Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-06-2021, 20:31   #121
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette høres jo fornuftig ut, men hvorfor må slik erfaring kun ha verdi i et og samme selskap?

I "alle" andre typer jobber er det slik at man får med seg relevant erfaring i sekken når man skal fastsette lønn og andre betingelser, herunder hvor man skal ha kontorplass (i noen tilfeller hvilken by, hvilket land, eller om det er hjørnekontor eller i kjelleren) osv.. Kompetanse, erfaring og personlig egnethet er ofte avgjørende. Hvorfor er det klin umulig å tenke seg at noe slikt også skulle kunne fungere for piloter?
Det skjer vel i en form i Norge, der jeg kjenner flere med masse erfaring som begynte i Norwegian med 5-6 års lønn. I USA begynner du på førsteårs lønn uansett. Det er påtenkt som prøvetid hos mange, der de kan luke deg ut i første året hvis de ikke liker deg. I mitt selskap dobler du lønna andre året, og andre hopper mye mer(i hvert fall før) som f eks UPS som firedoblet lønn etter prøvetid. Etter første året går det ikke fort opp, liten forskjell mellom 3 og 6 eller 8 og 12. Det topper seg ut på 12år, så den med 30 år tjener det samme som en med 12, hvis i samme type og sete.
Men om du kommer inn i f eks Norwegian til neste år alt går som det griner, så burde du ikke skyve ned de som var der i harde tider når ingen ville komme dit. For det er det som skjer, om du som ny pilot skal få bedre vilkår når det gjelder turnus og bidding, så får en annen det dårligere. Ferie kan forhandles om med selskapet, men de vil ikke gi alle 4 uker med en gang. Så da blir det økende ferie etter flere år i selskapet.
I en perfekt verden ville alle hatt topp lønn og forhold fra første dag. Vi ville og ikke trenge fagforeninger. Jeg betaler mye inn og skulle ønske vi ikke trengte de, men selv om jeg ikke er noen tilhenger, så er de et nødvendig onde.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2021, 23:58   #122
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Det skjer vel i en form i Norge, der jeg kjenner flere med masse erfaring som begynte i Norwegian med 5-6 års lønn.
Ja, jeg er klar over at dette er en mulighet. Det er vel typisk tilfellet for selskap i sterk vekst hvor de ikke har tilstrekkelig med erfarne piloter i egne rekker.

Quote:
I USA begynner du på førsteårs lønn uansett. Det er påtenkt som prøvetid hos mange, der de kan luke deg ut i første året hvis de ikke liker deg. I mitt selskap dobler du lønna andre året, og andre hopper mye mer(i hvert fall før) som f eks UPS som firedoblet lønn etter prøvetid. Etter første året går det ikke fort opp, liten forskjell mellom 3 og 6 eller 8 og 12. Det topper seg ut på 12år, så den med 30 år tjener det samme som en med 12, hvis i samme type og sete.
Jeg tenker dette med prøvetid og økning i lønn etter prøvetid er noe ganske annet enn senioritetslistene, og jeg har ingen problemer med at selskapene ønsker å ha prøvetid for å evt kunne luke bort de man ikke klarer å identifisere i utsjekksprosessene. Man har noe liknende i endel konsulentselskaper på bakken, hvor de som holder ut tilstrekkelig lenge får betydelige lønnsøkninger (men starter på relativt lite lukrative betingelser).

Quote:
Men om du kommer inn i f eks Norwegian til neste år alt går som det griner, så burde du ikke skyve ned de som var der i harde tider når ingen ville komme dit. For det er det som skjer, om du som ny pilot skal få bedre vilkår når det gjelder turnus og bidding, så får en annen det dårligere. Ferie kan forhandles om med selskapet, men de vil ikke gi alle 4 uker med en gang. Så da blir det økende ferie etter flere år i selskapet.
Jeg ser ikke helt at det må være slik at en inn og en ut. Det er i så fall kun dersom selskapet ikke har økende behov for piloter. Hvis man ikke har det, trenger man jo heller ikke å ansette noen utenfra. Hvis man har behov for flere piloter og man rekrutterer eksternt og lar disse ta med seg noe av sin opparbeidede erfaring, er ikke dette til hinder for at personer som har jobbet i selskapet en stund prioriteres. Jeg reagerer bare på at man starter omtrent helt fra scratch om man bytter selskap.

I forhold til ferie har vi i alle fall i Norge (og sikkert store deler av Europa) en ferielov som regulerer minimumsferie (dvs ferieloven garanterer deg minst 5 ukers ferie - og ferieloven er ufravikelig - i alle fall når det kommer til avtaler som er til ugunst for arbeidstaker).

I et selskap som SAS er det så vidt meg bekjent en rotasjon på ferie, slik at du har tidlig ferie ett år, sen ferie neste år, ultratidlig ferie året etter, og så midt i fellesferien, osv. (eller noe liknende). Alle har krav på 3 uker ferie i "sommerferien" (som riktignok strekkes et stykke ut på høsten og tidlig på forsommeren). Dette er vel ikke relatert til ansiennitet/plass på senioritetslisten, men om jeg har forstått det riktig kan nok bidding ift høst- og vårferier ha en sammenheng med dette (uten at jeg kjenner detaljene).

Quote:
I en perfekt verden ville alle hatt topp lønn og forhold fra første dag. Vi ville og ikke trenge fagforeninger. Jeg betaler mye inn og skulle ønske vi ikke trengte de, men selv om jeg ikke er noen tilhenger, så er de et nødvendig onde.
Fagforeninger spiller en viktig rolle, og dessverre tror jeg ikke vi kommer utenom dem. Noen ganger går de kanskje litt for langt for enkelte grupper (noen kan sikkert fortelle om avtalen som ble gjort for de kabinansatte i SAS under krisen høsten 2012...).

Last edited by TOS; 11-06-2021 at 00:08.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2021, 21:12   #123
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Siden det nevnes behov ....

Quote:
Delta Pilot Hiring Update
Delta plans to hire:
- 150 pilots per month starting in September.
- 200 pilots per month starting in January of 2022.
Source: Internal Memo
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2021, 23:25   #124
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Siden det nevnes behov ....
Tror ikke behovet blir mindre med det første, og mye av veksten er i Kina og India der du har en voksende mellomklasse som vil ut i verden. I USA har du tusenvis av piloter som går av med pensjon hvert år.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2021, 23:31   #125
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Siden det nevnes behov ....
Delta hadde positiv cash flow allerede i mars, og rundt 150 milliarder kroner på bok. Det er definitivt et av selskapene man burde takke ja hos dersom man får et tilbud 😅
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2021, 02:04   #126
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Delta hadde positiv cash flow allerede i mars, og rundt 150 milliarder kroner på bok. Det er definitivt et av selskapene man burde takke ja hos dersom man får et tilbud 😅
Det er nok svært få, eller ingen som takker nei til jobb hos Delta, men som nyansatt flyger håper man at folk over seg på lista får hjerteinfarkt, hjerneslag eller noe annet snadder med det første så man rykker opp i full fart.

Ikke uvanlig at unge flygere spleiser på motorsykkel, gjerne Harley, til en eldre Kaptein og gir også bort en flaske med bedre whiskey samtidig.
Eller kjøper hang glider til gamlingen.
(How hard can it be? Easy stuff, go fly or go ride old man.)

Man aner ikke hvor viktig senioritet er før man har prøvekjørt det systemet.
Når jeg fikk jobb med AA før 9/11 hadde vi klasser med 100 piloter bak meg hver måned.
Hadde 3000 under meg når det gikk bakover, håpet det skulle stoppe før det kom til meg. (Dead Man Flying)
Det fortsatte til 800 under meg.
Var nøyaktig 4 år på furlough.
Kom tilbake i 2007, like før det ble 65 pensjons alder.
Mistet 5 år der og begynte å gi blaffen for de gamle horene med full pensjon ga seg ikke, dem måtte fortsette å fly, kle på seg fire striper og forsyne seg med godbitene i Syd Amerika for dem kunne ikke “Step aside”
selv om dem hadde full pensjon til 2011 helt til AA slo seg konkurs for første gang i historien, da mistet dem pensjonen og vi som var junior mistet enda mere.
Uansett, lev under ditt nivå.
Hva heter det på godt Norsk: “Live under your means” ?

Da går det bra, bare vent på at du mister jobben og havner på gata igjen.
Mange piloter fra Braniff, Eastern, Pan Am og flere som gjorde det, men de fleste gjorde det ikke, de fikk sjokk for alt dem eide ble borte vekk.
Som en gammel flyger anbefalte mange år siden: En kone, en båt, 2 biler. Et hus, etc,.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2021, 21:27   #127
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Det er nok svært få, eller ingen som takker nei til jobb hos Delta, men som nyansatt flyger håper man at folk over seg på lista får hjerteinfarkt, hjerneslag eller noe annet snadder med det første så man rykker opp i full fart.

Ikke uvanlig at unge flygere spleiser på motorsykkel, gjerne Harley, til en eldre Kaptein og gir også bort en flaske med bedre whiskey samtidig.
Eller kjøper hang glider til gamlingen.
(How hard can it be? Easy stuff, go fly or go ride old man.)

Man aner ikke hvor viktig senioritet er før man har prøvekjørt det systemet.
Når jeg fikk jobb med AA før 9/11 hadde vi klasser med 100 piloter bak meg hver måned.
Hadde 3000 under meg når det gikk bakover, håpet det skulle stoppe før det kom til meg. (Dead Man Flying)
Det fortsatte til 800 under meg.
Var nøyaktig 4 år på furlough.
Kom tilbake i 2007, like før det ble 65 pensjons alder.
Mistet 5 år der og begynte å gi blaffen for de gamle horene med full pensjon ga seg ikke, dem måtte fortsette å fly, kle på seg fire striper og forsyne seg med godbitene i Syd Amerika for dem kunne ikke “Step aside”
selv om dem hadde full pensjon til 2011 helt til AA slo seg konkurs for første gang i historien, da mistet dem pensjonen og vi som var junior mistet enda mere.
Uansett, lev under ditt nivå.
Hva heter det på godt Norsk: “Live under your means” ?

Da går det bra, bare vent på at du mister jobben og havner på gata igjen.
Mange piloter fra Braniff, Eastern, Pan Am og flere som gjorde det, men de fleste gjorde det ikke, de fikk sjokk for alt dem eide ble borte vekk.
Som en gammel flyger anbefalte mange år siden: En kone, en båt, 2 biler. Et hus, etc,.
Nei, de fleste takker nok ja.
Som en av mine elever gjorde , etter noen korte perioder på WB hos Omni og Atlas, landet han drømmejobben (for veldig mange) UPS på A300. Etter under et år sa han opp. WTF tenkte jeg. Men joda, han gikk til Fed-Ex på 767. En helt spesiell elev, som fikk beskjed om at han hadde gjort alt til CPL standard på sin PPL check-ride. Han var vel også den eneste eleven som sa ja til å fly landingsrunder med 172 når det blåste over 30knt. God trening, tenkte vi begge.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2021, 23:39   #128
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nei, de fleste takker nok ja.
Som en av mine elever gjorde , etter noen korte perioder på WB hos Omni og Atlas, landet han drømmejobben (for veldig mange) UPS på A300. Etter under et år sa han opp. WTF tenkte jeg. Men joda, han gikk til Fed-Ex på 767. En helt spesiell elev, som fikk beskjed om at han hadde gjort alt til CPL standard på sin PPL check-ride. Han var vel også den eneste eleven som sa ja til å fly landingsrunder med 172 når det blåste over 30knt. God trening, tenkte vi begge.
Heldig og dyktig fyr det der ja.
Å si opp jobb med UPS er vel kanskje ikke annet en gambling, det kunne jo ja skjedd noe galt på neste jobben og da sitter du med skjegget i postkassen.
Å fly landings runder i 30 knop vind er noe jeg kunne hatt sansen for..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2021, 23:39   #129
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Man aner ikke hvor viktig senioritet er før man har prøvekjørt det systemet.
Når jeg fikk jobb med AA før 9/11 hadde vi klasser med 100 piloter bak meg hver måned.
Det du beskriver her er jo ikke akkurat et system som høres veldig fruktbart ut, men det er sikkert bare meg som er vant til et noe mer kompetanse- og erfaringsbasert system på landjorda...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2021, 00:05   #130
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det du beskriver her er jo ikke akkurat et system som høres veldig fruktbart ut, men det er sikkert bare meg som er vant til et noe mer kompetanse- og erfaringsbasert system på landjorda...
Veldig kompetanse og erfarings basert: Det er ikke lett å komme gjennom det nåløyet og få jobb i en såkalt Major Airline her i USA.
Man må ha 10 ganger minstekravet for bare at HR orker å vurdere søknaden din.
Det er noen unntak hvis man er minoritet, da er det nåløyet mye større for da må det fylles det opp kvoter. Man får også hjelp under trening bare for å få fylt kvotene, trenger ikke å ha talent eller erfaring.

Jeg fikk jobb forde jeg hadde masse flytid, mange type sertifikater og mye skipper tid, var da 43 år gammel og var nest eldst i klassen.
De fleste var vel militær flygere som skulle på sin første sivile jobb.
Det var over 20 000 søknader for hver stilling på den tiden.
Mye større forskjell på lønn og betingelser i koloniene enn i Norge, eller Europa generelt.
Var også importert når jeg kom på innsiden og så hvor gjevt alt var og hvor mange puter man fikk sydd under armene, samt god betaling. (Kom inn på A skala.)
Var ikke så imponert når jeg ble furloughed etter 3 år, men det var mye annet på gang, sammenslåing med TWA og mye hat mellom de gruppene.
(Fikk drapstrusseler på Internet for jeg mente dem skulle komme etter oss som ble ansatt, for dem slo seg konkurs og ble kjøpt opp som konkursbo, men dem ville likevel ha jobben min og jeg skulle havne på gata mente dem Jævler..)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2021, 02:01   #131
scoop69
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Ja alt dette «verden uten senioritetsprinsippet» høres fint ut. Og ja, ansenitet stopper all mobilitet mellom selskapene og du er som en filmstjerne i Hollywood helt prisgitt flaks og at det selskapet du begynner i faktisk overlever og du har en uavbrutt karriere. Bytter du selskap midtveis taper du mye på livslønn og potensielt pensjon.
De eneste eksemplene jeg kommer på i farten, midnatt på en lørdagskveld om ansatte som får videreført sine jobber er når SAS kjøpte Braathens og de ansatte vant frem med virksomhetsoverdragelse og Babcock som etter langvarige prosesser vant frem med sin videreføring av lønn og ansenitet, til tross for blårussens beinharde krav om nullstilling av kontraktene.
Det som diskusjonen her helt overser er at hvert enkelt selskap gjerne lever i sin egen lille boble. At du har vært 20år som kaptein i SAS gjør deg ikke automatisk kvalifisert til en jobb i WF eller NAS. Hvert selskap har sine egne opptakskrav og preferanser. Noen selskap har vel gjerne tatt inn folk basert på kjøpt rating og kjennskaper en faktiske prestasjoner..
Hvordan skal den variabelen flettes inn i en verden uten ansenitetsprinsipp? Det er ingen rettighet å få jobb i et gitt selskap bare fordi du har en cpl eller atpl. Et prinsipp måtte vært å fortsette på samme lønn eller grad i nytt selskap hvis en består intervjuet. Men da er det jo ingen intensiver for selskapene til å opprette nye datterselskaper og/ eller outsource driften til irske selskaper som flyr med samme blåmalingen på halen som moderselskapet?
En tanke kunne vært noenlunde lik lønn i alle selskapene. 700k for styrmenn og 1mill for kaptein? En bransjestandard og ingen årlig stigning utenom kpi eller felles lønnsoppgjør som alle andre. En slags fastlønn. Det er vel gjerne sånn i andre yrker at lærere, sveiser eller ingeniører har en slags felles grunnlønn med litt variasjoner?
Nedbemanning vil jo selvfølgelig følge arbeidsmiljøloven om sist inn, først ut prinsippet som i alle andre yrker.
Jeg er fremdeles 50/50 på om ansenitetssystemet er bra eller ikke.

MEN hvordan ungdom i dag i det hele tatt synes denne bransjen er tiltrekkende er et stort mysterium:
https://www.eurocockpit.be/news/job-...-too-high-risk
scoop69 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2021, 02:09   #132
LN-DYA
A Flying Paramedic
 
Join Date: Oct 2008
Location: Råholt/OSL
Posts: 172
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Forskjellen er at sykepleierne har intet ansvar, de har ikke betalt 1 000 000-1 500 000 kr for utdannelsen sin(Pilot Flyskole+Typerating), de er garantert å få jobb ved fullført utdannelse, de er ikke bortreist 3-5 dager av gangen fra familien sin, de trenger maksimalt jobbe hver tredje helg, de har tusenvis av ulike arbeidsgivere å velge mellom, de mister ikke jobben på livstid dersom de får hjerteproblem, tinnitus, kreft, problemer med synet. Man utøver en stor personlig risiko ved å ta jobben som pilot - både helsemessig og karrieremessig- og det skal man også kompenseres for.

Dersom du sammenligner piloter med sykepleiere, hvor vil du da plassere flyvertinnene i hierarkiet?
Du mener at sykepleiere og annet helsepersonell ikke har ansvar? Ut fra din uttalelse så skjønner jeg at du ikke vet hva du snakker om her.
Sykepleiere har en autorisasjon de kan miste om de gjør en feil, de sitter med ett personlig ansvar om de gjør feil i jobben sin, dette på lik linje med alt annet helsepersonell med autorisasjon. Helsepersonell i norge kan faktisk også saksøkes i ett sivilt søksmål av pasient eller etterlatte.

Jeg som Paramedic feks, håndterer liv og død avgjørelser på daglig basis. Jeg tar avgjørelser som du høyst sannsynlig aldri har vært nødt til, eller noen gang blir nødt til å ta. Min helse er også avgjørende for jobben. Får jeg alvorlig skade eller andre medisinske problemer, så mister jeg også muligheten til å fortsette i yrket mitt, da jeg mister førerrett for utryknings kjøretøy, hvilket det er strenge krav til for å opprettholde.

Helsepersonell utsettes også daglig for vold og trusler, dette er dessverre en del av hverdagen. Hva har da en flyger kontra meg? De utsettes ikke for vold og trusler, de jobber like mye, eller mindre enn det jeg gjør i løpet av året. De har også ett ekstra sikkerhetsnett kalt Loss of Licence forsikring på topp av yrkesskade forsikring om de ikke lenger kan utføre sin jobb. Det har ikke helsepersonell. Etter nesten 30 år i yrket så har jeg en grunnlønn på 505000,- + ca 130000,- i ubekvemstillegg for å jobbe natt, kveld, helg, helligdager osv. Jeg utsetter meg selv for høy risiko hver eneste dag på jobb, og vet faktisk ikke om jeg kommer hjem hel eller i det hele tatt, dette gjelder også mine kollegaer i politiet og brannvesenet også. Allikevel så er vi lavtlønte å regne i forhold til feks piloter, selv med nærmere 30 års ansiennitet i yrket...

En flyger er heller ikke borte fra sin familie 3-5 dager i hver arbeidsperiode, dette er per i dag unntaksvis om du jobber i feks SAS, DY eller WF. Majoriteten av arbeidsdagene er ut og inn til basen du hører til.

Vil du fortsatt påstå at en flyger har det værre enn helsepersonell, trenger å tjene mer og har mer ansvar bare fordi deres utdannelse koster rundt en million og de må være borte fra familien sin noen dager av og til?

Til informasjon så ønsker jeg både piloter og helsepersonell en anstendig lønn å leve av...

LN-DYA

Last edited by LN-DYA; 13-06-2021 at 02:14.
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2021, 02:41   #133
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
. De utsettes ikke for vold og trusler, de jobber like mye, eller mindre enn det jeg gjør i løpet av året. De har også ett ekstra sikkerhetsnett kalt Loss of Licence forsikring på topp av yrkesskade forsikring om de ikke lenger kan utføre sin jobb.
Flygere kan godt utsettes for vold og trusler, men sjelden på større fly hvor cockpit er låst og sperret godt.
På mindre fly har jeg får smake litt av hvert, men sjeldent og slett ikke vanlig.

Quote:
En flyger er heller ikke borte fra sin familie 3-5 dager i hver arbeidsperiode, dette er per i dag unntaksvis om du jobber i feks SAS, DY eller WF. Majoriteten av arbeidsdagene er ut og inn til basen du hører til.
Jeg har ofte vært borte fra famillen 2 måneder i slengen som flyger. Veldig variabelt med fridager å kuske fly rundt om i verden.

Forsvarer ikke han eller hun som sier at sykepleiere ikke har ansvar, det var jo et sleivspark.
Jeg sier dog at å jobbe som flyger slett ikke er en dans på roser, er nok mange som tror det, men dem har ikke prøvd å lande et gammelt skramlete frakt fly i et u-land midt i monsoon sesongen etter å ha vært våken i 30 timer og så trøtt at du kan ikke engang uttale ditt eget navn uten å snøvle..
(Kommentaren om u-land er at det er dårlig innflygings system, dårlig air traffic control og dårlig radio forbindelse.)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2021, 03:12   #134
LN-DYA
A Flying Paramedic
 
Join Date: Oct 2008
Location: Råholt/OSL
Posts: 172
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Flygere kan godt utsettes for vold og trusler, men sjelden på større fly hvor cockpit er låst og sperret godt.
På mindre fly har jeg får smake litt av hvert, men sjeldent og slett ikke vanlig.



Jeg har ofte vært borte fra famillen 2 måneder i slengen som flyger. Veldig variabelt med fridager å kuske fly rundt om i verden.

Forsvarer ikke han eller hun som sier at sykepleiere ikke har ansvar, det var jo et sleivspark.
Jeg sier dog at å jobbe som flyger slett ikke er en dans på roser, er nok mange som tror det, men dem har ikke prøvd å lande et gammelt skramlete frakt fly i et u-land midt i monsoon sesongen etter å ha vært våken i 30 timer og så trøtt at du kan ikke engang uttale ditt eget navn uten å snøvle..
(Kommentaren om u-land er at det er dårlig innflygings system, dårlig air traffic control og dårlig radio forbindelse.)
Nå er vel ikke dette den dagligdagse hverdagen for en flyger du legger frem her heller. Har selv 8 år bak meg i DY, dog i kabinen men allikevel i samme crew som de foran i tuben. Og jeg eller mine kollegaer har nok aldri hatt en slik dag i DY, eller SK/WF for den saks skyld. Noen lange dager ble det jo, men ikke 30 timer i våken tilstand osv..
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2021, 03:30   #135
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by LN-DYA View Post
Nå er vel ikke dette den dagligdagse hverdagen for en flyger du legger frem her heller. Har selv 8 år bak meg i DY, dog i kabinen men allikevel i samme crew som de foran i tuben. Og jeg eller mine kollegaer har nok aldri hatt en slik dag i DY, eller SK/WF for den saks skyld. Noen lange dager ble det jo, men ikke 30 timer i våken tilstand osv..
Neida, Ikke 30 timer i strekk med DY, (eller 40 timer)
Det er andre forhold utenriks, spesielt på frakt fly.
Andre bestemmelser for hvile tid.
Jeg har brukt brorparten av min karriere å fly for sånne selskap hvor alt går og alt er lov. Som flyger må man selv sette ned foten og si stopp.
Har ofte gjort det og ofte fått pepper fra selskapene.

Høres sikkert utrolig ut i forhold til Norske forhold, men slik har det vært oppigjennom årene.
Du får nøklene til en jumbo og får fly så mye du vil, spesielt på Afrika og Midt Østen, gjerne på Haj og slikt.
Man tjener jo svin godt for vi får betalt per flytime og etter 12 timer er det 150% og etter 15 timer på jobben kan det bli dobbelt. (2 forskjellige betalinger: Fly time og tid på arbeid: Duty Time)

Som ung og sprek flyger kunne man holde på slik, fly natt og dag, 30 til 40 timer på jobben med en lur når flyet ble lastet eller losset og taksameteret gikk og man betalte ned hus og gjeld i fei men det gakk ikke i lengden.

Noen var heldig og overlevde og kan sitte i Florida og pilse seg under palme trærne mens det var mange andre jeg jobbet med under de forholdene som det ikke gakk så bra med.
Jeg løfter ofte glasset til de stakkars djevlene, dem jobbet like hardt, men fikk ikke nyte sitt otium som meg.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2021, 07:09   #136
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Heldig og dyktig fyr det der ja.
Å si opp jobb med UPS er vel kanskje ikke annet en gambling, det kunne jo ja skjedd noe galt på neste jobben og da sitter du med skjegget i postkassen.
Å fly landings runder i 30 knop vind er noe jeg kunne hatt sansen for..
Jobber med en som sa opp I UPS og kom hit for 20år siden. Han ville nok være nært toppen i UPS i dag. Men legen sa han kom til og dø hvis han fortsette, og han angrer ikke et sekund selv om lønna ikke er den samme. Jeg jobba i dag med en som sa opp FedEx, av stort sett samme grunn. Ikke råd fra legen, men var syk hele tiden og dautrøtt.
Jeg har sett UPS på nært hold over lang tid, og nei takk til jobb der. De som jeg kjenner der er der pga lønn og betingelser som er utrolig gode. Penger er ikke alt, og frakt er ikke for alle.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2021, 10:06   #137
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Den samme forbundslederen skal forhandle med SAS til neste år. Han har jo nå «godkjent» lønninger som er vesentlig lavere enn hans egen. Dette blir interessant å følge med på.
Vedkommende sier også at avtalen de fikk på plass med Flyr var vesentlig bedre enn det Flyr initielt tilbød. Nå vet jeg selvsagt ingenting om hva det konkret vil si i verken lønn eller arbeidsvilkår, og hvordan det er sammenlignet med vedkommende presenterte i sitt leserinnlegg. Men jeg velger faktisk tro det ikke er "fælt" å jobbe i Flyr
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2021, 20:17   #138
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Etter hva jeg plukket opp i dag er startlønnen, både foran og bak, bedre enn hos SAS og med bedre turnus
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2021, 22:43   #139
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Etter hva jeg plukket opp i dag er startlønnen, både foran og bak, bedre enn hos SAS og med bedre turnus
Stemmer at den er litt bedre, men (foreløpig, får vi håpe) er det jo ikke noen lønnstrinn, så det hjelper lite etter hvert.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2021, 23:37   #140
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Og etter hva jeg hører så har de 2 flygerforeninger allerede fra oppstarten�� Høres jo ut som en god start for samarbeidsklimaet i cockpiten�� ex Sas vs ex DY?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spontanstreik i Spania og spanske flyvelederes arbeidsvilkår LN-MOW Flyforum 68 14-12-2010 21:41
Dette gir lønns konflikt nye dimensjoner! MartinL Flyforum 0 27-08-2009 10:18


All times are GMT +2. The time now is 01:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.