Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2012, 18:44   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Nordmenn på flytur

En liten sak til ettertanke. Ganske så godt skrevet i grunnen.

Quote:
"Det er ingen grunn overhodet til å frykte verken gærninger eller suicidale terrorister på norske flyplasser, vi har faktisk noe mye verre på lager; nemlig oss selv", skriver Nordlys' Egon Holstad.
http://www.nordlys.no/debatt/komment...cle6282626.ece
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 19:03   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Nordmenn på flytur

Måtte trekke litt på smilebåndet gitt.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 19:29   #3
Helganes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
Default Re: Nordmenn på flytur

Fin karikatur det der! Den stemmer bra. Som en karikatur stemmer den også meget bra på resten av verdens befolkning! Har selv opplevd strengere passkontroll på vei ut av Ukraina enn på vei inn! 198 mann skulle boarde i Wien - kaos! Fulle tyskere i Amsterdam Schiphol! Spysjuke østerrikere på vei hjem fra København, før avgang! Nakkebøyde mannfolk under bagasjehyllen i USA! Knuffing i sikkerhetskontrollen - Alicante en helt vanlig tirsdag (ikke bare nordmenn i den køen!)
En fin artikkel som avslører menneskets grunninnstilling: Meg først - de andre etterpå!

Last edited by Helganes; 12-10-2012 at 19:31.
Helganes is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 19:34   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Helganes View Post
Fin karikatur det der! Den stemmer bra. Som en karikatur stemmer den også meget bra på resten av verdens befolkning! Har selv opplevd strengere passkontroll på vei ut av Ukraina enn på vei inn! 198 mann skulle boarde i Wien - kaos! Fulle tyskere i Amsterdam Schiphol! Spysjuke østerrikere på vei hjem fra København, før avgang! Nakkebøyde mannfolk under bagasjehyllen i USA! Knuffing i sikkerhetskontrollen - Alicante en helt vanlig tirsdag (ikke bare nordmenn i den køen!)
En fin artikkel som avslører menneskets grunninnstilling: Meg først - de andre etterpå!
Man burde i grunnen sende hele verdens befolkning på køkulturkurs i England. Der går slikt stort sett som en drøm, samt at folk flest (en del småbarnsforeldre unntatt) har som grunnholdning at man ikke skal være til sjenanse for sine omgivelser. Nå er det imidlertid kanskje endring på gang der, men fortsatt så slår de glatt sine europeiske medborgere i generell høflighet og køkultur.

Forøvrig så ser jeg disse fulle og kranglete passasjerene veldig sjelden på de flygningene jeg er på.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 19:45   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Nordmenn på flytur

Lyder kjent
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 21:22   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Nordmenn på flytur

Hehe ... har sett de fleste av disse i aksjon, men heldigvis ikke samtidig ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 15:38   #7
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,010
Default Re: Nordmenn på flytur

Skribenten har tydeligvis noen flyplasstraumer som han ikke har fått bearbeidet.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 15:43   #8
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Nordmenn på flytur

Hehe morro artikkel.
Denne hørtes ut som et charterfly:
Quote:
Når det begynner å blinke BOARDING på lysskiltene løper og stimler de så seg sammen rundt sin angitte gate som om det gjaldt liv, og selv om man allerede har fått tildelt et setenummer som ingen kommer til å stjele fra dem - det er nettopp dét som er konseptet med faste plasser - presser voksne folk seg mot inngangen, løper over eldre og syke i rullestol, tråkker på blinde og forsvarsløse barn med jeg-reiser-alene-skilt på magen, fordi de tror at de da får setet sitt tidligere. Det gjør de ikke. Og dette er før de vet om flyet kanskje er forsinket.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 19:17   #9
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Denne hørtes ut som et charterfly:
Quote:
Når det begynner å blinke BOARDING på lysskiltene løper og stimler de så seg sammen rundt sin angitte gate som om det gjaldt liv, og selv om man allerede har fått tildelt et setenummer som ingen kommer til å stjele fra dem - det er nettopp dét som er konseptet med faste plasser - presser voksne folk seg mot inngangen, løper over eldre og syke i rullestol, tråkker på blinde og forsvarsløse barn med jeg-reiser-alene-skilt på magen, fordi de tror at de da får setet sitt tidligere. Det gjør de ikke. Og dette er før de vet om flyet kanskje er forsinket.
Tja, jeg ser nå stadig det samme når jeg selv er ute på reise, bl.a. AFL/TOS - OSL med både DY og SK...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 19:39   #10
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,062
Default Re: Nordmenn på flytur

Haha, veldig artig skrevet av Egon
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 20:48   #11
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,666
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Tja, jeg ser nå stadig det samme når jeg selv er ute på reise, bl.a. AFL/TOS - OSL med både DY og SK...
At noen opptrer litt irrasjonellt for å komme seg snarest mulig bort fra TOS har jeg ingen problemer med å forstå
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 20:49   #12
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Nordmenn på flytur

Jeg har sånn cirka 170-180 flighter som passasjer pr år, i inn og utland, og må bare innrømme at jeg tror mine reiser må være på en helt annen planet!
En og annen småting ser jeg dog, men aldri på dette nivået som det beskrives her.
Men, bevares, på Honningsvågrevyen kan jo sikkert en slik historie bli god med bra framføring ;-)
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 21:06   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Jeg har sånn cirka 170-180 flighter som passasjer pr år, i inn og utland, og må bare innrømme at jeg tror mine reiser må være på en helt annen planet!
En og annen småting ser jeg dog, men aldri på dette nivået som det beskrives her.
Men, bevares, på Honningsvågrevyen kan jo sikkert en slik historie bli god med bra framføring ;-)
Nå er vel ikke Egon Holstad kjent for å være edruelig i formuleringene sine, men i likhet med deg så kjenner jeg meg overhodet ikke igjen. Jeg har riktignok ikke riktig like mange flights som deg i året, men er vel ute på tur 1-2 ganger per måned (med iallefall 4 flighter per tur - og minst 2 av disse er innenlands) så om dette er et riktig bilde på hvordan nordmenn er på flytur så ville jeg vel sett noe til det.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 21:53   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Jeg har sånn cirka 170-180 flighter som passasjer pr år, i inn og utland, og må bare innrømme at jeg tror mine reiser må være på en helt annen planet!
En og annen småting ser jeg dog, men aldri på dette nivået som det beskrives her.
Men, bevares, på Honningsvågrevyen kan jo sikkert en slik historie bli god med bra framføring ;-)
Jeg har min dose av flyging jeg også, og er i det store og det hele enig med deg, men det er ingen tvil om at det er forskjell på når og hvor. Dette ligner ikke det minste på mandag morgen BGO-OSL, men en fredagskveld BGO-LGW derimot...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 15:39   #15
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Nordmenn på flytur

Skal vi se...jeg jobber ca. 16 ggr i løpet av én måned, sender cirka 5-6 fly hver gang. I løpet av ett år blir det cirka 1000 avganger.
Og jeg skal med hånden på hjertet si at det er lettere å "gjete" charterpax enn hva det er å ha en OSL-BGO med masse dresskledde herremenn med store egoer.

Det er mer sannhet enn hva det er tull i hva som blir skrevet i artikkelen.
Nordmenn er de verste på køkultur i hele Europa...
Men, dette er min mening.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 16:16   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Nordmenn på flytur

Helt enig Michael.. Charterfolk har ofte god køkultur... Husker Fuerteventura for 16 år siden. De sto i kø for boarding vel en time før incoming forsinket DK 320 landet ..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 18:44   #17
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Og jeg skal med hånden på hjertet si at det er lettere å "gjete" charterpax enn hva det er å ha en OSL-BGO med masse dresskledde herremenn med store egoer.
Kan du utdype denne litt?

Selv om jeg som oftest mangler dressen er jeg en herremann med stort og vel innarbeidet ego. Personlig opplever jeg fritidsruter (eller BGO-OSL i ferier) som vesentlig mer uorganisert og kaotisk enn når vi trøtte pendlere drar på tur. Eneste er lette overhøvlinger fra PAX som tror de kan bransjen bedre enn vedkommende i skranken, men dette skulle jeg tro skjer med alle typer kunder?
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 19:36   #18
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 502
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Kan du utdype denne litt?

Selv om jeg som oftest mangler dressen er jeg en herremann med stort og vel innarbeidet ego. Personlig opplever jeg fritidsruter (eller BGO-OSL i ferier) som vesentlig mer uorganisert og kaotisk enn når vi trøtte pendlere drar på tur. Eneste er lette overhøvlinger fra PAX som tror de kan bransjen bedre enn vedkommende i skranken, men dette skulle jeg tro skjer med alle typer kunder?
Uorganisert og kaotisk, ja. Lettere og handtere, nei overhode ikke. Dresskledde menn (og av og til damer) som MÅ med det flyet som går nå og ikke kan vente 45 minutter på det flyet de egentlig har billett på er mye værre å ha med og gjøre. Nå har jeg ikke drevet med dette like lenge som Michael, men må bare støtte han fullt ut!
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 21:20   #19
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Kan du utdype denne litt?

Selv om jeg som oftest mangler dressen er jeg en herremann med stort og vel innarbeidet ego. Personlig opplever jeg fritidsruter (eller BGO-OSL i ferier) som vesentlig mer uorganisert og kaotisk enn når vi trøtte pendlere drar på tur. Eneste er lette overhøvlinger fra PAX som tror de kan bransjen bedre enn vedkommende i skranken, men dette skulle jeg tro skjer med alle typer kunder?

Det finnes jo såklart "den type" passasjerer på alle ruter, men på forretningsruter som SVG/BGO/TRD så synes jeg at det finnes flere passasjerer av "den typen".

Men, har du f.eks 01F/tilsvarende som sete - såklart du kan få boarde først, men i de tilfeller vi har PRMer, UMer og annet som jeg helst vi ha ned i flyet først, så gi plass til de når jeg gjør et opprop om det. Ikke stå foran skranken i handsfree'en og tro at man kommer først frem til destinasjonen om man går ned først.
Det er dét forretningsreisende er dårligere på enn hva charterpassasjerer er mener jeg.

Skriver ikke for å lage noe oppstyr, og vil ikke at noen skal føle seg truffet...men, dette er min subjektive mening.

Last edited by Michael; 14-10-2012 at 21:27. Reason: Type-o og litt tillegg
Michael is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 21:28   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nordmenn på flytur

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Men, har du f.eks 01F/tilsvarende som sete - såklart du kan få boarde først, men i de tilfeller vi har PRMer, UMer og annet som jeg helst vi ha ned i flyet først, så gi plass til de når jeg gjør et opprop om det. Ikke stå foran skranken i handsfree'en og tro at man kommer først frem til destinasjonen om man går ned først.
Det er dét forretningsreisende er dårligere på enn hva charterpassasjerer er mener jeg.
Det er mulig at forretningsreisende er litt mer klare for å gå ombord selv om man ikke har ropt opp seteraden man sitter på, men når man observerer hvordan mange av disse (selvsagt ikke alle) effektivt legger håndbaggasjen i hattehyllen og tar et steg til side for å slippe folk forbi så tror jeg at det stort sett går veldig fint. Det er, slik jeg har opplevd det, ikke de erfarne reisende som stopper boardingen.

De fleste har nok forståelse for at passasjerer med spesielle behov boarder først, men idioter har man overalt. Hva angår køkultur så har nordmenn, som nevnt tidligere, mye å lære, men Egons kommentarer dreide seg vel om betydelig mye mer enn det (og det var kanskje primært en del av de andre kommentarene hans jeg reagerte på).

Last edited by TOS; 14-10-2012 at 21:30.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nordmenn på flytur skjchr Småprat 1 12-10-2012 19:46
Kåseri for dagen: Nordmenn på flytur. Hickok Flyforum 0 09-09-2010 09:50
Nordmenn på flytur LN-FHU Flyforum 1 07-01-2009 00:01
Nordmenn på flytur Jack Flyforum 11 01-01-2009 13:06
Nordmenn og self-service JoeW Flyforum 17 31-10-2008 22:22


All times are GMT +2. The time now is 03:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.