Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2014, 10:44   #81
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Dette blir jo bare mer og mer underlig. Det er hevdet at flyet gjorde kursendring før det forsvant. Det skal vel normalt gjøres i samråd med tårn?

Hva med en plutselig dekompresjon? Det kan vel sette personer ut av spill på kort tid.
Vi har tidligere hatt ulykker hvor fly har mistet deler av tak (aloha), mistet lasteromsdør (DC10) eller mistet vindu. Bare spekulasjon selvfølgelig, men det må være lov å lure litt nå.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 10:47   #82
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Dette blir jo bare mer og mer underlig. Det er hevdet at flyet gjorde kursendring før det forsvant. Det skal vel normalt gjøres i samråd med tårn?

Hva med en plutselig dekompresjon? Det kan vel sette personer ut av spill på kort tid.
Vi har tidligere hatt ulykker hvor fly har mistet deler av tak (aloha), mistet lasteromsdør (DC10) eller mistet vindu. Bare spekulasjon selvfølgelig, men det må være lov å lure litt nå.
Men plutselig dekompresjon skulle ikke spre deler så mange 100km2 unna stedet det ble borte fra radar og da ville det vært mye flytende i vannet. Det tok vel 3 dager før de fant AF447 men det var på ett mye mindre tilgjengelig sted,med dypere vann og dårlig vær.
Begynner å bli mere og mere bisart dette
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 10-03-2014 at 11:01.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 11:02   #83
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Dette begynner å ligne noe som kunne vært tatt fra en science fiction historie.
Det er jo et totalt fravær av ledetråder hva som har skjedd med flyet. Kun hypoteser.
Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt har gått ned i havet?

Om en skulle spekulere i at det på en eller annen måte har oppstått en situasjon der transponderen har blitt slått av og mannskap/pax hadde blitt utsatt for noe lignende som Helios, der alle var bevistløse. Ville ikke sivile eller militære radarer fange opp flyet om det fortsatte inn over land? Noen som kan svare på dette?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 12:13   #84
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,675
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Meget merkelig situasjon dette her. Vet ikke hvilken teori jeg trur mest påz. Får litt sånn Bermuda triangel og tv-serien Lost følelse av det hele.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 12:15   #85
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Dette begynner å ligne noe som kunne vært tatt fra en science fiction historie.
Det er jo et totalt fravær av ledetråder hva som har skjedd med flyet. Kun hypoteser.
Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt har gått ned i havet?
Virkelighetens Lost......
C130 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 12:38   #86
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Så noen spekulasjoner om at flyet kunne vært kapret og tvunget ned "under radaren" og landet en eller annen plass.

Men tviler sterkt på at dette egentlig er mulig og gjennomførbart. Er jo Clive Cussler og Alistair MacLean bok aktig om noe slik skulle ha skjedd.


Det er uansett underlig at man ikke har kontroll på hvor ting er/blir av i 2014.
Mister jeg feks telefonen min så kan denne spores, og jeg kan kontrollere kamera etc.Forsvinner bagasjen din så kan man ha skjult sporing på denne.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 12:44   #87
Atterfenton
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 76
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Så på opptak av Fr24. Går i fra marsjhøyde til 0 på ett øyeblikk. Man kan jo følge flyene opp og ned til vanlig der.
Atterfenton is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:04   #88
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver
 
ThePlanespotter1's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Location: KRS/ENCN
Posts: 563
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hva skjer om et fly skrur av transponderen?
Kan man fortsatt finne flyet på radaren?
__________________
Watch my videos at: www.youtube.com/user/ThePlanespotter1
<a href="https://www.facebook.com/groups/449511585120244/"> Sørlandets flyspotterforening</a> på Facebook
ThePlanespotter1 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:04   #89
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

CNN nå, alle er meget frustrerte... Ikke tegn til vrakrester.. "Oljerester" var fuel til båter...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:07   #90
MadNoggie
Newcomer
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 22
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post

Det er uansett underlig at man ikke har kontroll på hvor ting er/blir av i 2014.
Mister jeg feks telefonen min så kan denne spores, og jeg kan kontrollere kamera etc.Forsvinner bagasjen din så kan man ha skjult sporing på denne.
Problemstillingen her er vel "hakket" mer komplisert enn at du kan søke opp iphonen din ved å bruke find my phone....
MadNoggie is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:12   #91
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by MadNoggie View Post
Problemstillingen her er vel "hakket" mer komplisert enn at du kan søke opp iphonen din ved å bruke find my phone....
Men med tanke på at man på 70 tallet klarte å fotografere store deler av Sovjetunionen ifra stor høyde, så burde man lett klare med dagens satelitter og overvåkingsfly å få full kontroll av ett begrenset havområde..
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:18   #92
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Atterfenton View Post
Så på opptak av Fr24. Går i fra marsjhøyde til 0 på ett øyeblikk. Man kan jo følge flyene opp og ned til vanlig der.
Iflg. FR24 selv, så dækker de kun fly over 30.000 fod i det område og gemmer kun responder data 1 gang pr. minut.

Så du kan nok ikke bruge FR24 som sandhedsvidne for hvad der præcist er sket. Der kan ske meget på 60 sekunder. Desuden er pålideligheden af FR24 heller ikke 100% og det sker ofte at fly "forsvinder" derfra og dukker op igen lidt senere. Der er ingen garanti for at det er præcist der hvor FR24 ikke længere ser flyet, at flyet er "forsvundet".
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:19   #93
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 720
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by ThePlanespotter1 View Post
Hva skjer om et fly skrur av transponderen?
Kan man fortsatt finne flyet på radaren?
Bare hvis man har radardekning med primærradar (som fungerer som et ekkolodd - altså ikke avhengig av transponder, men en flykropp...).

Primærradar er på vei ut i sivil flykontroll, men er fremdeles i god bruk. Militært er det mer vanlig. Dette var vel et stykke til sjøs, og "normal" rekkevidde på primærradar er ca 200-250 NM - fra radarantennen naturligvis.

Ved å slå av transponder/ADS vil du "forsvinne" fra såkalte sekundærradar (som baserer seg på transponder-svar), og fra ADS.. naturligvis.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:20   #94
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

TU har skrevet litt om utfordringene med å finne flyet og at det er øynene og ikke teknologien som er det beste hjelpemiddellet

http://www.tu.no/industri/2014/03/10...akten-pa-mh370
Quote:
Øynene er de beste sensorene i jakten på MH370

Begrenset nytte av teknologi i søk etter vrakdeler
Havet har en god evne til å skjule ting.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:23   #95
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by MadNoggie View Post
Problemstillingen her er vel "hakket" mer komplisert enn at du kan søke opp iphonen din ved å bruke find my phone....
Hvorfor? Er bare en liten sender i ett sterkt skall.

Uansett, man får bare be for de sjelene som er savnet.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:27   #96
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Efterhånden som dette udvikler sig, så kan man jo godt få den tanke, at den slet ikke er startet fra KLIA ???
Men det ved alle jo at den er..mon ikke den er gået ned i et jungle område, for dette er
den mærkeligste fly ulykke jeg nogen sinde har hørt om..en B777 på godt og vel 200 tons
forsvinder ikke bare...Uanset om der er en eksplosion eller ej...eller om den er gået ret ned og ramt vandet med næsen først...Det kan simpelthen ikke lade sig gøre...Ramt at missil, som jo også har været fremme...Den tror jeg heller ikke på..igen der vil være dele af den,,tøj vragdele eller lign...et eller andet..Kan den så forsvinde fra diverse radar overvågninger ??? tror jeg heller ikke, idet hvis man kigger politisk på området, så overvåger de alle hinanden intenst...
Hvad der end ligger bag, så kan den simpelthen bare ikke forsvinde.
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 13:32   #97
MadNoggie
Newcomer
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 22
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Hvorfor? Er bare en liten sender i ett sterkt skall.

Uansett, man får bare be for de sjelene som er savnet.
Hva slags sender, hvilket skall, hvor lenge skal den kunne sende, hvordan skal du sørge for at den overlever eksplosjon, landingen, krasj, hva hvis den ligger på 5000m dyp ?
MadNoggie is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 14:01   #98
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by MadNoggie View Post
Hva slags sender, hvilket skall, hvor lenge skal den kunne sende, hvordan skal du sørge for at den overlever eksplosjon, landingen, krasj, hva hvis den ligger på 5000m dyp ?
Den thailandske gulf er ikke dyp. Ligger jevnt over på ca 50m i dybde.

Som nevnt, så er jeg overbevist om at en oppløsning av flyet i marsjhøyde ville resultert i mange vrakdeler over ett stort område. Noe som jeg tror hadde ført til raskt funn av vrakrester. Om flyet var intakt ved sammenstøt, så regner jeg med ett relativt konsentrert område med vrakdeler. Ville ha trodd de ville funnet dette også i løpet av 2 dager om flyet har gått ned i antatt område.

Jeg mistenker at flyet eller det som er igjen av det vil dukke opp relativt langt vekke en der man først har søkt etter det. Det er min hypotese.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 14:22   #99
MadNoggie
Newcomer
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 22
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Den thailandske gulf er ikke dyp. Ligger jevnt over på ca 50m i dybde.

Som nevnt, så er jeg overbevist om at en oppløsning av flyet i marsjhøyde ville resultert i mange vrakdeler over ett stort område. Noe som jeg tror hadde ført til raskt funn av vrakrester. Om flyet var intakt ved sammenstøt, så regner jeg med ett relativt konsentrert område med vrakdeler. Ville ha trodd de ville funnet dette også i løpet av 2 dager om flyet har gått ned i antatt område.

Jeg mistenker at flyet eller det som er igjen av det vil dukke opp relativt langt vekke en der man først har søkt etter det. Det er min hypotese.
Generelt, ikke spesifikt for dette tilfellet.

Det er jo ganske åpenbart at oppløsning i marsjhøyde vil resultere mange vrakdereler fordelt på et stort område, så det er vel ikke direkte rart at du også er overbevist om det.

Når det gjelder hypotesen så er da ikke den spesielt overraskende heller, det første de vil gjøre er jo å søke hvor de mener, utifra bevegelsene til flyet, at det er mest sannsynlig at de vil finne noe. Så utvider de jo søkesektoren gradvis til andre områder. Når de nå, etter 2 dager, ikke har funnet noen spor, så sier det jo seg selv at når de finner noe så vil det være et godt stykke unna der man først har søkt etter det....

Spørsmålene er jo uansett mange: flyforholdene har vært fine. Man oppnådde kontakt over nødnett etter at ATC ikke fikk svar på henvendelser. Hvorfor fikk de ikke svar på henvendelsene, hvis det var noe galt med flyet på dette tidspunktet burde jo dette blitt formidlet via flyets egne varslingssystemer.

Indikasjoner på at flyet har forsøkt snu ?
MadNoggie is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 17:08   #100
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,248
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Så noen spekulasjoner om at flyet kunne vært kapret og tvunget ned "under radaren" og landet en eller annen plass.

Men tviler sterkt på at dette egentlig er mulig og gjennomførbart. Er jo Clive Cussler og Alistair MacLean bok aktig om noe slik skulle ha skjedd.


Det er uansett underlig at man ikke har kontroll på hvor ting er/blir av i 2014.
Mister jeg feks telefonen min så kan denne spores, og jeg kan kontrollere kamera etc.Forsvinner bagasjen din så kan man ha skjult sporing på denne.


Jeg er sikker på at om jeg knuser telefonen din i ca 126 biter, så skal det litt til å finne ut hvor den er. Du finner nok ut hvor den er sist "sett" i live, men det hjelper lite om den er spredd utover et stort område.
fluxie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mistet kontakt med Air Algerie-fly Dreamy Flyforum 20 08-08-2014 20:07


All times are GMT +2. The time now is 05:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.