Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-06-2011, 14:31   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Heisann, per nå har jeg et "Bank Norwegian" visa kort som jeg stort sett benytter til alt og i den sammenheng høster jeg jo endel cash points.. I dag betalte jeg en verkstedregningene på nesten 19 lapper og det gir jo da 190 penger å bruke på flyreise..

Nå har det seg slik at jeg etter litt kjapp utregning, har kommet fram til at jeg "omsetter" for et sted mellom 250 - 260 tusen på dette kortet i løpet av et år, pluss litt utenlandsflyginger med DY som gir litt poeng. Så totalt så "får" jeg rundt 3000 kroner å fly for.

Før noen begynner å lure på å melde meg på luksusfellen, så kan jeg berolige dere med at ca halvparten av dette er reiseregninger og at jeg i fjor betalte 15 kroner i rente for en regning der jeg hadde bomma med en tusenlapp..

Men altså, jeg betaler stort sett bare med kredittkort og betaler regningene mine i tide, så Bank Norwegian tjener ikke mye rentekroner her i gården.
Frågan er da, er det noen andre slike kort jeg burde vurdert opp mot Bank Norwegian?? Kortet er gratis å ha og bruke, altså det er ingen årsavgift og rentene er like dårlige som alle andre kort..
Så det er de beste "frillsa" jeg er ute etter...

Jeg har egentlig ingen store preferanser i forhold til selskap/allianse, sålenge det ikke er noe som ligger uforholdsmessig langt unna..
Loungetilgang ++ veier opp for et evt. årsgebyr, men jeg er altså på jakt etter gode tips!

Ser at f.eks kombinasjonen eurobouns og AmEx gir 15 eb poeng per hundrelapp, noe som burde tilsi at jeg kunne fått rett i underkant av 40 000 bonuspoeng for mine ekspader.. Men jeg klarer ikke å helt bildeliggjøre hva dette er verdt! Til alt overmål koster dette kortet 1200 penger fra 2. år...

Noen som har noen "bedre" forslag?


Et lite krav er vel at kortet bør kunne brukes stort sett overalt, da jeg nettopp gjør det.. Altså handler mat, kaffe osvosv..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 23-06-2011 at 17:05.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 15:01   #2
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Mitt tips er Trumf Visa - http://reiserelatert.blogspot.com/20...onuspoeng.html

Styr mot Norgesgruppen for 42 poeng pr hundrelapp, 14 poeng pr hundrelapp på alt annet og 70 poeng pr hundrelapp ved trippeltrumf.
Masse andre tilbud som også kan gi mange poeng om du styrer!
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 15:15   #3
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by Molinari View Post
Mitt tips er Trumf Visa - http://reiserelatert.blogspot.com/20...onuspoeng.html

Styr mot Norgesgruppen for 42 poeng pr hundrelapp, 14 poeng pr hundrelapp på alt annet og 70 poeng pr hundrelapp ved trippeltrumf.
Masse andre tilbud som også kan gi mange poeng om du styrer!
Se der ja, har hørt om at Trumf og eurobonus snakker sammen, men ikke SÅ godt, absolutt en aktuell kandidat!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 15:21   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Anbefaler kombinasjonen med Diners og Eurobonus. Det gir 15 poeng for hver hundrelapp du bruker og gir tilgang til en god del lounger uansett hvem du flyr med. Gratis for EBG, Ingen årsavgift det første året for Sølv- og Basic-medlemmer, deretter 495,- per år for Sølv-medlemmer og 695,- for Basic-medlemmer.

Opplevde nylig at en med vanlig EBG ikke kom inn i noen lunge i Tel Aviv, jeg hadde flere å velge mellom med Diners-kortet. ;-)
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 15:28   #5
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Jeg er EBG og betalte vel 850 for mitt Amex Plat som ga meg 12.000 poeng får å skaffe kortet, Priority Pass og gode 30 poeng pr. hundrelapp. I tilegg har jeg som EBG gratis Mastercard og Diners Club, som gir henholdvis 10 og 15 poeng pr. hundrelapp. Siden brukersteder for Amex og Diners og Matercard går stor sett overalt, utfyller de hverandre.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 15:35   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Jeg treffer ofte steder som ikke supporterer AmEX eller Diners, men MasterCard går stort sett overalt. Derfor har jeg beholdt MasterCard i tillegg.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 16:12   #7
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Jeg er EBG og betalte vel 850 for mitt Amex Plat som ga meg 12.000 poeng får å skaffe kortet, Priority Pass og gode 30 poeng pr. hundrelapp. I tilegg har jeg som EBG gratis Mastercard og Diners Club, som gir henholdvis 10 og 15 poeng pr. hundrelapp. Siden brukersteder for Amex og Diners og Matercard går stor sett overalt, utfyller de hverandre.
Er det ikke 20 poeng pr hundrelapp på Amex?
Sakset fra SAS.no:"Du opptjener 15 Ekstrapoeng for hver hundrelapp du handler for på Premium-kortet *, og 20 Ekstrapoeng per hundre kroner på Platinum-kortet *"
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 17:14   #8
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by Molinari View Post
Er det ikke 20 poeng pr hundrelapp på Amex?
Sakset fra SAS.no:"Du opptjener 15 Ekstrapoeng for hver hundrelapp du handler for på Premium-kortet *, og 20 Ekstrapoeng per hundre kroner på Platinum-kortet *"
Jo du har rett, litt forvirret av den helgen vi har bak oss med 30 poeng på Mastercard og 45 på Diners.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 19:32   #9
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Vill lägga till ett tips om Shell Mastercard, ingen årsavgift och 40øre/liter når en tanker på Shell i Trumfbonus. Alle øvrige kjøp gir 1% trumfbonus.

Jeg prøvde meg på en snabb utregning og kom frem til at 40øre/liter med dagens bensinpris motsvarer 41EB-poeng per 100kr tanket, det er bra!

I tillegg er det i hele sommer kampanje så da får en 50øre/liter...

/björn
bhen is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 20:14   #10
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Ikke glem trippel-trumf med Shell Mastercard
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 20:53   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

SAS am ex plat pluss trumf visa. Har knapt brukt SAS dines og mastercard etter jeg fikk de to. Priority pass er bedre enn diners-lounger, og am ex gir mer poeng, bedre reiseforsikring og har flere tilbud enn master og diners. Hadde de ikke vært gratis, hadde jeg sagt opp master og diners.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2011, 22:28   #12
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by bhen View Post
Vill lägga till ett tips om Shell Mastercard, ingen årsavgift och 40øre/liter når en tanker på Shell i Trumfbonus. Alle øvrige kjøp gir 1% trumfbonus.

Jeg prøvde meg på en snabb utregning og kom frem til at 40øre/liter med dagens bensinpris motsvarer 41EB-poeng per 100kr tanket, det er bra!

I tillegg er det i hele sommer kampanje så da får en 50øre/liter...
Hvis man har SAS Eurobonus/MasterCard så er det lite vits i å skaffe seg Shell MasterCard i tillegg. Man kan fint registrere det ordinære Trumfkortet, betale med SAS EBB/MC og dermed opptjene 10 poeng pr 100 kr man fyller for i tillegg til de 30/50 trumf-ørene pr liter. Grensa for om det lønner seg med Shell Mastercard ifht ordinær Trumf+SAS EBB/MC går ved 13,88 pr liter. Og enda lavere hvis man skulle komme over en shellstasjon som tar Diners eller evt Amex.


(Bensinpris 14 kr:
For 100 kr får man 7,14 liter.
Eks 1, ordinær trumf + SAS EBB/MC:
30 øre trumf pr liter = 2,14 trumfkroner = 29,74 EBB-poeng + 10 poeng for å betale med SAS EBB MC = 39,74 EBB-poeng for 100 kr bensin.
Eks 2, Shell MasterCard:
40 øre trumf pr liter = 2,86 trumfkroner = 39,65 EBB-poeng.)


Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Ikke glem trippel-trumf med Shell Mastercard
Kan ikke finnen noen steder at man får noe "trippelt" på Shell disse trippeltrumf-dagene..

Quote:
Trippel-Trumf på torsdag 16 juni
På torsdag er det Trippel-Trumf! Da er det ekstra lønnsomt å handle i våre butikker. Du får:

3% bonus i våre dagligvarebutikker (Kiwi, Ultra, Meny, Spar, Eurospar, Joker, Centra, Jacobs, CC Mat og Helgø Matsenter)
3% bonus i nettbutikken flust.no

Vi ønsker deg en god handel!
Til slutt vil jeg legge til at jeg glad vi er flere som tenker poeng når vi handler. Kolleger og venner rister på hodet når jeg går amok på trippeltrumf-dager og den helga vi nettopp har hatt, men bare vent til de ser meg på bonustur til USA i business
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2011, 12:03   #13
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Coops MasterCard gir 1 % kontanter på alle kjøp, uten beløpsbegrensning. Jeg foretrekker cash fremfor poenger med begrenset bruksmulighet og som i prisnippet kan gjøres verdiløse når som helst.

En annen sak er at cashback/poeng-løsninger er noe svineri som gir høyere priser for alle...
blazius is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 13:14   #14
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Drar opp denne igjen.

For min del, er situasjonen den samme, drar Bank Norwegian kortet for omlag 30 000 pr/mnd i snitt. Noe av dette er f.eks. Kolonial.no og Norwegian billetter, som det fortsatt vil være logisk å bruke dette kortet på.

Men jeg funderer litt på å enten fortsette å bruke SAS Amex kortet mitt, alternativt gå for SAS EB Mastercard, da det helt klart er en fordel med MasterCard, at det stort sett kan brukes over alt.

Reaistisk sett, vil jeg nok kunne omsette for rundtomkring 300 K, på et slikt kort.
Noe som for Mastercardet sin del vil si ca 50 000 poeng, ut fra en variert miks av litt utenlands, noen SK billetter og mest innad i kongeriket.
I tillegg kommer det 1 000 "grunnpoeng" hver måned, så alt i alt, sånn omlag 60 000 poeng.

Siden jeg ikke med det aller første får 100 + K poeng, å svi på en langdistanse i BIZ, for å få noen glede av Companion Ticket, så vipper jeg litt frem og tilbake.

Og om alt dette er verdt den relativt stramme årsprisen på 1495, selv med 10 000 poeng, som velkomstgave. (Grunnpoene er altså ikke poeng man kan bruke til gøy, men teller som status)

Norwegiankortet er og blir "gratis" og cash points gir en latterlig enkel og forståelig "bonus", krone for krone.
Men samtidig vil jeg jo gjerne at penga mine skal føre til mest mulig gøy for de jeg delere postkasse med!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 04-12-2017 at 14:27.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 13:59   #15
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Drar opp denne igjen.

For min del, er situasjonen den samme, drar Bank Norwegian kortet for omlag 30 000 pr/mnd i snitt. Noe av dette er f.eks. Kolonial.no og Norwegian billetter, som det fortsatt vil være logisk å bruke dette kortet på.

Men jeg funderer litt på å enten fortsette å bruke SAS Amex kortet mitt, alternativt gå for SAS EB Mastercard, da det helt klart er en fordel med MasterCard, at det stort sett kan brukes over alt.

Reaistisk sett, vil jeg nok kunne omsette for rundtomkring 300 K, på et slikt kort.
Noe som for Mastercardet sin del vil si ca 50 000 poeng, ut fra en variert miks av litt utenlands, noen SK billetter og mest innad i kongeriket.
I tillegg kommer det 1 000 "grunnpoeng" hver måned, så alt i alt, sånn omlag 60 000 poeng.

Siden jeg ikke med det aller første får 100 + K poeng, å svi på en langdistanse i BIZ, for å få noen glede av Companion Ticket, så vipper jeg litt frem og tilbake.

Og om alt dette er verdt den relativt stramme årsprisen på 1495, selv med 10 000 poeng, som velkomstgave.

Norwegiankortet er og blir "gratis" og cash points gir en latterlig enkel og forståelig "bonus", krone for krone.
Men samtidig vil jeg jo gjerne at penga mine skal føre til mest mulig gøy for de jeg delere postkasse med!
Set i same vurderinga. Har vel ørlite mindre omsetning; fort 20k i mnd. Har også vurdert MC frå SAS som einaste kort sidan eg strengt tatt brukar SK meir enn DY. Fly-premium-tenesta har eg strengt tatt ikkje bruk for no; men likar fleire poeng pr. krone.

I første reklamen for nye SAS MC virka det som om det var cap på å få bonuspoeng for meir enn 200k/år for basic-kortet. I siste reklamen eg såg så virka den grensa til å vere borte. Nokon som veit?

-rb
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 14:09   #16
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by roger View Post
I første reklamen for nye SAS MC virka det som om det var cap på å få bonuspoeng for meir enn 200k/år for basic-kortet. I siste reklamen eg såg så virka den grensa til å vere borte. Nokon som veit?

-rb
Ut fra det jeg leser på nettsidene til SASEBMC, så er det fortsatt begrensning oppad til 200 K med det "vanlige" kortet, mens det er fritt leide for premiumkortet.

Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om det er vedt 1 500/år for å ha kortet og at fordelene er større med det enn f.eks. å ha BankNorwegian kortet.

FinalCall sitt eminente PodCast, har to episoder om dette og er absolutt et sted å hente litt info. Både episode 1 og 5.

Ulempen med Amex i mitt hode er det begrensede bruksområdet.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 14:37   #17
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Noen som har noen erfaringer med andre selskaper sine kort?!

På toppen av hodet kommer jeg på AF/KLM, BA, som kan være aktuelle for oss som holder til her på berget.


www.resursflyingblue.no er vel det jeg etter litt kjapp googling fant, men er helt klart åpen for flere alternativ!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 14:44   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

DNB saga MasterCard gir 20 EB-poeng per 100-lapp mot månedsavgift på kr 99,- — meg bekjent ingen begrensning oppad i poengopptjening.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 17:51   #19
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
DNB saga MasterCard gir 20 EB-poeng per 100-lapp mot månedsavgift på kr 99,- — meg bekjent ingen begrensning oppad i poengopptjening.
Men det er slikt kort ein berre kan få om ein har godt med fyll på konto det?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 18:17   #20
McSteen
Newcomer
 
Join Date: Feb 2017
Location: Trondheim
Posts: 25
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Noen som har noen erfaringer med andre selskaper sine kort?!

På toppen av hodet kommer jeg på AF/KLM, BA, som kan være aktuelle for oss som holder til her på berget.


www.resursflyingblue.no er vel det jeg etter litt kjapp googling fant, men er helt klart åpen for flere alternativ!
Jeg har Resurs Flying Blue Premium-kortet. Grei opptjening med 20 miles pr 100-lapp. Bor du i tillegg på Accor-kjedens hoteller og er medlem av deres program Le Club, kan du automatisk overføre poengene derfra til Flyingblue om du vil.

Bra tilgang på bonusbilletter, men tildels variable priser.

Månedlige tilbud på bonusreiser med opptil 50% rabatt (https://www.flyingblue.com/promo-awards.html)

En fordel med kortet er at hver gang du bruker det forlenges gyldigheten på alle oppsparte miles med 20 måneder.

Men, nå reiser jeg knapt med KLM lenger, så jeg vurderer å bytte til noe som gir meg Eurobonus/Trumf i stedet.
__________________
Next Up:
OKT: TRD-MAN (DY) LHR-BGO-TRD(WF)
McSteen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden -Sindre Reiseforum 138 15-10-2018 12:35
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 12:47
Øvelse "Smakebit", denne synes jeg var flott :) Piddien Bilder & foto 1 18-07-2011 13:45
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider BårdK Reiseforum 4 18-05-2011 19:51


All times are GMT +2. The time now is 21:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.