Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-04-2013, 15:46   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
OBB 5 Tips og erfaringer Karibien

Nei da, ikke den Puerto Rico i Gran Canaria Men den andre nær USA..

Noen erfaringer, hare bare lyst til å ta en RobertAas der 3-4 dager. Kjøpt guidebok allerede ( lese under parasollen i sommer ).

Kombinert med 3-4 dager i NYC. Skvise det inn på vel en uke...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 17:06   #2
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,011
Default Re: Puerto Rico Anyone ?

Det er som å være i USA, men med en karibisk vri.
Masse flotte hoteller, ok shopping, og mye bra restauranter.
Jeg likte øya, men som flere kanskje har merket seg har jeg MYE mer sansen for St Maarten.
Enkelt å komme seg til og fra dit fra New York. JetBlue flyr daglig.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 17:31   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Puerto Rico Anyone ?

Når Lufthansa har tilbud til USA bruker United raskt å legge seg under dem i pris. Har funnet Oslo-Puerto Rico nede i 4800,- når dette slår til.

United er veldig dårlig til å informere om slike gode priser for nordmenn.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 18:52   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Puerto Rico Anyone ?

Ja, Robert har brukt det flere ganger... Neste øppkømming til LAS-SFO til 4.400 ble kjøpt da LH og SK hadde SFO tilbud sist sommer... Venter på neste NYC tilbud fra LH SK nå... Har minimum et par steder in the pipeline..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2013, 17:21   #5
sunshine
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 16
Default Tips og erfaringer Karibien

Sitter i trøndelagen og vurderer sterkt en ny ferie til karibien, både våren og sommeren er ganske varierende med tanke på været i denne delen av landet. Var i den dominikanske republikk høsten 2012 og var godt fornøyd med det. Tenkte kanskje å prøve en annen plass denne gangen. Men den dominikanske republikk har gode priser på hotell og gode priser på all inclusive. Har vært i den dominikanske republikk to ganger før, så kanskje på tide å besøke en ny øy.
Har ikke mange kriterier for turen, bare veldig klar for å slappe godt av og nyte omgivelsene. Hadde all inclusive sist, noe som var veldig deilig. Trenger ikke all inclusive igjen. Vi er to stykker og prøver å finne hotell som ikke er noe særlig dyrere enn 1500 NOK natta.
sunshine is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2013, 18:43   #6
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 611
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Cuba

Øyene i Karibien er stort sett like - har du sett en har du sett alle. Cuba er vel unntaket.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2013, 20:28   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Synes øyene er ganske så forskjellige. Koralløyene Los Roques ligner ikke akkurat på fjellene på Grenada. Noen har bare turisme, noen har industri. Noen er lite utbygd, andre mere. Det er og forskjell på hvilke land de har vært kolonier av og om de fortsatt er det. Har vært på 15-20 øyer der med stort og smått og er fortsatt spent på å reise til nye.

Om du sier noe om hva nytt du er ute etter så er det lettere å anbefale noe.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 05:43   #8
sunshine
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 16
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Er ute etter å slappe godt av på en fin strand og lade batteriene. Har hørt mye bra om Aruba så det frister å prøve. Siden jeg har vært på den dominikanske republikk så kan en ny plass friste. Curacao, saint martin, Cuba, puerto rico, Jamaica eller andre øyer i området.
sunshine is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 11:38   #9
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Helt sørvest i karibien er du helt sikker mot litt kjøligere vær som øyene i nord av og til har. Kulderekorden på Aruba er 20,5, i Havanna er den 6. På aruba har de også langt mindre tropiske stormer enn Cuba. Om du ikke skal reise midtvinters eller om høsten har dette uansett lite betydning for deg.

Har ikke vært på Aruba, men på Curacau som har samme relasjon til Nederland som Aruba. Har også vært på Cuba. Dette er samfunnsmessig ekstremiteter i Karibien. På Cuba har du et disfunksjonselt kommunistisk samfunn hvor nesten ingenting fungerer, på Curacau er du i Nederland og alt fungerer. Ingen av stedene kan du regne med språkproblemer. På Cuba tjener en som jobber på hotell eller kjører taxi ved hjelp av tips lang mer enn en lege. Har aldri hatt så velutdannet hotellbetjening,en jeg snakket med kunne 8 språk flytende. Det var liten vits i å prøve min haltende spansk der. Folk som ikke jobbet med turister hadde mindre språktrening. På Curacau var det enda lettere å kommunisere enn i Nederland og i tillegg hadde de et sjarmerende blandsingsspråk papiemento som det faktisk var mulig å forstå endel av.

Begge steder vil du om du velger en stor hotellresort få en behagelig ferie hvor alt stort sett fungerer, men beveger du seg utenfor vil du på Cuba kunne se et annerledesland hvor folk finner på løsninger ad hoc for å klare seg. Man bør antagelig skynde seg før diktatorbrødrene dør og landet invaderes av investorer og turister fra USA.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 28-04-2013 at 11:40.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 13:29   #10
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Mange av øyene i Karibien besøkes av cruise-båter, og jeg ville unngått de øyene som har flest besøk. (Ta feks et random søk på cruise.com på tidspunktet du planlegger å reise.) Ikke noe kult med tusenvis av turister som surrer rundt de timene båten ligger til kai. St Thomas er den mest besøkte øya, og var kjedelig. St Maarten er også mye besøkt, men var likevel stor og interessant nok at man ikke følte den overbefolket. Matinique og St Lucia står høyt på listen av øyer jeg har lyst til å besøke.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 14:35   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Har vært noe på britiske jomfruøyer (BVIs) -- anbefales; og veldig mye mindre amerikansk og "spring-breakete" enn St. Thomas (US Virgin Islands) -- amerikanske fast food-kjeder er visstnok banned fra øyene. Har selv seilet der, så har ikke direkte resort-erfaring -- og er selvsagt avhengig av hvor mye resort og hvor mye "opplevelser" (og om vi snakker water "sport" eller kultur) man ønsker.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 16:51   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Mange av øyene i Karibien besøkes av cruise-båter, og jeg ville unngått de øyene som har flest besøk. (Ta feks et random søk på cruise.com på tidspunktet du planlegger å reise.) Ikke noe kult med tusenvis av turister som surrer rundt de timene båten ligger til kai.
På Cozumel lå cruise-båtene og sperret utsikten fra hotellet og ifølge noen lokale forsvant korallene i området da båtene kom. Isla Mujeres var mye bedre.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 16:53   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Var i påsken på Guadeloupe som jeg likte, men det bør du kunne fransk.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 17:19   #14
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Anbefaler de britiske jomfruøyene Lite turister om du kommer deg til en av de mindre plassene. Generelt gode og stabile temperaturer i vinterhalvåret. Det beste er å ta fly til Tortola fra Saint Maarten, og deretter båt.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 22:36   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Tips og erfaringer karibien

Støtter siste taler. De britiske jomfruøyer er deilige. Båt fra St. Thomas eller fly fra San Juan er gode forbindelser .
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 22:39   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Tips og erfaringer karibien

Ellers er Cuba bra f.eks. Cabo Large, men fastlandet må også besøkes. St. Lucia er også digg
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 10:32   #17
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Nå skal jeg være et skikkelig forumpetimeter, men det er en ting som går igjen over alt hele tiden. Det heter ikke karibien, men karibiA
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 11:01   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Nå skal jeg være et skikkelig forumpetimeter, men det er en ting som går igjen over alt hele tiden. Det heter ikke karibien, men karibiA
Vel, om du vil vaere petimeter burde du skrive det med stor forbokstav ihvertfall. Karibien klinger langt bedre, og det er ikke alle som oensker aa hoere paa det udugelige Spraakraadet vi har i Norge.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 11:59   #19
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tips og erfaringer karibien

Man skriver "Karibien" i Norsk ordbok fra 2005 og de brukere også Karibien i Sverige og Danmark. Regner med at de som hopper på dette a-toget også hopper på å omdøpe regionene Syden til Syda samt Norden til Norda.

Denne utglidningen fra språkrådet kom vel i samme sleng som beiken, rekkert, rokk og kianti.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 12:23   #20
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Puerto Rico Anyone ?

Har booket CT-tur med SK907/908 i biz i juli. Vurderer forskjellige alternativer etter noen alt for varme dager i NYC, bl.a. New England kysten (CT og RI) eller en uke i Karibien, hovedmålet er noen avslappende dager på beachen.

Har sjekket Hilton og Marriott gruppens hoteller i San Juan, noen som har erfaringer med disse eller flere erfaringer fra San Juan eller Puerto Rico generelt?

Får hyggelig pris på Conrad San Juan, men lever visst ikke opp til Conrad standard og beachen så ikke noe særlig ut. Både Marriott og La Concha Renaissance like ved får mye bedre omtale. Med tanke på beach er det kanskje bedre å bo litt utenfor sentrum Isla Verde retning flyplassen. Både Courtyard Isla Verde og Hilton El San Juan Resort ligger på beachen som ser herlig ut. Får omtrent samme pris på alle ovennevnte hoteller.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tips og erfaringer med Hilton og HH - Helikopter Reiseforum 937 17-03-2021 13:06
Jamaica-tråden, tips og erfaringer robertaas Reiseforum 20 28-07-2015 14:20
Zagreb og Ljubljana tips og erfaringer? carla Reiseforum 3 22-09-2014 00:47
Tips og erfaringer fra Xian? robertaas Reiseforum 5 28-04-2013 00:02


All times are GMT +2. The time now is 03:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.