Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-05-2013, 01:41   #21
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Med forbehold om at det kommet endringer siden jeg gikk for Gull hos Aeagean, så er det en rekke bokkingklasser hos både LH og SK som gir null poeng hos de. Jeg flyr så godt som alltid med de billigste billettene som er å oppdrive og har flere ganger hatt båre LH og SK-billetter som ikke gir poeng hos Aeagean.

Ulike program har ulike styrker og svakheter. Aegean var for meg et godt valg, da jeg gikk for status. Deres poeng har derimot begrenset verdi og jeg ser ingen grunn til å annet enn vedlikeholde status der fremover. Er du ikke trygg på at du vil klare gull der, så styr unna først som sist.

Husker jeg ikke helt feil, så må man fly en del Avianca eller Taca for å få status hos Lifemiles. Er ikke det aktuelt å fly en hel del med de, kan du droppe programmet når det kommer til oppsparing av poeng. Du kan fortsatt kjøpe miles hos de for award-billetter.

Vær også klar over at det er noen forskjeller når det kommer til award-billetter og tilgjengelighet. Det er forskjell på tilgjengelige award-seter til egne frequent flyers og tilgjengelighet for partner awards. Hvilket gjør at det i noen tilfeller kan være en fordel å spare miles/poeng hos flyselskap som enten er av en viss størrelse eller som man vet det blir aktuelt å fly med.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 08:36   #22
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Så det ikke nevnt i farten. Mange klasser hos mange selskaper gir ikke poeng hos Aegan. Dette inkluderer alle klasser som gav 25% i Eurobonus for sk.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2014, 21:44   #23
evenes
Newcomer
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 21
Thai Eurobonus vs Royal Orchid Plus

Hei.

Hva er deres erfaringer med Thai's eget bonusprogram, kontra Eurobonus?
Har som regel 1 tur/retur reise til Thailand i året, samt ca 5 t/r innland Norge.
Når jeg reiser til Thailand, bruker jeg økonomi på utreise, og som regel business (oppgradering før avreise) på hjemtur.

Hvilket bonusprogram vil det lønne seg å bruke??

på forhånd takk
evenes is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2014, 21:52   #24
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Eurobonus vs Royal Orchid Plus

Slik jeg tolker deg oppgraderer du med poeng på avreisen?

På reisen din med Thai (low economy) vil du tjene 25% poeng med både ROP og EB. Nå klarer jeg ikke finne ut hvor mange poeng ROP gir på SAS flighter, men såvidt jeg vet gir de 0% i ganske mange klasser (rett på meg om jeg tar feil).

Jeg ville valgt Eurobonus ettersom 5 t/r gir deg sølvkort og lounge/fasttrack i lavsesong.

Edit:

Aegan ser ut til å gi minimum 100% på laveste Thai klasse (og gjør det samme hos SAS).
Da vil du får 10788 poeng (med forbehold om opp/nedrunding) OSL-BKK T/R og 5 T/R OSL-BGO vil gi deg 5000 poeng.

http://en.aegeanair.com/milesandbonu...on/earn-miles/

Du kan jo kreditere 5 t/r innenriks til Eurobonus og Thai flightene til Aegan, jeg vet ikke om Aegan poeng utløper, men da vil du teoretisk sett ha nok poeng til en ny OSL-BKK i Eco. Men det er jo fryktelig lenge til da...

Last edited by KristianSk; 11-11-2014 at 22:03.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2014, 22:03   #25
evenes
Newcomer
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 21
Thai Re: Eurobonus vs Royal Orchid Plus

Nei ikke oppgradering for poeng. Bruker å oppgradere ved å ringe thai i oslo, sist betalte jeg ca 5500 for oppgradering fra økonomi til business BKK-OSL. (6000 billett i øko t/r + 5500 for oppgradering)
Fikk hos Eurobonus 5400 poeng OSL-BKK, og 10800 poeng BKK-OSL
evenes is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2014, 22:05   #26
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Eurobonus vs Royal Orchid Plus

Quote:
Originally Posted by evenes View Post
Nei ikke oppgradering for poeng. Bruker å oppgradere ved å ringe thai i oslo, sist betalte jeg ca 5500 for oppgradering fra økonomi til business BKK-OSL. (6000 billett i øko t/r + 5500 for oppgradering)
Fikk hos Eurobonus 5400 poeng OSL-BKK, og 10800 poeng BKK-OSL
Om du fikk 5400 EB poeng OSL-BKK er du i en billettklasse som gir 100% opptjening, da ville jeg kreditert alt til EB.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2014, 22:32   #27
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Eurobonus vs Royal Orchid Plus

Du opptjener ikke bonuspoeng for de billigste bookingklassene V og W når du flyr med Thai verken hos Aegan eller SAS EuroBonus
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2014, 22:46   #28
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Eurobonus vs Royal Orchid Plus

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Du opptjener ikke bonuspoeng for de billigste bookingklassene V og W når du flyr med Thai verken hos Aegan eller SAS EuroBonus
Ser det nå... Var nok litt rask med å tenke at det ikke finnes noe under Eco disc.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2015, 16:08   #29
larsdx
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 35
Default Bør jeg bytte bonusprogram?

Har Eurobonus i dag. Har sølvnivå og ligger vel an til å beholde sølvkort neste år også, slik det ser ut nå. Gullkort er uoppnåelig.

Jeg reiser stort sett til Midtøsten. Regner med 3-4 turer neste år også. Siden det er jobbturer og jeg driver eget selskap blir det gjerne business class. Et par Europaturer blir det også.

I tillegg 3-4 turer til Vestlandet årlig, hvor familien er med og sikkert tilsvarende eller litt flere jobbreiser i Norge, pluss kanskje en ferietur med dama/familien. Dama sine eurobonuspoeng overføres til meg.

Så er spørsmålet om det er noe vits i å bytte. Om jeg flyr 3-4 ganger til Beirut og Kairo med Turkish Airlines på business, nærmer jeg meg gullkort da? Hvis ikke tenker jeg kanskje det ikke er noe vits, siden EBB-poengene er lettere å bruke på noe fornuftig.
larsdx is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2015, 22:30   #30
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Bookingklasse K,J gir 135% og C,D gir 150%

OSL-CAI t/r er 4600 miles.

C/D gir 6900.

4 turer gir ca 28K poeng. Du må ha 40K for å få Elite. For å rekvalifisere trenger du imidlertid ikke mer enn 25K. Så ville vurdert en MR første året, og så er du i mål. Fin Lounge i Istanbul
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2015, 17:51   #31
larsdx
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 35
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Så er spørsmålet hva familierelatert jeg kan bruke bonuspoeng fra Turkish Air til?
larsdx is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2015, 22:18   #32
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Quote:
Originally Posted by larsdx View Post
Så er spørsmålet hva familierelatert jeg kan bruke bonuspoeng fra Turkish Air til?
Du må jo nesten kikke på uttakstabellen til Turkish for å se hva som er aktuelt. Vanskelig for oss å svare på siden vi ikke kjenner til hvilke behov din famile har.
Du kan ta ut poengreise til SK med turkish-poeng da.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2015, 13:44   #33
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Høres ut som bytte til Turkish Miles & Smiles bringer deg betydelig nærmere gullkort..
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2015, 16:05   #34
Sykkelthor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: BGO
Posts: 155
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Men hva er et gullkort i seg selv godt for gitt trådstarters reisemønster? De gangene vedkommende reiser til midtøsten er reisene etter eget utsagn i biz, så der er det alt lounge og fasttrack. På reiser med SAS i Norge gir ikke gull fra Turkish noen fordeler bortsett fra pri.boarding (haha..) og pri.bagasje. I Europa gir gullkort fra Turkish lounge, men kun i få tilfeller fasttrack, ved mindre man reiser med Turkish.

Hvis det er ønske om bedre poengopptjening trenger vi mer info om billettklassene trådstarter vanligvis bruker i Europa, men jeg tror egentlig at det i sum er marginale forskjeller i opptjening mellom Turkish og SAS.

Dersom trådstarter tjener poeng via et eurobonus bealingskort bør dette kanskje tas med i regningen, for jeg tror ikke det er trivielt å skaffe seg et Miles&Smiles-betalingskort ved mindre man bor i Tyrkia.

Så.. Hvis gull i seg selv er et poeng er Turkish sikkert fint, men det kan være lurt å tenke gjennom hva man egentlig vil ha ut av bonusprogrammet før man velger. I mine øyne er ikke Gull hos Turkish verd så veldig mye mer enn sølv hos Eurobonus for trådstarter, eller er det noe jeg overser?
Sykkelthor is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2015, 17:44   #35
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

*A-gull gir vel lounge-tilgang på innenriks-lounger hos SK
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2015, 14:31   #36
larsdx
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 35
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Synes ikke det er så lett å vite hva man bør gjøre. Eurobonusmastercard har jeg ikke, men det bør jeg vel få meg hvis jeg fortsetter som EB-medlem.

Saken er jo at EB Sølv gir en del fordeler. Business check in i Oslo er kjekt, det samme er tilgang på lounge både på innenriks og utenriks for familiemedlemmer om sommeren og jula. Ikke viktig, men særlig 13-åringen synes de ter stas. Og det er jo stort sett da, pluss påske og høstferie, vi reiser. Vi har reist en del til utlandet før, men minstemann på ett og et halvt år er ikke så veldig reisevennlig om dagen, så utenlandsferier blir kanskje nedprioritert neste to-tre årene.

I tillegg til tre-fire jobbreiser til Midtøsten blir det vel alt mellom to-tre og opp til fire-fem Europaturer i året. Ikke mer. Og oftest med SAS Plus da også. På omtrent alt av innenriks jobbturer, som heller ikke blir mer enn kanskje maks ti i året, er det også SAS Plus som gjelder.

Loungetilgang er gøy og jeg liker litt luksus, men det teller ikke så veldig mye i vurderingen av bonusprogrammer. Det er viktigere at poengopptjeningen er optimal og at poengene kan brukes til noe fornuftig.

Det som jo er en konkret fordel med EB er at jeg med dagens reisemønster kan finansiere en eller to av tre-fire turer til Vestlandet, samt påspandere svigermor en tur til Oslo i ny og ne. Jeg vet at mange reiser mye mer enn meg, men når jeg er i Midtøsten er jeg gjerne borte i to uker minst. Så det er greit at fordeler med bonusprogram kommer familien til gode.

Får man samme uttelling ved bestilling av bonusreiser med SAS som Eurobonusmedlem og Miles&Smiles?

Noen som vet hvordan uttellingen på Lufthansa er i forhold til Turkish Air. Kanskje bør jeg bruke Lufthansa til de områdene i Midtøsten SAS ikke flyr med Egypt Air, i stedet for Turkish Air, og forbli i Eurobonus. Bytte til Lufthansa kunne vel også vært et poeng, kanskje. Eneste er at business Lufthansa ofte er avsindig dyrt. Selv om jeg kan skrive av kostnadene er det tross alt utlegg som må gjøres.
larsdx is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2015, 07:00   #37
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Man kunne kjøpe sratus i US Airway, men usikker på AA.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2015, 08:00   #38
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Noen som har funnet ut om det er mulig å opptjene legs på annet metall enn eget i noe program. Dette var mulig i UA MP tidligere, men ble forbedret bort.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2015, 09:12   #39
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
*A-gull gir vel lounge-tilgang på innenriks-lounger hos SK
Er det blitt adgang for Star Gold? Det gjaldt tidligere kun Eurobonus G og D.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2015, 20:20   #40
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Bør jeg bytte bonusprogram?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Er det blitt adgang for Star Gold? Det gjaldt tidligere kun Eurobonus G og D.

OSL har Star Gold hatt tilgang også på innenriks siden den åpnet.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Valg av bonusprogram i OneWorld Gnilre Reiseforum 40 17-03-2016 14:10
USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance) Discus Reiseforum 1965 04-09-2014 15:27
Star Alliance EK 007 Flyforum 28 30-01-2006 11:20
Star Alliance named as world's best airline alliance TG923 Flyforum 5 16-06-2005 19:52


All times are GMT +2. The time now is 17:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.