Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-07-2022, 20:10   #41
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det første rettsmøtet ble holdt i dag .. (Muligens betalingsmur, men man kan lese et antall artikler før det sperres. Bytt evt nettleser)

https://e24.no/naeringsliv/i/wOarrn/...2F%2Fwww.vg.no

Quote:
Den første høringen i SAS’ Chapter 11-prosess ble avholdt i konkursdomstolen i New Yorks sørlige distrikt torsdag ettermiddag.

Dette er den formelle starten på konkursbeskyttelsesprosessen, der SAS har planer om å få gjennomført spareplanen SAS Forward.

Allerede i innledningen kunne advokatfirmaet Weil, Gotshal & Manges LPP som bistår SAS i prosessen, fortelle at selskapet har rundt 700 millioner dollar, tilsvarende syv milliarder kroner, i kontantbeholdning.

Under rettsmøtet kom en rekke forslag fra advokatfirmaet Weil, Gotshal & Manges LPP som bistår SAS i prosessen. Disse forslagene går på hva SAS kan bruke penger på for at virksomheten skal fortsette som normalt mens selskapet er under konkursbeskyttelse.

Forslagene inkluderte punkter om at kundeprogrammet Eurobonus skal videreføres, betaling av drivstoff og at ansatte skal få betalt det selskapet skylder dem, for å nevne noen av de tolv forslagene som ble presentert.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-07-2022, 11:04   #42
Captei
Newcomer
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 3
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)



Ser SAS velger enkeltselskaper i konsernet som har søkt konkursbeskyttelse.

De resterende selskapene som ikke har dette, kan de forvente seg noen form for restrukturering under prosessen. Så fremt de ikke erklæres konkurs.

Tenker først og fremst på at SAS Ireland og SAS Link ikke er tatt med i prosessen. Eller beskyttes disse også under SAS paraplyen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2374.jpg
Views:	2239
Size:	105.1 KB
ID:	51579  
Captei is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2022, 16:40   #43
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Man kan si mye om timingen og forsøk på å skylde på ansatte, men SAS mer eller mindre innrømmer rett ut at hovedårsaken til chapter 11 prosessen er gjenstridige leasingselskap

https://e24.no/naeringsliv/i/28Qoxx/...-forhandlinger

Quote:
SAS har forpliktet seg til å leie fly for 16 milliarder kroner. Fire asiatiske leasingselskaper står for nær halvparten av dette. Nå vil SAS tvinge dem til å kutte i leien og ta tilbake fly.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 10:59   #44
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Konflikt i SAS

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa...-95-3424293003


Quote:
"SAS sier videre at hvis ikke streiken løser seg, vil finansieringen av selskapet vanskelig. Da må selskapet vurdere å selge verdifulle eiendeler under tvang. Selskapet skriver at et slikt brannsalg i så fall må redusere SAS' virksomhet og flåte radikalt. Det vil i så fall etter alt å dømme føre til at svært mange SAS-piloter mister jobben, inkludert de som streiken i dag."
Anko varslet allerede i mai at SAS har for mange langrutefly. Det forundrer meg ikke om SAS nå varsler at de leverer tilbake A330/350, gir ca 20x piloter per fly sparken og skylder på pilotstreiken.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 14:11   #45
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Anko varslet allerede i mai at SAS har for mange langrutefly. Det forundrer meg ikke om SAS nå varsler at de leverer tilbake A330/350, gir ca 20x piloter per fly sparken og skylder på pilotstreiken.
Det er vel derfor de også er i Ch 11 - forsøk på å kansellere en del leasing. Men volumet på reduksjon kan jo bli større om alt går på trynet
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 14:18   #46
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
https://www.nettavisen.no/okonomi/sa...-95-3424293003




Anko varslet allerede i mai at SAS har for mange langrutefly. Det forundrer meg ikke om SAS nå varsler at de leverer tilbake A330/350, gir ca 20x piloter per fly sparken og skylder på pilotstreiken.
Hvis man kvitter seg med A330/A350 så blir vel selskapet lettere å selge til Lufthansa Group, IAG Air France - KLM ved avsluttet Chapter 11… så kan SAS fly A321(x)LR til de viktigste reisemålene i USA PG Canada.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 14:44   #47
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Hvis man kvitter seg med A330/A350 så blir vel selskapet lettere å selge til Lufthansa Group, IAG Air France - KLM ved avsluttet Chapter 11… så kan SAS fly A321(x)LR til de viktigste reisemålene i USA PG Canada.

Når er det jo ikke nødvendigvis snakk om å returene alt av widebody. Men å tilpasse flåten dagens trafikknivå og bli kvitt de dyreste maskinene. Jeg mistenker SAS har endel svært dyre leasingavtaler på deres longhaulflåte så det kan lønne seg å bytte dem ut
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 14:51   #48
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Når er det jo ikke nødvendigvis snakk om å returene alt av widebody. Men å tilpasse flåten dagens trafikknivå og bli kvitt de dyreste maskinene. Jeg mistenker SAS har endel svært dyre leasingavtaler på deres longhaulflåte så det kan lønne seg å bytte dem ut

Det er vel også en grense for "kritisk masse" av longhaulflåten for at det i det hele tatt skal være lønnsomt. SAS er vel ikke så langt unna denne..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 15:01   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er vel også en grense for "kritisk masse" av longhaulflåten for at det i det hele tatt skal være lønnsomt. SAS er vel ikke så langt unna denne..

Tja, når man enten har store deler av flåten parkert eller opererer ruter man ikke tjener penger på vil jeg heller si de er langt over kritisk masse

Det handler mer om et velfungerende nettverk og fly de riktige rutene, enn antall fly
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 15:25   #50
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Og en type fly, og ikke 340 med andre motorer og dobbelt forbruk.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 16:08   #51
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Den danske stat blir vel ikke veldig fornøyd hvis LH blir forsvinner vil jeg tro...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 16:24   #52
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
https://www.nettavisen.no/okonomi/sa...-95-3424293003




Anko varslet allerede i mai at SAS har for mange langrutefly. Det forundrer meg ikke om SAS nå varsler at de leverer tilbake A330/350, gir ca 20x piloter per fly sparken og skylder på pilotstreiken.
Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Den danske stat blir vel ikke veldig fornøyd hvis LH blir forsvinner vil jeg tro...
Så kan man spørre seg, om Anko nå spiller fagforeningene opp mot danske stat…
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 16:25   #53
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ska longhaul reduceras är jag övertygad om att A350 flottan försvinner.
A350-900 är troligen snäppet för stor.
Behöver SAS nya widebody i framtiden känns A330-900Neo mer logisk.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 16:32   #54
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Ska longhaul reduceras är jag övertygad om att A350 flottan försvinner.
A350-900 är troligen snäppet för stor.
Behöver SAS nya widebody i framtiden känns A330-900Neo mer logisk.
Jeg er redd du har rett, vi har jo allerede sett hintene. Og 330'ene er relativt nye og det er ingen hast med å skifte dem ut. De siste 5 er vel '242-tonnere', så da burde de lengste turene også gå greit rekkeviddemessig med litt justering.
På sikt tror jeg -900'en også er perfekt for SAS og deres begrensede rutenett.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 21:52   #55
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
SAS Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Falskspiller ...


Quote:
SAS-sjefens logiske krasjlanding

SAS-sjefen forsøker å legge skylda på pilotene, men går seg vill i egne forklaringer. Syndebukken kan like gjerne bli ham selv.

https://www.dagbladet.no/meninger/sa...nding/76655958
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2022, 00:20   #56
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Hvis man kvitter seg med A330/A350 så blir vel selskapet lettere å selge til Lufthansa Group, IAG Air France - KLM ved avsluttet Chapter 11… så kan SAS fly A321(x)LR til de viktigste reisemålene i USA PG Canada.
Jeg kan vanskelig se for meg at noen av de nevnte selskaper er interessert i å kjøpe hele eller deler av SAS etter siste tiårs historie(r) i selskapet.
Jeg ser konturene av at SAS longhaul forsvinner etter hvert. Det vil i så fall bety at et forretnings segment forsvinner for SAS som kan ende opp som et rent regionalt selskap innen Skandinavia/Europa om de overlever i konkuransen med de andre.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2022, 00:32   #57
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg ser konturene av at SAS longhaul forsvinner etter hvert. Det vil i så fall bety at et forretnings segment forsvinner for SAS som kan ende opp som et rent regionalt selskap innen Skandinavia/Europa om de overlever i konkuransen med de andre.
...... Litt som Norwegian har blitt ..


.. Jeg finner veien ut selv.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 15-07-2022, 00:36   #58
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Forsvinner godene me longhaul, så tror jeg mange av det beste kundene forsvinner også. På hjemmebane sliter de allerede, så jeg har ikke gode odds på de som overlevere.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2022, 00:36   #59
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Man kan si mye om timingen og forsøk på å skylde på ansatte, men SAS mer eller mindre innrømmer rett ut at hovedårsaken til chapter 11 prosessen er gjenstridige leasingselskap

https://e24.no/naeringsliv/i/28Qoxx/...-forhandlinger
Jeg synes man kan lese mellom linjene at SAS allerede har gått i "default" for mangelfull betaling av leie og vedlikeholdsavsetninger.
For å hindre en ukontrollert "reposessment" fra lessor , filer man raskt for chapter 11 for å hindre at lessor henter maskinene over natta.
Det gir det nødvendige handlingsrommet for SAS til å vurdere hvilke og hvor mange fly de trenger i flåten. Hvis de i det hele tatt ønsker å beholde langdistanse flåten.
Å havne i et overlevelses scenario for et selskap som SAS fortoner seg nok som et mareritt for konsernledelsen. Jeg vil være forsiktig å peke finger mot syndebukker , enten det er ledelse eller ansatte. Til det er årsakene altfor komplekse for de fleste utenfor selskapet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2022, 00:46   #60
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg vil være forsiktig å peke finger mot syndebukker , enten det er ledelse eller ansatte. Til det er årsakene altfor komplekse for de fleste utenfor selskapet.
Jeg er enig. SAS var temmelig dysfunksjonell allerede da jeg jobbet der. Og det er snart 25 år siden. SAS har hatt et ledelses- og mellomledelsekorps som ikke kan beskyldes for å ha selskapets beste i sine handlinger. Være seg bevisst eller ubevisst.

Jeg tror fortsatt SAS kan reddes, men da må man først ned i kjelleren (ja, enda lenger) før man bygger opp på nytt med ny rutestruktur, flåte, teknologi, ledelse og organisasjon som belønner etter innsats og overskudd. Og ikke minst en frontlinje med solide verktøy som fungerer! Gammel tankegang må ut, det er for sent å legge på mer ducttape. Nå må det helt nye koster til fra topp til bånn.

Hilsen lenestol-CEO'en ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) Someone Flyforum 8 17-03-2022 22:00
Nok Air søker om konkursbeskyttelse Someone Flyforum 3 05-08-2021 10:14
VLM søker konkursbeskyttelse Someone Flyforum 6 01-09-2018 12:43
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 Someone Flyforum 43 24-01-2013 15:47
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA LN-RRA Flyforum 5 07-05-2009 16:38


All times are GMT +2. The time now is 12:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.