Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2017, 02:58   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Hjemreise fra Sint Maarten

Hvorfor velge raskeste og dyreste vei hjem til moderlandet Norge når man kan velge noe saktere og til 1/3 av prisen og mye mere spennende.
Jeg gikk iland i Marigot Bay på Sint Maarten torsdag 30. November fra seilskute (Christian Radich) etter å ha seilt i 26 døgn fra Las Palmas via Mindelo på Kapp Verde (2 døgn opphold) og så rett vest til Sint Maarten med ankomst 30. November. Tok tre døgn på hotell der,Travel Inn ved Simpson Bay. Helt OK. Faktisk gangavstand til Maho Beach langs stranden.
Sint Maarten var preget av Irma. Istykkerrevne hustak ,vegger osv. Nesten ingen turister. Ingen cruiseskip for tiden. Bilparken hadde fått juling. Nesten ikke en bil uten knuste ruter, bulker osv. De fleste hotellene var oppe og gikk igjen, og butikker ølkraner osv. likeså. Været var ikke noe å klage på. Fra Las Palmas til Carribien var det bare sol og sommer hele veien. Dagtemperatur på 28-32 grader. Sjøtemperatur på 26 grader og nattetemperatur på 27 grader, helt nydelig. Været de tre dagene på Sint Maarten også helt fortreffelig.
Tok en hel dag ved flyplassen med bading på Maho Beach. Begge barene på hver sin side var oppegående. For en plass for en flyinteressert. Sol, bad ,spotting og hva man måtte ønske seg fra baren. Har sett landingene på YouTube , men de var enda lavere en jeg trodde. Mye eksotisk å se. Islender , Skyvan, Caravan, Twin Otter, F50, B727 .
Fikk med meg KLM A330 fra AMS.
Så til hjemreise. Kunne tatt KLM hjem, dyreste og kjedeligste. (NOK 13000,- en vei hjem til OSL via Curaçao og AMS)
Valgte SXM-SJU-SDQ-FRA-OSL for NOK 4600.,- inkl. overnatting i SAN Juan.
SXM/SJU var Seaborne Airlines, SAAB 340B. 50 min. flytid. 34 seter og 7 pax. Vi fikk ikke sitte hvorsomhelst, men fra fra rad 7 og bakover pga. weight/balance. Hadde aldri hørt om selskapet før. Helt OK i nydelig vær. Innsjekkingen på SXM var provisorisk etter hurricanen Irma. Innsjekkingen var utendørs unde telt, og tidligere bagasje mottakshallen var gjort om til avgangshall midlertidig. De har mye å bygge opp igjen der.
Etter en overnatting i San Juan var det tidlig opp neste morgenen. Taxi til flyplassen SJU. Avgang kl. 07:55 med MD83 fra PAWA Dominicana til SDQ , Santo Domingo. Hadde heller aldri hørt om dette selskapet. Spennende og skulle fly med MD 83. For en nydelig flight. 40 min i stille nydelig morgenvær. Ja MD83 er et flott fly. Har aldri forstått hvorfor det ikke er økonomi å fly disse i Europa, men der borte vrimler det av disse ? 145 pax og 160 seter, var bra belegg her. På SDQ landet det etter hvert to Convair Metropolitan fraktfly, flott å se disse gamle flyene i tjeneste.
Fra SDQ og hjem var det solide Condor til FRA, B767, også helt upåklagelig. Landet 05:45 i FRA etter en flight over dammen. Etter 4 timer på flyplassen der var det hjem til OSL med en noe jeg syntes, en sliten SAS maskin, B738 LN RRW.
Angrer ikke på at jeg tok seneste og billigste vei hjem fra SXM til OSL.
Totalt sett en fantastisk tur.
(Alle disse flightene var på rute eller bedre. SAS kl. 14:00 til OSL på minuttet . ) fra ENGM var det NSB til Vestfold. På rute fra flyplassen. På Oslo s. Signalfeil og 1,5 time forsinket. ??!!

Last edited by ENTO; 14-12-2017 at 03:14.
ENTO is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Amsterdam/Paris/Sint Maarten tur/retur - rutepraksis? ENTO Småprat 23 30-01-2019 01:11
Hjemreise fra offshore Angola RJon TripReports 21 30-03-2015 17:22
Hjemreise fra regional-flyplass i USA. Twin Otter Reiseforum 10 01-08-2011 00:12
Noen få små fra siste hjemreise LN-MOW Bilder & foto 4 19-10-2010 22:22
SAS hjemreise fra HKT 2. Desember 2008 Andre1980 TripReports 2 13-10-2009 11:40


All times are GMT +2. The time now is 17:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.