fordi jeg hadde visum som bare ver gyldig i 55 minutter da vi endelig krysset grensen. Men det er en annen historie.

Så fikk jeg mail fra United. Masse beklagelser fordi jeg hadde havnet på en så gammel maskin til HK. Og tilbud om kompensasjon. USD 350 gavekort til senere bruk. Det er t/r California, det! Og jeg som bare hadde betalt for turistklasse...

På hjemveien ble jeg oppgradert uten at de belastet oppgraderingskontoen min. Enda et plaster på såret, kanskje?

Orker dere en historie til?

Jeg skulle fra IAH til SIN. Var booket på business class på United hele veien. Alt gikk etter planen til vi var over El Paso... Kapteinen kom på høyttaleren og kunne fortelle at man hadde mistet halvparten av instrumentene og måtte returnere til Houston. LAX var intet alternativ pga fare for tåke. Etter to timer på bakken i Houston fikk vi thumbs up, og så var det på 'n igjen. Ved ankomst LAX så det mørkt ut. United hadde ingen flere avganger til Asia den dagen, og jeg hadde et møte i Singapore neste dag som jeg MÅTTE være med på. What to do? I business lounge på LAX var der ingen hjelp å få, men United helpdesk levde i sannhet opp til navnet og var hjelpsomheten selv. De fikk kranglet meg ombord på Singapore Airlines direkte avgang til SIN. En Airbus A-340 med bare business class! 1-2-1 konfigurasjon, og en service av en annen verden! Setene (eller sengene, om du vil) er utrolige, og jeg landet i SIN ved femtiden om morgenen, frisk og uthvilt. Rask tur innom hotellet (som jeg uansett hadde betalt for) og en dusj, og så var jeg klar til dyst.

I skrivende stund er jeg i Kina, bl.a. etter å ha testet ANA flight 5 fra LAX til NAR. Første gang på ANA, og jeg må innrømme at jeg er imponert! Ruten ble dessverre ikke fløyet med en 787, men alternativet var ikke verst, det heller. De brukte en 777-300 ER- eller 77W som ANA kaller den. De har "staggered seats" på business class, slik at alle har midtgangsete i en slags 1-2-1 konfigurasjon. Beste setet jeg har hatt noen gang, og service og servering var helt på topp! Jeg skal villig innrømme at det nesten blir i meste laget med bukke, nikke, neie når kabinpersonalet skal henvende seg til en, men man venner seg sikker til denslags også. Mat og vin var upåklagelig, og jeg kom frem tilendelig bestemmelsessted både uthvilt og klar til dyst. Slik det skal være. Samme flytype (og samme sete hjem igjen til helgen).
sentry is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 10:00   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Bonusfordeler på United

Takk for intessant info, global services er vel enda kulere enn Sas Pandion pga bedre nettverk og oppgraderinger. Hvor mange dollar reiser du for omtrent pr år?

Tråden blir sikkert snart flyttet til reiseforum.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 20:00   #3
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
United Re: Bonusfordeler på United

Jeg vet sannelig ikke hvor mye jeg reiser for - sannsynligvis er det i størrelsesorden USD 75-100.000/år. Jeg kjenner ikke de ulike bonusnivåene hos SAS, så jeg kan ikke sammenligne.

En annen fin fordel jeg fikk hos United da jeg passerte en million miles var at min kone heretter alltid har samme bonusstatus som meg, og at denne aldri vil kunne bli lavere enn Star Alliance Gold. Uansett hvor lite jeg kommer til å reise i fremtiden.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 20:06   #4
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: Bonusfordeler på United

Skulle bare mangle at du fikk litt goodwill da
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 20:07   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Bonusfordeler på United

Quote:
Originally Posted by sentry View Post
En annen fin fordel jeg fikk hos United da jeg passerte en million miles var at min kone heretter alltid har samme bonusstatus som meg, og at denne aldri vil kunne bli lavere enn Star Alliance Gold. Uansett hvor lite jeg kommer til å reise i fremtiden.
Velkommen til Flyprat!

Den siste der hørtes ut som en glimrende fordel. Godt at United tar vare på sine flittigste brukere. 280.000 miles er jo... MYE.

Har omtrent halvparten så langt i år (fordelt på flere selskap) og har bestemt meg for at det helst ikke skal bli fler på et år i fremtiden. Så med det dobbelte fortjener du jaggu både dette og hint.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 21:16   #6
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 263
Default Re: Bonusfordeler på United

Hei,

Siden Gold er 50K, og SAS er 45K, så lurer jeg på følgende:

Er det noen som har noen innvendinger på at dette må være et bedre program enn Eurobonus?
Jeg tenker da på at når det gjelder et så stort selskap som United, så må jo nettsider, award-tur tilbuder osv. være bedre enn det man får med SAS. Nettsiden til SAS er jo tema her inne...
Og dette gjelder spesielt hvis man liker å bruke poeng fra Europa til Nord-Amerika.

Gold med 50K, gir det Star Alliance Gold status?

280K i løpet av et år er veldig mye. HON programmet til Lufthansa krever 600K over to kalenderår... Har ofte tenkt på hvem som klarer å dra inn så mye poeng. Noen som vet?
Klette is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 22:40   #7
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Bonusfordeler på United

Quote:
Originally Posted by sentry View Post
Orker dere en historie til?
Velkommen til flyprat!
Jeg foreslår at tråden endrer navn til GS-erfaringer, så kan du fortløpende oppdatere oss på hvordan ekte elite-status skal håndteres. Hadde vært morsomt å høre mer.. Mye mer
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 22:53   #8
LN-JAV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Akershus
Posts: 150
United Re: Bonusfordeler på United

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Hei,

Siden Gold er 50K, og SAS er 45K, så lurer jeg på følgende:

Er det noen som har noen innvendinger på at dette må være et bedre program enn Eurobonus?
Jeg tenker da på at når det gjelder et så stort selskap som United, så må jo nettsider, award-tur tilbuder osv. være bedre enn det man får med SAS. Nettsiden til SAS er jo tema her inne...
Og dette gjelder spesielt hvis man liker å bruke poeng fra Europa til Nord-Amerika.

Gold med 50K, gir det Star Alliance Gold status?
Jeg er Gold i United og siden de er medlem i Star Alliance så får man samme status i alliansen. Har vært UA medlem siden jeg var 18, og synes uttakstabellen til UA er ganske bra. Jeg kan booke meg en award ticket fra OSL til f.eks Dubai for 35 000 poeng, eller New York for 60 000 poeng, i økonomi. Ikke så værst i mine øyne. Jeg blir nesten alltid, med et få unntak oppgradert når jeg flyr innenlands i USA. Det er alltid behagelig.

sentry: Morsomt å lese dine historier som GS medlem. Jeg er 2265 poeng unna Platinum, bør jeg ta meg en tur bare for å få statusen? Er det verdt det? Stor forskjell fra Gold?
LN-JAV is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 23:08   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Bonusfordeler på United

Interessant lesning, og litt mer spennende enn det man oppnår her på berget!

Hadde satt stor pris på om du vil fortsette og fore oss med historier fra dine reiser!

Takk takk!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2012, 23:47   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Bonusfordeler på United

Hører gjerne om hvordan check-in og security fast track fungerer, spesielt ved huber som IAH.

Spennende lesning.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 03:28   #11
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
Default Re: Bonusfordeler på United

Hyggelig med feedback, og jeg skal gjøre så godt jeg kan mht oppdateringer,

Jeg vet sannelig ikke hva som er hovedforskjellen mellom Gold og Platinum, bortsett fra at man stiller lengre frem i køen på venteliste mht oppgraderinger. Vet ikke om det er verd en tur bare for å komme opp det hakket. Har du sjekket om du har noen "Flexible Premier Miles" på kontoen din som du evt kan overføre for å komme opp til Platinum? Du finner det hvis du logger inn og går til "view account details".

Når det gjelder check-in og fast track på IAH har jeg ikke det fulle bildet. Jeg sjekker alltid inn på Terminal E, og der har United egen innsjekk for Global Services. Damene der begynner å kjenne meg etter hvert nå, så den delen er igrunnen bare trivelig. Egen kø frem til sjekk av ID gjør at man vanligvis sparer tid i sikkerhetskontrollen også. Jeg har fått innvilget noe som heter Global Entry, så når jeg kommer til USA slipper jeg kø i immigration også. 30 sekunder på en automat der jeg scanner pass og fingeravtrykk og bekrefter flight nummer og svarer nei på om jeg har med meg noe jeg ikke har lov til, og vips kan jeg spasere gjennom og rett til egen kø gjennom tollen (reiser nesten uten unntak bare med håndbagasje).

Jeg er muligens partisk, men har bare godt å si om United og uttak av bonusreiser. Reiser innenlands har jeg - med unntak av en tur til Hawaii - fått booket for 12500 miles hver vei. Til Hawaii måtte jeg ut med det dobbelte, men da ble vi til gjengjeld oppgradert til første klasse hele veien. Jeg blir nesten uten unntak oppgradert til første klasse innenriks i USA, og har ofte blitt oppgradert til business på lange flyvninger uten å måtte bruke hverken poeng eller de såkalte System Wide Upgrades. Toppen var vel da jeg fløy t/r IAH/PVG for den nette sum av USD 870 og ble oppgradert begge veier.

En annen fordel med Global Services er forresten det jeg tror må være verdens beste helpdesk. Aldri venting, og utrolig dyktige folk som nesten uten unntak klarer å vri det til så jeg kan få benyttet oppgraderingene jeg har på konto når jeg skal reise.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2012, 19:45   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bonusfordeler på United

Heisann og takk for at du deler.

Regner med at du var Presidential Platinum med Continental og derfor endte opp som Global Services etter fusjonen. For aa oppnaa Presidential Platinum, maatte du bruke 30K USD paa CO i aaret uansett billettype. For aa oppnaa GS, er det KUN premiumbilletter (fullpris, betalt biz og betalt F) som teller mot kvalifisering, du kan handle og fly en million miles i aaret med UA paa billige billetter men du vil ikke motta GS som status paa bakgrunn av flydde miles.

Det hoeres ut som du kjoeper oekonomibilletter og oppgraderer. Det er ikke en god strategi dersom du har planlagt aa rekvalifisere. Du maa fly 50K BIS miles i aaret paa fullpris/betalt biz eller F, buy up teller ikke. Da snakker vi rekvalifisering etter du ble invitert foerste gang. Listen for aa bli invitert ligger enda hoeyere og er jo ikke publisert. Penger brukt paa andre carriers teller heller ikke, saa flyr du ANA i betalt biz, teller ikke dette mot GS kvalifisering selv om du mottar PQM

Litt andre kommentarer: Ja, 280K miles er mye dersom dette er BIS, men det er ogsaa 70K USD. Klarer ikke aa faa det regnestykket til aa gaa opp. Jeg floey 20K mindre miles enn det BIS i 2012, men brukte litt mer enn halvparten av det du gjorde, selv med 3 billetter i premium cabin t/r Singapore. Men jeg har valgt en litt annen strategi: Aa spre statusen. Hovedstatusen er 1K hos UA (legacy 1K) og EXP med AA (som er samme nivaaet som 1K hos AA. Siden mergeren med Continental har man innfoert ubegrensede oppgraderinger innenriks, noe jeg synes er en absolutt vederstyggelighet. Har gaatt fra 95% oppgradering med legacy UA til rundt 60-70% siden 3. mars i aar. Jeg har derfor sluttet aa fly UA til LAX og SFO, har faatt status hos VX og kjoeper meg opp til F hver gang for 139USD hver vei (Gold har rett til aa kjoepe seg opp foerst). Kvaliteten paa Virgin America's produkt sammenlignet med gamle fly, internettloese, 38" pitch F UA er som natt og dag.

For de som leser er det verdt aa faa med seg at:

-- Flexible Premier Miles opptjenes KUN via CO Presidential kredittkort og man maa bo i USA for aa ha ett slikt kort, saa ingen vits aa lete etter dette paa UA kontoen din

-- Oppgradering paa bonusbilletter er ikke lovlig, ikke engang for GS. Du kan ikke bruke GPU/RPU for aa oppnaa oppgradering. De eneste bonusbillettene som kvalifiserer for oppgradering (UDU) er for kunder som betaler med United Chase Explorer kredittkort.

Last edited by Tommy777; 06-12-2012 at 19:48.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2012, 19:49   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bonusfordeler på United

Og naar det gjelder bonusreiser innenlands, har jeg tilgode aa ta ut det
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2012, 01:16   #14
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: Bonusfordeler på United

Hvilke andre statuser får man gjennom Global Services? SAS har jo gitt bort og en annen jallastatus med Pandion, type HHonors Gold og Hertz #1... :P
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2012, 10:59   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Bonusfordeler på United

En annen fordel naar man blir Platinum er at du faar gratis Gold medlemskap i Regus, du kan da bruke business lounger i hele verden gratis. Jeg sitter i en lounge naa, for foerste gang etter at heg ble UA Plat.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2012, 12:41   #16
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
Default Re: Bonusfordeler på United

[QUOTE=
-- Oppgradering paa bonusbilletter er ikke lovlig, ikke engang for GS. Du kan ikke bruke GPU/RPU for aa oppnaa oppgradering. De eneste bonusbillettene som kvalifiserer for oppgradering (UDU) er for kunder som betaler med United Chase Explorer kredittkort.[/QUOTE]


Jeg har tatt ut bonusreiser innenriks flere ganger og brukt Regional Upgrades til å oppgradere til First. Det må riktignok gjøres manuelt ved å ringe helpdesk, men har ikke vært noe problem.

70K+ USD i fjor var ikke noe problem. En del t/r IAH-GIG til USD 5-7K dro godt opp på den statistikken. Det samme med et par asiaturer til godt over 10K. Veldig mange av mine reiser er bestilt i siste liten, med dertil hørende friske priser.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2012, 15:08   #17
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
Default Re: Bonusfordeler på United

En annen kommentar som jeg kom på mens jeg satt på flyet nettopp:

Hvis Kvslifisering til GS i store trekk er basert på fullpris biz billetter blir det litt tåpelig å friste med såkalte systemwide upgrades etter hvert som man reiser, til nå i år har jeg fått 12 slike oppgraderinger, og det betyr altså 6 x t/r på biz som jeg bare betaler coach for. En av grunnene til at jeg er trofast mot UA er nettopp bonusprogrammet og fordelene de tilbyr, men du sier altså atman blir "straffet" med tap av status dersom man benytter seg av bonusfordelene?

Jaja, uansett må jeg innrømme at litt i overkant av 15 timer på en triple seven i BusinessFirst er langt å foretrekke fremfor coach. Jeg har betalt ca USD 2000 for billetten og har altså biz bele veien t/r IAH-SIN bortsett fra IAH-EWR. Slett ikke verst. Og på EWR kom en GS rep ombord for å sjekke om det var noe jeg trengte ved ankomst HKG eller SIN. Hyggelig at de passer på.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2012, 17:56   #18
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
Default Re: Bonusfordeler på United

Lovet å oppdatere, så dere får unnskylde at jeg prater med meg selv...

Noen ganger er det de små tingene som teller. Nettopp tilbake etter IAH-ORD-HKG-SIN-NRT-IAD-IAH på turistbillett, og fikk brukt to systemwide upgrades slik at det ble BusinessFirst hele veien bortsett fra IAH-ORD på den nye 787'en.

IAH og SIN har egen innsjekk for GS, og i Houston også egen kø til sikkerhetskontrollen.

Både i HKG og NRT har United todelt lounge, og jeg ble begge steder geleidet rett inn i First Class lounge, altså til tross for at jeg reiste med en rimelig coach-billett. I ORD kom en hyggelig dame ombord før avgang ens ærend for å sjekke om det var noe jeg trengte assistanse med i HKG eller SIN ved ankomst. Og når de tok middagsbestillingene ombord blir alle bedt om å oppgi "first and second choice" - i tilfelle førstevalget er utsolgt. Jeg fikk beskjed om at first choice var alt de trengte fra meg.

Så da blir det jo spennende, da, om jeg får beholde Global Services neste år også.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2012, 00:28   #19
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: Bonusfordeler på United

Veldig interessant å lese om dette, så fint at du oppdaterer! :-)
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 16:46   #20
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
Default Re: Bonusfordeler på United

Jeg var i New Orleans en tur på mandag, og da overhørte jeg en kar fortelle kabinpersonalet at han var i gang med sin tredje t/r IAH/MSY den dagen - alt for å komme over 100.000 miles og beholde 100K status. Den største bonusen med dette er selvsagt at man ved apssering 100K får seks system-wide upgrades pluss en del regional upgrades, så noen hundre dollar i billetter til MSY er raskt tjent inn igjen hvis man skal på langtur og ellers ville måttet betale for biz billetter.
sentry is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United med nye websider beta.united.com (kun for inviterte) SQ 777 Småprat 4 13-05-2015 20:05
There's only one UNITED! Harald Oanes Småprat 24 28-08-2012 22:48
United P.S. Ezeiza Flyforum 4 15-04-2008 18:06
UNITED SQ 777 Flyforum 4 29-06-2006 12:50
United p.s. EB Flyforum 2 27-10-2004 07:36


All times are GMT +2. The time now is 13:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.