Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2014, 17:04   #41
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
I KUL er det maskiner som leser passet når man går igjennom utgående imigration. Hvordan kan det være mulig at de stjålne passene ikke er oppdaget her?
Enig - dette skapte mye fuzz med mitt nødpass. De var svært nøye med å koble det opp mot innreisedatoen. Jeg mistet mitt pass nettopp i Malaysia for noen uker siden nå. Skremmende hvis noen kaprere bruker det. Nå mener jeg norsk grensekontroll også er en smule naive da de ikke leser av hvert eneste pass fra Europa og Norge.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 17:11   #42
CVR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2005
Location: Stjørdal Norway
Posts: 59
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Tør ikke tenke hvordan de to som ikke rakk flyet har det nå.
Antagelig mye bedre enn alle de som rakk flyet.
CVR is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 17:33   #43
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by CVR View Post
Antagelig mye bedre enn alle de som rakk flyet.
Uten å ville være stygg; de merker nok ikke så mye lenger, da er det værre med de pårørende. Mitt poeng var at tanken på at "jeg skulle vært ombord" kan gi de fleste en kraftig psykisk trøkk.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 18:13   #44
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

En tragisk hendelse, og med disse to falske passene begynner det å lukte skikkelig.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 18:27   #45
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
En tragisk hendelse, og med disse to falske passene begynner det å lukte skikkelig.
Enig, men det er jo alt for tidlig å trekke noen konklusjoner selvfølgelig. Og det er ting som ville vært naturlig om det hadde vært terrorisme: at noen har tatt på seg ansvar for ugjerningen. Men det er det ikke. Ikke så langt ihverfall.
Og skulle det vise seg at disse med falske pass har gjort noe, så ser vi nok obligatorisk id kontroll på alle fly igjen innen kort tid.

Veldig merkelig sak dette.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 18:41   #46
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 379
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Kanskje ikke opplysninger for offentligheten(på den andre side kanskje like greit), men fins det noen form for "silent alarm" som feks ved kapringsforsøk(uten at dette vil ha nevneverdig effekt for noen som vil tiltvinge seg kontroll av et fly). Hvis så det gjør skal det vel mye til at ingen av de 2/3 foran har kunnet utløst en slik. Jeg tenker på eksplosjon el.
Jeg må dessverre si jeg noen ganger reagerer på security i ulike asiatiske land, uten at dette skal være til inntekt for det som nå har skjedd. Ganske lempfeldig føler jeg bla at security er i Jakarta, Bangkok, Guangzhou, Yangoon. Dette er fra de jeg nylig har erfaring fra(dvs går gjennom screen, det piper og engang hadde jeg glemt min tlf i buksa Yangoon, det pep uten at noen brydde seg). Mange av disse landene har grupperinger som er villige til å gå langt.
2 med uriktige pass ombord det lukter ikke godt..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 19:30   #47
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Kanskje ikke opplysninger for offentligheten(på den andre side kanskje like greit), men fins det noen form for "silent alarm" som feks ved kapringsforsøk(uten at dette vil ha nevneverdig effekt for noen som vil tiltvinge seg kontroll av et fly).
Man kan sette flyets transponder til 7500 for å melde om kapring (jeg er ikke noen ekspert på dette så jeg skal ikke prøve å begynne å forklare nærmere om dette). Det er forklart på http://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_(aviation) de forskjellige transponderkodene.
Det er vel en del som følger med på Flightradar og lignende som har varsel for enkelte squak (transponderkoder) for emergency, kapring etc....
Da ET til Roma blei kapra for en måneds tid siden sendte de ut squak 7500.
Om det var en kraftig eksplosjon og/eller eksplosiv dekompresjon er det ingen som har hatt kjangs til å sende ut noe melding.
RJon is online now   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 20:32   #48
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
63 KOZEL/CHRISTIAN AUT 30

101 MARALDI/LUIGI ITA 37



Der er navnene vi snakker om ihvertfall. Vet ikke om det var de 2 som var sensurert på den kinesiske listen, men listen på malaysianarlines.com er ihvertfall usensurert. Tragisk om det viser seg å være terror eller kapringsforsøk :/

http://www.thestar.com.my/News/Natio...assenger-list/

Her er API listen som kineserne har gitt ut, om det er sensur eller pga av bruk av fax vet jeg ikke. Uansett blir det ikke lett å finne hvem som egentlig står bak de navnene.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 21:06   #49
henrikvd
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2013
Location: Zürich/Trondheim
Posts: 202
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Leser at det spekuleres i forskjellige eksplosjonsscenarioer og at vingene kan dette av... Det kan også finnes naturlige havariårsaker til en plutselig styrt, f.eks. på samme måte som AF447 styrtet i Sør-Atlanterhavet i 2009.
henrikvd is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 21:19   #50
Spruce Goose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 126
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by henrikvd View Post
Leser at det spekuleres i forskjellige eksplosjonsscenarioer og at vingene kan dette av... Det kan også finnes naturlige havariårsaker til en plutselig styrt, f.eks. på samme måte som AF447 styrtet i Sør-Atlanterhavet i 2009.
Skulle man ikke nå tro at pilotene var rimelig våkne ifm. samme problematikken som AF447 ble utsatt for? Hva er oddsene for at noe slikt skal skje 2 ganger på kort tid?
Spruce Goose is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 21:27   #51
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Er ikke lenge siden jeg reiste med en av MH sine 772. Veldig trist sak dette. Får håpe de finner vraket og kommer til bunns i årsaken så fort som mulig. Måtte de døde hvile i fred.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 21:38   #52
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det er lite som tyder at det er noe likhet med AF ulykken. Været var ikke dårlig. Men det er lite matnyttig å spekulere mye før man vet mer om flyet.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 22:05   #53
Maverick
ScanFlyer Blue
 
Maverick's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 102
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Spruce Goose View Post
Skulle man ikke nå tro at pilotene var rimelig våkne ifm. samme problematikken som AF447 ble utsatt for? Hva er oddsene for at noe slikt skal skje 2 ganger på kort tid?
Vel.....I en airbus har dem joystick. Disse er ikke synkroniserte, dem er uavhengig av hverandre. PNF på AF447 satt joysticken full deflect backwards (elevator up). Dette skal ikke være mulig i Boeing. Men, blocked pitot tube kan skje begge flyene, men tviler.
__________________
Canon EOS 7D
Canon 70-200mm L f/2.8 IS II USM
Canon 17-40mm L f/4
Canon 24-70mm L f/2.8
Maverick is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 22:13   #54
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det er nokså formålsløst å spekulere nå. Det eneste vi vel vet med noenlunde sikkerhet er at det har skjedd en 'catastrophic event' som har satt pilotene ut av stand til å rapportere problemer. At folk reiser på stjålne pass er heller ikke noe spesielt uvanlig. Trafficing, smugling, tjuvtokter .... Mange andre bruksmråder for disse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 22:24   #55
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,343
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Noen som vet hvor dypt havet er der evnt flyet har gått ned?
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 22:29   #56
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Noen som vet hvor dypt havet er der evnt flyet har gått ned?
Wikipedia sier max dybde på 80 meter i Gulf of Thailand. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, men etter atlasene mine så ser det ikke utpreget dypt ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Thailand
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 23:05   #57
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,343
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Wikipedia sier max dybde på 80 meter i Gulf of Thailand. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, men etter atlasene mine så ser det ikke utpreget dypt ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Thailand
Da bør det være håp om å finne vraket og omkomne, og ikke minst de svarte boksene i håp om å finne årsaken.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 23:38   #58
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er nokså formålsløst å spekulere nå. Det eneste vi vel vet med noenlunde sikkerhet er at det har skjedd en 'catastrophic event' som har satt pilotene ut av stand til å rapportere problemer. At folk reiser på stjålne pass er heller ikke noe spesielt uvanlig. Trafficing, smugling, tjuvtokter .... Mange andre bruksmråder for disse.
Hvis nogen rejser på stjålne pas, må der have været et formål...Et østrigsk og italiensk...Det må kræve en god forklædning, men mindre billederne er skiftet ud..
Alligevel er det mistænkeligt at der er 2 på samme fly...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 23:54   #59
triple seven
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 186
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Da bør det være håp om å finne vraket og omkomne, og ikke minst de svarte boksene i håp om å finne årsaken.


http://www.charts.noaa.gov/NGAViewer/93010.shtml

Kart over området
triple seven is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2014, 00:10   #60
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Nu er tiden jo ikke til spekulation, men kan det lade sig gøre at f.ex en af vingerne pludselig knækker af ?? altså en form for korrosion ??..Kan noget sådan sket for et topmoderne fly som en B777...
Synes jeg kan huske en video af en C130, hvor det sker ...det var under en brandslukning
hilsen Ole

Ikke sjans i havet. Man bruker doble bjelker limt inntil hverandre slik at om den ene ryker, så holder den andre. Med andre ord, om disse har fått korrodere tverrs igjennom, da er det mange som med vitende og vilje ikke har gjort jobben sin..
Helimaf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mistet kontakt med Air Algerie-fly Dreamy Flyforum 20 08-08-2014 21:07


All times are GMT +2. The time now is 17:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.