Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2010, 10:51   #1
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Forskjellig lysbruk på flyene

I går når jeg satt i kø for take-off på OSL så hadde vi to fly foran oss i køen. En 737 fra KLM og en 737 fra SAS. Jeg la da merke til at KLM flyet hadde "klare" blinkene lys fra vingetippene + de vanlige røde "blinke" lysene under og over flyet (strobelights?). SAS-flyet derimot, hadde kun de rød-blinkene lysene over og under, derimot ikke de blinkene på vingetippene.

Er det noe regelverk for flytype, valgfritt for flyselskap, eller bare en forglemmelse av kapteienen i SAS-flyet?
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 12:39   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Quote:
Originally Posted by posthuman View Post
I går når jeg satt i kø for take-off på OSL så hadde vi to fly foran oss i køen. En 737 fra KLM og en 737 fra SAS. Jeg la da merke til at KLM flyet hadde "klare" blinkene lys fra vingetippene + de vanlige røde "blinke" lysene under og over flyet (strobelights?). SAS-flyet derimot, hadde kun de rød-blinkene lysene over og under, derimot ikke de blinkene på vingetippene.

Er det noe regelverk for flytype, valgfritt for flyselskap, eller bare en forglemmelse av kapteienen i SAS-flyet?
Høres ut som KLM stod først i køen? Den hvit stroben settes normalt på når man er klar til å kjøre ut på banen, man taxer ikke rundt med den.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 13:13   #3
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Kan legge til et spørsmål jeg gikk og tenkte på her om dagen (i mørketida... ) - når Nordavia med AN-24'ern tar av, så slukker de "flomlysene forover" (taxing/landing lights tror jeg kanskje de heter?) i det de kanskje er i 200-300 fots høyde (ikke langt unna i det øyeblikket de passerer siste rest av banelys under seg). Boeing 737'ene som tar av derimot, de ser ut til å ha disse lysene på lenge. De pleier ofte å lyse opp en hel sky i det de passerer gjennom våre særs frekvente lave snøbyge-skyer.

Er det noe reglement for når du skal skru av/på disse lysene? Eller ligger svaret mitt i det jeg sier, at man har lysene lengre på inn i skyer? (For det skal sies at jeg ikke har klart å observere når 737'ene skrur av lysene i klarvær).
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 19:31   #4
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default

Sjekk denne tråden her. Jeg tror den svarer på de fleste av spørsmålene deres

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=74639
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 20:59   #5
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Høres ut som KLM stod først i køen? Den hvit stroben settes normalt på når man er klar til å kjøre ut på banen, man taxer ikke rundt med den.
Stemmer, KLM var først ut. Men SAS-flyet brukte aldri den hvite stroben. Takk for svar.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 00:20   #6
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Noen fly har strobe lights koplet om air/ground sense, slik at de kun er på når flyet er i luften.
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 12:13   #7
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Quote:
I går når jeg satt i kø for take-off på OSL så hadde vi to fly foran oss i køen. En 737 fra KLM og en 737 fra SAS. Jeg la da merke til at KLM flyet hadde "klare" blinkene lys fra vingetippene + de vanlige røde "blinke" lysene under og over flyet (strobelights?). SAS-flyet derimot, hadde kun de rød-blinkene lysene over og under, derimot ikke de blinkene på vingetippene.

Er det noe regelverk for flytype, valgfritt for flyselskap, eller bare en forglemmelse av kapteienen i SAS-flyet?
Normalt settes strobes (hvitt blinkende på tippene) på ved lineup for å indikere at flyet nå entrer aktiv rullebane. Det er imidlertid god høflighet å ikke kline de på i mørket og dårlig vær hvis du har andre fly rett bak på holding ettersom det er rimelig plagsomt å få i øynene og ødelegger nattsynet. Derfor settes de av og til på rett før avgang i stedet.
Noen ganger venter man med å sette dem på hvis det f.eks er mørkt og tett snøvær da lysene virker svært desorienterende og generende både på piloter og passasjerer, spesielt i en kritisk fase som avgang. Da settes de som regel på når man har kommet litt opp og ut av været.
Kan være det som skjedde her.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 14:29   #8
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Og det er som trådstarter nevnte mulig at de rett og slett glemte dem.
På Fokker 100 er det mulig å velge strobes på eller auto som slår dem på når man er i lufta.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 21:28   #9
DHC8-103
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
Default Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kan legge til et spørsmål jeg gikk og tenkte på her om dagen (i mørketida... ) - når Nordavia med AN-24'ern tar av, så slukker de "flomlysene forover" (taxing/landing lights tror jeg kanskje de heter?) i det de kanskje er i 200-300 fots høyde (ikke langt unna i det øyeblikket de passerer siste rest av banelys under seg). Boeing 737'ene som tar av derimot, de ser ut til å ha disse lysene på lenge. De pleier ofte å lyse opp en hel sky i det de passerer gjennom våre særs frekvente lave snøbyge-skyer.

Er det noe reglement for når du skal skru av/på disse lysene? Eller ligger svaret mitt i det jeg sier, at man har lysene lengre på inn i skyer? (For det skal sies at jeg ikke har klart å observere når 737'ene skrur av lysene i klarvær).
Når det er mørk og redusert sikt, eller bare lavt skydekke, foretrekker jeg at landingslysene blir skrudd av samtidig som hjulene blir tatt opp. Altså "gear up lights off".
2400W med lys (som vi har på den lille grønne) blir fort distraherende når regn eller snø pisker mot ruten. I IMC (når det er redusert sikt eller vi er inne i skyer) er det heller ikke mange som får nyttegjort seg mine lys til "see and aviod".
Er det derimot fine værforhold beholder vi lysene på til ett sted rund 7000fot på tur opp, og slår dem kanskje på litt høyere på tur ned.

Ellers hadde F35Landing en meget god beskrivelse av bruk av strobelights
DHC8-103 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
forskjellig tall og bokstaver roy Flyteknisk forum 8 05-02-2014 21:51
Forskjellig flytid Robin882 Småprat 11 16-12-2013 21:25
Forskjellig utreise. Kjetil.L Reiseforum 8 04-07-2012 11:40
Litt forskjellig Soloviev Bilder & foto 2 13-05-2012 18:47
Forskjellig motorlyd engm-w Småprat 1 24-06-2011 00:34


All times are GMT +2. The time now is 08:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.