Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2020, 16:08   #401
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Det som er så bra med Sas plus er at det er skikkelig oversiktlig hva som er inkl av mat, drikke, snacks og alkohol, masse info på hjemmesiden til Sas og i menyene ombord.....

Maks 1 alkoholenhet om det er fullmåne, to til Alicante om du flyr mellom des-mai kl 0735-1130 (gjelder ikke i helger), ellers 1 eller 3...
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 22:51   #402
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
På vei hjem sist søndag LPA-OSL i pluss (og med EBD) med ledig midtsete, men synes maks 3 alkoholenheter på nesten seks timer i lufta var litt lite.


Maks tre alkoholenheter gjelder ikke for EBD. Jeg fikk så mye jeg ville t/r LPA i oktober. Spurte purser spesifikt begge veier og begge var klare på at restriksjonene ikke gjelder EBD, men evt reisefølge får kun tre enheter


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 23:46   #403
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Maks tre alkoholenheter gjelder ikke for EBD. Jeg fikk så mye jeg ville t/r LPA i oktober. Spurte purser spesifikt begge veier og begge var klare på at restriksjonene ikke gjelder EBD, men evt reisefølge får kun tre enheter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joda, for enkelte flyvertinner gjelder det. Jeg ble nektet etter en runde til MAN med EBD i Plus, så alt er mulig. Akkurat som en kan forvente med SAS.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2020, 15:55   #404
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Litt bingo med andre ord.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 17:04   #405
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,698
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

SAS har valgt å avslutte samarbeidet med Plusgrade og tatt oppgraderingene hjem selv. Det blir naturlig nok en "forbedring" med på kjøpet... Dvs nå er det ikke mulig å få flere poeng enn opprinnelig booket klasse når man oppgraderer med poeng. Dvs det er vel ikke helt uventet at dette skjedde på et tidspunkt da dette snakka de vel om for noen år siden. Men attpåtil irriterende.
https://finalcall.travel/da/her-er-d...r-sas-upgrade/
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 21:41   #406
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Det var vel rimelig fair at du ikke tjener poeng for oppgradert klasse når du bruker points da. Det har hele tiden føltes litt for godt til å være sant.

Men at du ikke gjør det på cash upgrades gjort på forhånd sånn synes jeg var litt "kjiping". Nå er de vel litt avhengig av private som betaler seg opp fremover skulle man tro.

Nå vet ikke jeg hva man byr men si at du betaler 3-4.000 (eller mer) ekstra for å komme fra ECO til business eller halvparten til PLUS, så skulle jeg tro det var nokså fin margin på det.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 01-02-2022 at 21:43.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2022, 08:38   #407
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,698
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det var vel rimelig fair at du ikke tjener poeng for oppgradert klasse når du bruker points da. Det har hele tiden føltes litt for godt til å være sant.

Men at du ikke gjør det på cash upgrades gjort på forhånd sånn synes jeg var litt "kjiping". Nå er de vel litt avhengig av private som betaler seg opp fremover skulle man tro.

Nå vet ikke jeg hva man byr men si at du betaler 3-4.000 (eller mer) ekstra for å komme fra ECO til business eller halvparten til PLUS, så skulle jeg tro det var nokså fin margin på det.

Det er jo uansett devaluering av produktet uansett hvordan man vrir og vender på det. Noe SAS har vært eksperter på i det siste.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2022, 08:49   #408
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,818
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Dette hadde SAS løst enkelt ved å endre Eurobonus til å bli revenue-basert. Der kan de lære av Norwegian, slik at antall poeng er basert på hvor mye cash man bidrar med. Enkelt og greit
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2022, 09:01   #409
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette hadde SAS løst enkelt ved å endre Eurobonus til å bli revenue-basert. Der kan de lære av Norwegian, slik at antall poeng er basert på hvor mye cash man bidrar med. Enkelt og greit
Joda, men så syyyykt kjedelig da. Da ryker all morroa med MR og den eneste MR'en man kan gjøre er å løpe ned på Rema og kjøpe loff på Trippel Trumf onsdag.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2022, 10:28   #410
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,541
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Joda, men så syyyykt kjedelig da. Da ryker all morroa med MR og den eneste MR'en man kan gjøre er å løpe ned på Rema og kjøpe loff på Trippel Trumf onsdag.
JA, helt enig med Fnate der!!!
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2022, 10:34   #411
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Joda, men så syyyykt kjedelig da. Da ryker all morroa med MR og den eneste MR'en man kan gjøre er å løpe ned på Rema og kjøpe loff på Trippel Trumf onsdag.
E d ikke morsomt å fly da?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2022, 11:18   #412
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
E d ikke morsomt å fly da?
Jo jo jo. Helt kanon å fly, men det er jo en egen hobby å finne ut at "om jeg velger routingen via HEL på vei til LHR så opptjener jeg 2,5 ganger flere poeng". Den typen ting. Det funker jo ikke med 100% revenue based opptjening.

"Om jeg tar college fondet til sønnen min og drar til Asia i First så får jeg masse poeng" - er jo ikke helt det samme
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2022, 10:45   #413
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,168
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Noen som ennå skjønner denne koden? Nå har jeg bydd på oppgraderinger til USA 10 ganger.

Den ens gangen smalt den inn (og da på alle fem) fra economy til business - to hakk opp.

De ni andre gangene avslag - men da var billettene i Plus. Jeg gir rause bud og har Diamant, og ser at de oppgraderer ofta mange, men da ikke meg m/følge.

Kan det være at de ikke har brukt for "ledige" plus-seter?

Begynner å bli en litt dårlig deal nå med svindyre betalte Plus seter og null poengopptjening fra neste klasse om den skulle slå inn.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2022, 11:17   #414
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Noen som ennå skjønner denne koden? Nå har jeg bydd på oppgraderinger til USA 10 ganger.

Den ens gangen smalt den inn (og da på alle fem) fra economy til business - to hakk opp.

De ni andre gangene avslag - men da var billettene i Plus. Jeg gir rause bud og har Diamant, og ser at de oppgraderer ofta mange, men da ikke meg m/følge.

Kan det være at de ikke har brukt for "ledige" plus-seter?

Begynner å bli en litt dårlig deal nå med svindyre betalte Plus seter og null poengopptjening fra neste klasse om den skulle slå inn.
Det kan ikke skyldes at dere er mange som reiser sammen og som de skjønner vil sitte sammen, da? Det kompliserer vel litt skulle man kunne tro.

Ellers har jeg følelse av at det rett og slett er inni granskauen fullt på business nå "etter" Covid. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kun booket C underveis i pandemien, og som på sett og vis har fortsatt i den tralten.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2022, 11:28   #415
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg gir rause bud og har Diamant, og ser at de oppgraderer ofta mange, men da ikke meg m/følge.
Hva er å regne som et raust bud? Tenkte å prøve å få et par stk. opp fra Plus på CPH-IAD og minstebud er 22 000.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2022, 12:36   #416
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,168
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Hva er å regne som et raust bud? Tenkte å prøve å få et par stk. opp fra Plus på CPH-IAD og minstebud er 22 000.
35-38000 per person fra plus med diamant-fordel.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2022, 13:17   #417
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,698
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Mitt inntrykk er at størrelsen på budet knapt har noe å si hva gjelder denne type oppgradering. Så byr man noe over minstebud kaster man i stor grad bort EB poengene sine. Kan jo ha endra seg etter at SAS fjerna Plusgrade, men alt av oppgraderinger jeg hadde da kom fra minstebud. Men algoritmene er vel noe som de ikke går ut med av naturlige årsaker.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2022, 13:23   #418
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

Ellers har jeg følelse av at det rett og slett er inni granskauen fullt på business nå "etter" Covid. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kun booket C underveis i pandemien, og som på sett og vis har fortsatt i den tralten.
God observasjon. Det normale om sommeren er tungt overbooket økonomiklasse, men i år er skiftet markant der jeg høyst uvitenskaplig har gjort observasjoner .. Nå er det gjerne fullt forover uansett ….
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2022, 09:02   #419
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,168
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Hmm.. Går det ikke an å by på både Plus og Business samtidig for å helgardere lenger?

Hvis man da byr på Business og det er fullt, kan man da få Plus i stedenfor?

Så et lite repetitivt spørsmål - Hva eller hvem er det som gjør disse utvelgelsene, hvordan forgår den prosessen? Sitter det mennesker og velger?
Og - Hvordan er prioriterings-rekkefølgen? Føler det er ganske mange foran på C de siste turene som virker som SAS ansatte da de kjenner crewet godt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2022, 12:24   #420
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,698
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hmm.. Går det ikke an å by på både Plus og Business samtidig for å helgardere lenger?

Hvis man da byr på Business og det er fullt, kan man da få Plus i stedenfor?

Så et lite repetitivt spørsmål - Hva eller hvem er det som gjør disse utvelgelsene, hvordan forgår den prosessen? Sitter det mennesker og velger?
Og - Hvordan er prioriterings-rekkefølgen? Føler det er ganske mange foran på C de siste turene som virker som SAS ansatte da de kjenner crewet godt.
Disse SAS ansatte har vel kjøpt ID billetter vil jeg tro og går derfor utenom den budrunden vi "dødelige" må gjennom. Men man får jo kun plass på ID dersom det ikke er fylt opp med revenue, så det er jo en sjanse man tar.

Tidligere har det iallefall vært sånn at status teller ekstra på budrunden, dvs man får en bonus etter som man er diamant, gull, sølv i den rekkefølgen iallefall i teorien som så mye annet hos SAS. Derfor har jeg aldri funnet det noe nyttig å by noe mer enn minstebudet uavhengig av status jeg har hatt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet) LN-VLE Småprat 60 05-07-2017 18:21
Oppgradering for penger hos SAS? Emitop Reiseforum 5 07-11-2014 08:44
Bestilling av billetter hos SAS _volcom_ Reiseforum 14 12-08-2014 15:32
Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS? Sykkelthor Reiseforum 34 23-04-2013 10:40
Lettere å bestille Lufthansa-billetter hos SAS FlightDeck Reiseforum 1 11-11-2009 11:02


All times are GMT +2. The time now is 07:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.