Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-09-2022, 20:42   #1181
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Problemet er nok at det hverken finnes tunge ruter eller lønnsomme nisjer akkurat nå ... Så hva gjør man? Graver seg ned og bruker så lite penger som mulig og håper at neste sommer gir bedring .....
Neste sommer virker fryktelig langt unna, når man ser hvordan pengene har rent ut denne sommeren...
view is offline  
Old 16-09-2022, 20:42   #1182
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hadde familie som fløy i prime time med Flyr fra Oslo til Trondheim i går, og flyet var så godt som tomt. Selv har jeg fløyet SAS og Norwegian hver uke siden juli, og der har det vært bra kabinfaktor på alle avgangene. Selv 12.45 var det smekkfullt hos SAS fra Stockholm til Oslo. Dette har ingen statistisk verdi, men det er jo ikke så rart folk velger å fly med Norwegian og SAS når de har flere avganger og priser som er konkurransedyktige med Flyrs priser. Produktene ellers er jo veldig like. Vi får ennå ikke opp Flyr i reisebyråbestillingen heller. Får håpe Flyr har fått seg noen charterkontrakter til vinteren.
__________________
FlightDeck is offline  
Old 16-09-2022, 23:21   #1183
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det finnes de menneskene som kun sjekker pris med SAS, og nesten alltid flyr med SAS, og så finnes det mennesker som aldri sjekker annet en Norwegian, veldig mange, det er liksom ikke noen grunn for de å sjekke reiser med Flyr, og i hvertfall ikke SAS. Jeg kjenner mennesker som aldri ser på noe annet en Norwegian, og selv er jeg av typen som reiser med SAS, men jeg har reist med Flyr en gang, og var veldig fornøyd ( OSL - ALC )
SBT is offline  
Old 17-09-2022, 13:23   #1184
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Problemet er nok at det hverken finnes tunge ruter eller lønnsomme nisjer akkurat nå ... Så hva gjør man? Graver seg ned og bruker så lite penger som mulig og håper at neste sommer gir bedring .....
Ja, men hva er da annenleders for Flyr?

Grunn-karakteristika av det Norske (Innenriks-)Marked vil ikke forandre seg.

2 selskaper som flyr på stammrute-nett og som begge vil øke sine kapasiæter


Historien har vist flere ganger at den norske innenriks-market er ikke umettelig. La oss tenke litt, men ikke altfor litt tilbake. I 2016/2017 hadde DY denne store influks av fly, ikke bare 787, men også 737-800 og en av de "brilliante" ideer ble å øke frekvenser på domestic slik at man kunne sier man flyr oftere enn konkurrenten.
Det gikk ikke bra og etter noen få uker viste det seg at det ikke kom plutselig flere pax fra konkurrenten men heller at man bare floy tomme seter på disse nye avganger og delvis kannibaliserte sine egne eksisterende avganger.

Ironisk nok ble jo mange av Flyr sitt "Team-of-Experts" eksakt ansvarlig for dette.

Nå har vi en situation hvor SAS vil overleve i den en eller andre form. De gjennomgår Chapter 11, de vil senke sine kostnader. De vil enten klarer å stå alene eller blir attraktive nok å bli kjøpt opp (i deler).

Å basere sin eget bedrift på håpen at enten DY eller SK forsvinner og man deretter bygger opp en nytt duopol er non-sense. Det rett og slett kommer ikke å skje. Nå håper de på hvor mange ferie-uker i 2023 hvor kapasitæt er mindre en demand slik at de kan klare å tjene penger (6uker sommer, 2 ukter X-Mas, 2 ukers påske, 1 uke høstferien). Okay, dette betyr 11 ukers vs 41 som det finnes seg ikke nok etterspørelse. Og for eksakt disse 41 uker har Flyr sitt ledelse ingen strategi for 2023.

Derfor er min største kritikkpunktum med flyr at de ikke har en strategi hvor de realistisk kan være innen 2-5 år. De grepene de gjør operativ nå for å klare å overleve litt lengre - disse er rasjonelt. Men deres gamle strategi er ikke lengre rasjonelt og levedyktige og heile ledelsen sier ikke en eneste ord om dette. Og dette er en skandale.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 17-09-2022, 13:24   #1185
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Snart er September over og det bør vel være et pent overskudd i Q3?
MountainDew is offline  
Old 18-09-2022, 12:27   #1186
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Differensiering.

Vil virkelig Flyr godt men de satset på for mye av det samme som eksisterende aktører. Med mindre frekvens. Ja, de har noen USPs med midtseter osv. men de passasjerene som ønsker det er også samme som vil fly når de vil heller enn innrette seg etter et lavfrekvent tilbud.

Man må tenke på ny og finne seg en nisje.

Å satse utland med samme frekvens og lavere kostnader. Evt også fra sekundære flyplasser.

Å tilby frekvent tilbud med reell businessklasse og lounger fra utvalgte destinasjoner.

Man kan ikke både markedsføre seg med lave priser og premium produkt. Det fungerer bare ikke. Man må ha et klart budskap — «Flyr — når du vil unne deg noe ekstra» eller «Flyr — ultralavpris på norsk». Som eksempler på klare budskap og klar profil. Og noe som får folk til å tenke «ja, må huske å prøve Flyr neste gang» fordi de får lyst på det som er kjernebudskapet.
zeffen is offline  
Old 19-09-2022, 14:47   #1187
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 677
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

aksjen er under 50 øre 5,6% ned i skrivende stund. Fedex sitt fall på 20% og rød børs er nok årsak.
__________________

joandreas is offline  
Old 19-09-2022, 17:09   #1188
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Flyr Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Snart er September over og det bør vel være et pent overskudd i Q3?
Hvordan skal de få til det?

Juli tallene var så som så, gikk i null ca, kankje 10 mill pluss.
August var veldig svak med PASK på kun 0,42 -> ca 100mill tap
September kan jo umulig være bra når de driver å kansellerer en haug med avganger tett på.

Spm er jo om de prøver å sminke grisen før den skal selges ved å tweeke litt på trafikktallene for september. Ved å kannselere så mye som de gjør nå så får de opp Load faktoren, og kanskje til og med PASKEN ved at ASK går ned. Siden de ikke trenger å rappotere om CASK tall før Q3 presentasjon så kan de i mellomtiedn prøve seg på en emsisjon.

Talte over alle kanselleringer de kom med på torsdag og det var 52 stk uke 38 og 72stk uke 39. Ganske spinnvilt spør du meg.
__________________
econ is offline  
Old 20-09-2022, 01:06   #1189
Staralliance
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 121
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg har flydd Flyr et par ganger, og synes det var ok. Dessverre klarer jeg ikke se hvorfor jeg nødvendigvis skal velge dem fremfor f.eks Norwegian. Jeg tenker Flyr burde unngå å bli en kopi av Norwegian, men heller forsøke å bli noe annet, med en tydeligere profil. Forsøke å finne nisjer med tanke på destinasjoner, serveringskonsept, fordeler til reisende med flexbillett (ledig midtsete finnes allerede) etc
__________________
[link=https://my.flightmemory.com/Norway][/link]
Staralliance is offline  
Old 20-09-2022, 09:43   #1190
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Staralliance View Post
Jeg har flydd Flyr et par ganger, og synes det var ok. Dessverre klarer jeg ikke se hvorfor jeg nødvendigvis skal velge dem fremfor f.eks Norwegian. Jeg tenker Flyr burde unngå å bli en kopi av Norwegian, men heller forsøke å bli noe annet, med en tydeligere profil. Forsøke å finne nisjer med tanke på destinasjoner, serveringskonsept, fordeler til reisende med flexbillett (ledig midtsete finnes allerede) etc
Men da blir de jo en kopi av SAS, med servering for reisende i Plus, fordeler for flexbillett blir jo fort fast track og lounge.

Dessverre er Flyr støkk in the middle mellom SK og DY, det eneste som de kan konkurrere på er pris.
RIBRO is offline  
Old 20-09-2022, 10:06   #1191
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,088
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Men da blir de jo en kopi av SAS, med servering for reisende i Plus, fordeler for flexbillett blir jo fort fast track og lounge.

Dessverre er Flyr støkk in the middle mellom SK og DY, det eneste som de kan konkurrere på er pris.
Og pris er vel det de ikke har råd til å konkurrere på.
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is online now  
Old 20-09-2022, 10:07   #1192
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Men da blir de jo en kopi av SAS, med servering for reisende i Plus, fordeler for flexbillett blir jo fort fast track og lounge.

Dessverre er Flyr støkk in the middle mellom SK og DY, det eneste som de kan konkurrere på er pris.
Ikke enig. SAS er så godt som LCC på service, spesielt innenriks.

Om man har et selskap med god serviceprofil så vil det kunne helt klart appelere til et segment av markedet.

Problemet fra Flyrs side er at det er samme segment som også vil ha høy frekvens og mange destinasjoner... men man kunne jo fokusert på de store destinasjonene kanskje.
zeffen is offline  
Old 20-09-2022, 13:31   #1193
Staralliance
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 121
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Men da blir de jo en kopi av SAS, med servering for reisende i Plus, fordeler for flexbillett blir jo fort fast track og lounge.

Dessverre er Flyr støkk in the middle mellom SK og DY, det eneste som de kan konkurrere på er pris.
Jeg mener SAS har tydelig beveget seg i retning av Norwegian og blitt mer og mer et selskap som nærmer seg lavprisselskap. F.eks er siste endring at man reisende i Plus kun får 1 drikke og 1 sjokolade, knekkebrød eller liknende demonstrerer at de har blitt ganske "kjipe".

Flyr tilbyr allerede gratis kaffe/te, samt en flaske vann til alle. I tillegg får dem med fleks-billett ledig midtsete.
Et alternativ kunne være at de f.eks. på strekninger over 1t tilbydde et ordentlig måltid for dem med fleksbillett.
__________________
[link=https://my.flightmemory.com/Norway][/link]
Staralliance is offline  
Old 21-09-2022, 22:45   #1194
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Staralliance View Post
Jeg mener SAS har tydelig beveget seg i retning av Norwegian og blitt mer og mer et selskap som nærmer seg lavprisselskap. F.eks er siste endring at man reisende i Plus kun får 1 drikke og 1 sjokolade, knekkebrød eller liknende demonstrerer at de har blitt ganske "kjipe".

Flyr tilbyr allerede gratis kaffe/te, samt en flaske vann til alle. I tillegg får dem med fleks-billett ledig midtsete.
Et alternativ kunne være at de f.eks. på strekninger over 1t tilbydde et ordentlig måltid for dem med fleksbillett.
1h = ikke BGO, TRD, SVG, AES, KRS — så mye av volumet i Norge. Braathens hadde burger og vin fredager — også på disse strekningene. Man må gi god service på disse for å gjøre en reell impact fordi det rett og slett ikke er nok folk nord for TRD til å skape en nasjonal konkurrent. Og om man bare satser på nord blir man liten nok til å bli presset ut.

Personlig drar jeg til AES pga familie en del ganger i året. Samme med BLL. Hadde lett betalt litt mer for en god service med måltid ombord. Ikke glem at det både betyr at du slipper betale for det på dyre flyplasser pluss du slipper planlegge for å være der tidlig.
zeffen is offline  
Old 22-09-2022, 22:19   #1195
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)



OSL-SVG en onsdag i oktober. Redusert fra 3 (da jeg booket) til en avgang. Den passer selvfølgelig ikke meg, så da blir det full refusjon (Evt. en ekstra hotellnatt).

(Dagens rant out).
Martin is offline  
Old 22-09-2022, 23:31   #1196
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

«…flyselskapet som fikk over 300 000 medlemmer på kun..?!
Kan man bli «medlem» i Flyr?
KnutW is offline  
Old 22-09-2022, 23:51   #1197
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
«…flyselskapet som fikk over 300 000 medlemmer på kun..?!
Kan man bli «medlem» i Flyr?
Ja de har en kundeklubb. Flyr+

Litt av noen kutt på innland. Blir tøffe tider fremover. Vanskeligere å hente kapital.
MountainDew is offline  
Old 22-09-2022, 23:52   #1198
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,005
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr har 7 destinasjoner innenlands fra Oslo og ca 22 destinasjoner ut av landet. Å vurdere hvordan selskapet driftes basert kun på de norske destinasjonene blir litt feil i mine øyne. Uten at jeg er ekspert kan det hende at de er i ferd med å utvikle et godt rutenett sørover i Europa, og at det norske rutenettet er delvis til for å støtte disse destinasjonene.
Desk pilot is offline  
Old 23-09-2022, 01:03   #1199
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Flyr har 7 destinasjoner innenlands fra Oslo og ca 22 destinasjoner ut av landet. Å vurdere hvordan selskapet driftes basert kun på de norske destinasjonene blir litt feil i mine øyne. Uten at jeg er ekspert kan det hende at de er i ferd med å utvikle et godt rutenett sørover i Europa, og at det norske rutenettet er delvis til for å støtte disse destinasjonene.

Var det ikke de som nettopp annonserte at de skulle øke veldig på norsk innenriks?
Martin is offline  
Old 23-09-2022, 08:54   #1200
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Var det ikke de som nettopp annonserte at de skulle øke veldig på norsk innenriks?

De rakk vel også komme i gang med økning, før det etter kort tid ble kuttet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norsk Hercules flyr for Tesco? Maltwhisky Flyforum 6 23-12-2012 14:06
Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air CK Flyforum 608 28-10-2011 13:36
Erik Braathen ut av Norwegian Concorde Flyforum 1 27-11-2009 23:39
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge Herlov Flyforum 3 25-01-2008 14:56


All times are GMT +2. The time now is 19:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.