Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2017, 17:35   #601
marekbz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
Default Domestic Transfer er en vits

Kom fra BCN fredag kveld med SK4622, hvor da bagasjen var sjekket inn helt til SVG, som skulle avgårde 1 time og 5 minutter senere med SK4053.

Ventet i cirka 25 minutter før konas navn kom opp. Det viste seg at ingen bagasje var sjekket inn på henne, kun meg. Jeg fikk meldingen "missing luggage" på skjermen, og vi måtte da ned å "snakke med SAS" som de sa.

Det utgikk da vi kom ned i bagasjeutleveringen, da det var omtrent 15 pax i kø. Nå var det 35 min til avgang SVG. Vi konkluderte fort med at her var det ingen vits i å vente på bagasjen, eller skranken. Så vi gikk heller ut og fort opp til gate igjen, og fløy hjem.

Selvsagt ingen bagasje i SVG. Den kom først i dag, mandag 07. august kl 13. Hele tre dager etter den skulle - og det fra Oslo!?

Ingen bevegelse på WorldTracer hele lørdag, før de fikk lokalisert bagasjen søndag, og sendt med SK4027 kl 15:54 (selv om WT i utgangspunktet sa et tidligere fly). At de da heller ikke klarer å levere bagasjen søndag kveld, er for meg en gåte. Da jeg ringte beklaget de, og skyldte på mengden fra Oslo.

Jeg skjønner jo at de ikke er problemet, med OSL vil fremdeles unngås på hjemreise i lang tid fremover, inntil de evt klarer å løse opp i dette.

Forbereder en liten klage til SAS, slik at de får tatt opp dette med rett instans.

I tillegg (ikke relatert, men tar det med); På turen ut fra SVG til BCN, havnet bagasjen i Oslo, selv om vi skulle direkte til BCN. Hvordan klarer de det?
__________________
Flightdiary

Last edited by marekbz; 07-08-2017 at 17:38.
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2017, 17:58   #602
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Domestic Transfer er en vits

Quote:
Originally Posted by marekbz View Post
I tillegg (ikke relatert, men tar det med); På turen ut fra SVG til BCN, havnet bagasjen i Oslo, selv om vi skulle direkte til BCN. Hvordan klarer de det?
All bagasje går samme veien til sorteringen. Vet ikke om denne er manuell eller automatisk i SVG, men den har tydeligvis havnet i feil tralle. Slikt skjer.

SAS (og de andre for dens sags skyld) sliter med enorme mengder 'lost' bagasje pga dette systemet og det tar ganske enkelt tid å få prosesseert og videresendt all bagasjen. I tillegg har det vært litt problemer med DHL som kjører ut bagasje for SAS, men dette jobbes det med.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2017, 19:52   #603
marekbz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
Default Re: Domestic Transfer er en vits

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SAS (og de andre for dens sags skyld) sliter med enorme mengder 'lost' bagasje pga dette systemet og det tar ganske enkelt tid å få prosesseert og videresendt all bagasjen.
Forstår det, men da fungerer det ikke.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I tillegg har det vært litt problemer med DHL som kjører ut bagasje for SAS, men dette jobbes det med.
DHL outsourcer jo jobben til lokale sjåfører / budfirma, så der ligger kanskje noe av problemet. For eksempel skal de hente bagasjen mandag til fredag 0830, og levere innen kl 15. Kl 11 får jeg melding fra sjåføren om at han kommer mellom "14 - 22". Vedkommende kjørte en bil type transporter, bulkete forøvrig, uten noen som helst indikasjon på at det var et transportfirma - langt derifra DHL - som kom.

Uansett er kjernen i problemet knyttet til Direct Transfer.
__________________
Flightdiary
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2017, 00:03   #604
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Hadde en diskusjon med en någet påståelig kollega ang domestic transfer. Han hadde brukt dette på vei hjem fra Brussel og mente at jeg ikke skjønte hvordan dette funket.

I følge ham gikk de av flyet og til en "sluse" hvor han scannet boardingkortet. Når han scannet boardingkortet fant noen "der nede" frem hans(!) koffert , fortollet den og sendte den videre til SVG.

Jeg mente at man blir holdt igjen og må vente til sin koffert er tollbehandlet før navnet kommer opp på skjermen og man så kan scanne boardingkortet og passere. Men neida Ståle, her aner du ikke hva du snakker om, for dette har jo jeg prøvd.....

Finnes det noen utfyllende beskrivelse for hvordan dette virker i praksis noe sted ?
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2017, 00:17   #605
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Finnes det noen utfyllende beskrivelse for hvordan dette virker i praksis noe sted ?
Google er din venn ...

https://avinor.no/globalassets/_oslo...g-for-steg.pdf
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2017, 00:34   #606
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Takk.Prøvde Google, men DEN fikk jeg ikke opp.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2017, 00:54   #607
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Hadde en diskusjon med en någet påståelig kollega ang domestic transfer.
Dersom man har innsjekket bagasje og skal benytte domestic transfer:
- Stuerne legger bagasjen på et eget "transferbånd" hvor det bl.a. blir tatt bilde av bagasjen (og scannet av tollvesnet?). Usikker på om tollvesnet aktivt må "frigi" bagasjen, men i alle fall åpnes det for å gå gjennom slusene når all bagasjen bekreftes levert av stuerne.
- Bagasjen legges av systemet i et "bagasjehotell" (oppevaring).
- Når man scanner ombordstigningskortet i slusene på domestic transfer vil man bli bedt om å bekrefte eierskap til bagasjen via bilder på en skjerm. Dette sammen med hvorvidt du går gjennom på grønn eller rød sone i transferområdet utgjør "tollbehandlingen" av bagasjen.
- Såfremt du går på grønt og tollvesnet ikke har ønsket å se nærmere på bagasjen blir bagasjen "frigitt" fra oppevaringsområdet og sent til riktig bagasjebinge for neste fly, evt. venter det i oppevaringsområdet til bingen åpner dersom det er lenge til neste fly.

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Når han scannet boardingkortet fant noen "der nede" frem hans(!) koffert , fortollet den....
Ansatte på flyplassen vil aldri aktivt fortolle bagasjen til de reisende. Tollbehandling er en juridisk prosess, og vil alltid være den reisendes ansvar.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 16:47   #608
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fikk for første gang følgende SMS:
«
Hei! Når du lander i Oslo og skal videre innenlands på en gjennomgående billett med SAS eller Widerøe, skal du passere tollen ved gate D2, ved taxfree-butikken. Bagasjen blir overført til neste fly om den er merket til endelig bestemmelsessted og ikke inneholder dyr eller våpen. OSL "Domestic Transfer"! Mvh. SAS
»

Skjønner ikke hvorfor OSL Domestic Transfer står ‘hengende’ på slutten, og med ‘!’ Liker at de bruker ordet «skal» og ikke «kan» ved passering D2


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 18:39   #609
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Fikk for første gang følgende SMS:
Fikk også denne da jeg kom fra Amsterdam med SAS for et par uker siden. Ved ankomst sa kabinpersonalet om bord at transferpax skulle gå rett inn i avgangshallen gjennom gaten, og ikke bry oss om at det sto «no entry» der. Før noen rakk å gjøre det, ble vi møtt av en OSL-ansatt som sa at vi ikke kunne gå inn der og at det kabinpersonalet hadde sagt var feil. Vi ble sendt opp på mesaninen, rotet sammen med pax som ankom fra Tyrkia, og måtte gjennom sikkerhetskontrollen der oppe. Den hadde to sluser og fire vektere som hadde veldig god tid. Ble stående i kø i en halv time.

Det tok meg 45 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg gikk klar tollen ved D2. For meg som ikke hadde med innsjekket bagasje, hadde det vært mye raskere å heller gå til ankomst og gjennom den vanlige sikkerhetskontrollen.

Smidige greier ...
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 18:52   #610
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Det å gå rett ut i avgnagshallen på de "gamle" utlandsgatene er kun mulig (tillatt) på E2, E8, E9 og E11 (stand 36, 38, 39 og 41). På E/F12 (når den åpner), E/F14, E/F13 og E/F15 (miks-gate, schengen og non-schengen) er systemet nå lagt opp slik at alle må opp på mesaninenved ankomst. På sørsiden (E/F13 og E/F15) får ikke dette så mye å si, da du får direkte tilgang til trapp ned i avgangshallen igjen uten å gå gjennom sikkerhetskontroll på nytt. Problemet på nordsiden er som tidligere nevnt at mesaninen også benyttes av passasjerer fra såkalt "skitne" destinasjoner utenfor schengen, og denne sammenblandingen er det som gjør at man må gjennom ny sikkerhetskontroll.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 20:17   #611
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fascinerende at man ikke klarer å skille mellom ankomster fra skitne og rene destinasjoner... Men vi snakker jo OSL her, det har jo ikke vært investert eller bygd ut noe der siden de åpnet, så er jo forståelig at slikt er vanskelig :P
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2017, 09:12   #612
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Fascinerende at man ikke klarer å skille mellom ankomster fra skitne og rene destinasjoner... Men vi snakker jo OSL her, det har jo ikke vært investert eller bygd ut noe der siden de åpnet, så er jo forståelig at slikt er vanskelig :P
Man greier fint å skille, men det er ikke nok gater til å håndtere destinasjoner som er "rene". Alternativet hadde vært busstransport for en drøss fly, tross ledige gater, noe som neppe er gunstig for de fleste
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2017, 17:12   #613
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fy flate bananer så irriterende. Har klart meg gjennom med kun håndbaggasje 2-3 ganger og hadde dermed high hopes om at jeg også skulle klare Domestic Transfer med baggasje. Det gikk ikke. På den positive siden fikk jeg lagt noen tax-free varer i baggen. Negative: mye gåing osv. som vi alle kjenner fra ‘gammelt av’. Problemet var at WF ikke hadde sendt passasjerlisten. På flyet (fra GOT) ble det sterkt oppfordret å benytte Domestic Transfer derimot. Bryr meg lite om hvem sin feil det er, irriterende er det uansett. Neste gang blir det GOT-CPH-BGO, med eller uten baggasje. Snakkes


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2018, 13:12   #614
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Ser på ekstranett at de gjør justeringer på Domestic Tranfer nå uten at jeg er helt sikker på hva de sier:

Quote:
Domestic TransferBlir satt i drift fra kl.1100 med ny løsning. 1. Ingen av DT passasjerene skal vente foran TF2. De kan passere TF2 før bag er mottaksregistrert 2. DT passasjerer skal fortrinnsvis bruke TF2, men kan også bruke TF1. Bag frigis ved passering SSK
https://ekstranett.avinor.no/osl/ver...iftsmeldinger/

Forstår jeg det rett så ser det ikke ut til at de trenger å vente på at bag er registrert men kan passere med en gang. Er TF1/TF2 TaxFree? Hva er SSK?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 00:18   #615
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

SSK = Serviceskranke ??

De ligger jo rett utenfor ankomsten fra utland, så nærliggende å tro...

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 08:33   #616
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Det er interne begreper for hhv:

TF1: Tollfilter 1 = vanlig tollkontroll fra bagasjehall ankomst utland

TF2: Tollfilter 2 = tollkontrollen i domestic transfer-løsningen på avgangsnivå

SSK: sentral sikkerhetskontroll = den vanlige sikkerhetskontrollen på avgangsnivå.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 14:13   #617
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det er interne begreper for hhv:

TF1: Tollfilter 1 = vanlig tollkontroll fra bagasjehall ankomst utland

TF2: Tollfilter 2 = tollkontrollen i domestic transfer-løsningen på avgangsnivå

SSK: sentral sikkerhetskontroll = den vanlige sikkerhetskontrollen på avgangsnivå.
Betyr det sikkerheitskontroll for alle igjen??
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 14:17   #618
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Betyr det sikkerheitskontroll for alle igjen??


Neppe, da faller jo bortimot hele poenget med konseptet bort
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 15:00   #619
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Gikk akkurat rett igjennom, uten noe tull. Har innsjekket baggasje.
Brukte 10 min fra ytterst på non-schengen til A14.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 15:01   #620
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Gikk akkurat rett igjennom, uten noe tull. Har innsjekket baggasje.
Brukte 10 min fra ytterst på non-schengen til A14.
Så da tyder det på at det nå faktisk virker slik det bør og skal?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Transfer innland-utland BGO mulig? chrisljo Reiseforum 10 16-03-2013 11:06
Enklere transfer på OSL sukram Flyforum 64 07-07-2011 23:46
Transfer fra domestic til int på IAD Chriscross Reiseforum 3 10-03-2010 11:57
Mer smidig transfer fra Utland til Innland på OSL ? Farmer Flyforum 20 27-05-2007 16:57
Transfer punkt utland Gardermoen LN-BIZ Flyforum 5 24-02-2005 16:28


All times are GMT +2. The time now is 03:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.