Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2022, 08:08   #41
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,914
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Herlig kaos på EWR. Misset CPH flyet,
Ouch. Alt dere må oppleve. Håper ting ordner seg til slutt!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 08:37   #42
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,362
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Herlig kaos på EWR. Misset CPH flyet, OSL flyet fullt og man ble sendt til United skranken hvor det er unntakstilstand. Ganske sprøtt hvor mye de "leave it to you"

Blide, men litt leie her nå.
Kan dere få tilbake det dere har betalt for billettene over dammen, så ser det ut til at Norse har ledig direkte til OSL i kveld.
Futura is online now   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 16:07   #43
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Som LN-MOW skriver over han skjoenner absolutt ikke Global Warming - absolutt ikke - slutt naa !! Med aa drive valgkamp for din Donald og berta di Majorie !!

under oppveksten hendte det vel at du snublet ned til oslofjorden og fra tid tiul annen badet ??? Selv var Bunnefjorden naermere, Ingierstrand, Bekkensten og Roald Amundsen var vaart svoemmebasseng - og fra Juni til September var vi i vannet. I fjor var foerste gang vi opplevde det samme her - Fletcher Bay var tidligere alltfor kaldt (12-14 grader i vannet) men naa er jeg akkurat tilbake fra en nydelig svoemmetur - utrolig aa la tidevann’s stroemmen drive en inn i bukta.

Del gjerne tankene med Donald og Majorie - men her venter en meget anderledes virkelighet med Skogbranner 20+ grader varmere enn normalt

PS du bor i den delstaten som by far er minst beroert av Global Warming - men verden er stoerre enn Georgia (THANK GOD!)
De som - uten årevis med studier og forskning på meteorologi, geologisk historie, fysikk, havstrømmer, klimatologi og statistisk matematikk på litt høyere nivå enn vekt/balanse-utregning - tror at de har en høyere kunnskap om globale klimaendringer enn verdens fremste forskere hører uansett ikke på fakta eller vitenskap.

Jeg tenker det er enklere å forklare det slik: MOW framstår med slike uttalelser som en fyr som har spillt 20timer flight simulator og som sier at «han forstår hvor hardt livet som pilot her» og at «været i NY var helt ok å ta av i, jeg har prøvd den innstillingen ved takeoff». Just don’t…
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 16:42   #44
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
De som - uten årevis med studier og forskning på meteorologi, geologisk historie, fysikk, havstrømmer, klimatologi og statistisk matematikk på litt høyere nivå enn vekt/balanse-utregning - tror at de har en høyere kunnskap om globale klimaendringer enn verdens fremste forskere hører uansett ikke på fakta eller vitenskap.

Jeg tenker det er enklere å forklare det slik: MOW framstår med slike uttalelser som en fyr som har spillt 20timer flight simulator og som sier at «han forstår hvor hardt livet som pilot her» og at «været i NY var helt ok å ta av i, jeg har prøvd den innstillingen ved takeoff». Just don’t…

Ojjjjjjjj ...... Ja, du traff nok virkelig spiker'n på hodet der.



Not.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 19:03   #45
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Nei, hva skal man si til noe sånt ....

Først og fremst synes jeg det er utrolig respektløst, men det viser jo godt hvordan enkelte høyt utdannede eksperter sitter med hue oppi rævva uten evne til å se ut av sin lille boks.

Fakta nummer 1. Jordens sykluser ruller videre, enten vi vil eller ikke. Det blir heteperiode, det blir istid og så svinger det tilbake igjen. Over tusenvis av år. Der er vi vel alle enige. Ikke sant? Jeg husker også at jeg badet i Oslofjorden som barn. I Holtekilen. Som var full av kloakk. Heldigvis ble det bedre. Men det var mer fisk på den tiden ..

Fakta nummer to. Det brukes millioner eller milliarder av kroner på klimakvoter og forskning å 'finjustere' og minske utslipp i beskjeden grad i utviklede land. Relativt sett. Samtidig driver to land 'neddi veien' og hiver stål og jern på hverandre mens de bruker ugudelige mengder drivstoff for å slakte hverandre ned. Ikke spesielt miljøvennlig. Dette er nok ihvertfall langt mer skadelig for kloden enn å innføre bompenger og fjerne handicap-parkeringsplasser.

Jeg sier ikke at jeg har bedre greie på meteorologi, geologisk historie, fysikk, havstrømmer, klimatologi og statistisk matematikk på litt høyere nivå enn vekt/balanse-utregning (selv om jeg er ganske god på det siste). Men jeg ser at det sløses enormt mens lite konkret blir gjort i de regionene som trenger det mest. Som f.eks. Afrika og India hvor alt fra colabokser til skipsvrak ligger henslengt og folk drikker og bader i egen kloakk.

OK, jeg babler, men vi har et 90-10 problem. Man bruker 90% av ressursene til å fikse 10% av problemene. Her trengs det bedre balanse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 20:29   #46
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, hva skal man si til noe sånt ....

Først og fremst synes jeg det er utrolig respektløst, men det viser jo godt hvordan enkelte høyt utdannede eksperter sitter med hue oppi rævva uten evne til å se ut av sin lille boks.

Fakta nummer 1. Jordens sykluser ruller videre, enten vi vil eller ikke. Det blir heteperiode, det blir istid og så svinger det tilbake igjen. Over tusenvis av år. Der er vi vel alle enige. Ikke sant? Jeg husker også at jeg badet i Oslofjorden som barn. I Holtekilen. Som var full av kloakk. Heldigvis ble det bedre. Men det var mer fisk på den tiden ..

Fakta nummer to. Det brukes millioner eller milliarder av kroner på klimakvoter og forskning å 'finjustere' og minske utslipp i beskjeden grad i utviklede land. Relativt sett. Samtidig driver to land 'neddi veien' og hiver stål og jern på hverandre mens de bruker ugudelige mengder drivstoff for å slakte hverandre ned. Ikke spesielt miljøvennlig. Dette er nok ihvertfall langt mer skadelig for kloden enn å innføre bompenger og fjerne handicap-parkeringsplasser.

Jeg sier ikke at jeg har bedre greie på meteorologi, geologisk historie, fysikk, havstrømmer, klimatologi og statistisk matematikk på litt høyere nivå enn vekt/balanse-utregning (selv om jeg er ganske god på det siste). Men jeg ser at det sløses enormt mens lite konkret blir gjort i de regionene som trenger det mest. Som f.eks. Afrika og India hvor alt fra colabokser til skipsvrak ligger henslengt og folk drikker og bader i egen kloakk.

OK, jeg babler, men vi har et 90-10 problem. Man bruker 90% av ressursene til å fikse 10% av problemene. Her trengs det bedre balanse.
Veldig mye irrelevant blabla og whataboutism som ikke beviser noe annet enn at du er respektløs mot de som har studert et helt menneskeliv for å uttale seg om globale klimaendringer (og som sier vi har en nødssituasjon). Da sier man «ok, shit hva kan man gjøre», man setter seg ikke på nett og klager på at klimakvoter ikke er en god nok løsning (det er det nok bare Trump og co som tror) eller at «jeg tror naturen har mer å si der enn de fleste tror, og naturlige svingninger har det alltid vært» som bare er usammenhengende enkelttilstander klippet og limet sammen til bs på høyde med skrivebordspiloter som tror de kan lande en B737 etter noen runder i flightsim.



Respekt høster respekt, blatant ignorance høster tilbakemeldinger. Hvis du ikke kjenner til klimatologi, oseanografi, geologisk historikk og sammenhengen mellom alt, hvorfor slenge ut påstander i hytt og gevær? Hvis man ikke kjenner til basic begreper som forskjellen på vær og klima, hvorfor skrive eller mene noe om det? Hvis man ikke viser tegn til å kunne skille på lokal miljøforurensning (eksemplifisert av deg med kloakk og colabokser) mot global klimaforurensning (utslipp til atmosfæren) så har man allerede dratt inn helt irrelevante oppskrifter på selbuvotter i en snakk om hvordan baggasjesystemet på Frankfurt Flughafen fungerer (eller sammenliknet pærer med epler, som noen ville sagt). Just don’t, som allerede sagt.



Det er så utrolig gubbete å tro man har en slags magisk innsikt i noe større fordi man husker sommern i 69 og man ikke vil ta innover seg hvor ekstremt fucka vi er i alt vi gjør. Hør på fagfolk, la være å skrive gubbete om klima når man ikke vet noe om det, og slutt å være ignorant OG høylytt om ting. Jeg jobber på et kullkraftverk ffs, jeg predikerer ingen til å slutte med noe annet enn å skrive tullvas på internett. Det er liksom så enkelt. «Vet jeg noe om dette? Nei => Jeg lar være». Men om noen spør om Fornebu og flyhistorie? «vet jeg noe om dette? Ja => Let the fingers do the magic, la tastaturet klirre».

Og for ordens skyld, her er fagfolk: https://academic.oup.com/bioscience/...31?login=false

Last edited by Polaris; 27-07-2022 at 23:42.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 20:35   #47
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Nei, hva skal man si til noe sånt ....
Der fikk du passet påskrevet ja, du verden.

Er for såvidt enig at det er pussig (sa ikke latterlig) at lille Norge skal redde verden når det er så mye dritt og så mye forurensing som pumpes ut i resten av verden, ikke bare u-land, men Kina og kullkraften demses, USA som bygger stort i Texas med enorme lagerbygninger med svarte tak som suger opp solvarmen og så må det kjøres air condition på full spiker for å avkjøle innredningen, ganger 10 000 vis av bygniner.

En av mine beste kompiser er flyger på BBJ, han flyr over Atlanteren med bare 2 pax baki, eier og kona. Når resten av familien skal være med så bruker de begge BBJs, husker ikke hvor mange tusenvis av gallon de brant opp mellom Florida og Israel og tilbake med 4-5 pax i hvert fly, 200 000 liter med jet fuel kanskje..?

Med andre ord så mye sløsing at det er ufattelig.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 20:47   #48
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Der fikk du passet påskrevet ja, du verden.

Ja, og som vanlig fra den kanten, oser hun frem med knottene i knehøyde.

Det er viktigere å snakke ned diskusjonspartneren enn å bidra med noe positivt selv.

Og å kræsje i sim er jeg ikke ukjent med. Og jeg mener ikke at tiltakene er feil. Jeg mener at prioriteringene er feil. Men hvis ønsket er å halvere verdensbefolkningen (for å få mer bærekraftig matproduksjon) er vi jo på rett vei. Men da er vi på kollisjonskurs.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 21:39   #49
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Veldig mye irrelevant blabla og whataboutism som ikke beviser noe annet enn at du er respektløs mot de som har studert et helt menneskeliv for å uttale seg om globale klimaendringer (og som sier vi har en nødssituasjon). Da sier man «ok, shit hva kan man gjøre», man setter seg ikke på nett og klager på at klimakvoter ikke er en god nok løsning (det er det nok bare Trump og co som tror) eller at «jeg tror naturen har mer å si der enn de fleste tror, og naturlige svingninger har det alltid vært» som bare er usammenhengende enkelttilstander klippet og limet sammen til bs på høyde med skrivebordspiloter som tror de kan lande en B737 etter noen runder i flightsim. Respekt høster respekt, blatant ignorance høster tilbakemeldinger. Hvis du ikke kjenner til klimatologi, oseanografi, geologisk historikk og sammenhengen mellom alt, hvorfor slenge ut påstander i hytt og gevær? Hvis man ikke kjenner til basic begreper som forskjellen på vær og klima, hvorfor skrive eller mene noe om det? Hvis man ikke viser tegn til å kunne skille på lokal miljøforurensning (eksemplifisert av deg med kloakk og colabokser) mot global klimaforurensning (utslipp til atmosfæren) så har man allerede dratt inn helt irrelevante oppskrifter på selbuvotter i en snakk om hvordan baggasjesystemet på Frankfurt Flughafen fungerer (eller sammenliknet pærer med epler, som noen ville sagt). Just don’t, som allerede sagt. Det er så utrolig gubbete å tro man har en slags magisk innsikt i noe større fordi man husker sommern i 69 og man ikke vil ta innover seg hvor ekstremt fucka vi er i alt vi gjør. Hør på fagfolk, la være å skrive gubbete om klima når man ikke vet noe om det, og slutt å være ignorant OG høylytt om ting. Jeg jobber på et kullkraftverk ffs, jeg predikerer ingen til å slutte med noe annet enn å skrive tullvas på internett. Det er liksom så enkelt. «Vet jeg noe om dette? Nei => Jeg lar være». Men om noen spør om Fornebu og flyhistorie? «vet jeg noe om dette? Ja => Let the fingers do the magic, la tastaturet klirre».

Og for ordens skyld, her er fagfolk: https://academic.oup.com/bioscience/...31?login=false
Det er fryktelig kronglete å lese når alt er i ett, stort avsnitt..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 21:47   #50
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post

Og for ordens skyld, her er fagfolk: https://academic.oup.com/bioscience/...31?login=false
Mmmmm …. Finner veien ut selv ….

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 22:57   #51
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,478
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, hva skal man si til noe sånt ....

Først og fremst synes jeg det er utrolig respektløst, men det viser jo godt hvordan enkelte høyt utdannede eksperter sitter med hue oppi rævva uten evne til å se ut av sin lille boks.

Fakta nummer 1. Jordens sykluser ruller videre, enten vi vil eller ikke. Det blir heteperiode, det blir istid og så svinger det tilbake igjen. Over tusenvis av år. Der er vi vel alle enige. Ikke sant? Jeg husker også at jeg badet i Oslofjorden som barn. I Holtekilen. Som var full av kloakk. Heldigvis ble det bedre. Men det var mer fisk på den tiden ..

Fakta nummer to. Det brukes millioner eller milliarder av kroner på klimakvoter og forskning å 'finjustere' og minske utslipp i beskjeden grad i utviklede land. Relativt sett. Samtidig driver to land 'neddi veien' og hiver stål og jern på hverandre mens de bruker ugudelige mengder drivstoff for å slakte hverandre ned. Ikke spesielt miljøvennlig. Dette er nok ihvertfall langt mer skadelig for kloden enn å innføre bompenger og fjerne handicap-parkeringsplasser.

Jeg sier ikke at jeg har bedre greie på meteorologi, geologisk historie, fysikk, havstrømmer, klimatologi og statistisk matematikk på litt høyere nivå enn vekt/balanse-utregning (selv om jeg er ganske god på det siste). Men jeg ser at det sløses enormt mens lite konkret blir gjort i de regionene som trenger det mest. Som f.eks. Afrika og India hvor alt fra colabokser til skipsvrak ligger henslengt og folk drikker og bader i egen kloakk.

OK, jeg babler, men vi har et 90-10 problem. Man bruker 90% av ressursene til å fikse 10% av problemene. Her trengs det bedre balanse.
Dette er 100% politiske utsagn - teorier, du sitter aa ser rundt deg i Georgia, den delstaten i USA som er minst by far paavirket av klimaendringen - dere har en 2 F endringring i temperaturer, men andre, som oss har 20F +. Dette blir som aa kun se paa Norwegian som heldigvis aldri har hatt en flyulykke og paastaa at fly ulykker aldri skjer !!!

Klima endringer er et faktum, ja det er store politiske motiver for aa mindreverdige de som opplever noe annet, og latterligjoere oss som er paavirket, men det er Politikk du driver, ingen faktum.

Du sier at dere aldri vil bli paavirket av klimaendringer - jeg haaper absolutt at det er 100% sant - jeg haaper at du aldri aldri maa forlate hjemmet deres klokken 01:30 om natten fordi luftkvaliteten er saa daarlig du maa ta din kone til ER (vi har naa 3 slike turer bak oss), aa hoere en astmatiker slite, virkelig slite med noe saa elementaert som aa puste !! Det gjoer bare vondt, veldig vondt og du tror ikke engang paa oss !!!

Luftkvaliteten, som du ogsaa kan se paa din iPhone gaar fra 0-500 - det er ingen skala over 500 - likevel har vi opplevd OVER 500 !! Som betoed flytting til Stillehavet til USD 400.00 natten (guess what vi var ikke alene). Vi har alltid et Luftkvalitets kart paa en iPad - astmatikere har ikke din luksus og kan ikke gi faen !!

Vi har satt av USD 10.000 i budsjett for aa kunne flykte fra slike forhold - vi har allerede maatte gjoere dette 4 ganger - du er saa utrolig heldig at dere aldri har blitt paavirket som du sier av klimaendringer (og ikke kom med «politiske fakta» mot oss, det trenger vi ikke !!

Budsjettet paa USD 10.000 er ikke lengre nok, vi maa kappe ned traer naa 20 meter radius fra huset (foer klimaendringene var grensen 5 meter) - anslag USD 20.000 og det er ikke frivillig - det er hva som maa til for aa beholde hus forsikringen !

Ja du er ikke paavirket, men mesteparten av USA er i stor grad paavirket og vi maa alle bidra og slutte med politisk broennpissing (det har aldri vaert noen suksess eller hva ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 23:14   #52
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dette er 100% politiske utsagn - teorier, du sitter aa ser rundt deg i Georgia, den delstaten i USA som er minst by far paavirket av klimaendringen - dere har en 2 F endringring i temperaturer, men andre, som oss har 20F +. Dette blir som aa kun se paa Norwegian som heldigvis aldri har hatt en flyulykke og paastaa at fly ulykker aldri skjer !!!

Klima endringer er et faktum, ja det er store politiske motiver for aa mindreverdige de som opplever noe annet, og latterligjoere oss som er paavirket, men det er Politikk du driver, ingen faktum.

Du sier at dere aldri vil bli paavirket av klimaendringer - jeg haaper absolutt at det er 100% sant - jeg haaper at du aldri aldri maa forlate hjemmet deres klokken 01:30 om natten fordi luftkvaliteten er saa daarlig du maa ta din kone til ER (vi har naa 3 slike turer bak oss), aa hoere en astmatiker slite, virkelig slite med noe saa elementaert som aa puste !! Det gjoer bare vondt, veldig vondt og du tror ikke engang paa oss !!!

Luftkvaliteten, som du ogsaa kan se paa din iPhone gaar fra 0-500 - det er ingen skala over 500 - likevel har vi opplevd OVER 500 !! Som betoed flytting til Stillehavet til USD 400.00 natten (guess what vi var ikke alene). Vi har alltid et Luftkvalitets kart paa en iPad - astmatikere har ikke din luksus og kan ikke gi faen !!

Vi har satt av USD 10.000 i budsjett for aa kunne flykte fra slike forhold - vi har allerede maatte gjoere dette 4 ganger - du er saa utrolig heldig at dere aldri har blitt paavirket som du sier av klimaendringer (og ikke kom med «politiske fakta» mot oss, det trenger vi ikke !!

Budsjettet paa USD 10.000 er ikke lengre nok, vi maa kappe ned traer naa 20 meter radius fra huset (foer klimaendringene var grensen 5 meter) - anslag USD 20.000 og det er ikke frivillig - det er hva som maa til for aa beholde hus forsikringen !

Ja du er ikke paavirket, men mesteparten av USA er i stor grad paavirket og vi maa alle bidra og slutte med politisk broennpissing (det har aldri vaert noen suksess eller hva ?

Du leser ikke hva jeg skriver. Selvfølgelig er det klimaendringer. Det er en (hovedsaklig) naturlig utvikling vi kan påvirke minimalt. Forsinke noe, kanskje, men ikke stoppe. Det jeg reagerer på er alt som kastes bort av ressurser på noe som uungåelig skrider frem uansett.

Jeg kommenterer lokale forhold. Jeg sier ikke at det er slik overalt. Jeg har tross alt også familie i nabolaget ditt.

Vi har også hatt skogbranner med tilhørende dårlig luftkvalitet. Vi får det sikkert tilbake. Men ettersom vi får stadig hissigere orkaner inn fra Karibien, vil vi nok oftest oppleve andre typer av problemer. Mororsag og aggregat er alltid i beredskap.

Jeg tåler en diskusjon, jeg tåler å bli kalt ignorant idiot, men når jeg 'tas' uten at dere engang skjønner hva jeg mener, synes jeg det blir litt drøyt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 27-07-2022 at 23:16.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 23:24   #53
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,478
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Der fikk du passet påskrevet ja, du verden.

Er for såvidt enig at det er pussig (sa ikke latterlig) at lille Norge skal redde verden når det er så mye dritt og så mye forurensing som pumpes ut i resten av verden, ikke bare u-land, men Kina og kullkraften demses, USA som bygger stort i Texas med enorme lagerbygninger med svarte tak som suger opp solvarmen og så må det kjøres air condition på full spiker for å avkjøle innredningen, ganger 10 000 vis av bygniner.

En av mine beste kompiser er flyger på BBJ, han flyr over Atlanteren med bare 2 pax baki, eier og kona. Når resten av familien skal være med så bruker de begge BBJs, husker ikke hvor mange tusenvis av gallon de brant opp mellom Florida og Israel og tilbake med 4-5 pax i hvert fly, 200 000 liter med jet fuel kanskje..?

Med andre ord så mye sløsing at det er ufattelig.
Ikke ble passet hans paakrevet nok, er temmelig drittlei av folk som ikke tar alvorlige problemer paa alvor, skjoenner heller ikke de politiske motivene. Ta 2 minutter med New York Times denne uken, se paa klimakartene (Disclaimer det vaar Software Loesning som er brukt faar aa lage kartene - men jeg har ogsaa adgang til all data).

Det er helt greit aa sitte i Georgia uten aa bli paavirket aa latterlig gjoere oss som sitter paa ER midt paa natten med en kone som ikke klarer aa puste (en kone som er meget god form, men som har den ikke politiske godkjente sykdommen astma !!).

Vi maa alle gjoere betydelig mere…..

Time 2 quit Flyprat and go SUP’ing
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 23:47   #54
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Her foreslår jeg at dere finne er dere et rom.. vanskelig tema å tastatur-krangle og uten tvil to leire som med andre temaer.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 27-07-2022 at 23:51.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 23:47   #55
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

En gang til:

Klimaendringer har pågått siden tidenes morgen. HVOR sier jeg noe annet?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 23:49   #56
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Her foreslår jeg at dere fin er dere et rom.. vanskelig tema å tastatur-krangle og uten tvil to leire som med andre temaer.

Har delt rom med Finn Erik mange ganger. Det går sikkert bra flere ganger. Vi er nok nærmere hverandre enn han tror.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2022, 23:59   #57
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, og som vanlig fra den kanten, oser hun frem med knottene i knehøyde.

Det er viktigere å snakke ned diskusjonspartneren enn å bidra med noe positivt selv.

Og å kræsje i sim er jeg ikke ukjent med. Og jeg mener ikke at tiltakene er feil. Jeg mener at prioriteringene er feil. Men hvis ønsket er å halvere verdensbefolkningen (for å få mer bærekraftig matproduksjon) er vi jo på rett vei. Men da er vi på kollisjonskurs.

Så utrolig billig og lavmåls å anklage meg for å "være som vanlig" når jeg refererer til de fremste forskerene i verden, i stedet for å være ydmyk for at disse menneskene har peiling på hva de sier, så er du bare ute etter å ta meg. Det er omskrivning og misogyni på grei høyde med det som kom fram fra dette TurningPoint-møtet.


Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det er fryktelig kronglete å lese når alt er i ett, stort avsnitt..

Det er fryktelig kronglete når man skriver avsnitt, men de bare blir ignorert og slettet når man poster fra mobiltelefon. Forsøkte å legge til men fra pc blir det som vanlig trippel-avstand uten at jeg har bedt om det. Orker ikke redigere noe mer.


Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
men når jeg 'tas' uten at dere engang skjønner hva jeg mener, synes jeg det blir litt drøyt.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du leser ikke hva jeg skriver. Selvfølgelig er det klimaendringer. Det er en (hovedsaklig) naturlig utvikling vi kan påvirke minimalt. Forsinke noe, kanskje, men ikke stoppe. Det jeg reagerer på er alt som kastes bort av ressurser på noe som uungåelig skrider frem uansett.

Jeg kommenterer lokale forhold. Jeg sier ikke at det er slik overalt. Jeg har tross alt også familie i nabolaget ditt.

Det uthevede er det du tas på, og som du tar feil på. Ikke fordi Polaris eller dc8 "tror eller synes" det, men fordi ti tusener av høyt utdannede mennesker med årevis av erfaring innen sine felt roper det høyt fra alle verdens kanter. Du. Tar. Feil. Men det er jeg som er "respektløs" og "oser fram med knottene i knehøyde", og ikke du, som oser fram med påstander som går helt på tvers med vitenskaplig konsensus uten å ha noe utdanning eller erfaring fra fagfeltet? Right.



Det er forøvrig så usedvanlig typisk whataboutism å komme med masete utsagn om at "det er noen andre som er verre" og "lille xyz skal liksom redde verden?". Det er samma f om det er Norge, Tyskland, USA eller Kina - *alle* sier det samme. Nøyaktig den samme klimafornektelsen er å lese fra (typisk immer wieder ältere menn) i kommentarfelt i Tyskland: "xyz er mye verre, hvorfor skal alltid Tyskland redde verden". Så kan vi jo sitte her i hvert vårt verdenshjørne og klappe oss på skulderen og mene at "det er jo ikke vi som skal redde verden". Det er alle de der andre. Alle andre gjør feil, alle andre burde ta oppgaven på seg. Men ikke jeg. Og ikke vi i dette landet.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 00:16   #58
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

I mitt enfold trodde jeg klimaendringer var noe Mother Nature styrte. Jeg skjønner nå at det er Dr. Prof. Prugenknabel og hans medsammensvorne som har tatt over.

Enten skjønner ingen hva jeg prøver å si, eller så er de så blindet av diplomer og priser at de ikke engang prøver.

Ferdig med tirsdagen nå? MOW out.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 00:51   #59
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Quote:
Det er forøvrig så usedvanlig typisk whataboutism å komme med masete utsagn om at "det er noen andre som er verre" og "lille xyz skal liksom redde verden?". Det er samma f om det er Norge, Tyskland, USA eller Kina - *alle* sier det samme. Nøyaktig den samme klimafornektelsen er å lese fra (typisk immer wieder ältere menn) i kommentarfelt i Tyskland: "xyz er mye verre, hvorfor skal alltid Tyskland redde verden". Så kan vi jo sitte her i hvert vårt verdenshjørne og klappe oss på skulderen og mene at "det er jo ikke vi som skal redde verden". Det er alle de der andre. Alle andre gjør feil, alle andre burde ta oppgaven på seg. Men ikke jeg. Og ikke vi i dette landet.
__________________
På hogget i kveld skjønner jeg.?
Jeg ante ikke at du var klima forsker og hadde lang utdannelse i den retningen.
(Det er ikke spydighet, jeg aner ikke hva du pusler med til daglig, husker bare at du hadde noen utalelser om å sitte på klappsete til et eller annet selskap, derfor hadde du erfaring nok til å uttale deg om å være flyger. Var det Norwegian eller Widerøe? Flere år siden, men jeg stusset at du hadde lært nok på klappsete til å uttale deg om min bransje som flyger)
Det er utrolig mye mer på gang enn du ser på klappsete og etter noen tusen timer i cockpiten så ser du nok lyset, hvis du tar den utdannelsen.

Klappsete på sympatien teller ikke, da er du turist i cockpit.

Der er forskjell på store og små land om hvor mye dem slipper ut og hvor mye carbon dem fjerter i atmosfæren: Vi er ikke alle like enten du vil eller ikke.
Norge er bare en liten tass i forhold til u-land og gi-fan-land. (Det vet vel du også, men du vil krangle?)
I Norge kjøres det elektrisk på vannkraft og ferjer går på batterier, det er vindmøller overalt og cruisebåter kjører alt på landstrøm når dem er fortøyd. Flott, men det hjelper lite når verstinger som resten av verden gir fanken og bare pøser ut hydrokarboner.
(Jeg er skyldig med motorbåt, men jeg har solcelle panel som lader batterier og skaper iskaldt øl 24/7)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 00:51   #60
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: Glad tirsdag fra Røros

Faktisk litt koselig å sitte nedgradert bak i pluss med Bærum-sjampis i plastkopper mens man følger med på klimadebatten på forumet.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	29C8D527-8D1F-4930-B171-4A74CB7ACC61.jpeg
Views:	415
Size:	284.9 KB
ID:	51709  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Glad tirsdag fra Røros EB Flyforum 12 31-05-2022 13:55
Glad tirsdag fra Røros EB Flyforum 4 15-12-2020 09:45
God tirsdag fra Røros EB Flyforum 28 18-12-2019 09:12
Glad tirsdag fra Røros EB Flyforum 12 17-07-2019 01:52
God tirsdag fra Røros EB Flyforum 10 21-05-2019 18:28


All times are GMT +2. The time now is 08:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.