Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2007, 22:36   #1
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,675
Default Mulig kjøp av speilrefleks.

Hei å god kveld alle sammen.

Jeg sitter hver dag å ser på nydelige flybilder på dette forumet. Og da frister det å kjøpe speilrefleks kamera. Men problemet er at jeg ikke har peiling på hvordan enn bruker disse eller hva en skal se etter når en kjøper et. Nå får jeg vel forskjellige svar fra Nikonere å Canonere. Men kan dere eksperter gi meg informasjon og tips til kamera. Og muligens objektiv.

Jeg skal til USA i sommer, er det billigere der borte? Er ikke sikker på om jeg kjøper da jeg har et stramt budsjett med lærlinglønn og leilighetleie til høsten. Så da er det opp til dere og overbevise meg.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 22:57   #2
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Alt er billigere i USA
Norge er RÅDYRT
Kjøpr deg en EOS 30D
Ferdig arbeid
Topic closed
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 23:09   #3
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,950
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Evt Canon EOS 400D

Objektiv:
Tja: Vidvinkel er lurt å ha; og evt ein zoom for langdistanser.¨

Såkalla kit's har ikkje nødvendigvis dei beste objektiva, men det er ein god start.

Eg har tidligare i kveld diskutert litt vdr. objektiver; og kommer nok til å satse på eit zoom for langdistanse -EF 70-200 2.8 USM + ein konverter (x2). 200 er kanksje litt kort, men eg velger heller eit objektiv med blender 2.8 enn 4.5-5.6 og utvider så med ein konverter for å komme opp mot ein bedre rekkevidde. Dette fordi blender 2.8 tillater mykje bedre bilder innendørs, i dårlig lyst. Prisen på disse to enhetene (i tillegg til kamerahus) i norge er ca 14500,-.

Så du trenger ikkje bekymre deg om å få brukt pengane dine på utstyr.... det koster!
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 23:11   #4
stefan78
ScanFlyer Blue
 
stefan78's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Bergen
Posts: 353
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

EOS 30D er et godt valg ja, skal du til USA, så sparer du nok endel der, kan vel få det til under $ 1000. Ellers så er det jo EOS 400D som jeg ikke kjenner noe til, men har hatt 350D, og det var litt for mye plastikk for meg, men ellers et greit kamera.
stefan78 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 23:13   #5
Jack
ScanFlyer Blue
 
Jack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 333
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Norge er ikke spesielt dyrt, men USA er veldig billig!

Sats på Nikon D40X! Billig og bra!

Eventuelt kan du se på denne:
http://www.akam.no/test/speilrefleks/olympus_e-410/40207
Tror du kan bli veldig fornøyd med den!
Jack is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 23:26   #6
Range Rover
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 25
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Quote:
Originally posted by Jack

Norge er ikke spesielt dyrt, men USA er veldig billig!

Sats på Nikon D40X! Billig og bra!

Eventuelt kan du se på denne:
http://www.akam.no/test/speilrefleks/olympus_e-410/40207
Tror du kan bli veldig fornøyd med den!
Vær oppmerksom på at Nikon her har valgt en løsning med motor i objektivet (slik som Canon) for å få ned prisen på kamerahuset.

Fint kamera, men det kan kanskje begrense objektivvalget en del.

RR
Range Rover is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 23:37   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,748
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Jeg har tenkt meg til USA til høsten, og da er planen å kjøpe en D200. Bare kamerahus koster 12 500kr i Norge, men der kan man få et meget bra kit for under 2000USD
http://royalcamera.com/viewproduct.aspx?id=1174250 Link til kit

Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX VR II Autofocus Lens
http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32047 Link til objektiv


12 000kr i USA, ca 19 000kr i Norge
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 23:41   #8
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Quote:
Originally posted by Jack

Norge er ikke spesielt dyrt, men USA er veldig billig!

Sats på Nikon D40X! Billig og bra!

Eventuelt kan du se på denne:
http://www.akam.no/test/speilrefleks/olympus_e-410/40207
Tror du kan bli veldig fornøyd med den!

Støttes! Har levd med både Nikon og Canon. Har hatt D50 i to år nå.
Da jeg for kort tid siden traff på en NTB(?) fotograf, fortalte han meg en historie fra da han var på pressekonferanse i Brüssel for noen år siden, og ble frastjålet 30 000 kroners-kameraet sitt. Han trengte et nytt kamera raskt, så han kjøpte et D50-kamera med et enkelt objektiv på butikken og tenkte at D50en kunne være det sekundære kameraet. Han ble så fornøyd med D50en at han nå bruker D50en som primærkamera og 30 000 kronerskameraet som sekundærkamera.

D40 er en nyere modell av D50 med et par forbedringer.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2007, 20:34   #9
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,675
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Her var det masse ord og tall som ikke sa meg så mye. Kan noen fortelle meg hva alt dette betyr og hva jeg burde ha for å ta bra bilder av feks. fly? Har tenkt en del på EOS400D pga. at jeg har hørt mye bra om dette kameraet Noen som vet pris på dette i USA? Er det lurt å kjøpe kamera over there.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2007, 20:38   #10
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Et eksempel...
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2007, 21:42   #11
Range Rover
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 25
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Skal du fotografere fly på lang avstand, og i marginalt lys, så må du være forberedt på å måtte betale en del for optikken. Er det godt dagslys så finnes det flere brukbare telezoomer som er forholdsvis rimelige.

Kontakt gjerne en seriøs fotoforhandler for å få hjelp. Her i Oslo finnes for eksempel FotoVideo i Møllergata.

Generelt sett er optikken viktigere enn kameraet. Pass bare på ikke å investere i noe som kan gjøre senere innkjøp enda dyrere. D40 har som sagt en annen type objektiv enn det Nikon vanligvis bruker.

I tillegg til originalobjektiver leverer Sigma gode objektiver til både Canon og Nikon i ymse prisklasser (ganske så billig til "i steden for ny bruktbil").

Regn også med en tusenlapp for et skikkelig minnekort. Prisen på disse raser jo, men kjøp et som er raskt slik at det hele ikke stopper opp noen sekunder for å overføre dataene til kortet.

RR
Range Rover is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2007, 22:40   #12
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Den erfaringen jeg har med 400D etter 3mnd bruk er at det har en tendens til å undereksponere (bildene blir for mørke) med autofunksjonen. Begynner å få litt erfaring med manuelt bruk og bildene blir betraktelig bedre. Når det er sagt, er ikke selve kameraet tjent med orginalobjektivet som følger med. Det er for dårlig til at kameraet kan bli fullt utnyttet, så vær forberedt på innkjøp av nytt og bedre objektiv (eller kjøp bare huset og velg objektiv selv). Ellers er brukervennligheten og funksjonene meget bra.
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 10:11   #13
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Siden fly beveger seg og kan være langt vekk og så komme fort bort til deg ville det ideelle vært en 28-300 mm, men ba blilr lysstyrke og bildekvalitet "så där". Sats heller på en kombinasjon av fx 18-70 (fx Nikons med styrke 3,4-4,5) og 100-300 (fx Sigmas med fast F4). da får du bedre lysstyrke og bedre bilde samtidig. Jepp, koster gryn! Nikon eller Kanon blir etter hva du føler har best brukervennlighet, i praksis liten forskjell. Jeg har Nikon D70 selv, bruker en kombinasjon av den korte telen og en Tokina 300/4 (som er solid som en tanks og kostet halvparten av Sigmaen, men uten zoomen og med treg fokus vil jeg egentlig anbefale å gå for zoomen).

Mht garantier er det å kjøpe i utlandet kanskje ikke så lurt; gjør heller som meg, jeg kjøpte min D70 på tilbud da den ble erstattet av D70S. Jeg ville helt klart lagt litt gryn i å få noe tilsvarende - D40 er plast, mangler knapp for skarphetsdybdekontroll etc.

Dyrt? Jepp. men det spørs om du er tilfreds med et Ryanairkamera, eller et fullservicekamera...om ikke annet ville jeg helt klart gått minimum for et SAS-kamera, dvs LCC+
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 10:22   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

For å komme med nok et innspill: Nikon D80. Om du kan få det i kit-form, så har du et knakende bra kamera, og med 18-200mm linse vil du dekke 95% av dagligbruken.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 10:23   #15
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Det finnes i min verden ikke noe som heter "billig og bra" når det kommer til fotoutstyr. Du får det du betaler for. Kvalitet koster og dette gjelder både optikk og kamerahus.

Jo mer du legger i det jo mer får du igjen. Jeg begynte med "amatør utstyr" dette funka bra,men det var da jeg fikk dyrere utstyr at jeg fant ut hva jeg hadde gått glipp av.

Skal du ha noe å lære med, så ja gå for en lavpris modell, som for ex Canon 400D eller Nikon D40X/D50. Senere kan du oppgradere kamerahuset til noe heftigere, Canon 30D/Nikon D80 (pr idag)

Men når det kommer til optikk kan du likegreit kjøpe noe skikkelig med en gang, Velger du Canon, så er teleobjektiv som Canon EF 70-200 F4 L USM ett kjempeobjektiv å starte med. det er lynkjapt , presist og veldig skarpt.

Velger du optikk til 1500-3000 kr så får du kvalitet deretter, velger du noe skikkelig slipper du å kastebort de pengene du brukte på lavpris objektiv... Jeg har lært dette "the hard way".

__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2007, 10:59   #16
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Quote:
Originally posted by ph-ndr

For å komme med nok et innspill: Nikon D80. Om du kan få det i kit-form, så har du et knakende bra kamera, og med 18-200mm linse vil du dekke 95% av dagligbruken.

-A
Drømmer...har lyst på 11 AF-punkter, de fem på D70 er litt lite.

Om nå Nikon kunne lage ultralydrensing av CCD-brikka også, så...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 12:00   #17
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Må bare kapre denne tråden litt
Fikk en anonseblekke i posten idag fra elitefoto, der de averterer en Fujifilm FinePix S6500fd. Det jeg lurer på er hva syns dere med erfaring om dette kameraet i forhold til D40 og EOS 350/400? Skal bare bruke det til "normalt" bruk. Prisen er veldig gunstig i forhold til hva jeg har å bruke på et kamera. Og hvordan er det med å bytte objektiv på dette kameraet? Er det en standard alle objektiver har?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2007, 00:05   #18
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Jeg ville altid vælge enten Nikon eller Canon. Her får du langt de bedste muligheder for at købe tilbehør - både original og uoriginalt.

Selv bruger jeg Nikon, som jeg er yderst tilfreds med. Om det skal være Nikon eller Canon er vel i virkeligheden mest en "religionssag" - det svarer lidt til om cola skal være Coca Cola eller Pepsi Cola - nogle foretrækker den ene ende den anden, men i bund og grund er begge den rigtige vare.

Quote:
D40 er en nyere modell av D50 med et par forbedringer.
...men klart også nogle ting der er dårlige end på D50 - f.eks. er du meget begrænset mht objektiver, da motoren sidder i linsen og ikke i huset. Selv er jeg ikke vild med D40 - der synes jeg Nikon har fejlet.

Derimod vil jeg, som et rigtigt godt begynder kamera, anbefale D50 (hvis du kan være heldig at finde en butik der stadig har nogle på lager). Det har jeg selv været yderst tilfreds med. D50 har en fin balance mellem pris og kvalitet og giver dig rigtig meget for pengene. Der er ligeledes en fin balance mellem mulighederne for indstillinger og så automatiske funktioner, som kan være en stor fordel for nybegynderen.

Prøv at finde et D50 - eller ville jeg måske kigge efter et Canon 400D eller Nikon D80.

Nikons D40 gør ikke rigtigt tricket for mig - finish, størrelse, vægt samt begrænsningerne i valg af objektiv trækker ned.

__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2007, 14:41   #19
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Støtter FlyHi fullt ut - kjøp D50 dersom du får tak i. Har et selv og det er et gullkamera!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2007, 14:58   #20
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Mulig kjøp av speilrefleks.

Quote:
Originally posted by fredrik propell

Må bare kapre denne tråden litt
Fikk en anonseblekke i posten idag fra elitefoto, der de averterer en Fujifilm FinePix S6500fd. D
Det er ikke et speilrefleks - og med det innebygged zoomområdet må bildekvaliteten bli så där. Slike "hybrider" kan gi gode bilder, men bare innenfor et lite område. Lite brukandes til flyfoto.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Speilrefleks andreas97sas Bilder & foto 24 13-04-2010 23:17
Endelig har jeg kjøpt speilrefleks! Valget ble Canon EOS 400D LTH Bilder & foto 7 15-12-2008 11:18
Speilrefleks kamera og MPixels Information Alfa Bilder & foto 2 13-12-2008 00:13
Speilrefleks flyKSU Flyforum 16 14-02-2007 15:14
LITT OT: Digitalt speilrefleks? ENGM RAMP Flyforum 1 02-03-2006 22:23


All times are GMT +2. The time now is 09:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.