Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2017, 18:51   #1
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
SAS Juletur til Tokyo i SAS Business

Litt bakgrunn for turen: Som nyskilt fant jeg ut at jeg ikke ville hjemme alene i julen, og at det var lettere å gjøre noe med «hjemme» biten enn «alene» biten. Jeg hadde aldri før reist i business class interkontinental, samt som ølnerd ville jeg også få oppleve Mikkeller sin RAS (tro meg, jeg har prøvd å overbevise flyvertinnen på OSL-EWR og tilbake også da jeg «bare» fløy pluss, men det gikk ikke an å få servert det utenom helt foran).
Når man først har en CT og en haug poeng liggende er det bare å se hvor langt unna man klarer å komme for å oppleve mest mulig business class… det ble Tokyo! Og jammen, der hadde jeg aldri vært før så da tok det ikke lang tid før jeg hadde trykket på noen knapper.
Turen ble bestilt med SAS og ruten ble en liten omvei, men det er greit når man egentlig ikke skal mye annet enn bare å være bort.
TRD-OSL-CPH-NRT og 4 dager senere NRT-CPH-OSL-TRD. Så det ble en kun så vidt 3 dager på meg der borte.
Alt i pluss/business. Turen koster en hyggelig 871 NOK, pluss 50.000 Eurobonuspoeng (brukte amex CT, ellers ville det blitt 100.000).
Fokuserer på langdistanseturen, lite spesielt å si om biten fra Trondheim via Oslo til Køben og hjem igjen, det gikk stort sett som det skulle.
Turen ble gjennomført i en A340-300 begge veier. Bildene fra "stolopplevelsen" er tatt begge veier og litt blandet. På 3A er det litt mindre skjermet enn på 6A men begge plasser er bra.

Kabinen er fin:

Gleden var stor da jeg fant setet mitt:

Gooooood plass!




Og knapper! Blir noe helt annet en den lille metallknappen som kun bikker stolen noe bakover….

Tok heller ikke lang tid før første av mange glass var på plass.

Kjekt med «hyller» er det også. Og vannflaska var på plass.



Selve flyet var behagelig og romslig, setet har 15.4” HD skjerm, bra headset, OK film-, serie- og audioutvalg. Men, jeg kan ikke vurdere om tilbudet er “up to date” siden jeg meget sjelden ser på TV, så for meg var egentlig så godt som alt nytt.
Stolen er bare herlig, stor, god å sitte i, god å ligge i, god å ligge sånn passe halvveis slengt i… Likte at det var ganske privat og at det går an å justere hardhet. Massasjefunksjonen var litt for slapp synes jeg, men gir likevel en god følelse.
Med madrassen på er det ganske så behagelig og på vei til Japan klarte jeg å sove ca 3 timer og på vei hjem ca 6 timer. Ikke verst for noen som vanligvis aldri sover på fly.


Kvaliteten på sengetøyet var bra.



Aminity kit var helt OK, tannbørsten var av bra kvalitet (noe man ikke kan si om tannbørstene man får når bagasjen blir rotet bort -- men det var på en annen tur) og resten har jeg ikke hatt bruk for.


Det tok ikke lang tid før det kom en drink og litt nøtter i en varm skål.


Last edited by FlyingDutchman; 16-03-2017 at 23:33. Reason: fikset noen stavefeil
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 18:53   #2
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Juletur til Tokyio i SAS Business

Maten.
Det finnes mange som klager dårlig standard på flymat... men de har nok ikke opplevd dette. Maten hadde skikkelig restaurantpreg smaksmessig.
Menyen:

Det ble en salat og round steak, deer cheek, ost og is. Og en del drikkevarer. Som denne, et delmål på turen:


Litt uvant med metallbestikk til alle kuverter, på hvit duk, oppi i luften. Klarer å venne meg til det da...


Det ser litt fint ut med «kokkefrakken», men de kunne for min del like godt ha servert det i sin vanlige uniform



Forrett

Hovedrett

Dessert


Frokost
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 18:55   #3
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Juletur til Tokyio i SAS Business

På vei hjem:
Menyen:

Salat og kylling til forrett, kalv til hovedrett, is til dessert. Og før landing ble det cordon blue. Og siden jeg hadde som «mål» å smake meg gjennom hele drikkevareutvalget ble det en del glass vin med også.
Forrett

Hovedrett

Dessert

Ca 1:45u vi landet fikk jeg følgende:


Personalet var gjennom hele turen meget hyggelig og serviceinnstilt. Har aldri hatt behov å trykke på knappen, for de sto ved siden av setet før jeg rakk å tenke at det kanskje var på tide med en ny drink eller noe.




United loungen på Narita synes jeg var triste saker. Men, siden jeg kom litt sent rakk jeg bare å være der 10 minutter før boarding startet. Og det er helt greit, for man har det bedre på flysetet enn i en dårlig lounge.

Men litt tilbake til der jeg påstår at en av grunnene til å ta turen en å smake på Mikkeller sin Rare Air Series. Det var RAS #4 som var om bord og en meget hyggelig flyvertinne serverte et glass. (se bilde før maten).

Jeg tenkte det kunne vært veldig fint å få tak i en slik flaske og smake det ved en god anledning på bakken. Så, frekk som jeg er, spurte jeg ved slutten av flyturen om det kanskje var mulig å få med en hjem. Joda, det var i grunn ikke noe problem hvis det ikke hadde vært for at de bare hadde fått med 4 flasker og 3 var drukket. Siste flasken trengte de til returen for det blir ikke fylt på i Japan. Flyverten spurte når jeg skulle hjem igjen og det viste seg at han (og flyvertinnen som også var i pantryen) skulle feire jul og så være på samme fly hjemover. Flyverten sa at han skulle ordne noe. Som «plaster på såret» fikk jeg en flaske Nøgne Ø sake til julaften. Hyggelig det!
På vei hjem ble jeg gjenkjent av crewet og ønsket velkommen tilbake. Så snart setebeltlyset ble slukket, kom flyverten til setet mitt og holdt diskret en plastpose med noe oppi, ga det til meg med en blunk. Og joda, det var en RAS#4! Dét kaller jeg service på høyt plan! Jeg takket meget selvfølgelig.

Flyvertinnen som hadde hovedansvaret for min seteseksjon på vei til Tokyo var på jobb bak gardinen. Hun kom fram for å høre om hvordan jeg hadde hatt det, men måtte gå tilbake og jobbe igjen etter veldig kort tid. Hun sa hun skulle komme tilbake når det var en rolig periode for hun hadde visst lyst å høre mer.
Rett før vi landet kom flyverten tilbake igjen, tok meg i hånden, ønsket godt nyttår og ga meg en eske sjokolade!
Så tja, RAS#4, en flaske det bare er tappen 3300 av. Relativ sjeldne saker som smaker bra. Jeg var veldig glad for å ha en i hendene (eller ryggsekken). Ved ankomst på CPH viste det seg at jeg måtte gjennom en sikkerhetssjekk før jeg kunne gå videre i terminalen. En slik sjekk der man kun kan ha med beholdere på 100ml, og flaska er på 750. Shit! All trøbbel fånyttes. Selvfølgelig prøvde jeg å overbevise securityfyren at dette var meget spesiell og at det kanskje gikk an å slippe gjennom likevel. Men nei, rutiner er rutiner. Han foreslo at jeg kunne gå ut via exit Copenhagen der det kun er passkontroll, men at jeg da ville få samme problem på vei inn til flyplassen igjen. Men han antydet også at det nok ikke blir lett å få sjekket inn noe nytt når man allerede er på tur.
Greit nok, jeg gikk mot exit Copenhagen utgangen, satt meg på en benk for å vurdere valgene. Konkluderte at det ble litt drøy å kjøpe en ny koffert bare for flaska, det var også drøyt å satse på å drikke hele flasken før neste flytur. Så, da er det bare å bite det sure eplet og hive flaska tenkte jeg, men ikke før jeg skulle prøve å overbevise han andre securityduden… og satt kurs tilbake mot sjekkestedet.
Men, og det er men, en STOR MEN! Jeg kom tilbake til køen, stilte meg bakerst og jammen, flyvertinnen som aldri rakk å spørre mer sto to personer lenger fram i køen (kledd som crew selvfølgelig). Hun hilste på meg og sa at hun nettopp hadde snakket om meg til sin man som sto ved siden av. Hun spurte om jeg hadde fått tak i ølflasken, og da jeg kjapp forklarte om problemet med 100ml opplegget ropte hun nærmest ut NEI!? Det går ikke an! Hvor er flaska nå? [pekte på sekken min] Jeg har en løsning sa hun, og ba meg ta fram flaska og tok den i hennes bag. Tydeligvis har ikke flyvertinner som er på jobb ingen 100ml begrensning Vi gikk gjennom kontrollen og diskret etter noen meter fikk jeg flask igjen. Mange tilfeldigheter og enorm service!


Frister absolutt til gjentakelse en slik tur!

Last edited by FlyingDutchman; 16-03-2017 at 23:08. Reason: Fikset bildelenke
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 18:59   #4
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Juletur til Tokyio i SAS Business

Hvis en adminitrator kan fikse stavefeilen (Tokyio --> Tokyo) i threadnavnet hadde jeg satt pris på det
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 19:07   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Juletur til Tokyio i SAS Business

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Hvis en adminitrator kan fikse stavefeilen (Tokyio --> Tokyo) i threadnavnet hadde jeg satt pris på det


Fikset.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 20:24   #6
levlex
Newcomer
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 12
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Takk for flott og personlig rapport!

Kunne ikke dy meg for å kommentere da dette må være ny rekord i personlig service fra et mannskap. Virkelig imponert hvor serviceinnstilt de du møtte var, mtp at de håndterer 250 pers hver vei og på hvert skift og selvfølgelig ikke kan være så hjelpsomme med alle og enhver. Men de så vel at dette var en viktig anledning.
levlex is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 21:38   #7
HNL_Cecilie
ScanFlyer Blue
 
HNL_Cecilie's Avatar
 
Join Date: Mar 2017
Location: Haugesund
Posts: 54
Default Juletur til Tokyo i SAS Business

Så herligt Hva er det i glasset med is, det du har sammen med nøttene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
HNL_Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 22:16   #8
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Thumbs up Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

@jc: tusen takk!

@lev: Vet ikke helt hvorfor servicegraden ble så innmari bra, men det er sikkert uvanlig med en 3 dagers i Tokyo i julen. De fleste ombord var Japanere og da er det kanskje lettere å kjenne igjen en av de få "Europeanere" (og jeg var vel alene om å stille i t-shirt og dongeri i C)? Og tilfeldigvis var vi på samme outbound og inbound. Uansett, dette var usedvanlig bra og jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å oppleve noe lignende når det gjelder personlig service. Er veldig glad for å ha opplevd dette.

@HNL: Det var drinken "Take off"
Da jeg senere på flighten ba om en SASMopolitan ble det med en whisky ved siden av, for SASMopolitain var en "girly drink" ifølge flyverten og det skulle vistnok kompenseres for. Helt OK, for whisky hadde jeg ikke fått krysset av enda heller
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 11:08   #9
HNL_Cecilie
ScanFlyer Blue
 
HNL_Cecilie's Avatar
 
Join Date: Mar 2017
Location: Haugesund
Posts: 54
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
@jc: tusen takk!



@lev: Vet ikke helt hvorfor servicegraden ble så innmari bra, men det er sikkert uvanlig med en 3 dagers i Tokyo i julen. De fleste ombord var Japanere og da er det kanskje lettere å kjenne igjen en av de få "Europeanere" (og jeg var vel alene om å stille i t-shirt og dongeri i C)? Og tilfeldigvis var vi på samme outbound og inbound. Uansett, dette var usedvanlig bra og jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å oppleve noe lignende når det gjelder personlig service. Er veldig glad for å ha opplevd dette.



@HNL: Det var drinken "Take off"

Da jeg senere på flighten ba om en SASMopolitan ble det med en whisky ved siden av, for SASMopolitain var en "girly drink" ifølge flyverten og det skulle vistnok kompenseres for. Helt OK, for whisky hadde jeg ikke fått krysset av enda heller


SASmopolitanen så jo ikke feil ut nei Skjønner at den måtte få følge av whiskyen, haha



Sent from my iPad using Tapatalk
HNL_Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 16:00   #10
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Quote:
Jeg har en løsning sa hun, og ba meg ta fram flaska og tok den i hennes bag. Tydeligvis har ikke flyvertinner som er på jobb ingen 100ml begrensning Vi gikk gjennom kontrollen og diskret etter noen meter fikk jeg flask igjen.
Ansatte på flyplass har lov til å ta med seg det man trenger for å utføre arbeid gjennom kontrollen. F.eks kniver og over flasker over 100ml. Det at flyvertinnen tok med seg din alkohol gjennom sikkerhetskontrollen er forferdelig synd og veldig uprofesjonelt. Tro det eller ei, 100ml-reglen er der for en grunn.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 19:40   #11
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Ansatte på flyplass har lov til å ta med seg det man trenger for å utføre arbeid gjennom kontrollen. F.eks kniver og over flasker over 100ml. Det at flyvertinnen tok med seg din alkohol gjennom sikkerhetskontrollen er forferdelig synd og veldig uprofesjonelt. Tro det eller ei, 100ml-reglen er der for en grunn.
Må si meg helt enig med deg her, er faktisk en grov Security breach (kunne vært). I seg selv kunne det vært oppsigelsesgrunn.
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 20:37   #12
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Ansatte på flyplass har lov til å ta med seg det man trenger for å utføre arbeid gjennom kontrollen. F.eks kniver og over flasker over 100ml. Det at flyvertinnen tok med seg din alkohol gjennom sikkerhetskontrollen er forferdelig synd og veldig uprofesjonelt. Tro det eller ei, 100ml-reglen er der for en grunn.
Hun anså faren i denne situasjonen vel som liten ettersom flaska kom fra flyet og ikke har vært i usikker sone. Men jeg skjønner hva du mener. Og som sagt var jeg selv innstilt på å miste flaska og hive den i 100+ml kassen, det er bare tilfeldigheter at det ikke ble slik.
Dersom jeg hadde fått flasken på utreise hadde den blitt med hjem i kofferten.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 20:54   #13
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
United Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
@jc: tusen takk!

@lev: Vet ikke helt hvorfor servicegraden ble så innmari bra, men det er sikkert uvanlig med en 3 dagers i Tokyo i julen. De fleste ombord var Japanere og da er det kanskje lettere å kjenne igjen en av de få "Europeanere" (og jeg var vel alene om å stille i t-shirt og dongeri i C)? Og tilfeldigvis var vi på samme outbound og inbound. Uansett, dette var usedvanlig bra og jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å oppleve noe lignende når det gjelder personlig service. Er veldig glad for å ha opplevd dette.

@HNL: Det var drinken "Take off"
Da jeg senere på flighten ba om en SASMopolitan ble det med en whisky ved siden av, for SASMopolitain var en "girly drink" ifølge flyverten og det skulle vistnok kompenseres for. Helt OK, for whisky hadde jeg ikke fått krysset av enda heller
Hehe. Jeg tror jeg kan garantere at en av de viktigste grunnene er at du må ha vært en meget hyggelig passasjer å ha med å gjøre. Artig rapport!
sentry is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 21:24   #14
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Ansatte på flyplass har lov til å ta med seg det man trenger for å utføre arbeid gjennom kontrollen. F.eks kniver og over flasker over 100ml. Det at flyvertinnen tok med seg din alkohol gjennom sikkerhetskontrollen er forferdelig synd og veldig uprofesjonelt. Tro det eller ei, 100ml-reglen er der for en grunn.

Ja, dessverre har du nok rett Er mange år siden en kunne bruke sunn fornuft, og ikke minst, tidligere handlet det om tillit. Nå er alt lagt opp etter regelverket. Synd, men slik har det blitt
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 21:27   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Juletur til Tokyio i SAS Business

[QUOTE=FlyingDutchman;1087430]Det ser litt fint ut med «kokkefrakken», men de kunne for min del like godt ha servert det i sin vanlige uniform



Faktisk var det noe av det jeg likte med SK C kontra LH C, det hvite antrekket og serveringen fra tralla.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 21:43   #16
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Hun anså faren i denne situasjonen vel som liten ettersom flaska kom fra flyet og ikke har vært i usikker sone. Men jeg skjønner hva du mener. Og som sagt var jeg selv innstilt på å miste flaska og hive den i 100+ml kassen, det er bare tilfeldigheter at det ikke ble slik.
Dersom jeg hadde fått flasken på utreise hadde den blitt med hjem i kofferten.
Når du kommer fra Japan er du i uren sone, det er nettopp derfor du må igjennom den-irriterende-kontrollen. Det er den ansatte som ikke har gjort jobben sin, og det har selvfølgelig ingenting med deg å gjøre. Rent teoretisk vet man ikke hva du kan ha gjort med flasken, og det var derfor du ikke fikk den igjennom kontrollen - til tross for at den ikke var åpnet. Hadde dette blitt oppdaget hadde adgangskortet til den ansatte blitt inndratt på direkten.

...glemte å takke for en velskrevet rapport, og ser frem til å lese mer fra deg:-)
Starling is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2017, 11:50   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Flott rapport
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2017, 09:30   #18
WooAa
ScanFlyer Blue
 
WooAa's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Kristiansand
Posts: 88
Default Re: Juletur til Tokyo i SAS Business

Flott rapport! Det må ha vært noe/noen som virkelig ville at du skulle få med deg den flaska hjem Veldig kult!
WooAa is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med A330 til Tokyo 1NOV16 sk931 Småprat 2 03-11-2016 19:49
Juletur til Brisbane med Asiana, Thai og SAS i business-klasse jordbarsyltemannen TripReports 15 15-01-2014 10:53
Liten uke i Tokyo - KLM Business mindsweeper Reiseforum 5 11-02-2012 21:48
SAS øker til Tokyo i vinter Glenn Flyforum 5 27-08-2011 11:43
Fly business direkte til Norge fra Tokyo? sukram Flyforum 3 15-02-2009 21:18


All times are GMT +2. The time now is 19:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.