Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-01-2011, 07:43   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Star Alliance SK biz eller TG biz til SIN?

Jeg har et lite reisedilemma – jeg skal til Singapore den 23 februar og står mellom to valg:

OSL-CPH-BKK-SIN med SAS eller OSL-BKK-SIN med Thai.

Jeg hadde tenkt til å velge SAS men nå er restricted business billettene borte så Thai og SAS kommer eksakt likt ut på 19.900,-

Jeg har jo blitt litt bitt av poengbasillen og hvis jeg forstår det riktig så vil jeg få 15% mer poeng hvis jeg velger SAS? (jeg er på EBS nå noen få poeng fra G)

Hva hadde dere valgt? (Opplevelses messig heller jeg mot TG)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 07:50   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Poengmessig vil du få 25200 (2 x 2 x (5400+900) med TG i biz og 31200 ((1,15 x 2 x 2 (1200 10800)) + 2 x 2 x (900)) med SAS så sant du er EBS
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 07:55   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Poengmessig vil du få 25200 (2 x 2 x (5400+900) med TG i biz og 31200 ((1,15 x 2 x 2 (1200 10800)) + 2 x 2 x (900)) med SAS så sant du er EBS
Takk - et noe søkt spørsmål kanskje men, hvis man blir EBG pga. utreisen vil da returen få 25%?

Tenk at man skal bry seg om disse poengene til den grad..

Er det verd den speiselt kjipe CPH-OSL om morgenen på vei hjem for disse 5000 poengene?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 08:13   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,681
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takk - et noe søkt spørsmål kanskje men, hvis man blir EBG pga. utreisen vil da returen få 25%?

Tenk at man skal bry seg om disse poengene til den grad..

Er det verd den speiselt kjipe CPH-OSL om morgenen på vei hjem for disse 5000 poengene?
1. Ja
2. Velkommen i klubben
3. Selvfølgelig Du er først ut av flyet når du nakommer CPH, går i loungen og får deg en deilig dusj. Da kan du gå rett på jobb når du ankommer Oslo før klokken ni. (Ikke kom med tåpelig argumenter om at dere har dusj og garderobe på jobben nå)
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 08:24   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
1. Ja
2. Velkommen i klubben
3. Selvfølgelig Du er først ut av flyet når du nakommer CPH, går i loungen og får deg en deilig dusj. Da kan du gå rett på jobb når du ankommer Oslo før klokken ni. (Ikke kom med tåpelig argumenter om at dere har dusj og garderobe på jobben nå)
1.Takk
2.Takk
3. Ahh... viste ikke at det var dusj på CPH.. Vi har jo dusj på jobben da..
Hvis man blir EBG på vei ut - vil man da kunne brukke gullstue på returen uten at man har fysisk fått de nye kortene?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 09:01   #6
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hvis man blir EBG på vei ut - vil man da kunne brukke gullstue på returen uten at man har fysisk fått de nye kortene?
Så vidt jeg vet, må du vente på kortet. Her får andre korrigere meg hvis jeg tar feil.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 09:27   #7
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
3. Ahh... viste ikke at det var dusj på CPH.. Vi har jo dusj på jobben da..
Hvis man blir EBG på vei ut - vil man da kunne brukke gullstue på returen uten at man har fysisk fått de nye kortene?
Dusjene er i første etasje, så du trenger ikke gullstatus for å bruke disse dersom det var det som er bekymringen. Eneste du går glipp av er vel litt bedre plass og muligheten til en hikkas (som du kanskje strengt tatt ikke bør ta om du skal på jobb etterpå, men jeg vet jo ikke hva du jobber med - kanskje du trenger det ... ). Men til spørsmålet så funket dette for meg. "The lounge dragons" kan slå opp i systemet for å se status og den vil vises som EBG (NB: Krever at poengene har kommet på konto!).
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 09:41   #8
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 426
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Så vidt jeg vet, må du vente på kortet. Her får andre korrigere meg hvis jeg tar feil.
Feil.

Så snart han har fått nok poeng til å rekke gull status og er over grensen, da får han 25% i tillegg på neste fight. Eneste unntakk er hvis strekningene er på samme kalender dag (For eks OSL-CPH-BKK-CPH-OSL: Selv om han blir Gull etter OSL-CPH får han ikke 25% på CPH-BKK dersom denne strekningen er flyd samme dagen. Han får bare det for BKK-CPH-OSL).
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 09:46   #9
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Feil.

Så snart han har fått nok poeng til å rekke gull status og er over grensen, da får han 25% i tillegg på neste fight. Eneste unntakk er hvis strekningene er på samme kalender dag (For eks OSL-CPH-BKK-CPH-OSL: Selv om han blir Gull etter OSL-CPH får han ikke 25% på CPH-BKK dersom denne strekningen er flyd samme dagen. Han får bare det for BKK-CPH-OSL).
Uhm, hva svarte du på nå? Lounge tilgang, som mitt svar relaterte seg til?

Får forøvrig bekreftet fra flere på kontoret her at lounge vaktene også kan slå opp statusen din før du har fått kortet, men bare SK lounger.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 09:54   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Dusjene er i første etasje, så du trenger ikke gullstatus for å bruke disse dersom det var det som er bekymringen. Eneste du går glipp av er vel litt bedre plass og muligheten til en hikkas (som du kanskje strengt tatt ikke bør ta om du skal på jobb etterpå, men jeg vet jo ikke hva du jobber med - kanskje du trenger det ... ). Men til spørsmålet så funket dette for meg. "The lounge dragons" kan slå opp i systemet for å se status og den vil vises som EBG (NB: Krever at poengene har kommet på konto!).
He he - godt poeng. En hikkas før jobb er herlig..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 09:57   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Hadde helt klart valgt SAS. Deres servicekonsept er mye bedre enn TG sitt, som til tider er sterkt varierende. Ref trip-reports her på forumet. Dessuten synes jeg personlig det er mye bedre å reise på kvelden fra CPH da jeg lettere får sove da, enn at noen TG kjerringer skal fortelle meg at jeg skal legge meg til å sove kl 1600.

God tur!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 10:40   #12
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Mulig litt OT, men synes 20k for flex biz. høres billig ut. Hva tar SAS for disse når de er restricted? Jeg reiser en del mellom Oslo og Shanghai og Oslo og USA og regner 20k for en god pris på restricted biz. Er det noe jeg ikke har fått med meg her?
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 10:43   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
SAS Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Mulig litt OT, men synes 20k for flex biz. høres billig ut. Hva tar SAS for disse når de er restricted? Jeg reiser en del mellom Oslo og Shanghai og Oslo og USA og regner 20k for en god pris på restricted biz. Er det noe jeg ikke har fått med meg her?
Til SIN er jeg noe usikker, men til BKK med SKer vel prisene ca slik t/r:

Z kr 18 000
J kr 22 000
D kr "noe midt i mellom"
C kr 34 000
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 10:44   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Du får nok enda mer poeng med SAS enn det Someone sa, ettersom du får 25% tillegg så snart du går over til gull. Om du får tilgang til gullstuen er avhengig av hvor fort dine poeng registreres. Så snart systemet er oppdatert, så skal dette være greit, men det kan ta noen dager.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 10:56   #15
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Mulig litt OT, men synes 20k for flex biz. høres billig ut. Hva tar SAS for disse når de er restricted? Jeg reiser en del mellom Oslo og Shanghai og Oslo og USA og regner 20k for en god pris på restricted biz. Er det noe jeg ikke har fått med meg her?
Jeg betalte faktisk 15-16.000 for Z til SIN i fjor.
Nå skal de ha ca 17.500 for Z (hvis det er ledig)

Så vidt jeg forstår så er prisene for samme distanse mot USA alltid dyrere, mulig fordi de ikke har samme konkurransen fra des store premium selskapene som er østover?

20K er Z til og fullpris hjem.

Restricted Z er vel flex - menn ikke full flex?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 11:04   #16
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Til SIN er jeg noe usikker, men til BKK med SKer vel prisene ca slik t/r:

Z kr 18 000
J kr 22 000
D kr "noe midt i mellom"
C kr 34 000
Jeg betalte 22.800 (ca) for "J" fra OSL til SIN i romjulen. Riktignok via Beijing og med Air China "F" fra Beijing til Singapore (hvilket ikke var i nærheten av den luksus det høres ut som). Reiseruten ble OSL-CPH-PEK-SIN-BKK-CPH-OSL. Tror det var et par tusenlapper ekstra med utreise også via BKK. Synes ikke det var all verdens dyrt, avstanden tatt i betraktning. Å reise vestover i samme periode var (som kommentert over) vesentlig mye dyrere.

Last edited by SpotOn; 10-01-2011 at 11:10.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 11:07   #17
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,288
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Det optimale hadde jo vært å kombinere SAS og Thai. Ut med SAS slik at man slipper å legge seg om ettermiddagen, og retur med Thai slik at man kan stå opp uthvilt i Oslo Men da blir kanskje prisene annerledes?
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 14:52   #18
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Jeg betalte 22.800 (ca) for "J" fra OSL til SIN i romjulen. Riktignok via Beijing og med Air China "F" fra Beijing til Singapore (hvilket ikke var i nærheten av den luksus det høres ut som). Reiseruten ble OSL-CPH-PEK-SIN-BKK-CPH-OSL. Tror det var et par tusenlapper ekstra med utreise også via BKK. Synes ikke det var all verdens dyrt, avstanden tatt i betraktning. Å reise vestover i samme periode var (som kommentert over) vesentlig mye dyrere.
[OT]Og hvor blir så trip rapporten av??[OT]

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 14:58   #19
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Til SIN er jeg noe usikker, men til BKK med SKer vel prisene ca slik t/r:

Z kr 18 000
J kr 22 000
D kr "noe midt i mellom"
C kr 34 000
Presis sånn:

[KVS Availability Tool 6.0.2/Diamond - Sabre: Fares/DotRes/US]
Code:
OSL  Oslo Metro / Oslo Gardermoen NO = OSL TRF RYG [ENGM]
SIN  Singapore Changi SG [WSSS]
MON  07 Mar 2011 | TUE  15 Mar 2011 | R/T | Business

Carrier    From    To    Fare      Cur                      Fare Basis/TD
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
SK         OSL     SIN     14900   NOK                      ZNOBIZ
SK         OSL     SIN     19700   NOK                      JNOBIZ
SK         OSL     SIN     25700   NOK                      DNOBIZ
SK         OSL     SIN     31700   NOK                      CNOBIZ
-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 15:02   #20
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SK biz eller TG biz til SIN?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hvis man blir EBG på vei ut - vil man da kunne brukke gullstue på returen uten at man har fysisk fått de nye kortene?
Korrekt svar er at man kan oppleve varierende service og en del bastante ansatte både hos SK og TG, så det du gjør er å sjekke at poeng er på konto før returen, får noen til å legge til kortnummer som FQTV i bookingen på nytt, og ved innsjekk i BKK vil du da få boardingkort med begge segmentene på, med *G-status printet på.

Ergo ikke noe tull med "lounge dragons" på CPH, som ikke har noe i mot å "glemme" en regel her og der.

Og til BizFlyer, det skal visselig være sagt at man kan oppleve mye rart personale hos SK også, ikke bare Thai.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
QR eller TG i Biz Hpkris Reiseforum 4 26-10-2012 06:24
LH: London/Stockholm-TLV/ICN/DXB/AUH/ADD/SIN t/r i Biz for 9500-10000 NOK all-in ex_trd Reiseforum 1 11-11-2011 13:47
Oppe eller nede på UA Boeing 747 (biz) BårdK Reiseforum 15 02-02-2011 09:25
BA med tilbud. Ekstra poeng hvis du flyr Biz eller First, TP på billigbilleter Martin Reiseforum 32 22-08-2009 17:38
Debatt: Er ekstra goder i biz GRATIS eller INKLUDERT?? jcnorway Flyforum 31 28-09-2008 21:44


All times are GMT +2. The time now is 12:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.