Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2017, 16:53   #21
HNL_Cecilie
ScanFlyer Blue
 
HNL_Cecilie's Avatar
 
Join Date: Mar 2017
Location: Haugesund
Posts: 54
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by Gnilre View Post
Man kan jo gå en tur langs innsjøen, det er fint lang strandpromenaden. På en klar dag ser du Mont Blanc på 4808 moh, en snøkuppel ca 100 km unna.

Tror jeg besøkte Rød Kors museet for mange år siden.

Byen gjorde ikke noe stort inntrykk.


Det hørtes jo koselig ut på en finværsdag. Men skjønner jeg skal holde forventningene heller minimale ja...


Sent from my iPad using Tapatalk
HNL_Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 09:36   #22
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Reisetips - Sveits

Genève er en fin by omgitt av flott natur, byen brer seg rundt Lac Leman og ligger ved foten av både alpene og jura fjellene. På motsatt side av togstasjonen (Cornavin) finner du varehuset Manor og Cafe de Paris, kjent for god entrecôte som er den eneste hovedretten på menyen. Fine klokkebutikker finner du rundt omkring hele byen. Mere shopping og gamlebyen er på andre side av lacen, gå over en av broene der lacen renner ut i elven Rhone. Alle de internasjonale organisasjonene sine hovedseter ligger på samme side som flyplassen og togstasjonen. FN ligger ikke så langt fra sentrum og kan være fint å se. Botanisk hage ligger rett ved FN ned langs lacen, fin gåtur inn til sentrum.

Last edited by Eriksan; 16-03-2017 at 09:40.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 10:07   #23
HNL_Cecilie
ScanFlyer Blue
 
HNL_Cecilie's Avatar
 
Join Date: Mar 2017
Location: Haugesund
Posts: 54
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Genève er en fin by omgitt av flott natur, byen brer seg rundt Lac Leman og ligger ved foten av både alpene og jura fjellene. På motsatt side av togstasjonen (Cornavin) finner du varehuset Manor og Cafe de Paris, kjent for god entrecôte som er den eneste hovedretten på menyen. Fine klokkebutikker finner du rundt omkring hele byen. Mere shopping og gamlebyen er på andre side av lacen, gå over en av broene der lacen renner ut i elven Rhone. Alle de internasjonale organisasjonene sine hovedseter ligger på samme side som flyplassen og togstasjonen. FN ligger ikke så langt fra sentrum og kan være fint å se. Botanisk hage ligger rett ved FN ned langs lacen, fin gåtur inn til sentrum.


Takk for info. Håper virkelig det er fint vær den dagen


Sent from my iPad using Tapatalk
HNL_Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2017, 22:29   #24
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Reisetips - Sveits

Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.
Noe spesielt jeg burde tenke på?
Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2017, 06:13   #25
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.

Noe spesielt jeg burde tenke på?

Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?


Du må kjøpe "veiavgift" for å kjøre i både Sveits og Østerrike. I Sveits kjøper du en oblat på grenseovergangen, i fjor tror jeg det kostet CHF 40,-. Litt billigere i Østerrike og fåes kjøpt på bensinstasjoner før grensepassering.


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2017, 10:54   #26
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,737
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.
Noe spesielt jeg burde tenke på?
Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?
-Monter synlig oblat for motorvei før du kommer i nærheten av en motorvei.
-GPS som viser fotobokser er forbudt.
-dårlig idé å bryte noen trafikkregler i Sveits i det hele tatt, gjør det i andre land om du absolutt må.

Selv kjørte jeg over en liten grensestasjon som så helt øde ut. Det var et stoppskilt der og bilen rullet så sakte som mulig mens vi så etter om det var noen der. Plutselig hoppet det noen ut, de hadde sett bak enveisspeil at hjulene ikke hadde stoppet helt og nå var det full kontroll. De gikk til og med gjennom askbegerene i bilen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2017, 23:55   #27
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Du må kjøpe "veiavgift" for å kjøre i både Sveits og Østerrike. I Sveits kjøper du en oblat på grenseovergangen, i fjor tror jeg det kostet CHF 40,-. Litt billigere i Østerrike og fåes kjøpt på bensinstasjoner før grensepassering.


Sent from my iPad using Tapatalk
Pleier ikke slikt å være inkludert hos de store leiebilselskapene?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
-Monter synlig oblat for motorvei før du kommer i nærheten av en motorvei.
-GPS som viser fotobokser er forbudt.
-dårlig idé å bryte noen trafikkregler i Sveits i det hele tatt, gjør det i andre land om du absolutt må.

Selv kjørte jeg over en liten grensestasjon som så helt øde ut. Det var et stoppskilt der og bilen rullet så sakte som mulig mens vi så etter om det var noen der. Plutselig hoppet det noen ut, de hadde sett bak enveisspeil at hjulene ikke hadde stoppet helt og nå var det full kontroll. De gikk til og med gjennom askbegerene i bilen.
Takk for verdifulle tips!
Planen er å leie nye Panamera, så da er det greit å vite i hvilke land man kan teste prestasjonene.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 00:11   #28
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,737
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Planen er å leie nye Panamera, så da er det greit å vite i hvilke land man kan teste prestasjonene.
Pass på at det som oftest ikke holder med ett vanlig kredittkort her. Kjenner noen som bruker reise nedove og leie Porsche og det er vanlig at man må registrere for eksempel 2 forskjellige platina kort. Og du får ikke leie om du er 20 år så gjør research på eksakt hva de krever, du kan får deg noen overraskelser.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 11:41   #29
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.
Noe spesielt jeg burde tenke på?
Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?
Vær obs på at noen av de høyeste fjellpassene muligens ikke er åpne for sesongen ennå. Vet ikke men sjansen er der.

Ellers vil jeg slå et slag for tog i Sveits. Flere av verdens villeste og vakreste togturer finnes i Sveits. Berninia og Glacier Express er jo i en klasse for seg. Pilatusbahn i nærheten av Luzern er jo helt hinnsides. Dette er en bane som er brattere enn Fløybanen i Bergen. Og alikevel er det en jernbane (dog tanghjulsbane) og ikke en tautrukket bane som det Fløybanen er.

Ellers har du jo Wengeralphbhan mellom Lautebrunnen/Wengen - Kleine Scheidegg og Grindelwald. Ja dette er banen du ser alpinistene kjøre under under utforrennet i Wengen. Fra Kleine Scheidegg kan du og ta tog videre til europas høyest belligende togstasjon. Jungfraujoch på hele 3440 meters høyde. Dog kan godt droppes hvis det ikke er pent vær. Da denne turen koster skjorta. Men er været fint er det vel værdt pengene.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 12:24   #30
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,737
Default Re: Reisetips - Sveits

Jeg var en helgetur i Bern og skulle opp en tur på Jungfraujoch. Litt oppi dalen ble det helt stappfullt av turister med diverse flagg og maling i ansiktet, og det ble veldig mye forsinkelse for å komme seg videre oppover. Det var visst et sted oppi dalen som het Wengen hvor de hadde en aller annen kurranse på nedoverski. Hvem i alle dager har vel hørt om noe slikt? Billetten opp var forresten billigere om man bestilte ostefondue samtidig.

Fra Montreux kan man reise opp til Rochers de Naye. Det er en morsom smalsporet jernbane og det er en fantastisk utsikt over Genevesjøen fra toppen. Det er mye murmeldyr som man kommer tett innpå på toppen. Ganske barnevennlig opplegg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 12:31   #31
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg var en helgetur i Bern og skulle opp en tur på Jungfraujoch. Litt oppi dalen ble det helt stappfullt av turister med diverse flagg og maling i ansiktet, og det ble veldig mye forsinkelse for å komme seg videre oppover. Det var visst et sted oppi dalen som het Wengen hvor de hadde en aller annen kurranse på nedoverski. Hvem i alle dager har vel hørt om noe slikt? Billetten opp var forresten billigere om man bestilte ostefondue samtidig.

Fra Montreux kan man reise opp til Rochers de Naye. Det er en morsom smalsporet jernbane og det er en fantastisk utsikt over Genevesjøen fra toppen. Det er mye murmeldyr som man kommer tett innpå på toppen. Ganske barnevennlig opplegg.
Dette var jo Lauberhornrennen som altid går andre helgen i januar. Da er det et stort problem, problem med lange køer kan det og være midt på sommeren. Da fortrinnsvis strekket Lautebrunnen - Wengen.

Det som er kluet enten man kommer dit 2 helg i januar eller midt i sommersesongen er at hvis man skal til Jungfraujoch. Når du tar toget fra Interlaken Ost så ta det som går til Grindelwald istedenfor det som går til Lautebrunnen. For da slipper du unna Wengen og køene er langt mindre. Var ingen problem å komme på toget til Kleine Scheidegg og få sitte plass fra Grindelwald. Selv ikke på lørdagen rennhelgen. Og det er en dag mer enn 50.000 mennesker var/er på vei til Wengen og tog er eneste måte og komme dit på.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 13:53   #32
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Pleier ikke slikt å være inkludert hos de store leiebilselskapene?:

Jo, avgifter for landet du leier bilen i er inkludert. For mitt vedkommende leide jeg bilen i Italia (Malpensa) og måtte følgelig kjøpe oblater i de andre landene.




Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 15:58   #33
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 580
Default Re: Reisetips - Sveits

Slik jeg har forstått det etter ha hatt leiebil i Østerrike 5-6 ganger, så er det kun hvis du skal kjøre på motorvei du trenger å kjøpe oblat. Mener å huske det koster 10-12 euro for 8 dager. Hvis man bare skal kjøre på vanlige veier, så trenger man ikke.
EK 007 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 20:32   #34
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by EK 007 View Post
Slik jeg har forstått det etter ha hatt leiebil i Østerrike 5-6 ganger, så er det kun hvis du skal kjøre på motorvei du trenger å kjøpe oblat. Mener å huske det koster 10-12 euro for 8 dager. Hvis man bare skal kjøre på vanlige veier, så trenger man ikke.


Det er korrekt.


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 16-09-2019, 01:22   #35
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,737
Default Re: Reisetips - Sveits

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg var en helgetur i Bern og skulle opp en tur på Jungfraujoch.
NRK viser Extreme Railways og første program i sesong 5 ender opp på imponerende Jungfraujoch. Ja, helgeturen tok meg helt opp på installasjonen over isbreen som de viser på slutten.

https://tv.nrk.no/serie/verdens-toef...de/1/avspiller

__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Militærbaser i Sveits RJon Bilder & foto 9 04-12-2017 12:45
Jagerfly styrtet i Sveits RIBRO Flyforum 0 23-10-2013 15:49
Crash i Sveits LN-VLE Flyforum 4 15-10-2011 11:25
Fly styrtet i Sveits gustavf Flyforum 0 04-11-2007 20:05
Flystyrt i Sveits Airbus 330 Flyforum 8 25-08-2005 01:50


All times are GMT +2. The time now is 12:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.