Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2018, 10:17   #21
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Har nå lest litt mer om de nye kort og jeg kommer til å velge classic, der jeg har platinum nå. Ingen månedsavgift, men mulighet for CT.
Selv om det er bare 10/100 og jeg får 15/100 på mastercard, så vil en CT for to personer i business glatt "tjene inn" de tapte poengene per hundrelapp.

Ingen poeng i å betale for et "premium" kort som ikke gir noe særlig med fordeler.
Nå kjenner jeg ikke til hvor du reiser, men merk deg at CT for Classic kun kan tas ut innenfor Europa.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 10:57   #22
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Nå kjenner jeg ikke til hvor du reiser, men merk deg at CT for Classic kun kan tas ut innenfor Europa.
Det er faktisk en nyanse jeg ikke hadde fått med meg. Takk!

Mente forskjellen kun var *A vs SAS only (leste vel litt for fort). Men når de skrenker inn til kun Europa er det lett å si hadet til AmEx fram til de justerer produktet.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 11:00   #23
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Men trenger man da 2 CT for å lufte den bedre halvdelen??
Nei, sjekket tilfeldigvis nettopp.

"Når du handler med kortet for 150 000 kr i et kalenderår, får du muligheten til å bestille en valgfri EuroBonus-reise til halve poengprisen med SAS «Beste pris» eller Star Alliance for opptil to personer. "

Men dette egner seg mer for https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=146771
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 11:16   #24
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Er det 2,5 % påslag på sas platinum i dag?
Er det forskjell på amex gold og sas amex plat sine valutapåslag?
Er vel 1.75 i dag. 0.75 prosentpoeng opp utgjør jo 750 kroner ved omsetning for 100 000 i valuta — i tillegg til årsavgiften! Andre kort i Norge varierer vel mellom 1.75-2.0. Trodde Amex brandet seg som et kort for reiser - uaktuelt for meg å bruke et kort med slikt påslag utenlands...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 11:18   #25
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Vil da tro at det fortsetter som før, altså man kan feks fly IC biz med SAS til 50k alene eller 100k for to. Om man kaller det halv pris eller 2 for 1 er litt hipp som happ.
Om en CT kun kan brukes på halv pris for en person, slik at det blir 50k for en person eller 150k for to er det enda en forringelse av AmEx
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 11:50   #26
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

2,5% stemmer:

https://www.americanexpress.com/cont...eringskort.pdf

Og alle valutaer som ikke er NOK veksles først til USD og deretter til NOK. (Men slik er det kanskje i dag også?) Påslaget betales bare én gang, men forsvinner gjerne noen 10-dels prosenter pga den ekstra vekslingen, så for andre valutaer er det vel nærmere 3%

Tror jeg går for classic-kortet til bruk på Sas.no og driter i CT
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 12:15   #27
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
2,5% stemmer:

https://www.americanexpress.com/cont...eringskort.pdf

Og alle valutaer som ikke er NOK veksles først til USD og deretter til NOK. (Men slik er det kanskje i dag også?) Påslaget betales bare én gang, men forsvinner gjerne noen 10-dels prosenter pga den ekstra vekslingen, så for andre valutaer er det vel nærmere 3%

Tror jeg går for classic-kortet til bruk på Sas.no og driter i CT


Nå har ikke det noe å si for prisen, uten å gå for mye inn i detaljer og dette blir veldig teoretisk. Men det ironiske her er at for å veksle NOK i USD, så går man først via EUR. Men dette blir som sagt veldig teknisk finans og litt om hvordan valutamarkedet fungerer
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 12:27   #28
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå har ikke det noe å si for prisen, uten å gå for mye inn i detaljer og dette blir veldig teoretisk. Men det ironiske her er at for å veksle NOK i USD, så går man først via EUR. Men dette blir som sagt veldig teknisk finans og litt om hvordan valutamarkedet fungerer
Flott om du kan fortelle mer om dette, relatert til kortbruk i utlandet.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 13:54   #29
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg synes disse nye kortene til AmEx er litt lite strategisk smarte.

Det de har i dag hvor du får normale "ikke borderline-reiseinteresserte" til å betale relativt høye 1700 kroner i året samt at de forter seg å bruke 100.000 med kortet og vel så det..

De jeg snakker med nå (som ikke er borderline) synes 4000 kroner er uaktuelt og at premium-kortet ikke har noe særlig verdi.

Her må vel AmEx se noe frafall?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 15:28   #30
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg synes disse nye kortene til AmEx er litt lite strategisk smarte.

Det de har i dag hvor du får normale "ikke borderline-reiseinteresserte" til å betale relativt høye 1700 kroner i året samt at de forter seg å bruke 100.000 med kortet og vel så det..

De jeg snakker med nå (som ikke er borderline) synes 4000 kroner er uaktuelt og at premium-kortet ikke har noe særlig verdi.

Her må vel AmEx se noe frafall?
Ja, skulle også tro det.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå jeg. AmEx har liksom vært ryggraden i forbruket mitt på reise.

Om jeg fortsetter og koser meg med dobbel CT, men dyrt påslag eller noe helt annet
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 19:31   #31
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Har SAS Amex Premium heretter noen som helst fordeler sett i forhold til SAS MC Premium ?
Jeg lurer på om jeg skal droppe det SAS AMEX Platinum kortet, og bare gå for SAS MC Premium når det nye Amex kortene kommer.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 21:29   #32
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg vurderer også sterkt å droppe Amex, i hvertfall slik både privatreisemønsteret og det manglende jobbreisingen er nå. Da ligger jeg helt i grenseland klare CT kravet på 150k
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 22:06   #33
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Am ex har vel planer om flere brukersteder. Kan man håpe på polet?? I så fall er CT lett match, selv uten jobbrelaterte utgifter og annen reising.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 22:18   #34
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Tore: Snakker du nå om de kortene som Amex skal fase inn fom 2019? Er det de som ikke får inntektskrav?

Det var iallfall 600k i året som grense for å få sas amex platinum i sin tid. Har de gått bort ifra det det siste året så forklarer det hvordan noen av mine bekjente har skaffet seg sas amex plat det siste året....



Det stod på siden til amex her for et par uker siden at krav til amex platinum var 1 mill.







Er det 2,5 % påslag på sas platinum i dag?

Er det forskjell på amex gold og sas amex plat sine valutapåslag?


Beklager sent svar på denne, jeg hadde møte med Amex på vegne av IF og fikk mye info da.
På de nye SAS Amex om det er classic eller elite spiller ingen rolle. Det er ingen inntektskrav som på de gamle. Kravet er at du har fast inntekt og selvfølgelig ren historikk. Altså ingen betalingsanmerkninger.




Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 22:31   #35
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Vurderer vel å droppe AmEx fra neste år av her og, vi får se.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 23:23   #36
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Slik jeg leser det så ser det ut som man beholder CT opptjent i 2018 fram til januar 2020, selv om man velger å ikke få nytt kort. Noen som har fått det bekreftet?
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 00:56   #37
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Slik jeg leser det så ser det ut som man beholder CT opptjent i 2018 fram til januar 2020, selv om man velger å ikke få nytt kort. Noen som har fått det bekreftet?
Det er bekreftet ja. Det holder å booke reisen innen 15JAN20, reisen kan være etter det, men kan ikke endres etter nevnte dato.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 01:54   #38
M747
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 6
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

2,5% valuta conv er helt dealbreaker for min del. Det er bransjens dårligste tilbud. Spennende og se hva som skjer med vanlige Amex kort og Membership Rewards
M747 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 03:15   #39
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by M747 View Post
2,5% valuta conv er helt dealbreaker for min del. Det er bransjens dårligste tilbud. Spennende og se hva som skjer med vanlige Amex kort og Membership Rewards
Jeg bruker kortet mye utenlands i ulike valuta, og ser man på konvertering osv så kan det virke som at den reelle prosenten er høyere. Kursene i forhold til f.eks MC ligger også litt høyere på de dagene jeg har hatt mulighet til å sjekke (belastning samme dato)

Så f.eks 100K bruk i utenlandsk valuta kan fort gi en 4000kr i meravgift vs andre kort.

Da betaler man reelt sett for Premium 1000+4000+7000 (billettavg ved 2 personer CT) Totalt 12 000kr. Er ikke veldig langt opp til 2 for 1 tilbud som mange kjører både i business og First med betalte billetter.

Differansen blir enda mindre om en legger til unødvendige kjøp pga god Eurobonus Deal (som Elkjøpkampanjen)

Hm...i tenkeboksen nå.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 11:42   #40
Habiac
Newcomer
 
Join Date: Aug 2018
Location: Vesterålen
Posts: 1
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Am ex har vel planer om flere brukersteder. Kan man håpe på polet?? I så fall er CT lett match, selv uten jobbrelaterte utgifter og annen reising.
Polet tar AmEx.
Nå er det bare kundesenteret (22 01 51 89), hvor man må ringe inn bestillingen. Ikke nett.
Og si at man vil bruke AmEx. Så det går helt fint. Gjør det selv.
Men i løpet av høsten vil man kunne bruke kortet på linje med andre kredittkort også i butikk.

Last edited by Habiac; 01-09-2018 at 11:46.
Habiac is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
SAS med nytt PointEarner-kort FlightDeck Reiseforum 13 08-02-2013 20:02
Nytt UA MP kort? SQ 777 Småprat 11 06-02-2013 20:10
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? sarpingen87 Småprat 5 30-12-2012 12:16
Nytt Visa kort og E-Tickets Bll spotter Flyforum 20 07-03-2009 11:53


All times are GMT +2. The time now is 17:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.