Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2008, 22:49   #1
larsak
Newcomer
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 28
Default Leiebil i USA

Heisan.

Vi skal på ferie til USA og Orlando i sommer. Men vi trenger en leiebil, men jeg er usikker på hva som må være inkludert i forsinkringer og ikke. Har fått med meg at jeg trenger ALI og LDW, men er det noe mere ? Og hvor bør vi leie bil. Vi er 2 voksne og 3 barn. Barna er i alderen 5-11 år.
Alle tips mottas med takk

Mvh
Lars-Petter
larsak is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2008, 23:02   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Leiebil i USA

LDW Loss Damage Waiver (eller i noen stater heter denne CDW Collision Damage Waiver) er et noe du absolutt boer ha. ALI har jeg ikke hoert om, men hvis det er en forsikring dekker skade paa tredje person er dette en fornuftig forsikring aa ta i tillegg. Utover disse er det tilbud om forskirkringer som dekker deg og dine....og de trenger dere ikke - Norsk reisforsikring dekker dette. Jeg ville ogsaa sjekke med Reiseforsikring selskapet i norge hva de dekker - muligens trenger du ikke ALI.

Bestiller du i fra Norge, noe som i den absolutt fleste tilfellene loenner seg, er de flinke til aa gi deg en pakke med de noedvendige forsikringene inkludert til en gunstig pris....Fra Norge ville jeg benyttet Avis elller Hertz, solide ryddige selskaper....om du ender med aa bestille her borte og ikke er ansatt i et stort selskap som har avtale med Avis eller Hertz....kommer som regel Dollar eller Enterprise gunstigst ut.....men de er i en noe lavere standard enn Avis og Hertz....(Bilene er noe mere slitne, hoeyere KM stand etc.)

I tillegg saa vil de forsoeke aa selge deg en full tank med bensin, dvs. du kan levere bilen tom....bare husk paa at de ikke krediterer deg for hva som er igjen i tanken, saa hvis du ikke dytter bilen inn er ikke dette en noedvendigvis en god deal.....MEN du slipper aa styre med aa fylle tanken rett foer du leverer bilen.....og bensinstasjoner rundt flyplassene vet aa ta seg litt ekstra betal nettopp av den grunn...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2008, 23:34   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by larsak View Post
Vi skal på ferie til USA og Orlando i sommer. Men vi trenger en leiebil, men jeg er usikker på hva som må være inkludert i forsinkringer og ikke. Har fått med meg at jeg trenger ALI og LDW, men er det noe mere ? Og hvor bør vi leie bil. Vi er 2 voksne og 3 barn. Barna er i alderen 5-11 år.
Jeg bruker å leie hos Holiday Autos, et firma jeg gjerne anbefaler. De har gode priser og forsikringsløsninger som er beregnet på europeere. Du får en voucher som er gyldig hos Alamo eller National. Det eneste du skal behøve å betale lokalt i USA er en full tank med bensin, men les nøye gjennom avtalen før du signerer på utleiekontoret; Alamo lurte på meg noen dyre forsikringer en gang jeg ikke fulgte med.

Bestilling kan gjøres på www.holidayautos.no.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2008, 23:50   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Leiebil i USA

Jeg har veldig god erfaring med E-leiebil både i USA og Europa. Stort sett er de billigere og har de samme betingelsene som de andre. Har du SAS Eurobonuskort får du veldig gode priser hos Avis.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2008, 00:18   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Leiebil i USA

En tanke naar dere reiser med 3 barn.....Alamo, Enterprise, National og Dollar ligger ofte off terminal som kan bety en ekstra runde med laste barn, kone og kofferter ombord i en shuttle buss....Det hender at alle ligger slik til, men Hertz og Avis ligger som regel bedre til (de er villige til aa betale det koster)....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2008, 00:41   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Leiebil i USA

Naa inkluderer jo American Express og diverse andre kredittkort leiebilforsikring? Jeg har ihvertfall i alle aar declined LDW mm.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2008, 10:11   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Leiebil i USA

I Florida generelt har jeg hatt god erfaring med AVIS, og relativt dårlig med Hertz. Det virker som AVIS faktisk "try harder".

Orlando Airport er også meget godt tilrettelagt for AVIS. mens Hertz ligger et stykke unna så du må bruke shuttle bus og sette av en tim ca til levering av bilen.

Jeg har fått høre tilsvarende erfaringer om AVIS av bekjente og familie. Prøv å få en god pris av dem via avtaler/nettet eller lignende. Personlig syntes jeg AVIS er verdt de eksta dollarene.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2008, 20:01   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Naa inkluderer jo American Express og diverse andre kredittkort leiebilforsikring? Jeg har ihvertfall i alle aar declined LDW mm.
Jeg tror du tar feil, men det beste er vel om noen orker å hente opp og lese vilkår?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2008, 22:36   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg tror du tar feil, men det beste er vel om noen orker å hente opp og lese vilkår?

jeg tror begge har rett...mitt ene AmEx kort dekker LDW/CDW, det andre gjoer det ikke...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 04:17   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
jeg tror begge har rett...mitt ene AmEx kort dekker LDW/CDW, det andre gjoer det ikke...
Hvilket Amex dekker det ikke? Må vel være det Blue Chip kortet som gir 5% cash back?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 06:12   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Leiebil i USA

Nei det nye Plum Card...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 14:52   #12
larsak
Newcomer
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 28
Default Re: Leiebil i USA

Takk for alle tips. Avis ble valgt og vi fikk klasse H i 16 dager til 3500 og det er jeg fornøyd.
larsak is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 23:41   #13
mindsweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 85
USA Leiebil i USA

Trenger leiebil i sommer fra BOS-NYC, i Orlando og fra IAD-BOS.

Noen som har tipd om hvor det lønner seg å leie? Vi er to voksne og tre barn... hvorav kona + 14 år gammel datter som er glad i å shoppe og jeg kan se for meg behov for større bil jo senere vi kommer i ferien.

Noen som har prøvd http://www.eleiebil.no? De har veldig lave priser, men er generelt skeptisk til å betale penger til noen som ikke vil oppgi hvor du får bilen fra før etter betalingen har gått.
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 09:29   #14
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Leiebil i USA

Heisann!

Har selv leid bil i USA og rundt om i verden et antall ganger, og bruker 95% av gangene å leie disse via en av de største operatørenes norske sider. (Avis, Hertz, Sixt etc..)

Årsaken til at jeg gjør dette er at norske regler sier at alt av forsikringer (unntatt personforikring) er inkludert i prisene. Kommer du til et utleiefirma i USA uten å ha booket fra Norge, er det ofte dyrere med forsikring enn det er for selve leiebilen.

Jeg skal selv til Las Vegas til helgen nå (Trd-Cph-Ord-Las) og booket en SUV gjennom avis.no til kr 842 inkl forsikringer og free milage (Jeg er EBG-kunde hos SAS, så fikk litt rabatt der).

I fjor leide jeg bil i Washington (også hos avis.no) og betalte kr 3800 for stor mellomklasse i 3 uker med free milage..

Så rådet må være å bruke en av "de store" og alltid leie på forhånd via den norske nettsiden. (Bruk alltid de norske sidene, da det er andre regler der enn det er på .com domenene..)

God tur!
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 09:34   #15
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Leiebil i USA

Jeg har mange gode erfaringer med http://www.holidayautos.no, både i USA og i Europa. I USA får man stort sett bil fra Alamo (3 av 3 ganger for min del). Ulempen er at de har samme policy som eleiebil med først å sende deg voucher etter betaling.

edit: forsikringer i USA er inkludert via Holidayautos også

Last edited by Larsabal; 25-05-2011 at 09:37.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 09:37   #16
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Leiebil i USA

Jeg har flere ganger leid hos eleiebil og autoeurope uten å ha hatt noen problemer noen steder, også i USA. Tror derfor det er helt trygt å bruke disse. Ulempen som jeg ser er at man må betale på forskudd og som du sier at man i noen tilfeller ikke vet utleier før man har betalt. Mener at jeg så utleier litt ut i bestillingsprosessen hos autoeurope før jeg bekreftet bestillingen.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 09:44   #17
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: Leiebil i USA

Leier alltid hos Hertz i USA, de har flest og nyest biler, ofte mulig å få oppgradering til en billig penge.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 10:44   #18
mindsweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 85
Default Re: Leiebil i USA

Takk for mange gode svar.

Jeg har alltid leid av Avis i USA tidligere, men det er da i forbindelse med jobbreise. Prisen direkte hos Avis / Hertz er nesten dobbel så høy som om jeg leier via eleiebil eller autoeurope (takk for tipset WF-380).

Hvordan fungerer det når du tropper opp med vouceren i hånda? Har de holdt av bilen du har bestillt eller er det mer flaks om du faktisk får biltypen / størrelsen du har bestillt?
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 11:00   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Leiebil i USA

Vi bruker denne nesten uten unntak i USA:

http://www.usrentacar.co.uk/

Alltid laveste priser og enkle oversiktelige tilbud.

Har også fått en del kollegaer og familie til å bruke siden med gode resultater.

Skal du ha luksus bil så er denne også bra med SVÆRT lave priser på feks. luxury SUV:

http://www.uscarhire.co.uk/

Vi har leid en Cadillac Escalade 8 seter nå i Juli for ca 7000 NOK for 10 dager.
(Avis med EBG kode koster langt over dette)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 12:19   #20
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by mindsweeper View Post
Hvordan fungerer det når du tropper opp med vouceren i hånda? Har de holdt av bilen du har bestillt eller er det mer flaks om du faktisk får biltypen / størrelsen du har bestillt?
Størrelsen har jeg alltid fått, selv om typen som regel har vært "or similar". Men jeg må si at den sida som SudCaravelle anbefalte - usrentacar - så veldig fristende ut, likte særlig måten de presenterte søkeresultatene slik at du så tilbyder også. Tipper jeg kommer til å prøve den sida neste gang jeg leier i USA.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Leiebil USA - enveis Blubird Reiseforum 16 28-03-2012 20:51
Maksimum alder for leiebil USA hellbilly Reiseforum 1 16-06-2010 00:41
Leiebil vs. EB Blubird Reiseforum 6 31-01-2010 21:21
OT: Billigst leiebil forhandler i USA? ducky Flyforum 18 19-05-2005 14:09


All times are GMT +2. The time now is 03:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.