Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2005, 20:09   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default En god hverdagstrivialitet

Strekning: Stavanger – Bergen
Dato: 28. desember 2005 (onsdag)
Flight: SK 4174
Ord. rute: 14:05 – 14:40
Maskin: LN-BUG “Øystein Haraldsson” Boeing 737 505

Ble brakt til Sola noe over klokken 13:00. Det var stille og rolig i innsjekkingsskrankene. Jeg gjorde det manuelt fordi jeg har skiftet kredittkortnummer siden jeg bestilte reisen den 5. november. Damen i skranken sa at jeg like greit kunne ha brukt billettnummeret på automaten. Like ved siden av sjekket noen folk inn til en Spanair-flight, sannsynligvis JK1 1338 til Las Palmas klokken 15:50.

Enveisbilletten min til Bergen kostet for øvrig 754 kroner bestilt over Internett. I dag var det 9 flyavganger fra SVG til BGO – noen færre nå i romjulen. I tillegg kjører Kystbussen tilnærmet timesavganger mellom de to byene, foruten et par avganger med Haga Buss. Flaggruten har enn så lenge tre hurtigbåtavganger mellom Stavanger og Bergen, men fra nyttår blir det kun to.

Ingen problemer i sikkerhetskontrollen og oppe i avgangshallen var det også stille og rolig. Flyet stod ved gate 16. Ute på plassen takset for øvrig SK 4172, 13:10-avgangen fra SVG til BGO. Den var med andre ord gode 20 minutter forsinket. En liten Lufthansa-maskin tok også av der ute.

En noe mer eksotisk destinasjon var Atlantic Airways’ flight RC 612 til Stord og Alta klokken 14:25. Det var kanskje en chartertur for olje- og verftsindustrien. Senere, fra flyet, så jeg at denne ruten ble utført av OY-RCB, en BAe 146-200.

I ventetiden tok jeg en kopp kaffe til kr. 23,- på Café Select like ved gate 16. Satte meg ved et vindusbord med god utsikt mot flyplassen. Ca. 13:50 ble gaten bemannet og de reisende innfant seg. Først ble noen barn og en gammel i rullestol brakt om bord, så fulgte alle oss andre. Hele ombordstigningen gikk svært rolig og avslappet. De fleste så ut til å være fritids- og feriereisende, og det var en hel del eldre folk. Sannelig noe annet dette enn de flight’ene hvor ufordragelige forretnings- og tjenestereisende setter standarden.

Jeg hadde vindusplass 13A, hvor man sitter helt i bakkant av vingen. Foran seterekke 12 var dette gardinsystemet, som Braathens i sin tid ble så beryktet for, montert. Jeg vet ikke om det brukes ennå, men kanskje var det den gang et varsel for reisende som var godt servicevant at nye tider var på vei, selv innen luftfarten.

Klokken 13:58 var boarding completed. Bortsett fra enkelte få ledige midtseter, blant annet sete 13B, var kabinen temmelig fullpakket av reisende. Klokken 14:05 begynte sikkerhetsdemoen og ett minutt senere la vi fra gate.

Take off mot syd klokken 14:12, og vi steg jevnt mot syd til vi var like over Kleppe. Da ble kursen lagt over til nord gjennom en sving vest over Orrevatnet og nord over Nordsjøen og så nordover rett øst av Kvitsøy.

Så langt hadde det vært stille og helt klart, men da vi var på høyde med Karmøy fløy vi inn i et skydekke som vi dels fløy gjennom like opp til Bømlafjorden. Derfra fløy vi under skydekket omtrent så rett nord man kan komme fra Sagvåg til Flesland, og på min side var det fin og storslagen utsikt over øyrikene Bømlo, Austevoll og Sotra, og spesielt tydelig var det å se hvor stort og mangfoldig Bømlo egentlig er.

Styrmannen meldte seg og lovet landing på Flesland klokken 14:35 og sa at det var fem minutt før tiden. Vi tok bakken klokken 14:36 fra syd og takset til terminalen, men foran den ble det stopp og litt ventetid fordi ingen var til stede for å betjene gaten. Personalet var sikkert opptatt med å få LN-RCZ inn til gate. Den kom nemlig like foran oss, og fløy sannsynligvis SK 267 fra Oslo. Omsider slapp vi inn til gate 28. Flyet vårt skulle videre til Ålesund og Trondheim, men det var neppe mer enn en håndfull reisende som ble sittende igjen om bord.

Det trakk noe ut med bagasjen, men 14:55 hadde jeg den. Utenfor terminalen stod en flybuss, og jeg spurte sjåføren når bussen gikk. Han svarte at han egentlig hadde gått, men ble likevel stående et par minutter til å plukke opp reisende innen han smalt dørene igjen og forlot terminalen 15:03. Nøyaktig 25 minutter senere gikk jeg av på Minde. Det hadde da vært saktegående trafikk mellom Lagunen og Skjold.

DCH
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	LN BUG.jpg
Views:	32
Size:	117.0 KB
ID:	2662  
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2005, 08:18   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,591
Default Replying to Topic 'En god hverdagstrivialitet'

Kan bildet gjøres mindre slik at det blir lettere å lese historien...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God onsdag fra Sydney og god første sommer(vinter)dag Hypern Flyforum 19 01-06-2016 17:13
God kveld , god ? 18., fra United Club SFO SQ 777 Flyforum 12 18-05-2016 14:56
God morgen og god helg fra Disney World x 100 SudCaravelle Flyforum 13 28-11-2013 19:53
God fredag morgen, god juleferie og ikke minst happy dommedag! Utflyttet Flyforum 23 21-12-2012 15:53
God morgen... eller er det god natt? nime Flyforum 16 23-06-2011 19:02


All times are GMT +2. The time now is 04:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.