Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-08-2019, 14:31   #61
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,520
Default Re: Erstatning dårlig kundeservice SAS Plus

Høres ut som noen har gjort en feil og gitt standardkompensasjon. Med mindre flyet faktisk var forsinket.
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 29-08-2019, 14:37   #62
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Erstatning dårlig kundeservice SAS Plus

Hva er vanlig kompensasjon i slike tilfeller? Jeg tenkte EB-poeng og noen få prosenter av billetten er rimelig? Eventuelt en skjønnsmessig verdi fra Plus til Go?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2019, 16:49   #63
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Erstatning dårlig kundeservice SAS Plus

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Hva er vanlig kompensasjon i slike tilfeller? Jeg tenkte EB-poeng og noen få prosenter av billetten er rimelig? Eventuelt en skjønnsmessig verdi fra Plus til Go?
Gjengs i andre selskap er vel en slump bonuspoeng og en beklagelse. Da pleier folk å være fornøyd.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2019, 17:17   #64
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Erstatning dårlig kundeservice SAS Plus

Standarderstatning er noen eurobonuspoeng ja Jeg fikk nylig 2000EB points for å ikke ha fått tilgang på lounge på en SAS PLUS billett.

Så å få 400 euros for saken ovenfor er jo helt sinnsykt heldig.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2019, 20:34   #65
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Erstatning dårlig kundeservice SAS Plus

Take the money and run - og hold for guds skyld kjeft!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2019, 11:24   #66
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Nå er det mulig denne går helt til Høyesterett, men basert på en nylig dom i Lagmannsretten, så har man i praksis en 2 måneders klagefrist på forsinkelser etc

https://e24.no/privatoekonomi/i/2GgP...a-raskt-du-kan

Quote:
En ny dom fra Eidsivating lagmannsrett gir forbrukere maks to måneder til å kreve kompensasjon dersom flyet er forsinket eller innstilt. En slik avgrenset frist vil være ny.
Quote:
Dommen gjelder en forbruker som ble nektet kompensasjon, fordi kravet ble sendt til Finnair tre måneder og fire dager etter at reisen var over. Eidsivating lagmannsrett var enig i at forbrukeren hadde en tomånedersfrist på å fremme krav etter flyreise.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2019, 11:28   #67
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Er det flere enn meg som synes dette er litt`god dag mann økseskaft´ fra Norwegian ?
(måtte kjøpe ny billett med LH for å rekke videreforbindelse fra OSL som jeg i utgangspunkt hadde særdeles god margin til).

"Disruption type: Delayed
Delay time: 5 hours and 28 minutes
Reason for disruption: This flight was delayed due to an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection, no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components.
_____________________________
Desværre kan vi ikke imødekomme dit krav om kompensation, da denne afgang blev forsinket som følge af ekstraordinære omstændigheder.
I nogle tilfælde, vil passageren have ret til kompensation når uregelmæssigheden skyldes en teknisk fejl. Dette er i henhold til domsafgørelsen C-257/14 van der Lans, hvor en teknisk fejl som medfører udskiftning af en komponent kan anses for at være indenfor flyselskabets kontrol og dermed give ret til kompensation.
I dette tilfælde, var der ingen teknisk fejl og ingen komponenter blev udskiftet. Van der Lans-afgørelsen er derfor ikke anvendelig og vi kan desværre ikke imødekomme dit krav om kompensation."

Last edited by Eirik; 05-11-2019 at 11:31.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2019, 21:06   #68
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Er det flere enn meg som synes dette er litt`god dag mann økseskaft´ fra Norwegian ?
(måtte kjøpe ny billett med LH for å rekke videreforbindelse fra OSL som jeg i utgangspunkt hadde særdeles god margin til).

"Disruption type: Delayed
Delay time: 5 hours and 28 minutes
Reason for disruption: This flight was delayed due to an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection, no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components.
_____________________________
Desværre kan vi ikke imødekomme dit krav om kompensation, da denne afgang blev forsinket som følge af ekstraordinære omstændigheder.
I nogle tilfælde, vil passageren have ret til kompensation når uregelmæssigheden skyldes en teknisk fejl. Dette er i henhold til domsafgørelsen C-257/14 van der Lans, hvor en teknisk fejl som medfører udskiftning af en komponent kan anses for at være indenfor flyselskabets kontrol og dermed give ret til kompensation.
I dette tilfælde, var der ingen teknisk fejl og ingen komponenter blev udskiftet. Van der Lans-afgørelsen er derfor ikke anvendelig og vi kan desværre ikke imødekomme dit krav om kompensation."
Klart det var ekstraordinært. De fant jo ingen feil!!
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2019, 09:20   #69
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Ser det rapporteres i media en kraftig økning i klagene som flyselskapene mottar, samtidig som en stadig større andel avvises. Tyder vel litt på endel er på jakt etter raske penger og at flyselskapene har blitt strengere? Såvidt jeg vet er det ingen signifikant endring i punktligheten og regulariteten?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2019, 16:06   #70
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Noen som klarer å se i Amadeus hvilken årsak som er oppgitt på SK1902 BLL - OSL som ble kansellert 20.12? Hadde mine foreldre booket på den flighten og de fikk seg en rundtur med LH via FRA

Har sendt inn claim om EU kompensasjon men den ble avvist da SAS påstår at flyvningen ble avlyst pga værforhold. Var ikke noe spesielt dårlig vær på OSL den dagen. Rundturen OSL - BLL dagen etter ble også kansellert av «Shittyjet»


Sent from my iPhone using Tapatalk
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2019, 20:05   #71
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
Noen som klarer å se i Amadeus hvilken årsak som er oppgitt på SK1902 BLL - OSL som ble kansellert 20.12? Hadde mine foreldre booket på den flighten og de fikk seg en rundtur med LH via FRA

Har sendt inn claim om EU kompensasjon men den ble avvist da SAS påstår at flyvningen ble avlyst pga værforhold. Var ikke noe spesielt dårlig vær på OSL den dagen. Rundturen OSL - BLL dagen etter ble også kansellert av «Shittyjet»


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og da kansellerte de jaggume samme rundtur OSL - BLL - OSL idag også som de skulle reise hjem med. Innkommende fly fra TRD var 40 minutter sen så avgangen ble først forsinket med 30 minutter og så plutselig kansellert. Passasjerer sendes til AAR og settes så på en buss.

SAS skylder igjen på været men ser ikke noe større forsinkelser eller kanselleringer ellers. Er «Shittyjet» og deres CRJ fly virkelig så dårlige på vinterføre?

Min datter på 8 skal reise alene med dem til BLL i Februar og jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt nervøs for det....


Sent from my iPhone using Tapatalk
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 18:10   #72
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Tenkte bare å gi en liten update på saken min. For ett og et halvt år siden ble vi flere timer forsinket med TAP Portugal på flight fra Stockholm til Madeira via Lisboa pga teknisk. Jeg klagde til TAP direkte på nettsidene deres, men fikk aldri noe svar. Klagde også til Transportklagenemnda men fikk beskjed om å klage til tilsvarende organ i Sverige. Det gadd jeg ikke. Visste også at TAP slet økonomisk så tenkte at det var liten sjanse for å få noe erstatning uansett. Men så, halvannet år etter at jeg klagde fikk jeg en e-post fra TAP om at vi ville få kompensasjon. Så selv om det tydeligvis er en solid delay i systemene deres nytter det å klage direkte til TAP.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 21:05   #73
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Har et «virus-case» på gang med SAS. De tilbyr jo nå gratis kansellering for reiser til PVG, HKG, PEK, men vi har i utgangspunktet lyst til å reise. Vi skal uansett videre i Asia.

Dersom jeg har en reise de neste 14 dagene, hvordan stiller det seg da med endring og kansellering iht EU-reglene?

Vi reiser til HKG (som jeg ikke er så bekymret for) men har en retur fra PVG (er her bekymret for at SAS kansellerer alle flyginger). Regner med at det kan erklæres force majeure fra både flyselskap og forsikring når det er virus-fare? Er man da helt på egenhånd med tanke på bokostnader etc?

Ved re-routinger har SAS tidligere sagt at en får bonuspoeng iht opprinnelig reise, men dette gjelder vel ikke ved kanselleringer?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 21:42   #74
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Det blir vel uansett såpass tomme fly at ombookinger trolig ikke blir så vanskelig?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2020, 12:28   #75
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Har et «virus-case» på gang med SAS. De tilbyr jo nå gratis kansellering for reiser til PVG, HKG, PEK, men vi har i utgangspunktet lyst til å reise. Vi skal uansett videre i Asia.

Dersom jeg har en reise de neste 14 dagene, hvordan stiller det seg da med endring og kansellering iht EU-reglene?

Vi reiser til HKG (som jeg ikke er så bekymret for) men har en retur fra PVG (er her bekymret for at SAS kansellerer alle flyginger). Regner med at det kan erklæres force majeure fra både flyselskap og forsikring når det er virus-fare? Er man da helt på egenhånd med tanke på bokostnader etc?

Ved re-routinger har SAS tidligere sagt at en får bonuspoeng iht opprinnelig reise, men dette gjelder vel ikke ved kanselleringer?
Er i samme situasjon som deg, har en retur-flight via PEK etter den 9. som de akkurat nå opererer med.
Forholder meg rolig inntil videre, og regner med de booker meg om, PEK er bare en mellomlanding for meg på en CT t/r et annet asiatisk land.

Quote:
The safety of our passengers and employees is our highest priority. After evaluating the situation in China regarding the Coronavirus, SAS has decided to suspend all flights to and from Shanghai and Beijing, as from tomorrow Friday 31st January, until February 9th. SAS will also close sales for all flights to and from Shanghai and Beijing until February 29th.

Refunds and rebooking possibilities are offered for affected passengers.
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 07:32   #76
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Hei. Jeg har bedt SAS om standardkompensasjon for en innstilt flight fra Oslo til Kiev på tirsdag, som medførte over 4 timers forsinkelse. Kanselleringen ble varslet ca 10 timer før. Har nå fått avslag, da SAS mener Kanselleringen skyldes sandstorm på Gran Canaria. Kan de komme seg unna med dette? I såfall kan man jo skylde på vær omtrent hvor som helst i Europa for å kansellere et helt annet sted.

Noen som kan se kanselleringskoden for SK 4298 25FEB?
sabergum is online now   Reply With Quote
Old 07-03-2020, 18:22   #77
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Hei. Jeg har bedt SAS om standardkompensasjon for en innstilt flight fra Oslo til Kiev på tirsdag, som medførte over 4 timers forsinkelse. Kanselleringen ble varslet ca 10 timer før. Har nå fått avslag, da SAS mener Kanselleringen skyldes sandstorm på Gran Canaria. Kan de komme seg unna med dette? I såfall kan man jo skylde på vær omtrent hvor som helst i Europa for å kansellere et helt annet sted.
Har nå fått endelig avslag fra SAS. Flygningen Oslo-Kiev ligger inne med følgende kanselleringsgrunn:

ADHOC CHANGE: CNL REASON: OPER
SI: TO COVER LPA, FUE AND TFS DUE SANDSTORM

Har det noe for seg å klage til nemnda? Syns det virker litt søkt å påberope seg vær her, når det i realiteten er for å hente hjem passasjerer fra et helt annet sted som har vært strandet pga uvær.
sabergum is online now   Reply With Quote
Old 11-03-2020, 10:20   #78
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Gjensidige har en god oversiktsside for korona-relaterte reiseforsikringssaker; regner med andre selskap legger seg på noenlunde samme linje. Noen relevante utdrag:

Quote:
Vi dekker avbestilling til land der Utenriksdepartementet og Folkehelseinstituttet har gitt reiseråd. [...] Dette gjelder for de som skal reise fra og med 10.mars, til og med 17.mars.

Avbestilling dekkes ikke ved frykt for smitte eller frykt for karantene.

Arrangementer og skoleturer som blir avlyst som følge av frykt for smitte og karantene, dekkes ikke.

Varsel om at du blir satt i karantene ved ankomst på reisemålet, gir ikke rett til avbestilling.

Blir du satt i karantene på feriestedet eller reisemålet, dekker vi ekstra oppholdsutgifter og ny flybillett hjem om du må bli lenger enn planlagt.
Med andre ord lurt å ta en siste sjekk av gjeldende regelverk på destinasjonen før man går ombord i flyet.

https://www.gjensidige.no/privat/mel...on-koronavirus
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2020, 23:17   #79
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Bestilte F med Swiss på salg til IAD for noen måneder siden for en påsketur, men ser på twitter at ZRH-IAD nå blir utsatt som ny rute hos Swiss. Har jeg rett til å kansellere hele turen dersom jeg blir ombooket til United i C eller Lufthansa F? Vil egentlig helst slippe å reise akkurat nå....

Last edited by Vegasbaby; 11-03-2020 at 23:40.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2020, 23:40   #80
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Bestilt F med Swiss på salg til IAD for noen måneder siden for en påsketur, men ser på twitter at ZRH-IAD nå blir utsatt som ny rute hos Swiss. Har jeg rett til å kansellere dersom jeg blir ombooket til United i C eller Lufthansa F? Vil egentlig helst slippe å reise akkurat nå....
Først - sjekk hvilke regler Swiss har:

Quote:
SWISS is introducing more flexible rebooking options with immediate effect. The new far-reaching waiver policy for rebooking applies to both existing and future bookings worldwide. It is valid for flights of all Lufthansa Group airlines.
https://www.swiss.com/ca/en/various/breaking-news
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)? blazius Reiseforum 702 07-01-2019 22:52
Rettigheter ved kansellering og ombooking BårdK Reiseforum 7 12-08-2014 18:30
Poeng ved kansellering. jjessen Reiseforum 1 05-02-2012 18:45
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27


All times are GMT +2. The time now is 13:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.