Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2015, 17:22   #1
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
SAS Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Hei alle!

Lest en god del trip reports her med stor iver, såpass at jeg har blitt inspirert til å gjøre en egen for reisene mine fra ingenting-status til gull.

Etter å ha ikke gått for noe som helst (ordentlig) bonusprogram i mange år, og 14 jobb-flighter i juni hos Norwegian som gav meg totalt 147 cashpoints(!), fant jeg måneden etter ut det kanskje var verdt å se om det var noe grønnere gress et annet sted. Så SAS AMEX ble bestilt, strøm ble byttet til Fjord, og ferieturen til Sør-Frankrike uka etter ble booket hos SAS.

Jeg meldte jeg meg inn i EB for mange år siden, så opptjeningsperioden startet i begynnelsen av juni og jeg gikk derfor glipp av en bråte av poeng og sølvstatus allerede første måned (2x turer over atlanteren + litt innland).

Det ble ikke så mange jobbturer i høst, bare to korte svippturer, men har klart til tross for dette å tjene opp ca 50k poeng (hvorav 8k er basispoeng). For å si det sånn: nå føler jeg meg spesielt totalt rundlurt av Norwegian ettersom jeg nå bare er 4000,- med AMEX-bruk unna en round-trip OSL-EWR-bonustur på business.

Da jeg kommer til å reise en del de neste par månedene, med særs korte opphold hjemme, kjører jeg likegjerne alt i samme rapport. Utifra hva jeg har regnet ut bør jeg få gull i starten av januar, og også med god margin dersom et par OTer slår inn på longhaul-turene (om så bare til Plus).

Status nå er 7850 basispoeng og 7 legs.

Så, første kapittel av totalt fire:

Primærplan: Ølling og spising i Karibien (BVI), mens jeg skipprer en seil-katamaran fra øy til øy.
Sekundærplan: Ølling og spising i NYC og Miami.
Tertiærplan: Fly litt rundt innad i statene for å hilse på slekt, samt ølle og spise.
Pluss pluss litt anna som måtte dukke opp underveis...

28.10 OSL til ARN (imorra!)
30.10 ARN til OSL
01.11 OSL til EWR på SK907.
03.11 EWR til MIA på UA1951.
05.11 MIA til STT (USVI) på AA943.
19.11 STT til MIA på AA943.
Ca 20.11 Et eller annet fly til Washington DC
Ca 21.11 Komme meg til Raleigh på et vis.
Ca 24.11 Komme meg tilbake til MIA på et vis.
26.11 MIA til EWR på UA1573.
26.11 EWR til OSL på SK908.

Fortsettelse følger.

Last edited by lutt; 27-10-2015 at 17:40.
lutt is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2015, 11:06   #2
LineE
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 4
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Oh, så artig! Dette gleder jeg meg til å følge :-D God tur!
LineE is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2015, 14:27   #3
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Takk!

Etter at det ble slutt med dama i går (no kidding, riktignok etter første og forrige post, så jeg lurer på om det er en sammenheng...?), endte det opp med noen (en god del) pils med gutta. Heldigvis hadde OT slått inn, og byttet dermed uten stress til et senere fly med appen rundt fire i natt. Selv om den vindalooen til nattmat kan ha reddet mye av formen var det lurt med noen ekstra timer til søvn .

SAS Lounge på OSL for første gang (mest fordi jeg pleier dra til OSL en halvtime etter at jeg burde ha reist senest). Frokost og en reperasjons-vin (eller to) hører med:


Flyet mitt for dagen er SK486 (B737-600) til Stockholm som går klokken 14 sharp. Rimelig sikker på at det er første gang med den flytypen for meg (om jeg tar feil må det ha vært før de siste 4 årene hvor jeg ble interessert i fly).

Last edited by lutt; 28-10-2015 at 14:34.
lutt is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2015, 14:53   #4
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Kult - dette gleder jeg meg til å følge med på.
Lykke til!
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2015, 19:45   #5
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

God tur! Blir moro å følge med på dette
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 04:30   #6
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Hello, hello!

Ganske lite å rapportere, beklageligvis, da jeg sovnet rett etter å ha satt meg ned i sete 2C, som da er første rad til høyre når man kommer inn i kabinen på SAS sin 737-600 (ganske irriterende at toalettet er rett foran, forvørig - helsikkes med bråk når folk trekker ned...). Våknet etter takeoff, og bad om en kaffe og et glass vin, noe jeg konsumerte kvikt for å holde meg våken videre. Men sovnet ganske fort likevel... Ellers var det rimelig fullt belegg av svensker som ville hjem etter møter i Oslo.

Dermed rimelig lite hendelser videre, noe det typisk er på disse korte turene.

Klarte videre å bevege meg til Hässelby Gård via Arlanda Express og tunnelbanan under 60 minutter etter touch down som for meg er en personlig rekord. Kanskje godt hjulpet av at jeg allerede hadde et SL-kort, og kunne kvikt lade dette med 72 timer på en automat med hjelp av AMEXet. Kvelden ble brukt til brettspill og øl, som passet meg fint.

Torsdagen var mer jobbseriøs, men ble jo litt morsomme greier på kvelden da også... Kanskje jeg nevner mer om dette i morgen da jeg rapporterer om hjemreisen.

Beklager kjedelig del-rapport, men bedre enn ingenting. Lover igjen mer fra hjemreisen som var noget mer hendelsesrik!

Status etter denne flighten er... 8750 (+1000) poeng og 8 (+1) legs. Woho!

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Kult - dette gleder jeg meg til å følge med på.
Lykke til!
Quote:
Originally Posted by Strominho View Post
God tur! Blir moro å følge med på dette
Takk begge to, skal prøve få presentert det på en underholdende måte

Last edited by lutt; 31-10-2015 at 04:55.
lutt is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2015, 02:06   #7
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

På tide å rapportere om returen fra ARN til OSL ombord på SK1483 med avgang 19:50 sist fredag 30. oktober.

Som sist bestemte OptionTown seg for at pengene mine var gode nok og gav meg plus-billett. Spottet dette med en gang å booket meg sitteplass på 1A.

Dette er det siste flyet til SAS fra ARN til OSL på fredager, og det synes veldig ombord at det er flyene før som er populære. De første ti radene var dedikert til Plus, det var nesten ikke flere enn èn person per 3 seter, sett bort fra noen som åpenbart var et par.

Hadde lyst til å sjekke ut loungen, så jeg dro ut til ARN en drøy halvtime tidligere sånn at jeg kunne få vinglasset mitt. I Stockholm hadde jeg allerede hatt "fredagspils" siden klokken 16, så var i ganske godt humør fra før.



Ombord på flyet var alle flinke og punktlige til å boarde, og jeg følte på meg at nå kom vi til å dra ut ti minutter tidligere en planlagt. Men det var selvfølgelig èn fyr som var for sent ute: kapteinen. Så da kom vi oss ikke avgårde, og flyet ble dermed istedet 10 minutter forsinket.

Ved servering ba jeg om to vinflasker, og fikk et slags vitsete spørsmål om det ikke var mer jeg ville ha i sammen slengen, kanskje en øl? Men joda, ved søppelrunden leverte jeg begge flaskene og glasset fra meg - tomme - og fikk høre kommentarer som "vad! han har druckit upp båda vinflaskor!" flyvertinnene i mellom. Fikk også ekstra oppmerksomhet om det ikke var godt med fredag og helg, og det var det, selv om jeg nå følte at det har vært fredag hele uka allerede.

Status nå er 9750 (+1000) poeng og 9 (+1) legs.
Altså ett fly unna sølv, men må sies at det er med poeng jeg skal få gullet om to måneder, ikke legs, og er altså da enda bare i startgropa.

Neste rapport kommer i morgen, og er fra søndagens tur til EWR. Det er nå de lengre etappene begynner.

Last edited by lutt; 02-11-2015 at 04:56.
lutt is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2015, 14:18   #8
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Foynøyelig lesning sålangt!

Skal henge en time i arlanda loungen selv idag! så blir bra
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2015, 16:58   #9
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Tid for OSL - EWR.

På den smått slitne lørdagsmorgenen tikket det inn en mail fra OptionTown med melding om at de ikke kunne oppgradere meg. Men det er greit, da sparte jeg de $450. Det virket også som at det var helt fullt i Business, mens det var en del plasser i Plus, så de kunne vel fint oppgradert meg til sistnevnte. Men men. Tid for tur.

Fikk drøye 4 timer på øyet, og i mangel på pakking dagen før ble det en litt panikkartet runddans for å kaste alt jeg trodde jeg trengte for den neste måneden i variabelt klima i trillebagen eller sekken. Over et år siden jeg har reist med innsjekket bagasje, så tok frem "big bastard"-baggen. Trikken ned til Oslo S, etterfulgt av flytoget ut til OSL.




Gikk til skranken på OSL i håp om å klare oppgradere setet mitt til Plus med poeng, noe som selvfølgelig ikke var noe problem. SAS-dama ble riktignok litt overrasket over at en som alltid hadde vært blåkort-medlem hadde over 50k i poeng å bruke, tydeligvis ikke vanlig kost.

Visste ikke at poeng-oppgraderings-billetter gav tilgang til lounge, men det gjør det tydeligvis? Inntok frokosten min her. Virker også som arbeidene i SAS loungen er straks ferdig, stor forskjell på bare få dager.

Ved gate ble jeg og en haug andre kalt opp, så nå ble jeg redd for at jeg var i trøbbel. Men neida, viste seg at de ikke hadde plus-måltider til de som hadde oppgradert, og at de dermed ville refundere de 15.000 poengene som de hadde trukket. Var tydeligvis ikke maten jeg og de andre oppgraderte for, så det var en del smilefjes å se

Sete 23A, bare 9 rader lengre frem for hvor jeg egentlig skulle sitte.



Maten ble servert like over Færøyene, og jeg forventet et ganske så guffent måltid. Fikk dette.



Sidemannen var ikke en del av oss som hadde SAS Plus/Minus-billett (altså oppgradert billett), og det var ikke store forskjellen i hans måltid; ordentlig bestikk, finere skåler samt en mindre kjip salat. For salaten jeg fikk var virkelig kjip. Ellers var måltidet helt OK.

Ellers forløp turen seg uten de store hendelsene. Fikk en time på øyet, så to filmer. Før landing fikk jeg en supershitty wrap som gav meg negative flashback til en studentperiode hvor jeg spiste masse "hold it". Blæ. Nabomannen fikk en salat som så fristende ut.



Bagasjen min fikk ikke en priority-tag, men det så virkelig ut til å fungere her for de som hadde det. Alle som hadde det fikk bagasjen med en gang, mens jeg og alle andre stod der i en drøy halvtime ekstra før bagasjen kom på båndet. Ellers gikk immigration raskt og fint med ingen kø, og jeg hadde ingen grunn til å være misunnelig på venninnen min på samme fly som bærte et diplomat-visum og dermed kunne fast tracke gjennom hele immigration.

Jeg skulle helt til Brooklyn, og det var et stort pes å komme seg dit med forsinket NJTransit til Manhattan. Tok meg 3.5 timer å komme meg fra flydør til hotelldør.

Status: 12750 (+3000) poeng, og 10 (+1) legs.

Litt off topic: Nå viser app og webside 10/10, men status er enda blått. Tar det en stund før det blir sølv? Og hvordan er det med betalingskort linket til kontoen, trykker de automatisk duplikater av disse?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	baggasje.jpg
Views:	3521
Size:	240.7 KB
ID:	39749   Click image for larger version

Name:	flysete.jpg
Views:	3562
Size:	165.0 KB
ID:	39750   Click image for larger version

Name:	fly1.jpg
Views:	1727
Size:	107.4 KB
ID:	39751   Click image for larger version

Name:	fly2.jpg
Views:	1721
Size:	96.6 KB
ID:	39752   Click image for larger version

Name:	mat.jpg
Views:	3543
Size:	301.5 KB
ID:	39753  

Click image for larger version

Name:	ife.jpg
Views:	92
Size:	171.9 KB
ID:	39754   Click image for larger version

Name:	fly3.jpg
Views:	1911
Size:	138.6 KB
ID:	39755  

Last edited by lutt; 04-11-2015 at 17:06.
lutt is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2015, 17:37   #10
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
Foynøyelig lesning sålangt!

Skal henge en time i arlanda loungen selv idag! så blir bra
Takk, litt forsinket posting ettersom jeg ikke akkurat kjeder meg her!

Jeg fikk ikke så mye tid på Arlanda, bare nok til å tømme et glass vin . Har en connection der om ca en måned, så da får jeg nok tid til å utnytte loungen bedre (forutsatt oppgradering og slikt).
lutt is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2015, 17:50   #11
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Litt av-emnet, men relevant da det relaterer til ølutvalget til SAS:

For å holde meg våken etter flighten fra Oslo tok jeg turen til favorittbaren min i NYC, Tørst. Et hav av øl, og bar-mat som virkelig tar pusten fra en. De har også en resturant skjult bak baren med drøyt 10 sitteplasser som de kaller Luksus. Denne innehar en michelin-stjerne og man kan fort regne med å legge igjen $150-200 per hode her, vel verdt det i mine øyne. Folka som jobber der har visstnok også erfaring fra Noma i København.

Slik så menyen ut på resturanten ved et tidligere besøk (set meny):


Alle som har reist med SAS noen ganger kjenner vel til ølene som Mikkeller har brygget for SAS. Mikkeller er et nomade-bryggeri som ikke eier eget utstyr, istedet brygger de bare øl hos andre bryggeri som har kapasitet til overs. Kontraktsbrygging på fagspråket. Navnet stammer fra fornavnene til de som startet det; Mikkel og Keller. Siden de ikke har eget bryggeri klarte de lansere over 100 øl første driftsår ved å bare maile avgårde oppskrifter og etikett-design til de forskjellige bryggeriene verden over som brygger for de.

Men Tørst har ingenting fra Mikkeller. Mikkeller er bannlyst.

Mikkel har nemlig en enegget tvillingbror som har lignende kroppsbygning, like mye skjegg - kanskje bare litt annen stil og like mye hår: Jeppe. Jeppe og Mikkel dyrket i mange år lidenskapen for øl sammen, Mikkel hadde Mikkeller, og Jeppe hadde en liten ølbutikk i København. Sammen hadde de også store ølsmakefester.

Men en dag fant Jeppe ut at han også ville starte et nomade-bryggeri, og dermed var bryggeriet Evil Twin født. Og det er her trøbbelet startet. Nå er de bitre fiender og snakker knapt sammen. Jeppe flyttet til NYC og startet nettopp Tørst i tillegg til å vokse Evil Twin videre der, mens Mikkel forble i København, i tillegg til å ha startet barer her og der (inkludert San Francisco).

Skål!

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	meny.jpg
Views:	1845
Size:	84.5 KB
ID:	39756   Click image for larger version

Name:	toerst.jpg
Views:	1867
Size:	75.7 KB
ID:	39757  

Last edited by lutt; 04-11-2015 at 21:08.
lutt is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 20:41   #12
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: Fra blått til gull hos SAS på 2 måneder

Hei! Tenkte legge igjen et spor via mobilen å fortelle at denne absolutt ikke er glemt. Litt hendelsesrik tur med gøy som sykehusopphold etter en infeksjon, samt plutselig mangel på pc gjorde at å oppdatere tråden gikk litt tregt .

Er nå på vei til Hongkong i dagens SK fra Stockholm, men full rapport får komme når alt før er ferdig rapportert
lutt is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Overgangen fra sølv til gull henrikvd Reiseforum 99 05-06-2014 01:14
Nytt gull- og sølvmagasin fra SAS, med lounge pass Someone Reiseforum 20 05-12-2011 08:36
Ryanair planlægger flyvninger til CPH inden for 6-12 måneder PP Flyforum 22 04-02-2010 20:30
Mere GULL - Vickers Viscount i SAS-farger CK Flyhistorisk forum 22 18-03-2007 20:40


All times are GMT +2. The time now is 13:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.