Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2016, 20:47   #21
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Herrlige Moses!
Fantastisk rapport fra en fantastisk tur!
Tusen takk for at du deler. Gir voldsom inspirasjon
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 23:21   #22
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Takk for herlig rapport! USA er et supert sted å feriere!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yeager is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2016, 11:17   #23
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dette var en flott rapport, vi tilbringer mye tid langs 101 og dere fikk med dere det beste,
Takk, godt å få bekreftet at vi valgte rett rute.

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Takker for en fantastisk rapport!
Bare hyggelig!

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Fantastisk rapport, planlegger noe lignende selv neste år i forbindelse med den totale solformørkelsen 21.08.2017 i USA
Det høres spennende ut! Hvis dere skulle finne på å leie bobil er det anbefalt å sørge for booking allerede nå. Spesielt hvis dere ønsker enveisleie med drop i annen by i forhold til pick up.

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Herlig rapport - et avbrekk fra hverdagen , med gode beskrivelser og bilder. Savnet ikke bilder av fly,flyplasser eller flymat i det hele tatt !
Tusen takk for en velskrevet rapport
My pleasure, det er kanskje greit å krydre forumet med litt utenom det vanlige :-)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Fantastisk bra rapport, takk for at du tar deg tid til å dele. Har selv logget flerfoldige miles i USA (særlig vest-siden), men ikke oppi midt-vesten så det var kjekt å blir med det.
Takk, spesielt Nasjonalparkene/-skogene er verdt et besøk.

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Herrlige Moses!
Fantastisk rapport fra en fantastisk tur!
Tusen takk for at du deler. Gir voldsom inspirasjon
Takk, jeg kan bare si: kjør på!

Quote:
Originally Posted by Yeager View Post
Takk for herlig rapport! USA er et supert sted å feriere!
Enig, de er veldig flinke til å tilrettelegge for ferierende der borte
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2016, 12:37   #24
LineE
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 4
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Strålende rapport! Dette har jeg lyst til å kopiere en gang!
LineE is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2016, 23:08   #25
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Bra rapport Larsabal.

Om du orker, kan du fortelle litt mer om selve bobil greia? Hvor leide du ifra, hva ca. kost, hva er inkludert, kan man leie slike beist på 16/17 meter også?
Har lyst på en bobil tur der borte selv en gang.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2016, 14:32   #26
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Quote:
Originally Posted by LineE View Post
Strålende rapport! Dette har jeg lyst til å kopiere en gang!
Takk, det er bare å sette i gang planleggingen, opplevelsene står i kø!

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Om du orker, kan du fortelle litt mer om selve bobil greia? Hvor leide du ifra, hva ca. kost, hva er inkludert, kan man leie slike beist på 16/17 meter også?
Har lyst på en bobil tur der borte selv en gang.
Vi leide direkte via El Monte RV Rentals: www.elmonterv.com
Da vi satte i gang prosessen høsten i fjor fant vi etter hvert ut at vi var ute i seneste laget, spesielt siden vi skulle leie enveis og ikke returnere på samme sted. Anbefalingen må bli å være ute i skikkelig god tid, gjerne ett år eller mer i forveien.

22 dager enveisleie med ca 3800 miles tilbakelagt kom på like under $5000 for vår del, i tillegg til ca $1100 til drivstoff.

Da vi begynte å se etter bil dukket det opp flere "formidlere" som gjerne har base i New Zeeland, som f.eks: www.motorhomerepublic.com

Fordelen er at de kjenner markedet godt og at det via de gjerne tilbys pakkeløsninger for ekstra miles, fri bruk av aggregat m.m. Bakdelen er at kommunikasjon går treigt siden de befinner seg i sin tidssone, vi i vår og leverandøren i USA. Et spørsmål ble som regel besvart først etter 24 timer. Jeg droppet å bruke disse da de ikke klarte å få til ønsket leieforhold med pickup i Chicago og dropoff i San Fransisco. Jeg fikk det til selv hos El Monte, dog til en litt dyrere pris.

Hvis man foretrekker å leie direkte fra en tilbyder er Cruise America den største, med god margin. Jeg vil anta at rundt 90% av de leiebobilene vi møtte på veien var fra de. www.cruiseamerica.com

Når man bestiller må man velge en del tillegg, som f.eks kjøkkensett (ofte obligatorisk), sengetøysett for det antallet personer man er og gjerne en forhåndsbetalt pakke miles (eller free milage, som noen tilbyr). Kjøkkensettet er gull og inneholder det man trenger. Sengesettene ble litt overkill for oss og vi valgte å kjøpe dette selv på Wallmart første dagen, siden vi også ville trenge det i leiligheten vi leide på Cape Cod. Kjøkkensett og sengesett må leveres tilbake med bilen når den leveres.

Som på andre leiebiler må den leveres tilbake med full tank drivstoff. Septik og spillvann må være 100% tømt, ellers kommer et tillegg for det. Gass (til kokeplater, oppvarming av bil og varmtvann) måtte vi ikke etterfylle, vi brukte ca en halv tank av gass på vår tur.

Vi benyttet oss av noen gratis overnattingssteder, som rest areas og truck stops - men mest campingplasser. Campingplasser koster fra $35 til $90 pr natt, alt etter lokasjon og standard, og hvilke hookups de tilbyr (strøm, vann, septik og kabel-tv).

Og ja, de fleste nevnt ovenfor leier ut biler i alle størrelser og fasonger. Ta en kikk på lenkene og start planleggingen ;-)
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2016, 12:16   #27
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post
Det gikk opp for meg først etter jeg hadde fått endret reiseruten og jeg var belastet 535,- på telefonregningen for "spesialnummer". Spesial meg ett visst sted! Gode gamle sex-telefonen ville jo kostet meg mindre… Klage med krav om refusjon er sendt SAS i dag med tilbakemelding om at de selvfølgelig trenger 8 uker å å behandle klagen.
En oppdatering av denne delen.

Etter å ha lest meg opp til at SAS alltid svarer med at det er teleselskapene som setter prisen (og får brorparten av inntektene) for 5-sifrede nummer regner jeg med avslag på grått papir. Overraskelsen var derfor stor da jeg i dag mottok mail om at de gjorde et unntak og ville betale meg tilbake de 535,-. Ingen dealbreaker økonomisk, men av prinsipp en veldig god løsning av SAS Customer Service.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2016, 22:03   #28
NordicLane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Takk for meget flott og inspirerende reisebrev!
NordicLane is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Paa kryss og tvers med Tristar LN-MOW TripReports 12 03-09-2022 19:20
Chile på kryss og tvers PSC TOS TripReports 38 21-05-2012 07:23
KE flyr på kryss og tvers SBT Register- og ATC-Forum 1 18-08-2011 11:39
USA på kryss og tvers med ymse flyselskap Fly med oss TripReports 20 06-08-2011 21:34
Litt mer på kryss og tvers Dag Viking TripReports 6 07-09-2006 00:57


All times are GMT +2. The time now is 21:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.