Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-09-2005, 13:58   #1
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Spanair

Fløy Spanair mellom København og Barcelona.
Flytypen som ble brukt var en A320. PÅ vei fra Kastrup ble det det en A320 i Star alliance-dekor.

Ved gaten var det mye folk og det så ut til at flyet kom til å bli fullt. 15 min før avgang startet en ombordstigning. Jeg valgte å vente en god stund før jeg stilte meg i køen siden jeg hadde sete langt fremme i flyet. Først måtte en stille i kø for å få sjekket sin identitet og at den samsvarte med billetten. Boarding-kortet måtte fremvises, noe endel passasjerer ikke helt forstod siden dem reiste med elektronisk billett. Det ordnet seg likevel. Hyggelig gate-personalet som ønsket god tur på ulike språk...alt etter hva dem trodde du hadde for slags nasjonalitet.
Ombord skulle jeg sitte ganske lang framme, men dog i economy class. Vindussete hadde jeg blitt tildelt ved innsjekk.
Da jeg kom til raden min satt det selvsagt passasjerer i alle setene. Jeg spurte han som satt på sete "mitt" om han hadde satt seg rett, noe han ikke forstod. Engelsk og tysk hjalp ikke. En oppmerksom ung flyvertinne kom umiddelbart bort og ba om å få se setelappene våre og ba han som satt i mitt sete om å flytte seg ett anna sete. Hun ordnet det hele svært profesjonelt og kjapt. Ble litt imponert over henne. Litt trangere ombord hos Spanair enn SAS og Lufthansa, men ikke påtrengende trangt. Vil anta at det er en mellomting mellom Norwegian og SAS. Sikkerhetsdemonstrasjon ble kjørt på skjermene overbord, og kabinpersonalet pekte på nødutgangene både i den spanske, engelske og den svenske versjonen. Flyet tok av 15 min forsinket etter rutetid.

Ombord ble det vist film - "Melinda - Melinda". Hodettelefoner kunne kjøpes for 2 Euro og kunne brukes på Spanair sine flyvninger i framtiden. Kabinpersonalet ombord virket veldig "ungt", men svært effektivt. Avante-class hadde de 3 første seteradene og var nesten full. For oss på economy var det mulighet for å kjøpe både ciabatta, sandwicher, og ulike drikker. Valgte å stå over siden jeg hadde spist litt i Diners loungen på Kastrup.
Etterhvert roet det seg ned og passasjerne så film, sov eller leste aviser. Vi landet 5 min før rutetid og brukte vel minst 10 min på å takse til terminalen. Virket utrolig lenge i alle fall. Bagasjen ble plukket opp etter en lang ventetid. Tror vi stod ca 30 min fra vi gikk ut av flyet til bagasjebåndet begynte å gå. Ganske mange bagasjebånd på flyplassen i Barcelona. Bagasjen vår kom på bånd nr 27.....og det VAR minst 27 bånd der
Gardermoens 3-4 bånd ble nesten litt komisk i forhold.

PÅ hjemreisen var jeg tidlig på flyplassen da valget stod mellom å komme i veldig god tid, eller i litt knapp tid.
Flyplassen i BCN utvider stadig....og en kan se at dem nå begygger ganske mye på andre siden av den ene rullebanen. Ser nesten ut som de skal bygge en helt ny terminal. Flyplassen har forøvrig 3 tårn (som jeg så).

Dessverre viste det seg at flyet var forsinket med ny avgangstid 1130 i stedet for 1045...uvisst av hvilken grunn, noe som heller aldri ble opplyst. Tax-free-butikkene ble saumfart og en cortado ble inntatt.

Ved ombordstigning viste det seg at det var ganske mange japanere. Snodig å se disse reise i flokk. Virket som at alle måtte gå ombord samtidig, og ingen komme "utenom" gruppen.
I Barcelona var dte ingen sjekk av identiteten, merkelig nok. Trodde dette var noe som var likt i Europa på utenlandsturer, men tydeligvis ikke. Japanerne og undertegnede hadde selvsagt passene klare, men dem ville gate-dama ikke se.
Vel ombord fant vi oss fort til rette. Smilende og hyggelig personale ønsket oss velkommen ombord. Denne flyvningen var det langt mindre folk med enn på vei til Barcelona. Vil tippe at det var ca 1/3 fullt denne gangen. Det samme gjentok seg med sikkerhetsdemo etc. Personalet var 2 unge damer og 2 unge menn. Alle virket litt småstresset siden vi var forsinket. Mennene var spanske, mens damene snakket flytende svensk.
I lufta kunne en se det store utbyggingsprosjektet ved flyplassen som fra lufta fortonet seg enda større enn fra bakken. Her kommer det nok noe veldig stort om ett år eller to.

Samme service ombord på hjemturen...og dessverre samme filmen som ble vist (?). Siden det var enstund siden frokost kjøpte jeg meg en ciabatta og fikk valget mellom ost eller skinke, Valgte skinke og fikk kaffe på kjøpet pga forsinkelsen. Flyvertinnen spurte om jeg var norsk da hun ga meg mat/drikke, noe jeg bekreftet. "Jaha - det er derfor du høres så glad ut" svarte hun. Hun fortalte at hun syntes nordmenn var SÅ hyggelige og charmiga.
Etter en stund spurte jeg hun hyggelige flyvertinnen om det var mulig å få påfyll på kaffen og det skulle hun fikse. Jeg letet fram 1 euro siden kaffe kostet det ombord, og regnet ikke med å få enda en kaffekopp "på kjøpet". Men det ville hun ikke høre snakk om.
Før landing fikk vi drops...noe vi ikke fikk til Barcelona..men sikkert pga forsinkelsen. En liten ekstra oppmerksomhet som neppe kan koste så mye for Spanair.
Vi landa vel timen forsinka.
En hyggelig flytur alt i alt. Kabinpersonale var veldig hyggelig, men ungt. Virker som det er ganske mange svensker som jobber Spanair.
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2005, 18:19   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Spanair

Hyggelig å lese om Spanair - et spennende selskap. Når blir det langruter på Spanair?
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2005, 23:41   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Spanair

Spanair droppet sine langruter i etterslepet etter 11. september ... De har nok funnet ut at de har mest fordel av aa vaere et regionalt selskap.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2005, 06:52   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Spanair

Mener at de i år har snakket om langruter på nytt - 3 1/2 år etter 11. september 2001.
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2005, 21:15   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Spanair

Jeg mener også bestemt at det var snakk om Østenruter.

G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2005, 20:31   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Spanair

Både Østen og Sør Amerika...
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2005, 11:20   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Spanair

Var snakk om ganske mange muligheter....men hva det koker ned til får en vente og se. Nesten litt som hos Ryanair
DY is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2005, 07:35   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Spanair

Ryanair åpner da ruter hele tiden...
EB is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2005, 10:52   #9
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Spanair

Quote:
Originally posted by EB
Ryanair åpner da ruter hele tiden...
Ja det gjør dem, men dem snakker om langt flere enn dem sier dem skal åpne....som flere selskaper gjør
DY is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2005, 12:09   #10
Exiz
ScanFlyer Silver
 
Exiz's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
Default Re: Spanair

Fin rapport!

Samsvarer ganske mye med inntrykkene jeg har fått på mine fem flyturer til og fra Barcelona det siste året. Plass har jeg aldri hatt problemer med om bord på fly da jeg ikke er særlig høy, cabin crew'et har vært hyggelig og profesjonelt, filmene har variert hver gang, og det har alltid blitt delt ut drops på slutten av turen.

Flyr gjerne Spanair igjen...
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2005, 15:35   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Spanair

Fikk bare drops den ene vegen...av en eller annen grunn
DY is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2005, 15:49   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Spanair

Drops... det delte SAS Braathens også ut på siste tur mellom SVG og OSL...
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2005, 16:40   #13
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Spanair

Quote:
Originally posted by EB
Drops... det delte SAS Braathens også ut på siste tur mellom SVG og OSL...
Bare opplevd det hos SK/BU når det er snakk om forsinkelser eller noe.....aldri som noe fast opplegg.
Hos Spanair virket det som fast prosedyre....med unntak av den ene vegen hvor besetningen nok feilberegnet tiden endel...og fikk det veldig travelt før landing.
DY is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2005, 23:36   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Spanair

JK på sitt beste er jo en fryd å fly med , LH kvalitet , men når det først skjærer seg så blir det
bare ille, en av mine JK tyrer er beskrevet her
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2005, 21:36   #15
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Spanair

Quote:
Originally posted by DYEn hyggelig flytur alt i alt. Kabinpersonale var veldig hyggelig, men ungt. Virker som det er ganske mange svensker som jobber Spanair.
Da var du heldigere enn jeg var. Vi var to som reiste København-Madrid-København i forrige uke, og der var ikke alt helt topp dessverre. Vi reiste også med A320, og spesielt tilbaketuren var lite tilfredsstillende. Stresset kabinpersonale som hadde det så fryktelig travelt av en eller annen grunn (turen tar over tre timer) med å få solgt hodetelefoner og mat at de overså mange av passasjerene. Flere av skjermene kom ikke ned/fungerte ikke, og det ble ikke gjort noe for å rette på dette selv om kabinpersonalet fikk tilbakemelding fra flere. Jeg fikk faktisk et inntrykk av at enkelte innen personalet bevisst unnlot å feste blikket på passasjerene for å slippe å få ekstra-arbeid.
Men men, de hadde kanskje en dårlig dag ....

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2005, 14:26   #16
sveg
ScanFlyer Blue
 
sveg's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 85
Default Re: Spanair

Å ikke reise C-klasse på JK er jo den rene galskap . Det koster stort sett bare et sted mellom 4-500 å oppgradere til business på en enkeltbillett, og da får man foruten bedre mat og service, samt tilgang til lounger også veldig mange flere Eurobonuspoeng. Alle som bestiller billetter direkte på JKs hjemmesider får tilbud om dette.
sveg is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 23:50   #17
Kungsängen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 93
Default Replying to Topic 'Spanair'

Flög med dem till Gran Canaria via Madrid, kom hem igår och det var helt olika service varje gång.

På dit resan satt jag på rad 8, 4 rader efter skynket och det tog minst 25 minuter för besättningen att komma till raden med drink vagnen, A320 reguljär är mycket bättre utrymme en charter och bekvämare stolar en MD, vilket vi flög på till LPA. Tråkig service från värdarna men det gick rel. fort.
Hemresan gick rätt bra, lite lustig flygning för värdinnan kom springandes med stolsdynor hipp som häpp och flyttade på passagerare kors och vint, men fort gick det och bra Engelska i micken då CabinChefen var Amerikanska.
Sedan var det Svenskbesättning på flyget till Sthlm, men fasikens vilken tid det tar innan man får gå på i Madrid.

I allmänhet funkade flygningen rel. bra.
__________________
Norrköping Kungsängen Flygplats, Östergötlands Metropol.
Kungsängen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spanair LN-KMS Flyforum 3 23-09-2006 22:33
Spanair Hartson Flyforum 33 19-09-2006 18:44
Spanair MD11 Flyforum 17 19-01-2006 13:44
Spanair DY Flyforum 4 06-08-2005 22:41


All times are GMT +2. The time now is 19:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.