Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2020, 17:45   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

Noen Som vet noe mere om dette??
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...urce=share-btn
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2020, 17:57   #2
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Sjøfly kantret ved Fornebu 07AUG20

Har ingen peiling, men ser at LN-FXP oppholdt seg i området i denne tidsperioden det skal ha skjedd.

Quote:
Originally Posted by NRK
14:57 Sjøflyulykke i Bunnefjorden Et sjøfly har gått ned i Bunnefjorden. Politiet har plukket opp piloten. Han er tilsynelatende uskadd. Det var ingen andre i flyet. Det ligger nå opp ned i sjøen.

Last edited by Trdfly; 07-08-2020 at 18:02.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2020, 19:36   #3
propellgutt
A320 Sjåfør
 
propellgutt's Avatar
 
Join Date: Jan 2019
Posts: 27
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

LN-XXA dro fra TRF rundt 14:00-tiden og fløy nordgående. Kan det muligens være dette?
propellgutt is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2020, 20:16   #4
SE-MJT
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 11
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

LN-XXA har amfibie tofflor så den är det inte.
SE-MJT is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2020, 09:39   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

Har man funnet ut hvilket fly det var?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-08-2020, 09:43   #6
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har man funnet ut hvilket fly det var?
LN-FXP. .
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2020, 05:53   #7
aom2
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 36
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

Er vel ikke denne morroklumpen vel?

Som fant på å ta av ut Ostøysundet fredag morgen

Er det lov egentlig? Å ta av hvor som helst.
Var et annet fly som tok av samme sted fredag ettermiddag forrige uke, med sundet fullt av båter
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20200807_065337.jpg
Views:	479
Size:	66.1 KB
ID:	49315  
aom2 is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2020, 16:07   #8
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

Quote:
Originally Posted by aom2 View Post
Er det lov egentlig? Å ta av hvor som helst.
Såvidt jeg vet, ja. "Vannet fult av båter" er en ganske subjektiv analyse, flygeren skal ikke forhindre sjøfartøy under avgang/landing, så jeg antar at han/hun fant en ren retning å ta av mot. Om man er nær vannkanten blir avstandsbedømming temmelig vanskelig, ikke minst om man ikke kjenner sjøflyets karakteristikker under avgang.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2020, 02:34   #9
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

Quote:
. Er det lov egentlig? Å ta av hvor som helst.
Var et annet fly som tok av samme sted fredag ettermiddag forrige uke, med sundet fullt av båter
Kan ikke kommentere om å ta av i Norge med sundet fullt av båter, men kan droppe en kommentar om når jeg fløy sjøfly på St. Thomas i Jomfruøyene:
Det var stappfullt med båter nær sagt døgnet rundt og de fleste var ikke edru, eller hadde peiling på sjøfarts reglene. Vi måtte jo lande mot vinden og kom i lav høyde gjennom et smalt sund og mange båter kom motsatt vei, gjerne seilbåter med mast på 50-60 fot: Da dro man på litt gass og hoppet over masta og prøvde å lande igjen. Gikk bestandig bra, men pulsen var som regel langt oppe. (Close calls)
Det nærmeste jeg var med på, altså nærmeste ulykke, var når vi landet ved St. Croix: Vi hadde en liten vann stripe bak en bitteliten øy midt i havna, den var visst merket og hotell gjestene på øya (Hotel on the Cay) hadde blitt varslet og advart mot å dra på svømmetur der.
Var vel Mai 1985, min landing og alt rutine: Når flottørene på Twin Otteren hadde såvidt lagt seg på vannet dukket det plutselig opp en snorkel turist 30-40 meter foran oss og litt til Babord. Vi hadde ikke sjanse til å stoppe eller ta av igjen så det eneste jeg kunne gjøre var å sparke litt ror og få turisten mellom flottørene. Det gakk så vidt men han jeg fløy med trakk full stikke bakover, men det gjorde ingenting. Vi gikk full revers og stoppet, deretter snudde 180 for å se om vi hadde drept turisten, men han vinket og smilte til oss. All good.
Vi var litt sjelven men det fikk over etter 3-4 frosne Margaritas på sjappa for sjøflygere like rundt hjørne i Christiansted på St.Croix. (Vi parkerte flyet i Gallows Bay, hvis noen er kjent der)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2020, 10:17   #10
aom2
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 36
Default Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20

Quote:
Originally Posted by MFM View Post
Såvidt jeg vet, ja. "Vannet fult av båter" er en ganske subjektiv analyse, flygeren skal ikke forhindre sjøfartøy under avgang/landing, så jeg antar at han/hun fant en ren retning å ta av mot. Om man er nær vannkanten blir avstandsbedømming temmelig vanskelig, ikke minst om man ikke kjenner sjøflyets karakteristikker under avgang.
Flygeren fant nok en klar bane. Men min vurdering av båtlivet denne sommeren er at det er vesentlig fler uberegnelige båtfører på vannet.

Og, uten at jeg kan si så mye om det siden jeg aldri har fløyet sjøfly, så er vel mulighetene for å brått avbryte en avgang små når man først har kommet opp i "grei hastighet".

Jeg kjører daglig ut og inn fra Høyerholmen, og merker jo at båter plutselig kan endre rettning og fart. Så det kan fort oppstå farlige situasjoner hvis man ikke følger med.

Nå må jeg legge til at personlig, syns jeg det er ganske kult at fly tar av over hodet på deg:-)
aom2 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sjøfly havarert ved BNN LN-VLE Flyforum 17 26-06-2012 01:33
Hendelse med sjøfly fra Fornebu observert på Google Earth!? ohegge Flyforum 10 01-03-2010 17:05
Sjøfly sank ved Larkollen Wig-wag General Aviation og sjøfly 2 06-08-2009 09:28
Sjøfly ved Drøbak? seilfly Flyforum 1 29-07-2008 21:11
Sjøfly ved Tangen i Hedmark seilfly General Aviation og sjøfly 2 06-05-2008 21:44


All times are GMT +2. The time now is 15:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.