Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2013, 21:53   #1
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Norwegian Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

DY oppretter flere selskaper: http://e24.no/naeringsliv/norwegian-...kaper/22583335

Legg merke til "faste ansettelser" i "ressursselskapene". Hva som menes med dette kan man jo lure på, men DY mener jo at kontraktspilotene er fast ansatt i kontraktsbyråene som leier ut personell til DY. Jeg mistenker at ressursselskapene det nå er snakk om er DY-eide kontraktsbyråer som skal leie ut til de forskjellige AOC´ene DY nå oppretter, derfor kommer DY til å mene at pilotene er fast ansatt. Om det blir de store praktiske forskjellene for kontraktspilotene gjenstår å se. At Kjos plutselig skal gå tilbake og bruke normalt fast ansatte piloter tviler jeg vel egentlig på. Hva har i så fall forandret seg i DYs verden som gjør at de snur 180 grader?

Ikke tilfeldig at dette kommer midt under forhandlingene. Godt planlagt alt sammen.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:05   #2
Z400
Banned
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 72
Default Re: Streikevarsel i DY

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
DY oppretter flere selskaper: http://e24.no/naeringsliv/norwegian-...kaper/22583335

Legg merke til "faste ansettelser" i "ressursselskapene". Hva som menes med dette kan man jo lure på, men DY mener jo at kontraktspilotene er fast ansatt i kontraktsbyråene som leier ut personell til DY. Jeg mistenker at ressursselskapene det nå er snakk om er DY-eide kontraktsbyråer som skal leie ut til de forskjellige AOC´ene DY nå oppretter, derfor kommer DY til å mene at pilotene er fast ansatt. Om det blir de store praktiske forskjellene for kontraktspilotene gjenstår å se. At Kjos plutselig skal gå tilbake og bruke normalt fast ansatte piloter tviler jeg vel egentlig på. Hva har i så fall forandret seg i DYs verden som gjør at de snur 180 grader?

Ikke tilfeldig at dette kommer midt under forhandlingene. Godt planlagt alt sammen.
Godt planlagt må nå iallefall Kjos' uttalelser i media og være. Merk oppgulpfeltet - kommentarene under artikkelen - med kommentarer som "piloter som oppfører seg som divaer" / "millionlønn wtf" / "bare pilotene tror de er guddommelige"....
Z400 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:14   #3
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Streikevarsel i DY

For ein heilt utanforståande... Om ein les det som står i pressemeldinga på nettsidene:

"- Nytt driftsselskap med egen AOC i Norge som vil operere ut fra de nåværende skandinaviske basene

- Samtlige skandinavisk ansatte piloter overføres til det norske driftsselskapet med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår. Andre ansatte i Norwegian Air Shuttle ASA blir ikke berørt

- Opprettelse av et eget EU driftsselskap som skal sikre nødvendige trafikkrettigheter for å fly ut av Europa

- I tråd med rettsutviklingen i Europa etableres heleide ressursselskaper med forankring i baselandene

- Innleide piloter vil få tilbud om fast ansettelse lokalt i de respektive ressursselskapene. Først ut er basen i Finland der pilotene vil få tilbud om fast ansettelse i løpet av første kvartal 2014. Senere følger basene i Spania og England."

http://media.norwegian.com/#/pressre...igheter-917593

...så ser vel det ut som om at alle får det som dei vil? Eller? Dette er nok meir komplisert enn forklart på eit par linjer, det skjønar eg og. Men for ein ikkje-jurist, ikkje-arbeidsrettekspert og ikkje-luftfartstilsett, så virkar jo dette fornuftig alt i alt?

Uansett; eg håpar at det er fornuftig, både for Norwegian som selskap (skal tene pengar), service-ytar (for passasjerane), arbeidsgivar (for pilotane) og marknadsaktør (med påvirkningskraft for korleis bransjen skal vere).
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:32   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,829
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Med et forbehold om at Kjos har brutt løfter før så er jo dette i teorien en viktig og stort steg i riktig rettning i forhold til slik det bør være når det kommer til abeidsforhold?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:37   #5
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Støtter meg opp om spørsmålet til Someone.
Er dette beroligende midler fra Kjos til media som i virkeligheten ikke henger på grep, eller er dette faktisk planen? Jeg må jo si at det å kunne bli tilbudt fast ansettelse på de ulike basene omkring i europa må jo være mye bedre enn disse kontraktsavtalene?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:37   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Hvorfor trenger de et nytt driftselsskap med eget AOC i Norge? Hva er galt med AOCet de har?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:38   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Den er nok for dyr
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:39   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,829
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hvorfor trenger de et nytt driftselsskap med eget AOC i Norge? Hva er galt med AOCet de har?
Det står vel ikke noe om AOCet er nytt, eller om bare et nytt selskap overtar nåværende AOC?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:41   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Med et forbehold om at Kjos har brutt løfter før så er jo dette i teorien en viktig og stort steg i riktig rettning i forhold til slik det bør være når det kommer til abeidsforhold?
Som jeg skriver, selv om det står faste ansettelser er det nødvendigvis ikke det det betyr. DY har tidligere sagt at kontraktspilotene er fast ansatt i vikarbyårene. Det eneste jeg mistenker skjer nå er at dagens kontraktspiloter blir fast ansatt i en DY-vikarbyrå som leier ut til de forskjellige DY-selskapene. Altså vil de fortsatt jobbe på kontrakt. Ingen grunn til at DY nå snur.

Lurer på om det som skjer nå er grunnen til at det plutselig ble brudd før helgen, og at dette ikke er svaret fra DY for å redde seg unna en evt. streik.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:41   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

OK, da stiller jeg spørsmålet anderledes. Hva er hensikten med å skille ut AOCet i et eget driftsselskap?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:45   #11
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Så de skal snike seg unna pensjonen? Oh joy! Vil alle ansatte da bli sagt opp og så tilbudt ny jobb med samme betingelser i det nye selskapet, men med en rævkjørt pensjonsordning?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:48   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Copycats. De er ikke først med å prøve seg på den varianten iallefall....
CFM is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:49   #13
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Fy f**n for en bransje...
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 22:53   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
hint: pensjon
Står det ikke "med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår", og er ikke pensjonen inkludert i dette? Normalt ville jeg trodd at pensjonen er en del av "lønns- og arbeidsvilkår", men er ikke sikker her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 23:12   #15
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Står det ikke "med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår", og er ikke pensjonen inkludert i dette? Normalt ville jeg trodd at pensjonen er en del av "lønns- og arbeidsvilkår", men er ikke sikker her.
"Nåværende" er vel en definisjonssak ift. pensjon, siden DY ensidig endret pilotenes k-avtalte pensjon i desember i fjor. På tross av tap i retten er pensjonen fortsatt ikke endret tilbake etter hva jeg har forstått.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 23:14   #16
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Forøvrig vil "med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår" ikke være verdt papiret det er skrevet på, siden omorganiseringen vil knuse foreningen - og det dermed blir opp til bemanningsselskapene å diktere vilkårene.

Jeg misunner ikke NPF tiden de har foran seg, jeg er redd dette blir grisete.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 23:14   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
"Nåværende" er vel en definisjonssak ift. pensjon, siden DY ensidig endret pilotenes k-avtalte pensjon i desember i fjor. På tross av tap i retten er pensjonen fortsatt ikke endret tilbake etter hva jeg har forstått.
Hvis det eksisterer en rettskraftig dom som forteller at endringen ikke er gyldig så kan vel "nåværende" neppe betraktes som noe annet enn det man hadde før endringen?

Fast ansettelse i DY (ressursselskapene skal være heleid av DY, så da må man vel kunne si DY?), en større grad av likebehandling med hensyn til karrieremuligheter uavhengig av baseland, og lokal forankring høres ikke så verst ut på papiret.

Last edited by TOS; 15-10-2013 at 23:17.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 23:18   #18
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis det eksisterer en rettskraftig dom som forteller at endringen ikke er gyldig så kan vel "nåværende" neppe betraktes som noe annet enn det man hadde før endringen?
Jeg skal ikke uttale meg for bastant om det, vet for lite om hendelsesforløpet og relevant jus. Men jeg er rimelig sikker på at BK og NPF vil ha motstridende tolkninger av dette.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 23:20   #19
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis det eksisterer en rettskraftig dom som forteller at endringen ikke er gyldig så kan vel "nåværende" neppe betraktes som noe annet enn det man hadde før endringen?

Fast ansettelse i DY (ressursselskapene skal være heleid av DY, så da må man vel kunne si DY?), en større grad av likebehandling med hensyn til karrieremuligheter uavhengig av baseland, og lokal forankring høres ikke så verst ut på papiret.
"På papiret" er vel nøkkelordet. På papiret ser dette stort sett ut som det NPF har krevd ift. de kontraktsansatte på utebasene. Men det interessante er hva dette innebærer i praksis. Og det har drevet NPF til plassoppsigelse. Så min konklusjon er i alle fall at dette ikke er like pent som det kan se ut. På papiret.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2013, 00:11   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Så de skal snike seg unna pensjonen? Oh joy! Vil alle ansatte da bli sagt opp og så tilbudt ny jobb med samme betingelser i det nye selskapet, men med en rævkjørt pensjonsordning?
Dette ser veldig ut som en virksomhetsoverdragelse, og da følger alle forpliktelser med videre. Både for arbeidsgiver og arbeidstager. Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan påvirke pensjonen.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Struktur, styrke og konstruksjon idht. ulykker (splittet) LN-KGL Flyteknisk forum 29 27-11-2022 15:54
Eurowings med virtual interlining med Norwegian og SunExpress Someone Flyforum 4 03-05-2019 18:07
Finnair - Ikke levedyktig med dagens struktur?? LN-Capt Flyforum 1 30-11-2010 22:12
Eurobonus - ny struktur på opptjening ? Gemo Reiseforum 24 12-05-2009 20:47
Nyt vedr. ny NB struktur Jan Flyforum 24 09-09-2005 18:00


All times are GMT +2. The time now is 17:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.