Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-11-2013, 21:29   #1
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Star Alliance Et døgn i Montreal - LX og LH business

Det begynner å bli noen år siden jeg skrev tripreports her inne, har lenge fundert på å gjøre comeback, og fra denne litt crazy turen følte jeg at det var et must med en rapport.

Bakgrunn for turen: Jeg elsker å fly longhaul business class og har bl.a. flydd et utall ganger med SAS og en del med Lufthansa i C, men jeg har aldri flydd Swiss longhaul. Min eneste lille erfaring med Swiss er en av de korteste turene de har, ZRH-GVA. Hovedmålet mitt for turen var altså å fly Swiss i C, og kun ha én overnatting på destinasjonen. En fullstendig ufornuftig tur med andre ord, men av og til må man bare glemme fornuft og økonomisk sans og følge drømmene.

Etter hvert har Lufthansa begynt å få noen fly med sin nye business klasse på vingene, før turen min var det ni 747-8 med base FRA, fire A330-300 med base MUC, en A340-300 med base FRA og en A340-600 med base MUC. Derfor ble delmålet for turen at jeg ville forsøke å fly LH sin nye business klasse enten tur eller retur.

Jeg ønsket ikke å fly helt til sør-øst Asia eller vestkysten av USA bare for et døgn, visumstyr med Kina fristet ikke og det gjorde heller ikke India, derfor var det ikke så veldig mange muligheter å kombinere LX og LH hver sin vei. Når det i tillegg helst skulle være på LH sin nye business klasse de dagene jeg hadde til disposisjon for å gjennomføre turen, satt jeg bare igjen med et par mulige destinasjoner. Da Lufthansa et par uker før turen annonserte at de skulle fly 747-8 til Chicago fra vinterprogrammet seilet det opp som den heteste kanditaten, men det lot seg ikke gjennomføre. En drøy ukes tid før turen falt valget på Montreal der LH hadde satt opp en rundtur med A330-300 og seatmap som viste at det var ny C.

Routingen ble denne:


Selve tripreporten lover jeg å poste om ikke så lenge, stay tuned.

Last edited by Eriksan; 09-11-2013 at 21:32.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 21:44   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Flott innledning! Gleder meg til fortsettelsen!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2013, 15:51   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Tør jeg å spørre hvor mye dette kostet? Elsket forøvrig innledninga - "total ufornuftig tur".
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 10-11-2013, 22:19   #4
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Dagen var endelig kommet og jeg hadde for en gangs skyld null problem med å stå opp klokken syv om morgenen. Swiss sin morgenmaskin til Zurich går kl. 0945, og jeg bestemte meg kvelden før at NSB skulle frakte meg fra Lysaker til Gardermoen. Med bare ett døgn i Montreal holdt det lenge med en Travelpro kabinkoffert og samsonite laptop bag på turen. Stressfri reise nordover til OSL og jeg beregnet ikke mere tid enn høyst nødvendig. Det var lite folk på østsiden av terminalen der Swiss har innsjekk og en av de to LX-skrankene var ledig så jeg fikk raskt boardingpassene til ZRH og YUL.

LX1211 OSL-ZRH
30OCT13 09:45-12:05
Airbus A319
Business Class
Sete 2F


Var ganske sikker på at Swiss har tilgang på Fast track og det ble bekreftet da jeg så skiltet ved inngangen. Fikk rødt lys når BP ble scannet, men ble vinket videre uten noe videre mas. Ble plukket ut til tilfeldig kontroll av maskinen, litt irriterende å ta av seg skoene. Så på en skjerm at avgangen var satt opp på gate 42 så jeg ruslet like greit rett dit. Der var det boarding av en chartermaskin og broen var stappfull av passasjerer, så jeg ventet egentlig bare på en gate change når jeg så på OSL mobilsite at innkommende fly skulle lande om et par minutter. Det stemte greit og jeg var førstemann som ankom gate 47A. Så ut til å være veldig lavt belegg på flyet fra ZRH og det drøyde ikke lenge før priority boarding ble annonsert for business, senators og hon circle medlemmer. I god norsk ånd begynte selvsagt de fleste å trekke mot skranken, men jeg klarte å smyge meg forbi, scannet BP og nedover broen sammen med en håndfull andre passasjerer.


montreal 002 by Eriksan_, on Flickr

Etter å ha tatt bildet over ble jeg møtt med "was there something special out there" av purser når jeg gikk ombord, jeg lo litt og sa bare at jeg bare er litt interessert i fly. Benplassen var det ikke noe å si på, og det viste seg etter boarding completed at i business var det bare jeg og....... ja, ingen andre som satt.


montreal 007 by Eriksan_, on Flickr

Tenkte at søren, norske aviser har jeg ikke, er så vant med å plukke med meg avis ved gaten på SAS. Slapp heldigvis å fortvile lenge, for like etter kom en mannlig FA med en vannflaske, våtserviett og spørsmål om jeg ville ha en avis. Og jammen hadde de ikke Aftenposten og Dagbladet også, meget godt førsteinntrykk av Swiss allerede før push-back. 10 minutter etter avgangstiden var vi på full fart nedover rullebane 01R og med en annonsert flytid på 1:50 var det ingen grunn til bekymring for den korte 45 minutters connection i ZRH.

Vel oppe i luften fortsatte FA å lese tankene mine og spurte om jeg ville ha noe å drikke før maten, champagne maybe? Ikke vond å be der! Trodde LX kjørte helflasker intra-europeisk, men det var en liten flaske Pommery han åpnet og skjenket oppi glasset for meg, god service.


montreal 004 by Eriksan_, on Flickr

I likhet med Lufthansa praktiserer Swiss lukket gardin under flyvningen, privat og fin følelse å sitte helt alene på de første radene. Hadde på forhånd via tripreports på dette forumet funnet ut at Swiss kjører frokostservering på denne avgangen, hadde regnet med omelett eller eggerøre, men det var mere eggs benedict style.


montreal 005 by Eriksan_, on Flickr

Granola, porsjert egg med hollandaise saus, svinekjøtt og grønnsaker, og et par gode oster inkl. min sveitsiske favoritt gruyere. Det hele smakte veldig godt, egen brødkurv fikk jeg også...


montreal 006 by Eriksan_, on Flickr

Etter maten var det godt med en kopp kaffe og selvsagt nyte resten av champagnen. Resten av flighten gikk med til å høre på musikk, lese litt i Aftenposten og Zlatan-boken. Ble ikke spurt om jeg ville ha mere å drikke resten av turen, eneste lille minuset jeg kan komme på fra denne flighten. Vi landet rundt 11:50 som var en time før neste avgang, og jeg talte ikke mindre enn 12 Swiss wide-bodies på concourse E som vi taxet forbi på vei mot A-gatene. På vei ut ble jeg ønsket god tur videre til Montreal, hyggelig avslutning på en flott tur ned til ZRH.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 22:13   #5
Fellowplane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Bra rapport så langt! Swiss har etter min mening et svært godt business produkt på både intraeuropeisk og longhaul. Transfer i Zürich er også kurant. Hadde gleden av å fly med dem til DXB i September og er enig i at "eggs benedict" frokosten er god!
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 01:21   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Ahh....
Reisefoten dirrer litt nå.
Keep it comming
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 03:39   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Den frokosten så kjent ut. Og istemmer i at den er god.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 23:16   #8
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

LX086 ZRH-YUL
30OCT13 12:50-16:15
Airbus A330-300
Business Class
Sete 4A


Jeg var førstemann ut av flyet i ZRH og marsjerte fra gaten på A-piren inn til sentralområdet. Der fant jeg skiltene til concourse E, gikk ned en etasje eller to, gjennom passkontrollen og til hallen der det førerløse toget går fra. Toget kom etter to minutter og det ble ganske velfylt, var litt spredt humring ombord da kulydene kom over høytalerne. Snaut 20 minutter etter jeg gikk av flyet ankom jeg gate E56, der var boardingen allerede i full gang med lang kø for monkey og null kø for first og business. Var heldig på innsjekk og sikret meg et av gromsetene, 4A som er et single seat rett bak first i en liten minikabin i business på bare to rader.


montreal 008 by Eriksan_, on Flickr


montreal 009 by Eriksan_, on Flickr

På bildet over er "mine" to vinduer rett bak de to skjermede vinduene som er ved bulkheaden mellom first og business. Ble ønsket velkommen ombord og tok til venstre, i minikabinen var jeg sistemann ombord og kun 1 av 9 seter ble stående ledig. Fikk tatt ut det jeg trengte fra håndbagasjen før den ble plassert i hattehyllen, og det gikk ikke lang tid fra jeg satte meg til en flyvertinne kom med et utvalg pre-departure drikke og jeg sikret meg selvsagt et glass med champagne. På begge sider av setet mitt var det nok av albuerom for å si det mildt, meget privat følelse. Tok ikke bilde av setet eller kabinen selv, men ta en titt på denne linken.

Ikke noe å si på beinplassen ombord. Innerst ser dere hva som blir nederste del av sengen når setet legges helt flatt.


montreal 010 by Eriksan_, on Flickr

First i bakgrunnen, noen av dere dividend miles-haier kjenner nok godt til den kabinen.


montreal 011 by Eriksan_, on Flickr

Push-back var omtrent på tidtabell, ZRH er en effektiv flyplass så det tok ikke lang tid før vi tok av og begynte den planlagte 7 timer og 50 minutter lange reisen til Montreal.


montreal 014 by Eriksan_, on Flickr

En halvtime etter take-off var det en runde med cocktail service og det var som vanlig ikke noe annet enn champagne som ble vurdert, mineralvann ble det også. Fikk spørsmål om jeg ville ha cashewnøtter eller potetgull, valgte sistnevnte og gleden var stor da det var dijonsenneps potetgull, spiste det mye da jeg frekventerte Geneve i en årrekke.


montreal 015 by Eriksan_, on Flickr

Swiss har Duval-Leroy champagne i longhaul business. Det smakte godt selv om jeg rater Henriot som SAS har et hakk over. Det jeg stusset mest over var glassene de brukte til champagnen, kan ikke være helt optimalt og jeg syns champagnen ble litt fort tam. Eller så var det bare jeg som drakk for sakte, jaja... Menyene ble forresten delt ut før vi kom i luften, og både amenity kit og hodetelefoner lå i hyllen under tv-skjermen.

Dagens meny:


montreal 064 by Eriksan_, on Flickr

Det var fint med et par valg til forrett, og selv om jeg ikke spiser alt for mye sjømat falt valget på salmon rillette som var spennende og godt. Champagnen var fortsatt min følgesvenn gjennom forretten.


montreal 017 by Eriksan_, on Flickr

Til hovedrett var jeg egentlig aldri i tvil og valgte Venison ragoût. Det tror jeg faktisk er noe av det beste jeg har spist ombord på et fly, viltkjøttet var mørt og smaksrikt, sausen var god og tilbehøret det samme. Mengden var det heller ikke noe å utsette på. Her valgte jeg å prøve en sveitsisk rødvin, Pinot Noir Neuchâtel 2011/2012.


montreal 018 by Eriksan_, on Flickr

Vinutvalget forøvrig:
Domaine de Chauvigny Bevaix 2012 (Sveits, hvit)
Basa Blanco 2012 (Spania, hvit)
Dehesa La Granja Viña Claudia 2006 (Spania, rød)
La Colombe de Cap de Faugères 2010 (Frankrike, rød)

Etter hovedretten trodde jeg det først var ost og deretter dessert, så jeg ble tatt litt på senga og tok bare dessert når de kom rundt med dessert og ostetralla. Som de andre rettene var også desserten god, ble kaffe og cognac til denne.


montreal 019 by Eriksan_, on Flickr

Hvis jeg skal peke på noe vedr. hele måltidsserveringen må det være at det verken var påfyll av drikke etter cocktail servicen eller forretten, til hovedretten fikk jeg påfyll av rødvin. Ser av tidspunktene til bildene at cocktail servicen startet etter 30 minutter i luften, forretten 30 min. etter og hovedretten nye 30 min. etter. Desserten ble servert 45 min. etter hovedretten, 2:15 ut i flighten.

Etter maten inntok jeg en litt mer avslappet posisjon og satte på Hangover 3, det ble et par turer bak til galley under filmen for litt mer champagne.


montreal 020 by Eriksan_, on Flickr

Etter hvert måtte var det på tide å ta en lur og teste setet i full horisontal posisjon. Man blir liggende ganske langt nede mot gulvet i forhold til angled-flat setene jeg har testet tidligere, men det var veldig deilig å ligge helt flatt og sengen var faktisk lang nok for mine 191 cm også, tommel opp. Mens jeg slappet/duppet av var det en runde med movie snack nærmere bestemt Mövenpick is, fikk sikret meg en sånn etter en tur til galley etter jeg ”sto opp”.


montreal 021 by Eriksan_, on Flickr

Ca. 1:45 før landing var det tid for arrival meal, her kom de rundt med en tralle og lagde til foran deg. Var noe beef salad med stangselleri, tomater, og noe røsti-aktige poteter, ikke så veldig spennende, men helt ålreit.


montreal 022 by Eriksan_, on Flickr

Turen nærmet seg slutten og det var fint vær over Montreal, kan skimte skyskraperne i downtown i bakgrunnen, mange langstrakte og rette gater i suburb’en i forgrunnen...


montreal 024 by Eriksan_, on Flickr

Vi landet kl. 16 lokal tid som var 15 min før tidtabellen, forsøker meg med en liten oppsummering under.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 23:17   #9
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Positivt:
- Veldig privat og fint sete (ikke like bra på to-seterne på vindusrekken AB)
- Bra underholdningssystem
- Profesjonell og forutsigbar service
- Veldig god mat
- Behagelig og lang nok seng i full horisontal posisjon

Negativt:
- Ikke påfyll av drikke til drink og forrett
- Savnet litt mer smil og glimt i øyet fra crewet
- Setet i lounge posisjon ikke like behagelig som f.eks. SAS og gammel LH
- For varmt ombord (Airbus problem?)

Terningkast 5

Mange takk for kommentarene hittil. På neste oppdatering poster jeg litt tekst og bilder fra døgnet mitt i Montreal, samt litt om immigration ved ankomsten.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2013, 11:19   #10
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,012
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Herlig rapport, og mye bra bilder.

Ser at du ikke liker at det ikke serveres påfyll ved drink og forrett. Dette er slik det skal være på en god restaurant, noe flere og flere flyselskaper følger.
Men de fleste kommer med påfyll om man ber om det. Sikkert det Swiss her følger, man skal få restaurantfølelsen om bord.
Vi har samme rutine i SAS, selv om en del allikevel går ut med påfyll til forrett.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2013, 14:34   #11
Fredrik KH
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: SVG
Posts: 160
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Fin TR så langt! Ser veldig behagelig ut, spessielt når du ender opp på tronesetet til Swiss. Satser på jeg får testet ut Swiss i C om ikke alt for lenge! Venter spent på resten
Fredrik KH is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2013, 21:09   #12
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Takk for en flott rapport! Har min første tur i Swiss C snart, gleder meg
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2013, 21:04   #13
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Vel ute av flyet i Montreal var det bare å ta beina fatt og sette kursen mot immigration, kom inn i ankomsthallen et nivå opp og registrerte den lange køen som snirklet seg frem og tilbake der nede. Ekstra kjipt å stå i lang kø når man har håndbaggasje og kun har et kort opphold i byen/landet/kontinentet. Nuvel, etter 35 minutters venting var det min tur og jeg var forberedt på å få noen spørsmål vedr. turen min.

What is the purpose of your stay? How long are you staying? FOR ONE DAY!? WHY!? Hehe, svarte så godt jeg kunne og slapp inn i Canada, offiseren opplever nok ikke slikt reisemønster hver dag... Fant veien til en billettautomat for bussen inn til sentrum og kjøpte billetten for CAD 9, den gjaldt forøvrig for all kollektivtransport i Montreal i 24 timer. Uten noe trafikk å snakke om inn til sentrum tok 747-bussen meg til stoppet ved hotellet på en drøy halvtime.

Montréal Marriott Château Champlain Hotel


montreal 025 by Eriksan_, on Flickr

På forhånd sjekket jeg ut priser på Starwood hotellene, Intercontinental, Sofitel (jukseplatinum), Hilton gruppen (juksegull) og Marriott gruppen. En rabattkode ga meg stor rabatt på Marriott og det så ut til å ligge sentralt til. I tillegg måtte jeg ha et Marriott opphold innen utgangen av januar evt. kjøpe poeng for å holde kontoen aktiv (må ha aktivitet i løpet av en 24 måneders periode), så det ble et enkelt valg til slutt.

Fikk en veldig hyggelig velkomst av en søt jente i resepsjonen og ble tildelt et rom i 28. etg (av 36 etasjer på hotellet) langt unna heisen. High floor away from elevator i profilen min fungerte som en drøm. Rommet var ganske stort og i god stand som fellesarealene ellers på hotellet.


montreal 026 by Eriksan_, on Flickr

Kastet ikke bort for mye tid på rommet og tok etterhvert heisen ned til lobbyen og en prat med den hjelpsomme conciergen. Hadde på forhånd bestemt meg for indisk middag og funnet et sted som fikk gode reviews og som ikke lå så langt unna hotellet. Conciergen viste meg 4 gode indiske restauranter på kartet hvor den ene var den jeg hadde søkt opp, så da ble det den. Etter 10 minutters gange i sentrum fant jeg Le Taj.

Elsker indisk mat og jeg spiste som en helt, tok også en stor indisk Cobra øl. God, mett og meget fornøyd med måltidet spaserte jeg videre til Rue Crescent. Conciergen anbefalte meg den gaten siden det er stor tetthet av puber og barer der. Endte opp en irsk pub og litt lite gjennomtenkt bestilte jeg en Guinness, ikke helt ideellt siden jeg var stappmett.

Fikk litt Chicago vibber det lille jeg så av downtown den kvelden, et lite bilde fra Rue Sainte-Catherine by night, shoppinggate nr. 1 i downtown Montreal.


montreal 028 by Eriksan_, on Flickr

Erfaringsmessig vet jeg det er lurt å ikke komme seg alt for sent i seng første kvelden i Nord Amerika hvis det skal bli en del timer med søvn på meg. Derfor ble det en tidlig kveld og jeg sov faktisk veldig bra. Neste morgen var jeg vel ute av rommet i 7-tiden og ble anbefalt en frokost diner av conciergen en kort spasertur unna hotellet. Der var det ikke vanskelig å skjønne at det var halloween, alle servitørene var kledd ut i diverse kostymer. Spiste en god og rimelig frokost; egg & bacon, potetbåter, ferskpresset appelsinjus, et par kopper kaffe og tips til den nette sum av 10 canadiske dollar. Fantastisk!

På vei ut igjen etter en tur på rommet fikk jeg ordnet meg sen utsjekk kl. 14 og fikk noen flere tips av conciergen. Jeg satte kursen mot Vieux Montreal (gamlebyen) som var en helt annen verden i forhold til det kommersielle sentrum med alle skyskraperne. Her var det smalere gater, brostein, eldre bygninger og koselige kafeer og serveringssteder.

Basilique Notre-Dame og Place d'Armes


montreal 036 by Eriksan_, on Flickr


montreal 037 by Eriksan_, on Flickr


montreal 038 by Eriksan_, on Flickr

Var ikke tropetemperatur i Montreal akkurat, og etter å ha vandret gjennom gamlebyen en god stund tenkte jeg at nå hadde det vært godt med en Starbucks... og i det jeg rundet neste hjørne lyste det Starbucks mot meg. Mens jeg satt der med en svær latte konstaterte jeg at det begynte å regne ute.

Chinatown


montreal 045 by Eriksan_, on Flickr

Med dårlig vær ute var det godt å vite at Montreal er kjent for følgende: Montreal’s underground city, a brightly lit system of tunnels, boutiques and restaurants that stretch for fifteen miles under the city. Via dette nettverket fikk jeg spist litt og kom i shopping modus før Metroen og noen passasjer brakte meg rett opp i lobbyen på Marriott. Ble en dusj og klesskift før jeg pakket ut av rommet og fikk lagret bagasjen nede. De siste timene jeg hadde igjen i byen gikk med til shopping og en tidlig middag før jeg måtte tenke på å komme meg tilbake til hotellet og videre til flyplassen.

Jeg likte Montreal godt og kan absolutt anbefale byen, kanskje blir det en tur tilbake hit ved en senere anledning, da skal jeg vurdere å bli litt lenger også... Artig å oppleve den franske delen av Canada, i 2009 var jeg i Calgary og Fernie, British Colombia for å stå på ski.

Siste del av rapporten, returen med Lufthansa kommer plutselig. Ceep calm and drink on
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2013, 21:19   #14
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

I første post skrev jeg litt om bakgrunnen for turen og at et delmål var å prøve Lufthansa sin nye business klasse. Reisen ble som sagt bestilt en drøy uke før avreise og da var returen med LH til MUC satt opp med A330-300 med ny C-klasse. Da jeg sjekket status noen dager senere var det dessverre blitt aircraft change til A340-300 som betyr gammel C-klasse. LH har kun én rekonfigurert 343 og den har base i FRA. Samme kvelden som jeg ankom Montreal så jeg at returen hadde blitt endret tilbake til A330-300, men dessverre med gammel C-klasse...

Etter å ha hentet bagasjen min på Marriott hoppet jeg på 747-bussen tilbake til flyplassen 3 timer før avgang. Beregnet god tid siden jeg antok det ville være kø ut av byen i retning flyplassen, registrerte nemlig dette på vei inn til byen dagen før. Dette stemte på en prikk og turen ut til flyplassen tok en times tid.

LH475 YUL-MUC
31OCT13 20:55-09:45 +1
Airbus A330-300
Business Class
Sete 14K


Det var ingen kø for First og Business ved innsjekk og jeg fikk raskt boardingkort. Registrerte ingen fast track ved security, men det var det ikke noe behov for heller uten noe kø. Såvidt jeg husker peip det på meg, må ha vært tilfeldig kontroll, laptop-bagen min ville de også ta en titt på uten at den ble sjekket veldig nøye. Vel gjennom security var det bare å spasere i retning international departures og jeg var en tur innom tax-free for å handle en liten gave til Frk. Eriksan. Hadde såpass greit med tid så jeg fant veien til Air Canada Maple Leaf Lounge, der var det masse folk og jeg var heldig som fant meg en plass ganske raskt.


montreal 048 by Eriksan_, on Flickr

Loungen tømte seg ganske raskt da noen Air Canada avganger til Europa nærmet seg. Ble tid til både ett og to glass med pinot grigio hvitvin og en liten matbit fra buffeten. Det var fin utsikt mot tarmac et nivå opp fra terminalen og det var flott å se KLM sin MD11 takse forbi, leste på forumet at KLM fortsetter med MD11 ytterligere et år.

Etter en drøy halvtime i loungen var det ikke annet å gjøre enn å gå mot gate A60 som er den nest ytterste på internasjonale piren. Flyet var litt sent inn og boardingen hadde ikke startet, men det drøyde ikke lenge før man var på vei ombord som en av de første. Ble hilset velkommen ombord og gikk gjennom galley og til høyre. Jeg så at det stod en flaske musserende riesling fremme, så Lufthansa kjører tydligvis ikke champagne som pre-departure drikke.

Noen bilder tatt fra rad 14


montreal 051 by Eriksan_, on Flickr


montreal 052 by Eriksan_, on Flickr


montreal 053 by Eriksan_, on Flickr

Var heldig og fikk ingen ved siden av meg, var bare halvfullt i businesskabinen jeg satt i. Sjekket ikke hvordan det var i minikabinen bak First, men på seatmap så det ut som de fleste setene der var forhåndsreservert. Godt med litt bobler før avgang, champagne eller ei...


montreal 055 by Eriksan_, on Flickr

Fra cockpit ble det meldt om en veldig rask flyvning til Munchen, 6:50 som er en time raskere enn blocktiden fra rutetabellen. Push-back var ca. et kvarter sen og det var ikke noe kø å snakke om for å ta av, mine 29 timer på canadisk jord var offisielt over. Med så kort flytid ville det ikke bli mange timene mellom måltidsserveringene, så jeg fant ut at det var greit å starte på en film ganske raskt skulle jeg rekke å se den ferdig og samtidig få litt søvn underveis. Valget falt på The Way, Way Back med Steve Carell og den var ikke noen superhøydare.

Cashews og Jacquart Brut Mosaique Champagne, LH har hatt denne champagnen siden min første longhaul business tur med dem i 2008.


montreal 056 by Eriksan_, on Flickr

Dagens meny:


montreal 065 by Eriksan_, on Flickr

I likhet med Swiss hadde Lufthansa flere valg til forrett. Jeg svarte at jeg kunne prøve beef carpaccio når jeg ble spurt av flyvertinnen hva jeg ville ha til forrett. "The vegeterian one?" fikk jeg til svar. "Eehhm, no I think it is beef" svarte jeg tilbake mens jeg åpnet opp menyen, der så jeg ved nærmere sjekk at det stod beet og ikke beef. Hun viste meg også hva det stod på tysk, jaja, lett å misforstå den... Dermed ble det cajun shrimp og grilled mango i steden for, og et nytt glass champagne i litt mer egnede glass enn hos Swiss.


montreal 057 by Eriksan_, on Flickr

Helt grei forrett selv om jeg savnet litt mer smak, salaten med appelsindressingen som fulgte med var godt. Til hovedrett var det i likhet med østgående fly fra USA med SAS kun tre valg, kjøtt, fisk eller vegetar. No-brainer for meg å velge beef szechuan, glad for at de ikke hadde gått tom for den når de kom til meg siden de andre rettene ikke fristet.


montreal 058 by Eriksan_, on Flickr

Hovedretten var veldig god, ikke mer å si egentlig. Her gikk jeg for et glass rødvin til, 2008 Château Mazails, Cru Bourgeois, Médoc, France. Den andre rødvinen var fra Østerrike, mens de to hvite på menyen var en tysk riesling og italiensk pinot grigio.

Følte ikke noe behov for "ja takk, begge deler" til ost og dessert så jeg gikk bare for ostene. Cheddar, brie and goat cheese som var en god avslutning på måltidet. Tok et glass portvin til osten, ba også om et lite glass champagne som jeg drakk etterpå.


montreal 059 by Eriksan_, on Flickr

Klokken begynte å dra seg mot 23:30 Montreal tid og jeg begynte å bli rimelig sigen etter en lang dag. Setet ble slått helt ut som betyr nesten helt rett, men i vinkel nedover. Jeg sovnet ihvertfall rimelig fort og våknet et par timer senere. Så på klokken at det var ca. to timer til landing og tenkte at det drøyer vel ikke så lenge før frokostserveringen begynner. Det er litt liten plass til beina mine i rett posisjon når jeg ligger på ryggen, så jeg stilte setet i litt mer lounge posisjon. Jammen sovnet jeg ikke igjen og våknet vel en times tid før ankomst, orienterte meg litt og skjønte at frokostserveringen ikke hadde startet enda. Før jeg visste ordet av det fikk jeg en varm klut før de kom rundt med frokosten. Ser på kameraet at den ikke ble servert før ca. 50 minutter før landing, vet ikke om det var den raske flytiden som gjorde at den ble servert så tett på landing. Det vanlige er vel halvannen time før landing.


montreal 061 by Eriksan_, on Flickr

Variert og fin frokost dette. Vi landet litt over kl. 9 om morgenen ca. 40 minutter før tidtabell, hadde 45 minutter connection før flighten min videre til København så det var ikke noe stress nå.

Jeg liker veldig godt å fly LH longhaul C-klasse, har bare positive erfaringer med dem. Profesjonell service som alltid og crewet var både smilende og hyggelige. Maten var god selv om jeg savnet litt mer smak på forretten og ostene. Business setet er meget behagelig å sitte i og slappe av i, fungerer også greit å sove i. Men selvfølgelig bedre å sove når det er helt flatt og lang nok seng som hos Swiss. Terningen lander midt mellom 4 og 5.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2013, 21:21   #15
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

I MUC parkerte vi helt ytterst på LH terminalen, så det var en halv evighet å gå inn til sentralområdet. Når jeg til slutt hadde kommet meg gjennom passkontroll og sikkerhetskontrollen viste skjermene at boarding hadde begynt på flighten videre til CPH. Veldig tidlig boarding forøvrig, det var Lufthansa Cityline med en Embraer E95 som var satt opp og det var en ny erfaring for meg. Orker ikke å skrive full rapport videre, men kom oss ihvertfall trygt til CPH der flighten var på tid, 10:30 - 12:05. I CPH benyttet jeg anledningen til å kjøpe meg nye sokker hos min faste sokkeleverandør Kaufmann (3 for 100), og til å kjøpe kvoten med 4 flasker vin og en sixpack øl. SAS fraktet meg videre til OSL kl. 13:30 med Disney-flyet LN-RCY som har både Wifi og de behagelige tynne Recaro stolene. Dette var faktisk første gang jeg testet ut SAS Plus, på en flight som denne syns jeg det var bra å kunne velge både en kyllingsandwich som var god og en blåbærmuffin som var veldig god. Ble en lang dags ferd på vei hjemover fra MUC etter kun 2-3 timers søvn. Landet noen minutter forsinket på OSL litt før kl. 15 og jeg var hjemme i leiligheten en time senere.

Alt i alt var det en knallbra tur! Litt synd LH byttet om på fly så jeg ikke fikk prøvd den nye business klassen, men jeg var superheldig med setet på Swiss og fikk en to-seter alene på Lufthanse. Takk for at dere leste rapporten, over og ut.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2013, 04:30   #16
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,108
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Takk for en flott Trip rapport
toftos is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2013, 09:53   #17
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Takker for flott rapport
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2013, 10:07   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,828
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Takk for rapporten. Synd du ikke fikk ny C hjem
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2013, 12:27   #19
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Takk for titten!

Synd du ikke fikk ny C med LH; den er knall!

Ellers må jeg - etter jevnt å trutt ha reist med LH, LX og SK i C - si at disse intra EU kabinene blekner totalt i forhold til TK sin C kabin på A321 som jeg fikk gleden av å reise med for to dager siden. (Som for øvrig må ha vært en av de beste C-flightene jeg har hatt intra-EU noen gang; alt fra service, mat, drikke, kabin, sete, full IFE tatt i betrakning). http://www.248am.com/images/tk1.jpg
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 18-11-2013 at 12:29.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2013, 13:18   #20
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,943
Default Re: Et døgn i Montreal - LX og LH business

Takk for flott rapport, som sagt av andre, synd med LH C, den nye er flott om enn sengene er bittelitt for korte for mine 197cm
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fem døgn i Iran Eirik TripReports 100 04-03-2023 19:22
Beste "business-veien" til Montreal med StarAlliance Star Flyer Reiseforum 10 02-02-2014 01:02
Et døgn i Geneve Bergern Reiseforum 13 19-10-2013 12:37
Et døgn delay fra MUC for DY Tertit54 Flyforum 19 10-06-2008 15:48
Strandet i 2 døgn... Tommy777 Flyforum 2 12-06-2007 10:41


All times are GMT +2. The time now is 17:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.