Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2011, 23:14   #21
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Om PAPI (splittet fra FBI og arbeidstid)

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Da har flygere fortalt meg (jeg er ikke flyger) at det er problematisk at ILS og PAPI ikke samsvarer. I Tromsø, f.eks har ILS en glidebane på 4,0 grader, men når man går over til å følge PAPI har denne bare 2,5 graders vinkel, (med alle forbehold om at jeg husker disse tallene riktig).
PAPI er 4,0 grader i Tromsø.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 23:23   #22
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Om PAPI (splittet fra FBI og arbeidstid)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
PAPI er 4,0 grader i Tromsø.
Ja, se jeg var inne i mitt eget innlegg med en edit.

Det jeg refererer til er et foredrag av SAS-kapt. Erik Reed-Mohn fra Flyoperativt Forum i 2008.

Last edited by Wig-wag; 09-02-2011 at 23:26.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 00:07   #23
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Tromsø hadde 3 graders PAPI begge retninger (Rwy 17 og 35) inntil nylig. De er nå 4 graders PAPI i begge retninger. -akkurat som glideslopen (ILS).
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 01:04   #24
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Tromsø hadde 3 graders PAPI begge retninger (Rwy 17 og 35) inntil nylig. De er nå 4 graders PAPI i begge retninger. -akkurat som glideslopen (ILS).
Er det en sånn imaginær en som ligger litt på skrå over øya eller?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 01:04   #25
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Tromsø hadde 3 graders PAPI begge retninger (Rwy 17 og 35) inntil nylig. De er nå 4 graders PAPI i begge retninger. -akkurat som glideslopen (ILS).
Var vel 01 og 19 forrige gang jeg sjekket... Tror ikke variasjonen forandrer seg så fort!

Ellers er det meste godt forklart. Bare å tenke seg flygerens posisjon i en 747 der PAPI-glidebanen går gjennom personens øyne i det hjula tar bakken. Hvis du så beholder personen i fast posisjon, men bytter flyet rundt vedkommende med en C172, så ser man at C172'en enda er i luften. Dermed vil den lande lenger inn
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 03:37   #26
DABDAB
Newcomer
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 11
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Hvis glideslope antennen og PAPI lysene plasseres på hver sin side av rullebanen og samme distanse fra tresholden(starten av rullebanen), vil approach vinkelen være det samme for begge systemer. Om det er noe som forhindrer at PAPI lysene og glideslope antennen kan plasseres like langt fra thresholden, feks. parallele rullebaner, takseveier etc. Vil dette føre til at det blir forskjellige vinkler på PAPI og ILS. Da vil ikke du ikke kunne fly sentrert på ILS og PAPI på samme tid.

Når det er snakk om dette med forskjeller mellom B747 og C172 osv... Så er PAPI´en konfigurert slik at man skal krysse tresholden på gitt høyde sentrert på PAPI, dette kalles Threshold Crossing Height (TCH). En PAPI skal gi høy nok TCH for det største flyet som skal bruke banen. For mindre flyplasser er ofte TCH mellom 20-og 45 fot. Dette blir da forskjellig med tanke på lengden og høyden på flyene som bruker rullebanene. Eller distanse fra øye til hjul...
DABDAB is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 09:50   #27
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Jepp jeg blandet RWY-retninger med Evenes - men PAPI i Tromsø ble nylig 4 graders, og advarselen/notisen på innflygingskartene om 4 graders glideslope og 3 graders PAPI ble tatt bort.
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 13:55   #28
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

1. Autoland kan du gjøre på CAT I, kravet er at LLZ ikke er offset, og at glidebanen er innenfor gitte kriterier.

2. PAPI er IKKE tenkt å ta deg helt ned til banen. Det er, som GS, ett hjelpemiddel på approach, ikke noe du følger slavisk til flyet treffer bakken.

Du kan gjerne ta en dag i Nord norge med glatte baner. Du skal være bra god for å klare å lure meg til å følge papien helt ned. Du kan også ta en hvilken som helst dag inn til Bardufoss. Jeg vil ikke følge hverken GS eller PAPI
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 20:35   #29
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
2. PAPI er IKKE tenkt å ta deg helt ned til banen. Det er, som GS, ett hjelpemiddel på approach, ikke noe du følger slavisk til flyet treffer bakken.
Halleluja! Er det noe som er irriterende, så er det folk som klager på for mange røde når jeg uansett er så nærme at jeg kunne nådd rullebanen selv om vingene hadde falt av.

Last edited by Turbomeca; 10-02-2011 at 20:42.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 23:18   #30
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Regner med du flyr etter GS slavisk til du får øye på hvor du skal lande
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2011, 23:20   #31
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Om PAPI - hvordan virker det?

Jo, jeg følger den jo normalt til minima, men ikke videre. Da slår man seg, kraftig.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flightradar24 - hvordan virker det? Norshuttle737NG Register- og ATC-Forum 33 09-01-2024 21:37
Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)? Firelude Flyteknisk forum 7 16-02-2016 18:13
Hvordan virker det automatiske anti-turbulens system i Boeing 787 ? ENZV Flyteknisk forum 15 31-08-2015 18:23
Jumpseat hos BA, virker det med komplement? L1011-385 Småprat 17 20-01-2013 01:36
Flyradar - hvordan virker den? bonzki Register- og ATC-Forum 2 27-05-2011 21:45


All times are GMT +2. The time now is 13:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.