Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-06-2012, 14:28   #1
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Airbus A321 rare lyder ombord?

Har en rekke ganger før flydd med Airbus A321, bla hos Spanair og AirFrance.

Men i går da jeg fløy British Airways' A321 fra Oslo til London så lagde flyet enormt mange lyder. I og med at dette var en airbus overrasket det meg ikke. Men det hørtes ut som flyet rett og slett skulle brekke av på midten flere ganger under turen. En eldre dame som satt ved siden av meg ble kjemperedd og lurte på hva dette var fornoe - Jeg beroliget henne og sa at dette var helt vanlig i Airbus fly (selv om jeg aldri har opplevd dette før :P )

Uansett, er det noen som kan gi en nærmere forklaring på hva dette er?
For meg hørtes det ut som at det var plastikk-/komposittmaterialer fra innredningen som fikk strukket seg litt, ettersom vi opplevde en god del turbulens.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2012, 21:02   #2
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Det kan jo være så mangt og mye men den eneste lyden som folk som regel reagerer på er en enhet som overfører hydraulisk trykk mellom to av systemene, kalt en PTU eller power transfer unit. Den opererer normalt sett ikke så kan normalt høres når motorene startes, slås av og når understellet går inn/ut.

Lyden fra PTU kan (i følge enkelte) høres litt ut som en hund som bjeffer og den er veldig godt hørbar når en er rundt bakkanten av vingen.

Ellers skal der ikke være noe spesielt med lyder annet enn en tendens til uling ved flyging i skyer og sikkert litt plastikk som beveger seg.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 01:57   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,539
Default

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Lyden fra PTU kan (i følge enkelte) høres litt ut som en hund som bjeffer og den er veldig godt hørbar når en er rundt bakkanten av vingen.
Det er vel lyden av noe som høres ut som en jævel som sitter i lasterommet med en baufil?

Eller synes jeg ofte det er endel kniplinger i Airbusser, spesielt de litt lengre. Men det virker som det er lyder fra interiøret som gnisser litt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 02:00   #4
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Erfaringen min med A320 serien i turbulens er at overhead bins knaker mye.. så vil tro det er dette som høres.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 05:28   #5
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Der og da hørtes det mest sannsynlig ut som innventaret (plastikk/overheads etc). Hadde det vært skroget, () så hadde vel lyden vært noe mer metallisk - Noe det ikke var i dette tilfellet.

Men for andre, vanlige folk så gir jo ikke disse lydene noe godt inntrykk/opplevelse. Var tydeligvis flere rundt meg som var redde

Hadde jeg ikke vist bedre kunne jeg trodd det var selve skroget som holdt på og kollapse
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 09:55   #6
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

http://www.youtube.com/watch?v=9ffJgk1-tCA
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 17:25   #7
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
http://www.youtube.com/watch?v=9ffJgk1-tCA
Neida, denne lyden kjenner jeg til. Er ikke den jeg snakker om nå.
Som nevnt over var det nok overheads'en som fikk strukket seg litt under turbulensen.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 23:30   #8
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det kan jo være så mangt og mye men den eneste lyden som folk som regel reagerer på er en enhet som overfører hydraulisk trykk mellom to av systemene, kalt en PTU eller power transfer unit. Den opererer normalt sett ikke så kan normalt høres når motorene startes, slås av og når understellet går inn/ut.

Lyden fra PTU kan (i følge enkelte) høres litt ut som en hund som bjeffer og den er veldig godt hørbar når en er rundt bakkanten av vingen.

Ellers skal der ikke være noe spesielt med lyder annet enn en tendens til uling ved flyging i skyer og sikkert litt plastikk som beveger seg.
Takk Turtle. Der fikk jeg endelig svaret på den lyden som jeg hørte på en av TP flightene mine i fjor.

Jeg, og flere i flyet fikk med seg denne lyden. Og det jeg la merke til at "voffingen" tiltok og avtok på hyppighet alt etter hvor fort flyet takst før og etter takeoff og landing.
__________________
Mine bilder på Airliners

Last edited by sirpjalle; 01-07-2012 at 23:36.
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 06:50   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Fransk billigplastikk. Ogsaa hoert i Citroen og Peugeot. :P
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 06:23   #10
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Fransk billigplastikk. Ogsaa hoert i Citroen og Peugeot. :P
Hehe Helt enig i den uttalelsen. Personlig synes jeg spesielt Boeing er veldig bra (virker driftssikre og av høy kvalitet). Men finnes mye annet som også er bra, blant annet Bombardier og Embraer.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 11:43   #11
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Norge er på en måte "Boeing-land", og man kjenner Boeing'en som en arbeidshest, som løser oppgavene sine utmerket.

Flytter man blikket ut av vår egen andedam, er Airbus på mange måter ledende, både i volum og i operasjonell sammenheng. Airbus' sin filosofi er annerledes enn Boeing, og teknologisk er det fortsatt et hav av distanse mellom de to. Piloter med bakgrunn fra begge typer vil fremheve Airbus' overlegne egenskaper som arbeidsplattform - og i deres verden snakker man om å sammenlikne en Mercedes (Airbus er også tysk!!) med en Lada.

Begge typene er verdensledende, men har litt forskjellige filosofier, og litt forskjellige tekniske løsninger. Det gir bl.a. forskjellige lyder ombord fra bl.a hydrauliske pumper o.l.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 11:47   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,468
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Hehe Helt enig i den uttalelsen. Personlig synes jeg spesielt Boeing er veldig bra (virker driftssikre og av høy kvalitet). Men finnes mye annet som også er bra, blant annet Bombardier og Embraer.
Dette virker som et bra eksempel på at tro ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten...

Har hørt mye negativt når det gjelder kvaltiteten på selve produktet fra folk som jobber med Embraer og opplevd nok ting selv hva gjelder kvaliteten på Bombardierprodukter.

Hva angår Boeing og Airbus har det vel mere med følelser og opplevd kvalitet enn fakta å gjøre
CFM is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 13:58   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Norge er på en måte "Boeing-land", og man kjenner Boeing'en som en arbeidshest, som løser oppgavene sine utmerket.

Flytter man blikket ut av vår egen andedam, er Airbus på mange måter ledende, både i volum og i operasjonell sammenheng. Airbus' sin filosofi er annerledes enn Boeing, og teknologisk er det fortsatt et hav av distanse mellom de to. Piloter med bakgrunn fra begge typer vil fremheve Airbus' overlegne egenskaper som arbeidsplattform - og i deres verden snakker man om å sammenlikne en Mercedes (Airbus er også tysk!!) med en Lada.

Begge typene er verdensledende, men har litt forskjellige filosofier, og litt forskjellige tekniske løsninger. Det gir bl.a. forskjellige lyder ombord fra bl.a hydrauliske pumper o.l.

Tally-Ho
Saa begge er verdensledende, mens du vil klassifisere den ene som Mercedes og den andre som Lada. Greit.

Og du vet, plass til aa ha ett bord aa spise lunch paa for piloter er kanskje high tech, men jeg kjenner piloter som har flydd begge typer og meningene er litt mer nyansert enn det du her beskriver
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 14:11   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,742
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Airbus' sin filosofi er annerledes enn Boeing, og teknologisk er det fortsatt et hav av distanse mellom de to. Piloter med bakgrunn fra begge typer vil fremheve Airbus' overlegne egenskaper som arbeidsplattform - og i deres verden snakker man om å sammenlikne en Mercedes (Airbus er også tysk!!) med en Lada.
Nå er det slik at det ikke er pilotenes arbeidsplattform som avgjør om et fly er teknisk og ytelsemessig overlegent, lønnsomt for operatøren osv, men det gjør definitivt sitt til hva pilotene bombastisk slår fast hva som er det "beste og mest avanserte" flyet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 17:16   #15
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nå er det slik at det ikke er pilotenes arbeidsplattform som avgjør om et fly er teknisk og ytelsemessig overlegent, lønnsomt for operatøren osv, men det gjør definitivt sitt til hva pilotene bombastisk slår fast hva som er det "beste og mest avanserte" flyet.
---
Les hva jeg skriver; Airbus tilbyr teknologi som enda Boeing ikke er i nærheten av, og som verdsettes dypt av pilotene som opererer dette. Det betyr IKKE at Airbus nødvendigvis er et bedre produkt med hensyn til "performance, økonomi etc" - jeg er overbevist om at Boeingmaskinene på mange områder er vel så egnet, ikke minst til operasjonene på mer marginale flyplasser her hjemme.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 18:22   #16
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Kan du påpeke noen av den teknologien hvor airbus er så mye bedre enn boeing? Jeg er bare nysgjerrig jeg.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 19:02   #17
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Dreyer View Post
Kan du påpeke noen av den teknologien hvor airbus er så mye bedre enn boeing? Jeg er bare nysgjerrig jeg.
----
Å sitte her på "Flyprat" og peke på "noen av den teknologien hvor airbus er så mye bedre enn boeing..."...blir ikke så lett. Jeg mistenker at det blir som å sammenlikne pærer og epler, begge er gode til sitt.
Jeg kjenner heller ikke din bakgrunn, og vet derfor ikke hvordan jeg skal argumentere.

Airbus har andre tekniske løsninger enn det "lunchbrettet på flight deck", som en fant en morsomhet i.
Denne tråden gikk ut fra en kommentar om støyende hydraulic pumps o.l., og det er en greie som Airbus har, også på de større A330, 340...Men dette er "småtingsavdelingen".

Airbus er gjennom sitt fly-by-wire konsept og flight envelope protections langt foran Boeing på dette området, et område som ikke bare gjør flyet mer lettflydd og behagelig å operere for flight deck, men dermed også med en rekke sikkerhetssystemer som ligger foran det Boeing kan levere. (Det kan i prinsippet ikke fly for fort, for langsomt, kan ikke stalle i, kan ikke krenge for mye, kan ikke overloades med for mye "G"...etc etc...- alt dette i normal law. Selv i alternate law ligger man med en del protection tilbake, og først nede på såkalt direct law er man i et "konvensjonelt fly"...(At A330 til AF likevel gikk i sjøen utenfor Brasil - muligens stall etter mismatch med ADIRS, og mulige "huller" i pilotopplæringen..., det er en annen historie, og kan diskuteres separat..)
Dette betyr selvfølgelig ikke at konkurrenten er et dårligere fly, ja kanskje er det bedre på visse områder...det skulle ikke overraske meg.
Airbus var allerede ved innfasingen av A-320 familien (og det er lenge siden) i stand til å fly de i dag så politisk korrekte "grønne innflygninger" (managed approaches), med en særdeles nøyaktig trajectory-/profilberegning for økonomisk innflygning, og minimum støy.
Airbus var det første til å teste ut CAT 3 autoland (også mange år siden...1969?) - og både dette og det som står ovenfor er for lengst absorbert av både Boeing og andre fabrikkanter. I dag mistenker jeg at Boeing har nærmet seg Airbus på mange områder, og ved innføringen av Boeing 787 vil de sannsynligvis ha tatt steget foran med hensyn til fuel, komposittmaterialer (weight) og annen banebrytende teknologi. Men sammenlikner man en B737-300 med en eldre utgave av A320-200, blir den Boeing'en rene museumsgjenstanden. I dag er det nyere B737'er som dominerer markedet, og gapet mellom de to fabrikkantene er nok på mange måter utlignet.
Men fly-by-wire-konseptet og all envelope protections har de meg bekjent ikke tatt igjen - begge banebrytende teknologi.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 19:25   #18
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Å sitte her på "Flyprat" og peke på "noen av den teknologien hvor airbus er så mye bedre enn boeing..."...blir ikke så lett. Jeg mistenker at det blir som å sammenlikne pærer og epler, begge er gode til sitt.

Tally-Ho
Sitt? Begge flyene skal vel bare brukes til én ting primært, nemlig å fly..

Og når det gjelder mine øvrige uttalelser, så er det mine personlige (MERK: personlige) tanker om flyene etter å ha sammenliknet dem, ved å fly dem.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 19:37   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,896
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Sitt? Begge flyene skal vel bare brukes til én ting primært, nemlig å fly..
Hmm .. Man kan også si at både whisky og sjokolademelk brukes til samme formål, nemlig å drikke ..

Det er mange forhold som spiller inn, både operasjpnelt, teknisk og finansielt. Det er summen av dette som avgjør hva som passer best i selkapets drift.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 23:07   #20
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: Airbus A321 rare lyder ombord?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Airbus var det første til å teste ut CAT 3 autoland (også mange år siden...1969?)
Trodde det var Hawker Siddeley Trident som var først på Cat 3?
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Somalia: Eksplosjon ombord fikk en A321 til å nødlande. jameson82 Flyforum 18 09-02-2016 20:38
Dagens modell: Airbus A321-131 SE-SAM Samlerhjørnet 0 31-07-2015 08:46
Airbus A321 Thomas Cook Airlines Scandinavia Glenn Flyteknisk forum 10 23-02-2011 19:11
easyJet med Airbus A321-200 FlightDeck Flyforum 20 09-10-2008 11:52


All times are GMT +2. The time now is 10:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.