Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2013, 19:37   #1
Sykkelthor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: BGO
Posts: 155
SAS Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Ærede forumvenner!

Jeg sitter på OSL nå og funderer.. Jeg har en billett med avgang 1930, men det finnes en avgang 1845 som i skrivende stund boarder. Jeg forsøkte å få damen i servicedesken til å booke meg om, en hun sa at det var smekkfult.

På sas.no og gjennom Berg-Hansen kan man fremdeles få kjøpt billetter til 18:45-avgangen. Er det en reell mulighet? Eller i det minste en fin mulighet til å tjene noen kroner på å IDB?
Sykkelthor is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 19:42   #2
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Bare å gå til gate å høre, bør ha flex billett da, om ikke neste også er smekkfull. For mye Belibers her i dag, så spørs om det er plass...
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 19:58   #3
Sykkelthor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: BGO
Posts: 155
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Damen i gaten var litt stresset så å si at hun var veldig servcie minded var i grunnen en overdrivelse (uten at jeg skal bebreide henne, det var en skikkelig saueflokk som ville ut døren fortest mulig på gate 12). Men spørsmålet mitt er enda mer aktuelt nå da de i gaten utelukkende ville boarde de som stod på standbylisten (og den ville ikke damen i servicedesken sette meg på selv om jeg har full flex, full refunderbar opp og ned i mente).

Så; kan man kjøpe en ordinær bilett og sjekke inn online mens flyet boarder. I min verden burde man enten komme på listen pover de som får plass, eller på automagisk vis havne på standbylisten?
Sykkelthor is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:01   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Det er slutt på å komme med tidligere fly, selv om man har full flex. Nå må man komme minst 30min før, og booke om (altså før innsjekk stenger).
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:04   #5
Sykkelthor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: BGO
Posts: 155
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Takk for svar! Da vil jeg gjerne endre spørsmålet mitt til "Hvorfor kan man kjøpe biletter på sas.no helt inntil avgang?" Eller er det bare en sas-IT greie?
Sykkelthor is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:06   #6
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det er slutt på å komme med tidligere fly, selv om man har full flex. Nå må man komme minst 30min før, og booke om (altså før innsjekk stenger).
Det der er en farlig utvikling for SAS. Hjelper lite å ha høy frekvens når passasjerer med de dyreste billettene ikke får komme med p.g.a. det nye systemet. Jeg hadde sendt en relativt oppgitt e-post til CR. Er nok av retoriske poenger å ta av, men det enkleste er jo bare å peke på SAS' stadige masing om all fritiden man får med familien av å fly med de...
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:11   #7
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 611
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det er slutt på å komme med tidligere fly, selv om man har full flex. Nå må man komme minst 30min før, og booke om (altså før innsjekk stenger).
Jaså!

Jeg skulle fly innenriks, og ankom flyplassen fire timer før opprinnelig avgang. Fikk mast meg til å komme med en avgang som ca. 2 1/2-3 timer før den jeg hadde betalt for, og det med en stusselig ungdomsbillett.

Fikk blankt nei i billettkontoret (endringsgebyr på kr. 500,- takk og farvel), på første forsøk ved gate (3 1/2t før min egentlige avgang), og i servicedesken på innenriks (gjentok info om endringsgebyr).

Jeg ga meg ikke, og rett til gate ved neste mulige avgang. Herremannen ved gaten ordnet biffen - at jeg spurte om det var vanskelig å utføre endringen i Altea ga meg til og med et vennlig smil.

Hvis du ikke gir deg går det nok til slutt

EDIT: Dette skjedde for drøye to uker siden - til opplysning.

Last edited by Everest; 18-04-2013 at 20:16.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:13   #8
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Sykkelthor View Post
Takk for svar! Da vil jeg gjerne endre spørsmålet mitt til "Hvorfor kan man kjøpe biletter på sas.no helt inntil avgang?" Eller er det bare en sas-IT greie?
Er det mindre enn 1 time til fighten får du denne feilmeldingen når du går til betaling:
Quote:
Bestillinger på nettsiden må gjøres senest 1 time før avreise. Vennligst gå tilbake og velg en annen flyavgang, eller ta kontakt med oss på telefon 05400 for å bestille denne reisen. Fra utlandet ring +47 915 05400. (5000)
Dash is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:17   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Det der er en farlig utvikling for SAS. Hjelper lite å ha høy frekvens når passasjerer med de dyreste billettene ikke får komme med p.g.a. det nye systemet. Jeg hadde sendt en relativt oppgitt e-post til CR. Er nok av retoriske poenger å ta av, men det enkleste er jo bare å peke på SAS' stadige masing om all fritiden man får med familien av å fly med de...
Når jeg ble nektet for to uker siden, så sendte jeg en oppgitt e-post. Den er fortsatt ikke besvart. Tydelig SAS har kuttet ut all kundebehandling i sitt spareprogram, og DET er i hvert fall en farlig utvikling.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:25   #10
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Jaså!

Jeg skulle fly innenriks, og ankom flyplassen fire timer før opprinnelig avgang. Fikk mast meg til å komme med en avgang som ca. 2 1/2-3 timer før den jeg hadde betalt for, og det med en stusselig ungdomsbillett.

Fikk blankt nei i billettkontoret (endringsgebyr på kr. 500,- takk og farvel), på første forsøk ved gate (3 1/2t før min egentlige avgang), og i servicedesken på innenriks (gjentok info om endringsgebyr).

Jeg ga meg ikke, og rett til gate ved neste mulige avgang. Herremannen ved gaten ordnet biffen - at jeg spurte om det var vanskelig å utføre endringen i Altea ga meg til og med et vennlig smil.

Hvis du ikke gir deg går det nok til slutt

EDIT: Dette skjedde for drøye to uker siden - til opplysning.
Da må du ha vært veldig heldig. For hva er poenget med fleksible billetter vist man driver å booker om fixed billetter i hytt og gevær? Utvanner jo hele konseptet med flex billetter. Eneste grunnen bør være at din egentlige avgang er overbooket.

Har man flex billett er det selvsagt noe annet, og man bør bli booket om helt fem til avgang så lenge det er plass og det ikke forsinker avgangen.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:43   #11
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Jaså!

Jeg skulle fly innenriks, og ankom flyplassen fire timer før opprinnelig avgang. Fikk mast meg til å komme med en avgang som ca. 2 1/2-3 timer før den jeg hadde betalt for, og det med en stusselig ungdomsbillett.

Fikk blankt nei i billettkontoret (endringsgebyr på kr. 500,- takk og farvel), på første forsøk ved gate (3 1/2t før min egentlige avgang), og i servicedesken på innenriks (gjentok info om endringsgebyr).

Jeg ga meg ikke, og rett til gate ved neste mulige avgang. Herremannen ved gaten ordnet biffen - at jeg spurte om det var vanskelig å utføre endringen i Altea ga meg til og med et vennlig smil.

Hvis du ikke gir deg går det nok til slutt

EDIT: Dette skjedde for drøye to uker siden - til opplysning.
Heldiggrisen Prøvde akkurat det samme med DY for to uker siden. Ikke sjangs!
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 20:56   #12
Sykkelthor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: BGO
Posts: 155
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Det er jo noe som skurrer litt når servicedesken ikke en gang vil sette folk på venteliste. Det koster vel ca 2 kcal og gjør jobben til de i gaten enklere i stedet for å gi folk beskjed om å gå og snakke med dem i gaten når de i gaten har aller mest hektisk?

<digresjon> Damen forran meg i køen fikk forøvrig plass på 18:45-flighten, men så hadde hun er fint svart kort med en liten hvit fugl. Det er vel andre regler for slikt fintfolk..</digresjon>
Sykkelthor is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 21:16   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Sykkelthor View Post
Så; kan man kjøpe en ordinær bilett og sjekke inn online mens flyet boarder. I min verden burde man enten komme på listen pover de som får plass, eller på automagisk vis havne på standbylisten?
Når flyet boarder, så vil et forsøk på å booke gi Unable to Confirm, men av en eller annen grunn ser det ikke ut som Amadeus klarer å vise at flyet er stengt for salg i systemene - men det er det, og du får uansett ikke bekreftet plass (vet ikke hvordan det ser ut på websidene eller hos reisebyråene men det skal komme en eller annen form for feilmelding).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 22:13   #14
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Hva med flex biletter til SK om man misser opprinnelig avgang, vil man få automatisk prioritet på neste avgang?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 22:28   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Hva med flex biletter til SK om man misser opprinnelig avgang, vil man få automatisk prioritet på neste avgang?
Spørs hva du mener med misser, men nei det er ingen prioritering for de som er no-show.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 22:36   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Spørs hva du mener med misser, men nei det er ingen prioritering for de som er no-show.
Det er vel normalt at man får et sete på neste avgang, hvis det er plass. Ellers hadde det blitt en salig suppe utover ettermiddagene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 22:52   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er vel normalt at man får et sete på neste avgang, hvis det er plass.
Ja, men slik jeg regner med at jeg forstod spørsmålet så var det om det ikke er plass, og da er det ingen prioritering ofr disse. Sorteringer er sånn omtrentlig slik; status, CMP, billettype, tidspunkt for innsjekk.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2013, 00:32   #18
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Da må du ha vært veldig heldig. For hva er poenget med fleksible billetter vist man driver å booker om fixed billetter i hytt og gevær? Utvanner jo hele konseptet med flex billetter. Eneste grunnen bør være at din egentlige avgang er overbooket.

Har man flex billett er det selvsagt noe annet, og man bør bli booket om helt fem til avgang så lenge det er plass og det ikke forsinker avgangen.
Tja, det er utrolig hvor mye ekstra business man kan generere på sikt og om man ikke er så forbanna firkanta og er villig til å strekke seg litt ekstra for sine kunder.

For å ta et eksempler. To ganger i SEA har jeg kjøpt billige pakker med Expedia/Orbitz med fly til-fra LAS og hotellrom. Begge ganger var utreisen med AS/AA med mellomlanding på LAX. AS direkte kostet mye mer. Jeg møtte opp litt tidligere enn vanlig på flyplassen, vel vitende om at det var en hel del ledig på direkteflighten som gikk samtidig. Ved innsjekk spurte jeg pent om de ikke kunne sette meg på stand-by lista så jeg slapp å fly via LAX. Bagasjen ble sendt direkte, og jeg fikk to boarding passes. Begge ganger fikk jeg sete på direkteflighten, og siden den gang har jeg alltid valgt AS når jeg kan, på tross av gode alternativer.

Den rake motsetningen er KLM. Jeg skulle fly SFO-AMS-TRD hvor jeg endte opp med billett for feil flight for det siste segmentet. Istedet for halvannen time venting, ble det 12 timers venting. Prisen for å endre billetten var for høy til at det ble vurdert seriøst, men etter en telefon med KLMs kundeservice i USA (som vel er Delta) ble jeg rådet til å sjekke bagasjen bare til AMS for å der be om å bli satt på stand-by. Alt vel. Jeg var faktisk riktig så optimistisk. Helt til jeg ved AMS fikk høre at de ikke tilbyr stand-by. Billetten kunne endres, men siden prisen på returbilletten min hadde endret seg siden booking, ville det koste meg 800 EUR. Og kjøpte jeg en billett til det tidligere flyet, ble returen til SFO kansellert pga no-show. Jeg stod ved gaten den morgenen og så et under halvfullt rette nesen mot TRD.

KLM er kanskje ikke mer firkanta og vanskelig enn konkurrentene, men etter opplevelsen den dagen har jeg, om mulig, unngått å fly med de. Ønsker de ikke min business, lar jeg de slippe.

Reisende er ikke nødvendigvis veldig trofaste, men enkeltsituasjoner fester seg i underbevisstheten. Og preger hvilket inntrykk man har av ulike flyselskap. Som igjen av avgjørende for preferensene når nye turer skal bestilles.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2013, 00:45   #19
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Tja, det er utrolig hvor mye ekstra business man kan generere på sikt og om man ikke er så forbanna firkanta og er villig til å strekke seg litt ekstra for sine kunder.
Ja, du kunne risiskere å være den som står med den billigste billetten og mangler et sted å sitte, og mene at dette med å bare tenke på penger er feil.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2013, 08:15   #20
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Spørs hva du mener med misser, men nei det er ingen prioritering for de som er no-show.
Jeg mener, om man ikke rekker opprinnelig avgang, og har flex biletter. Som oftest har man sjekket inn på nett/sms, så spørsmålet er om man har rettigheter om å komme med neste fly. Finnes det automatikk i SK systemet?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor langt frem i tid kan man bestille EB-billetter med Star Alliance? erlendag Reiseforum 4 02-09-2013 09:32
Hvor kommer man for 100.000 EB-poeng hos SAS? Dreyer Reiseforum 3 18-01-2013 22:14
Hvor kan man kjøpe fly radio? ENZV-FLYOLE Register- og ATC-Forum 1 12-06-2011 20:11
Avianca hvor kjøpe billetter ?? SQ 777 Reiseforum 2 14-01-2010 20:36


All times are GMT +2. The time now is 11:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.