Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2019, 17:11   #1
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Boeing Problemer hos Boeing

For en tid tilbake så jeg denne dokumentaren:

https://www.youtube.com/watch?v=rvkEpstd9os&t=


Kombinert med dette:

https://www.seattletimes.com/busines...is-cleaned-up/

..samt Max-grounding sier meg bedriftskulturen har endret seg radikalt hos Boeing siden NG og 777-programmene var ferdig utviklet.

Når de ansatte etterlater seg skrot og drit i flyet de har levert til USAF, må man lure på hva som gjør at det har blitt slik og ikke minst hvor ille det blir nå.

Jeg mistenker at profitt, aksjekurs og blidgjøring av aksjonærer (som igjen har ført til massiv outsourcing hvor de ikke har kontroll over kvalitet i leveranse) har vært en faktor som har senket kvaliteten drastisk.

Hva sier godtfolket her?
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 18:39   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Problemer hos Boeing

Det er nok litt for mye press for å få opp produksjonstempoet. Mulig de burde trekke pusten og ta et skritt bakover. Dette kan være rett tidspunkt å gjøre det på. Kan bli dyrt men kan lønne seg på lang sikt ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 19:10   #3
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Problemer hos Boeing

Ja det vil jeg også tro. Beinhard konkurranse. Jeg har alltid forent Amerikansk ingeniørskap med kvalitet.

Det viser også at dess mer du outsourcer, dess viktigere er det å ha kontroll over hvordan det produseres.

Om ikke de nå tar tre steg tilbake og gjør en gjennomført jobb med Max, men forhaster seg, så kommer de til å gå dukken.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 20:56   #4
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 263
Default Re: Problemer hos Boeing

Jeg har bodd i USA i 3 år nå, og har blitt noe skuffet over kulturen her borte når det gjelder grådighet. Måtte det være infrastruktur, energibransjen, helsebransjen, militæret, media, politikk, berømmelse osv, så er det som oftest profitt som er klart prioritert mer enn noe annet. Det er så perverst at man blir paranoid av det man bevitner. Man må alltid spørre seg selv hva intensjonene bak diverse handlinger er, og om det kun er profitt som er drivkraften.

Med det i tankene, angående Boeing, så blir jeg ikke særlig forbløffet om ulykkene skylles hendelser som er relatert til kutt av kostnader, til tross for rekord i omsetning i 2018.
Klette is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 22:46   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Problemer hos Boeing

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Ja det vil jeg også tro. Beinhard konkurranse. Jeg har alltid forent Amerikansk ingeniørskap med kvalitet.

Det viser også at dess mer du outsourcer, dess viktigere er det å ha kontroll over hvordan det produseres.

Om ikke de nå tar tre steg tilbake og gjør en gjennomført jobb med Max, men forhaster seg, så kommer de til å gå dukken.
Etter 787 programmet har faktisk Boeing redusert Outsourcing - mest ved at de har kjøpt og overtatt flere av selskapene som er under leverandører. (Min kone trener Boeing ansatte som flytter for å drive disse selskapene)

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Jeg har bodd i USA i 3 år nå, og har blitt noe skuffet over kulturen her borte når det gjelder grådighet. Måtte det være infrastruktur, energibransjen, helsebransjen, militæret, media, politikk, berømmelse osv, så er det som oftest profitt som er klart prioritert mer enn noe annet. Det er så perverst at man blir paranoid av det man bevitner. Man må alltid spørre seg selv hva intensjonene bak diverse handlinger er, og om det kun er profitt som er drivkraften.

Med det i tankene, angående Boeing, så blir jeg ikke særlig forbløffet om ulykkene skylles hendelser som er relatert til kutt av kostnader, til tross for rekord i omsetning i 2018.
Etter 20 år her borte er jeg ikke uenig med deg, men jeg ser vel en større forskjell mellom selskapene - jeg er heldig som har andledning til jobbe med og i en del av de større (Amazon, AWS og Apple) og sammenlignet med hva jeg opplevde i Norge 2011 - 2014 er disse i en helt annen liga - hos Amazon er jeg på plass og jobber i løpet av 20-25 minutter (nettverk, MacBook, adgang etc.) mens hos et av de selskapene i Norge som styrer en stor andel av Minibankene tok det samme 21 dager !
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 22:55   #6
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Problemer hos Boeing

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Etter 787 programmet har faktisk Boeing redusert Outsourcing - mest ved at de har kjøpt og overtatt flere av selskapene som er under leverandører. (Min kone trener Boeing ansatte som flytter for å drive disse selskapene)
Det er jo lovende! Kjekt å få input av noen som har mer innsikt.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 23:05   #7
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Problemer hos Boeing

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Jeg har bodd i USA i 3 år nå, og har blitt noe skuffet over kulturen her borte når det gjelder grådighet. Måtte det være infrastruktur, energibransjen, helsebransjen, militæret, media, politikk, berømmelse osv, så er det som oftest profitt som er klart prioritert mer enn noe annet. Det er så perverst at man blir paranoid av det man bevitner. Man må alltid spørre seg selv hva intensjonene bak diverse handlinger er, og om det kun er profitt som er drivkraften.

Med det i tankene, angående Boeing, så blir jeg ikke særlig forbløffet om ulykkene skylles hendelser som er relatert til kutt av kostnader, til tross for rekord i omsetning i 2018.
Enig med Du: Etter 40 år i USA kan det bare bekreftes at penger er viktigere enn alt og styrer alt.
Egentlig ikke noen overaskelse, men på et mere personlig plan så er man omgitt av naboer og venner som forbinder lykke med penger..
Jo mere penger, jo lykkeligere er man. Det er litt deprimerende.
(Jeg nevner stadig Christina Onassis, er av verdens rikeste damer, men som tok selvmord, ikke mye lykke der)

Penger er viktig hvis man ikke har dem.
(Ok, filosofi over)

At alle maser for å kutte kostnader, inkludert Boeing og flyselskaper, bilfabrikker etc er vanlig, selv om dem går med pene overskudd. (Få opp aksjeprisen, mere verdi for aksjeeiere, mere bonuser for sjefer)
Når dem taper penger er det mye mer aggressiv «cost cutting», har selv følt det på kroppen etter å ha jobbet for 3-4 flyselskaper som etterhvert gikk konkurs.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 07:43   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Problemer hos Boeing

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er nok litt for mye press for å få opp produksjonstempoet. Mulig de burde trekke pusten og ta et skritt bakover. Dette kan være rett tidspunkt å gjøre det på. Kan bli dyrt men kan lønne seg på lang sikt ..
Produksjonstempoet er vel en ting, men her virker det vel så mye som man kanskje har tatt litt vel store snarveier i utviklingsarbeidet. Det var jo også her 787 feilet totalt rent økonomisk, dog på en annen måte og med andre konsekvenser

En utfordring for Boeing er vel at de har lovet bort svært høye utbytter fremover. Det kan sette press på å opprettholde en svært god cash flow, dog så bør de ansatte vel ha et incentiv her da jeg forstår det slik at de har store deler av pensjonen i Boeing aksjer, mener jeg å ha lest?

Som andre er inne på så gikk jo utviklingen av NG og 777 veldig bra, mens mye som har kommet etter har det jo vært større eller mindre smeller med
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 07:52   #9
Bluescan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
Default Re: Problemer hos Boeing

Det er vel da også relevant å ta denne frem igjen, som omtaler kvalitetsproblemer med 737NG:

https://youtu.be/vWxxtzBTxGU
Bluescan is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 18:48   #10
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Problemer hos Boeing

Quote:
Originally Posted by Bluescan View Post
Det er vel da også relevant å ta denne frem igjen, som omtaler kvalitetsproblemer med 737NG:

https://youtu.be/vWxxtzBTxGU
Wow.. Denne hadde jeg ikke sett! I all verden...

Jeg visste om rudder pcu-problemene, men dette..
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2019, 15:30   #11
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

The daily har sett litt på Boeing.

https://overcast.fm/+LHycFpjoo
storg is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2019, 00:13   #12
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by storg View Post
The daily har sett litt på Boeing.
https://overcast.fm/+LHycFpjoo
Dette intervjuet forsterker bare inntrykket av at Boeing har store problemer med kvaliteten for tiden. Det var en post tidligere her i tråden med link til en reportasje om to kvalitetssjekkere som ble sparket da de rapporterte brudd og avvik fra standarderen hos underleverandører. Og å høre en «quality manager» si han ikke vil fly med 787 produsert i Charlton er heller ikke særlig betryggende.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2019, 12:59   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Problemer hos Boeing

Boeing hevder det var en engang hendelse, men de har nå blitt tatt med buksene nede igjen, denne gangen med å levere en 787 med falske papirer til Air Canada, som litt senere fikk en drivstoffstoff lekasje

https://www.cbc.ca/news/business/boe...leak-1.5193550

Quote:
Boeing falsified records for 787 jet sold to Air Canada. It developed a fuel leak
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-06-2019, 13:50   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Problemer hos Boeing

Underlig sak og mange ubesvarte spørsmål. Hva ble gjort annerledes i godkjenningsprosesen av denne maskinen?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2019, 06:12   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Problemer hos Boeing

Så går vi videre til dette ... jeg kjenner dette så jævlig godt igjen fra tidligere jobb .....

https://www.bloomberg.com/news/artic...hour-engineers

Quote:
Increasingly, the iconic American planemaker and its subcontractors have relied on temporary workers making as little as $9 an hour to develop and test software, often from countries lacking a deep background in aerospace -- notably India.

In offices across from Seattle’s Boeing Field, recent college graduates employed by the Indian software developer HCL Technologies Ltd. occupied several rows of desks, said Mark Rabin, a former Boeing software engineer who worked in a flight-test group that supported the Max.

The coders from HCL were typically designing to specifications set by Boeing. Still, “it was controversial because it was far less efficient than Boeing engineers just writing the code,” Rabin said. Frequently, he recalled, “it took many rounds going back and forth because the code was not done correctly.”
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2019, 14:23   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Problemer hos Boeing

Boeings øverste ledere sitter vel fortsatt i Chicago, på trygg avstand fra "gutta og jentene på gølvet"?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2019, 06:56   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Problemer hos Boeing

Og nå begynner kundene å klage på kvaliteten på 787 maskinene som produseres i Charleston

https://www.bizjournals.com/seattle/...hoo&yptr=yahoo

Quote:
Some airlines buying 787 Dreamliners built at Boeing’s North Charleston campus in South Carolina have complained about “unacceptable” production mistakes and poor quality, The Post and Courier of Charleston reported Sunday.


The airline complaints — from KLM of the Netherlands, Gulf carrier Etihad, Eva Air of Taiwan, and Singapore Airlines — were spelled out in internal surveys, which Boeing asks airlines to complete when a 787 plane is delivered.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-08-2019, 13:22   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Problemer hos Boeing

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og nå begynner kundene å klage på kvaliteten på 787 maskinene som produseres i Charleston
Dette har vel pågått en stund. Qatar’s Al Baker har allerede sagt at han ikke vil ha fly derfra.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2019, 23:47   #19
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Problemer hos Boeing

For hva det er verdt; Var det ikke der en eller flere av kvalitetskontrollørene fikk sparken eller sa opp frivillig? Og vedkommende uttalte til media at han aldri ville fly en 789 som var laget på den fabrikken?

Selv om man trekker fra medias generelt survete omgang med "facts and figures" må man jo spørre seg om hva som foregår hos Boeing -og FAA- for tiden.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2019, 01:04   #20
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Problemer hos Boeing

Tyske medier fokuserer også på "dødelig uvitenhet hos myndighetene" (fordi myndighetene tilegner Boeing stadig mer selvjustis): https://www.sueddeutsche.de/wirtscha...mcas-1.4544733
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Økonomiske problemer hos Etihad? Og annet nytt Beechdriver Flyforum 35 18-03-2024 09:03
Problemer hos KLM? Roxman Flyforum 8 04-11-2008 19:25
Problemer hos underleverandører hos både Airbus og Boeing Someone Flyforum 1 11-08-2008 12:19
Problemer hos Ryanair? Someone Flyforum 21 21-06-2007 16:36
problemer hos WestJet CK Flyforum 1 28-11-2005 20:40


All times are GMT +2. The time now is 16:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.