Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2022, 13:51   #1
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Sverige Sverige og Åland

Jeg hadde egentlig gitt opp muligheten til å fly Fokker 50, da jeg trodde at flyet var så og si pensjonert. Men da jeg leste om at et visst flyselskap i Sverige farter rundt med flytypen på flere ruter, kunne jeg ikke la muligheten gå i fra meg. Og så hadde jeg lyst til å besøke Åland. Dermed kan følgende trip report presenteres:


20.06.2022 Norwegian Air Shuttle DY527 SVG-OSL 09:10-10:00

Fly: Boeing 737-800 LN-DYR
Sete: 05F

En litt spennende periode å fly på. SAS-streiken var varslet for en tid tilbake, så jeg turte ikke fly med dem. Flyteknikerstreiken var i gang, så det var ikke så godt å vite om jeg nådde frem til alt jeg skulle nå i tide. Men hadde så langt ikke fått noen kanselleringsmelding fra Norwegian. Flyet inn var dog litt over en halvtime forsinket, så jeg kjente litt på nervene i og med at jeg skulle videre med Amapola i Stockholm. Men nok om det, flyet kom seg avgårde til Oslo cirka 40 minutter etter rutetid.



Lander på Gardermoen 10:32 og det er over en time til neste flyvning som skal ta meg videre til Arlanda. Får til og med tid til litt lunsj.


20.06.2022 Norwegian Air Shuttle DY812 OSL-ARN 11:40-12:40

Fly: Boeing 737-800 LN-NIL
Sete: 02C

Jeg sjekker at LN-NIL allerede er på plass ved gate, og kan dermed slappe av i forhold til å nå neste flight. Selv om vi tar av 10 minutter forsinket så har jeg nå god tid.



Vi lander litt før rutetid og jeg må spasere et godt stykke for å finne Amapola Flygs gate, selskapet som skal ta meg videre til Lycksele. Det var greit å ha litt tid der, siden jeg nå kunne finne ut hvordan jeg skulle komme meg fra Lycksele flyplass til selve byen. Frem til nå har jeg tenkt at det går alltid en taxi, men da jeg ikke har tenkt å bruke så mye tid på stedet er det greit at ting er ordnet på forhånd. Jeg bestiller taxi med Flygtaxi både til og fra Lycksele flyplass mens jeg sitter på Arlanda.


20.06.2022 Amapola Flyg HP672 ARN-LYC 14:25-16:00

Fly: Fokker 50 SE-LTR
Sete: 04D

En liten drøm som gikk i oppfyllelse når jeg kom om bord i SE-LTR. Eneste minus var at personen bak meg så på splatter B-film på en ipad med max volum, noe som var ganske forstyrrende for å si det mildt, og jeg har ikke investert i noise cancelling headset. Men jeg satset på at det ville bli mindre plagsomt når flymotorene begynte å snurre, og det stemte noenlunde bra





Det var et overraskende komfortabelt fly, og ikke så støyende som andre turboprop jeg har flydd (type DATs ATR 42). Fin svensk landskap utfoldet seg under meg i strålende solskinn.





Til og med kaffe- og sjokoladeservering!



Vi lander i Lycksele seks minutter før rute og taxien står klar. SE-LTR tar turen videre til Vilhelmina før den skal hente meg på returen om ikke altfor lang tid. Taxisjåføren lurer på hvorfor jeg har bestilt retur til flyplassen om en time. Jeg forsikrer om at det ikke er en feil og forklarer at flyinteressen er årsaken til det korte oppholdet, og blir heldigvis møtt med forståelse og vel så det. Det finnes altså flyinteresse i Sverige fremdeles. Greta har en jobb å gjøre...



Lycksele kan anbefales på sommertid. Nydelig natur, et koselig sentrum og både dyrepark og lekeland for barn. Frister absolutt med en retur en gang, og i så fall ta med familien. Men etter en liten sightseeing i sentrum måtte jeg finne meg et sted å spise før jeg skulle tilbake til flyplassen en liten time senere.

På flyplassen virket det som de ansatte kjedet seg en smule, og jeg måtte igjen forklare hvorfor jeg skulle tilbake igjen så kjapt. Jeg fikk også opplyst om at rullebanen var ny fra i dag av (tolket det som at den hadde blitt oppgradert og nyasfaltert). Jeg visste at flyplassen hadde vært stengt i en periode. Snart kom SE-LTR i retur fra Vilhelmina, og det var tid for boarding.


20.06.2022 Amapola Flyg HP671 LYC-ARN 17:50-19:15

Fly: Fokker 50 SE-LTR
Sete: 09A

Ikke mange passasjerer ombord på denne flyvningen, så alle fikk beskjed om å trekke bakover på grunn av vekt og balanse. Vi tok av så mye som 20 minutter før rutetid, noe som passet meg bra med tanke på videre planer denne dagen.



Som vestlending har jeg ikke noe særlig forhold til Sverige, og har vært der lite. Men nå hadde jeg fått besøkt Nord-Sverige, og hadde også planer om å se Stockholm før jeg la meg for kvelden. Vi landet 18:45, 30 minutter før schedule. Så da var det buss tilbake til terminalen og så var det å finne veien til Arlanda express.



Bare 20 minutter inn til Stocholm sentrum. Jeg fikk se slottet, tatt meg en god matbit og sett meg rundt i sentrum.



Etter noen timer bar det tilbake til Arlanda med Arlanda express igjen, og en liten spasertur for å finne kveldens overnatting, Hotel Comfort Arlanda.

tbc
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 05-11-2022, 14:49   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Sverige og Åland

En trevlig liten rapport!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2022, 15:31   #3
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Sverige og Åland

Så var det dags for tur til Åland. Nevnte jeg flyteknikerstreik og overhengende fare for SAS-streik? I tillegg var dette midt i alle avisskriveriene om kilometerlange køer på Arlanda. Så jeg sov ganske dårlig denne natten. Inn på mobilen og sjekke tider i sikkerhetskontrollene. Klokka seks på morgenen var det ikke vits å prøve å sove mer. Jeg prøvde meg på frokosten på Comfort Hotel Arlanda. Den var særs lite å skryte av. I tillegg til en dam av jus og annen væske foran dispenserne, som jeg ikke oppdaget før skoene var gode og klissete.

Akkurat i det jeg nådde frem til sikkerhetskontrollen gikk tidene i appen min fra 20 minutter til mer enn 45 minutter, som kunne bety hva som helst. Men Arlanda hadde tydeligvis hyret ikke-vektere som hadde ansvar for å ordne køer og hjelpe folk før de kom til selve sikkerhetskontrollen, så alt gikk ordentlig og greit for seg. Tror ikke det tok så mye mer enn 30 minutter før jeg var gjennom. Godt fornøyd med det. Så bar det videre til NyxAir.


21.06.2022 NyxAir OJ621 ARN-MHQ 08:30-10:05

Fly: Saab 340A ES-NSB
Sete: 10A

Det var problemer med boarding, sannsynligvis fordi alle passasjerer skulle plasseres på rad 8 og bakover, mens mange hadde fått tildelt sete lenger fremme i flyet. Etter litt manuell omboarding fikk vi til slutt gå ut til flyet.









Turen tok bare 20 minutter i finværet, og snart var vi fremme i Mariehamn. Serveringen var en korg med mintdrops, hvor de fleste plukket 0, mens grabbet til seg 2 stykker. Jeg er dessverre ikke noen stor fan av mintdrops, så det blir minus på NyxAirs servering fra meg. Tror ikke NyxAir setter av altfor mye penger til servering i budsjettet sitt.

Jeg hadde lest meg opp til at det skulle være en "skaff meg taxi"-knapp inne på terminalen, men denne fikk jeg ikke bruk for da det stod en taxi klar på utsiden. Det gikk i engelsk med sjåføren siden han tydeligvis var finsk. Resten av folket jeg traff på øya snakket svensk. Han tilbød meg å betale for noen timer sightseeing med han, å besøke et slott blant annet, men jeg var ikke helt klar for det. Han kjørte meg til sentrum og så tuslet jeg rundt noen timer på egenhånd.





Mariehamn har et veldig koselig sentrum med kafeer, spisesteder og butikker. I tillegg er det et lite camping-paradis like ved med mange strender. De har også et bra sjøfartsmuseum i byen og skipet Pommern som ligger til kai like ved.


21.06.2022 NyxAir OJ626 MHQ-ARN 16:55-16:30

Fly: Saab 340A ES-NSB
Sete: 07C



Jeg tok en ny taxi fra Mariehamn til flyplassen, hvor det var ganske mange nordmenn som skulle med samme fly som meg. Samme fly, ES-NSB tok meg tilbake igjen til ARN, og igjen takket jeg fint nei til mintdrops.

Siste to legs av turen skulle Flyr tatt seg av, men ARN-OSL ble kansellert for en stund siden, så da hadde jeg bestilt med Norwegian. Men Norwegians flyvning ARN-OSL var igjen forsinket pga flyteknikerstreiken, så det begynte å bli litt tight connection på OSL for å komme seg videre til Stavanger.


21.06.2022 Norwegian Air Shuttle DY823 ARN-OSL 19:30-20:30

Fly: Boeing 737-800 LN-DYK
Sete: 29F

Vi skulle vært avgårde 19:30, men begynte å pushe 20:15, mens Flyr FS318 skulle gå 21:15 fra OSL. Jeg hadde sjekket at FS318 hadde vært forsinket så og si alle dager den siste uken, men pga at opprinnelig fly på FS318 hadde fått sprukket frontrute et sted nede i Europa, hadde det blitt flybytte og flyet ville nå gå rundt 21:15 allikevel. Jeg sendte en melding på chat til Flyr kundeservice om situasjonen, og om de kunne holde flyet litt. Til dags dato har jeg ennå ikke fått svar...

Så mens vi pushet satt jeg i sete 29F og bestilte SAS-billett til Stavanger med avgang 21:50. Det virker som SAS setter ned prisene noen timer før, så det ble ikke så altfor dyrt å kjøpe ny billett med SAS-appen.



Pilotene opplyste om årsaken til forsinkelsen og sa at det måtte flere flybytter til i flåten for å få alt til å gå opp i Norwegians nettverk. Så kan egentlig bare være glad for at ikke hele flighten var kansellert.

Da vi kom frem hadde jeg glemt at jeg måtte ut og sjekke inn på nytt igjen når jeg kom utenlands fra, med mindre jeg hadde sammenhengende billett med samme selskap. Fort gjort å glemme etter ikke å ha reist utenlands på nesten tre år. Samtidig fungerte dette ganske sømløst på Arlanda.


21.06.2022 SAS SK4051 OSL-SVG 21:50-22:40

Fly: Airbus A320neo SE-RUB
Sete: 25F



Så da ble det flyvning med SAS på turen allikevel. Jeg satt der ganske takknemlig for at jeg kom meg hjem den kvelden, og slapp å styre med dyre flyplasshotell. Og mens jeg beskuet solnedgangen i en relativt ny og strøken A320neo syntes jeg at det var litt trist at SAS med sin stolte historie var redusert til nærmest økonomisk ruin og mange misfornøyde ansatte. Det var heller ikke lenge etter denne turen at streiken kom.

Takk for følget!

__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 05-11-2022, 22:44   #4
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Sverige og Åland

Flott trip-report! Fikk lyst til å besøke Åland!
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2022, 00:29   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Sverige og Åland

Kul tur. Får meg til å minnes turen til meg og MEH med nextjet for å logge Bae ATP, tror vi var innom Hemavan og Vilhelmina. Svensk innenriks har liksom alltid vært et sammensurium av odde propellfly. Måtte fly saab 340 fra ARN til Tallinn en gang, takeoffen var mer skranglete enn C172….

Åland ser nydelig ut. God kandidat for tur med ferge og bobil
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2022, 08:45   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Sverige og Åland

Takk for fin rapport, til noe som må sies å være litt eksotiske destinasjoner. Lycksele har vel aldri vært dekket her før
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2022, 18:39   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Re: Sverige og Åland

Flott rapport fra en herlig tur.
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2022, 20:00   #8
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Sverige og Åland

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kul tur. Får meg til å minnes turen til meg og MEH med nextjet for å logge Bae ATP, tror vi var innom Hemavan og Vilhelmina. Svensk innenriks har liksom alltid vært et sammensurium av odde propellfly. Måtte fly saab 340 fra ARN til Tallinn en gang, takeoffen var mer skranglete enn C172….

Åland ser nydelig ut. God kandidat for tur med ferge og bobil
ATP, det hadde vært noe! Kjekt at jeg ikke er alene om disse entusiast-flysafari-reisene Åland, ja. Bobil, telt, hytte, campingvogn, det virker som alle er velkomne
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 06-11-2022, 20:02   #9
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Sverige og Åland

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for fin rapport, til noe som må sies å være litt eksotiske destinasjoner. Lycksele har vel aldri vært dekket her før
Nei, sikkert ikke. Det er fordelen med at selve flytypen er hovedmålet for reisen; at jeg får oppleve steder jeg sannsynligvis aldri hadde besøkt ellers.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2022, 10:30   #10
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
ATP, det hadde vært noe! Kjekt at jeg ikke er alene om disse entusiast-flysafari-reisene Åland, ja. Bobil, telt, hytte, campingvogn, det virker som alle er velkomne
Entusiast-flysafari-reise var min favoritthobby back in the days. Både for å «samle» fly, eller flyplasser, det er noe eget med det. Å reise et sted uten å egentlig skulle ha noe der å gjøre, bare reisen, som du skriver selv. Kan bare istemme og være hjertens enig Eneste jeg ikke har fått samlet er faktisk fokker 50, så det er ekstra artig å lese om den her.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2022, 10:59   #11
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Sverige og Åland

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Entusiast-flysafari-reise var min favoritthobby back in the days. Både for å «samle» fly, eller flyplasser, det er noe eget med det. Å reise et sted uten å egentlig skulle ha noe der å gjøre, bare reisen, som du skriver selv. Kan bare istemme og være hjertens enig Eneste jeg ikke har fått samlet er faktisk fokker 50, så det er ekstra artig å lese om den her.
Jeg mener å ha lest et sted (kanskje på Flyprat) at Fokker kommer til å drive support på Fokker 50 frem til 2030, så det er gode muligheter noen år til!
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2022, 12:11   #12
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Sverige og Åland

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Entusiast-flysafari-reise var min favoritthobby back in the days. Både for å «samle» fly, eller flyplasser, det er noe eget med det. Å reise et sted uten å egentlig skulle ha noe der å gjøre, bare reisen, som du skriver selv. Kan bare istemme og være hjertens enig Eneste jeg ikke har fått samlet er faktisk fokker 50, så det er ekstra artig å lese om den her.

Amapola har tatt over ruten Stockholm-Åland med F-50, så det er mulig å prøve den ved å reise dit. Entusiastsafari med en en sær rute eller sært reisemål er ikke ukjent :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2022, 12:18   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Sverige og Åland

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Amapola har tatt over ruten Stockholm-Åland med F-50, så det er mulig å prøve den ved å reise dit. Entusiastsafari med en en sær rute eller sært reisemål er ikke ukjent :-)
Ser at flytiden er på 35 minutter, så om man regner med tidsforskjellen lander man på ARN før man tar av fra Mariehamn
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2022, 17:11   #14
thbergseng
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Osterøy
Posts: 72
Default Re: Sverige og Åland

Stilig rapport. Dersom man er interessert i "annerledes" flytyper så er også Stockholm - Sveg eller Luleå - Pajala et must. De flys med King Air 200! De har også brukt Citation XL på Sveg - Arlanda når andre fly er inne på vedlikehold.
thbergseng is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2022, 20:11   #15
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Sverige og Åland

Quote:
Originally Posted by thbergseng View Post
Stilig rapport. Dersom man er interessert i "annerledes" flytyper så er også Stockholm - Sveg eller Luleå - Pajala et must. De flys med King Air 200! De har også brukt Citation XL på Sveg - Arlanda når andre fly er inne på vedlikehold.
Kult. Med Jonair? Aldri hørt om
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 27-11-2022, 23:45   #16
thbergseng
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Osterøy
Posts: 72
Default Re: Sverige og Åland

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Kult. Med Jonair? Aldri hørt om
Det stemmer! Ikke bare det, men man får reise fra Grafair Jet Centre som er VIP-terminal på Arlanda.
thbergseng is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Swansons - Sverige Tjab Reiseforum 0 01-01-2016 18:03
Småflyulykke i Sverige LN-RPL Flyforum 0 02-08-2009 02:11
Helikopterhaveri i Sverige Savipix Flyforum 0 30-10-2006 12:00
Air Åland CK Flyforum 3 12-10-2005 17:57
nytt flyselskap på Åland CK Flyforum 2 10-01-2005 12:50


All times are GMT +2. The time now is 01:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.