Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-12-2018, 16:36   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post

Helt enig med trådstarter her. Blir mildt sagt irritert på alle disse gnierne som på død og liv skal spare en 100-lapp på innsjekket bagasje...
Aldri lett å ta goder fra folk. . Utrolig fort hvor mange glemmer at det ikke er lenge siden alle hadde 20 kilo ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2018, 23:15   #22
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Står du på flyplassen og vil sjekke inn EN uventet (ikke forhåndsbestillt i Go-Light) koffert med SAS (innenfor Europa) koster det faktisk,eller fantastisk
DKK 530/NOK 600/ SEK 600/EUR 70/GBP 60/USD 80.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2018, 23:20   #23
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Hva koster det med forhåndsbestilling? Vi betalte 500kr pr koffert på forhåndsbestilling 4 mnd før avreise hos Ryanair, enda til gode å bli så rævkjørt av et flyselskap
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2018, 06:05   #24
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Billigere hvis det bestilles innen 22 timer før avgang.
Priser varierer med destinasjon - til Europa med ekstra bagasje 199-345.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje...kstra-bagasje/

Dette gjelder jo bare hvis man plutselig har ekstra bagasje.
Når prisforskjellen til billett med bagasje ofte er drøye tusenlappen dyrere er vel ikke 600 kroner uakseptabelt "på sparket".
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2018, 07:44   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Som ofte ellers i livet er det dyrt for de som ikke klarer å planlegge
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2018, 09:03   #26
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hva koster det med forhåndsbestilling? Vi betalte 500kr pr koffert på forhåndsbestilling 4 mnd før avreise hos Ryanair, enda til gode å bli så rævkjørt av et flyselskap
Men dette må du vel ha visst om, når du kjøpte de grisebillige billettene?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2018, 09:17   #27
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Jeg har ingen problemer med at folk reiser med håndbagasje, så lenge det ikke tar fullstendig av. En bag og ett eller annet ved sidenav er innafor, men hele flyttelass bør sjekkes inn. Selv foretrekker jeg å sjekke inn min cabinsize koffert, fordi jeg syns det er masete med connections og jaget med å få plass i hylla. Men med nesten 25% forsinket bagasje de siste årene, blir det stadig oftere at jeg tar med hele sulamitten inn. Det er jo grenser for hvor mange nye skjorter og truser jeg trenger...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2018, 10:54   #28
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Når jeg reiser i jobb så sjekker jeg ikke bagasje hvis jeg kan unngå det, og som regel kan jeg unngå det. 68 legs med håndbagasje i fjor, det var 68 ganger jeg ikke mistet bagasjen. Det blir også noen minutter spart ved bagasjebåndet.

Med familien reiser jeg 100% med innsjekket bagasje, da skal vi jo ha med så det holder (the kitchen sink osv), må innrømme det er mer behagelig bortsett fra de gangene den eventuelt ikke dukker opp, men da shopper vi på et par reiseforsikringer så er alt glemt.

Det er jo ingen tvil om at HBO fares motiverer økning i håndbagasje, for forretningsreisende har det alltid vært populært men nå kommer også resten av kundene etter fordi billigst mulig billett driver salget og ikke lenger inkluderer håndbagasje. Dette blir nok bare verre i fremtiden hvis vi fortsetter på samme måten.
view is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2019, 22:52   #29
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Håndbagasjediskusjon

I dag klinte vi faktisk til. Jeg tenkte at dette skal vi f**n i meg prøve. Så vi sjekket inn bags.

Priority tag. Vi handlet tax free. Dama gikk på do. 2 flytog kunne vi rukket. Nå gikk det andre.

Kommer ikke til å teste dette igjen. Det får almuen ta seg av


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 01:24   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Har hatt priority bag på TAP en gang. Da endte alle vi som satt i Business på bagasjekontoret på Heathrow før de fant tralla med all Pri-baggen ute på tråkka en plass .. God stemning .. not.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 10:34   #31
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Denne lille er debatten er herlig og er jo en klassisk noen liker mora og noen liker datteren, og man sitter igjen med selvfølgelig helt forskjellige opplevelser.
Det positive her er jo at selvfølgelig er det ingen her på forumet som er de som er trege i sikkerhetskontollen eller med å stappe rælet sitt i bagasjehyllen.

Etter fire interresante flighter med Turkish i julen med transit på IST så har jeg ikke blitt noe særlig mer begeistret for disse forferdelige koffertene. Til info så lå alle våre fem kolli på båndet når vi kom ut etter en meget rask pick up av varer på Klikk&Hent. Satt vel i bilen med tre unger (ferdig debunkret), fem kofferter, fire poser børst ca 30 minutter etter at TK maskinen landet.

Jeg har på mine siste 388 flighter sjekket inn bagasje samtlige ganger utenom ca 10 på grunn av tidspress eller dagstur og har merkelig ALDRI opplevd at kofferten har blitt borte, og har opplevd en gang at den har blitt noe skadet (hvor jeg har fått ny koffert).(Dragen har fått forsinket to ganger, men med private bank forsikringen hennes så har hun sett på dette som gode nyheter)

Jeg har svært sjeldent ventet noe mer enn 10 minutter på denne kofferten (stort sett er den der temmelig likt som meg) og det synes jeg personlig er godt anvendte minutter hvor jeg har skånet meg selv, flymaskinen og mine medpassasjerer for mye tøv.

Jeg er kanskje litt lat – men selv fra døren min til hotellet i stavenger så tar det totalt fort en 4-6 timer og til Singapore kanskje totalt 18-20 timer og jeg tenker energi brukt på alle mine eiendeler kontra disse 10 minuttene spart som merkelig fokus.

Men som sagt – noen liker mora, jeg liker datteren.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 03-01-2019 at 10:36.
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 15:45   #32
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg er kanskje litt lat – men selv fra døren min til hotellet i stavenger så tar det totalt fort en 4-6 timer og til Singapore kanskje totalt 18-20 timer og jeg tenker energi brukt på alle mine eiendeler kontra disse 10 minuttene spart som merkelig fokus.
Veldig enig. Jeg pleier ofte også å komme ekstra tidlig til flyplassen, bare for å kose meg, så ti minutter i den andre enden er bagateller i reisetiden. De eneste gangene jeg kjenner litt på tidspresset, er når jeg kommer hjem med siste ankomst med AF og KL. Da er det viktig å rekke toget, så jeg rekker bussen og slipper 1300 i drosje, eller 500 i flytog-drosje-kombo.

Presisjonen på leveringen av sjekket bagasje har som nevnt dessverre vært langt under pari for min del siste året, så passer det dårlig å få den levert dagen etter, drasser jeg den motvillig med inn i flyet.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 16:06   #33
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Har hatt priority bag på TAP en gang. Da endte alle vi som satt i Business på bagasjekontoret på Heathrow før de fant tralla med all Pri-baggen ute på tråkka en plass .. God stemning .. not.
Opplevde noe av det samme med Northwest Orient på Kastrup en gang. De "glemte" to containere ute ved flyet. Hvem som var handling agent er jeg usikker på, men det ble oppstyr.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 16:31   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Håndbagasjediskusjon

For å gå litt tilbake og opp i 'høyden'. Jeg reiser stort sett alltid med bagasje når jeg skal til Norge, og på 10 år og på litt over 60 rundturer har jeg mistet bagasjen tre ganger, tror jeg. Det skulle bli ca 2.5% og selv det er vel godt over bransjesnittet. Men pussige routinger har sikkert innvirket.

Synes imidlertid bagasjeutleveringen er blitt mye bedre på OSL de siste par årene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 18:10   #35
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Ref levering av baggasje på bånd; på Gardermoen stilles det ikke knallharde krav til kjapphet. 30 minutter fra "on block" til "last bag on belt" for narrowbody og 60 minutter (èn time!) for widebody. På tide at Avinor/flyselskapene tar en liten sjerpingsrunde?
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 18:36   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ref levering av baggasje på bånd; på Gardermoen stilles det ikke knallharde krav til kjapphet. 30 minutter fra "on block" til "last bag on belt" for narrowbody og 60 minutter (èn time!) for widebody. På tide at Avinor/flyselskapene tar en liten sjerpingsrunde?
Enhver handlingavtale har en SLA (Service Level Agreement) innbakt. Der står det bl.a. hva som er kravet for first/last bag på båndet. Dette skal måles og handlingagent skal 'straffes' hvis de ikke oppfyller avtalen. Hvordan dette følges opp i praksis varierer sikkert - men kravene er der.

Avinor har i utgangspunktet ingenting med dette å gjøre, annet enn å sørge fpr at fasilitetene virker.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 20:23   #37
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Enhver handlingavtale har en SLA (Service Level Agreement) innbakt. Der står det bl.a. hva som er kravet for first/last bag på båndet. Dette skal måles og handlingagent skal 'straffes' hvis de ikke oppfyller avtalen. Hvordan dette følges opp i praksis varierer sikkert - men kravene er der.

Avinor har i utgangspunktet ingenting med dette å gjøre, annet enn å sørge fpr at fasilitetene virker.
Ja, så klart. Det er derfor det alltid kom 3-4 kofferter alene først før. Så tok det år og dag før resten kom.

Sånne type avtaler har det med å gi rimelig dårlige utslag noen ganger. For eksempel har jeg en annen forumist lekt litt med hvor helt ekstreme utslag det kan ha fått for LHR T5 security. Der har ulik guiding og styring med "pasientene" (oss) virket helt absurd frem til man legger en slik type målsetning inn i bildet.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 21:36   #38
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Enhver handlingavtale har en SLA (Service Level Agreement) innbakt
Avinor har i utgangspunktet ingenting med dette å gjøre
Dette er tatt fra SLA’en på Gardermoen og Avinor er som lufthavneier del av avtalen.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 12:56   #39
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Håndbagasjediskusjon

He he… Norwegian fikser dette greit. Har sånn billigst mulig billett med dem til Warzawa i morgen tidlig. Fikk SMS nå om at hvis jeg har med for mye håndbagasje vil de gate-checke denne for et gebyr på inntil EUR 140.

Snedig...

Så da skal jeg med andre ord pakke litt over middels lett
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 02:02   #40
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
He he… Norwegian fikser dette greit. Har sånn billigst mulig billett med dem til Warzawa i morgen tidlig. Fikk SMS nå om at hvis jeg har med for mye håndbagasje vil de gate-checke denne for et gebyr på inntil EUR 140.

Snedig...

Så da skal jeg med andre ord pakke litt over middels lett
Gi en tilbakemelding på om dette ble fulgt opp da, eller om det er tomme trusler.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.