Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2014, 04:11   #1
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
SAS BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ



Reiserute:

17. august 2014: SAS SK266 Bergen (BGO) – Oslo (OSL), Boeing 737-705
17. august 2014: SAS SK4685 Oslo (OSL) – Barcelona (BCN), Boeing 737-883
17. august 2014: SAS SK4686 Barcelona (BCN) – Oslo (OSL), Boeing 737-883
17. august 2014: SAS SK299 Oslo (OSL) – Bergen (BGO), Boeing 737-705
23. august 2014: SAS SK244 Bergen (BGO) – Oslo (OSL), Boeing 737-883
23. august 2014: SAS SK4685 Oslo (OSL) – Barcelona (BCN), Boeing 737-883
23. august 2014: SAS SK4686 Barcelona (BCN) – Oslo (OSL), Boeing 737-883
23. august 2014: SAS SK287 Oslo (OSL) – Bergen (BGO), Boeing 737-683
26. august 2014: SAS SK2861 Bergen (BGO) – København (CPH), Airbus 320-232
26. august 2014: SAS SK613 København (CPH) – Genève (GVA), Airbus 319-132
26. august 2014: SAS SK1610 Genève (GVA) – København (CPH), Airbus 319-132
26. august 2014: SAS SK2868 København (CPH) – Bergen (BGO), CRJ 900
27. august 2014: SAS SK2861 Bergen (BGO ) – København (CPH), Airbus 320-232
27. august 2014: SAS SK613 København (CPH) – Genève (GVA), Airbus 319-132
27. august 2014: SAS SK1610 Genève (GVA) – København (CPH), Airbus 319-132
27. august 2014: SAS SK2868 København (CPH) – Bergen (BGO), CRJ 900
28.august 2014: SAS SK4185 Bergen (BGO) – Stavanger (SVG), Boeing 737-683
31. august 2014: SAS SK1875 Stavanger (SVG) – København (CPH), CRJ 900
31. august 2014: SAS SK909 København (CPH) – New York (EWR), Airbus 340-313X
31. august 2014: United UA4673 New York (EWR) – Halifax (YHZ), Embraer145



“Selv om jeg er norsk, må jeg innrømme at jeg foretrekker SAS sine svenske og danske flyverter/flyvertinner. Til nå er det de som har gitt meg de beste serviceopplevelsene, men norske flyverter og flyvertinner må gjerne motbevise dette.»


Snakk om tidenes karma som slo meg rett i trynet på godt bergensk. Etter min uttalelse i min forrige rapport om at jeg foretrekker svenskene og danskene, byr denne rapporten på fantastiske reiseopplevelser fra norske kabinansatte i SAS. Fortsett og les dersom du er interessert i å høre om disse! Denne gangen er det 19 flygninger med SAS og én flygning med United som står på programmet. Turen til Barcelona den 23.august var uoffisielt DO for Flyprat og er omtalt i en tidligere rapport som noen av dere sikkert har lest. Turene til BCN (en del av kampanjen med doble poeng) og GVA var utelukkende for å samle poeng til diverse formå. Jeg fant en del billetter i A-bucket (rimeligste Plus-billetter) i mai, og gikk på en smell med å bestille samtlige reiser da. Jeg blir svært takknemlig hvis dere legger igjen en kommentar/spørsmål/konstruktive innspill
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg

Last edited by 737-405; 08-11-2014 at 04:48.
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:15   #2
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

17. august 2014, kl. 10.20:
SAS Scandinavian Airlines
SK266 Bergen (BGO)–Oslo (OSL)
SAS Plus
Boeing 737-705



Jeg kom meg opp av sengen rundt halv åtte denne søndagen, klar for en lengre dag i luften sammen med SAS. På forhånd hadde jeg sjekket inn med beskjed om at jeg ikke hadde bagasje. Oddsene for ledige midtseter så heller ikke så verst ut 24 timer før oppsatt avgangstid. Siden kollektivtilbudet er labert i Bergen, ble det som mange ganger tidligere lynet aka bilen som stod for transporten opp til Flesland. Da jeg var i det økonomiske hjørnet bestilte jeg parkering på P8, en 6-7 minutters spasertur fra terminalbygget. Heldigvis spilte de bergenske værgudene på lag med meg denne morgenkvisten, og gav meg oppholdsvær. Vel fremme i avgangshallen kunne jeg hente ut ombordstigningskortet med alle fire flightene på. Denne er virkelig galskap satt i system som kloke hoder en gang har sagt. Sikkerhetskontrollen bød på de sedvanlige 10 – 15 minuttene i kø, med urutinerte horder klar for chartertur til Tyrkia. Som sagt var det ikke lenge til Fast Track ville åpne. Jeg var mer enn klar for denne forbedringen av bakkeproduktet på Flesland.


«Margrete Skulesdatter» stod klar ved gate 26 når jeg kom meg gjennom kaoset i sikkerhetskontrollen. Ombordstigning startet 20 minutter før rutetid og det var tre rader med Plus om bord. Den yngre agenten (disclaimer: jeg er selv midt i tjueårene og han var nok på samme alder som meg) nevnte ikke ett eneste ord om prioritert ombordstigning, men greit nok. Jeg forventer virkelig ingenting i jantelovens hjemland. Vel om bord ønsker den kvinnelige purseren velkommen og jeg parkerer legemet i sete 1A. Oj, godeste LN-TUD har fått de nye Recaro-stolene på plass gitt! Beinplassen på rad 1 er nå meget solid, iallfall sammenliknet med tidligere.


Ombordstigning ble meldt komplett på oppsatt rutetid. 3 rader Plus denne formiddagen der jeg hadde hele treseteren for meg selv, mens på radene 2 og 3 hadde de ledig midtsete. Go var for øvrig helt fullsatt. Med avgang fra rullebane 17 ble det den sedvanlige venstresvingen og kursen var dermed satt mot hovedstaden. Flytiden for de 325 kilometerne lå ifølge styrmann på 40 minutter. De tre jentene/damene i kabinbesetningen kom raskt i gang med serveringen. Jeg spurte purseren om hun kunne anbefale sin favoritt blant Lindt-sjokoladene, noe hun gjorde med glede. I tillegg gikk jeg for smoothie og en kopp te. Etter hvert som vi nærmet oss Østlandet ble det gråere og gråere. Til slutt deiset vi ned på Gardermoen et par minutter før oppsatt rutetid og takset inn til min favoritt på Gardermoen, nemlig gate 19A. Purser ønsket god tur videre til Barcelona og jeg kunne ønske en fortsatt god arbeidsdag tilbake.



17. august 2014, kl. 14.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK4685 Oslo (OSL)–Barcelona (BCN)
SAS Plus
Boeing 737-883



Jeg kom som sagt inn på 19A, noe som innebærer en akseptabel gåtur til gullstuen. I gullstuen var det stille og fredelig. Dermed kunne jeg få unnagjort forberedelser til den kommende arbeidsuken, noe som passet godt. LN – RPO stod oppført på flightene til/fra Barcelona. Da ble det også tilgang til Internett om bord, ikke verst. Opprinnelig skulle ombordstigning skje fra gate 39, flyttet til gate 46 for å ende tilbake på gate 39 igjen. – RPO kom inn før rute fra Roma, men en velkjent forsinket rødsnute sperret gaten for maskinen. Både crewet og pilotene hadde oppstilling i gaten, slik at alt var klart. Til slutt fikk de maskinen inn, tømt den og gjort den klar for ombordstigning. Her var de flinkere med prioritert ombordstigning og jeg gikk om bord som førstemann. Dagens mannlige purser (han kommer jeg tilbake til…) ønsket velkommen.


Jeg parkerte legemet i sete 2A og konstaterte at beinplassen ikke har blitt verre siden jeg sist fløy denne maskinen september i fjor fra Bergen til Oslo. Folk er jo ikke akkurat racere å komme seg om bord, og vi pushet ut omtrentlig 20 minutter etter oppsatt rutetid. Kameratene fremme i cockpit lovet imidlertid at vi skulle være på rute nede i Barcelona.
En trivelig og pratsom bergenser okkuperte 2C. Etter hukommelsen var det 6 rader med Plus, der bortimot samtlige hadde ledig midtsete. Så lenge jeg fikk ledig midtsete, var jeg godt fornøyd. Kabinbesetningen bestod for øvrig av tre andre kvinner på dagens flygning. De kom kjapt i gang med serveringen og valget falt på den sedvanlige salaten med svinekjøtt, samt en muffins. Til å drikke gikk jeg for en Cola, da bilen som sagt stod fredelig på Flesland og ventet på meg. Ellers gikk også kabinbesetningen flere runder med te og kaffe for de som ønsket dette, pluss i boken.


Etter et toalettbesøk kom jeg i prat med kabinbesetningen, og nå startet for alvor moroen om bord. For det første var jeg ikke den eneste om bord som skulle tur/retur med denne maskinen. For det andre hadde purseren fløyet med bekjente av meg tidligere, noe som gjorde det hele virkelig artig. Her var det mange gode historier i fremre galley! Kapteinen kom også ut en tur for å strekke på beinene, og jeg fikk slått av en hyggelig prat med ham også. Til slutt måtte jeg la besetningen få innta middagen sin før det ble tid for landing i Barcelona. Vi fikk en nydelig innflygning i flott sommervær i Barcelona, men dessverre var jeg mer opptatt av å prate enn utsikten. "Thorleif Viking» tok bakken på BCN omtrentlig på rutetid med påfølgende taksing inn til gaten. Jeg kunne ønske besetningen et snarlig på gjensyn da jeg snudde i gaten. Lounge orket jeg ikke denne gangen, i tillegg til at vi parkerte langt fra loungen.


I gateområdet kom jeg i snakk med en trivelig kar som også reiste tur/retur på disse avgangene. Han var innom Flyprat i tillegg, så håper du leser denne rapporten her! Hjertelig takk for selskapet og mange gode tips.

17. august 2014, kl. 18.30:
SAS Scandinavian Airlines
SK4686 Barcelona (BCN)–Oslo (OSL)
SAS Plus
Boeing 737-883



Det tok overraskende kort tid før spanjolene var klar med ombordstigning igjen, og her var de faktisk flinke med prioritert ombordstigning. Jeg må si det er på grensen til ironisk når de klarer det i Spania og vi ikke klarer det i Norge. Men greit, dette er det jeg kaller i-landsproblemer egentlig når alt kommer til alt. SAS må bare bestemme seg for om dette er noe de vil kjøre fullt ut eller ikke. Løsninger som ender opp midt på halvveien er neppe det vi trenger for et forbedret produkt på bakken.


Jeg var førstemann inn igjen i maskinen, der purseren ønsket hjertelig velkommen tilbake. Han fyrte deretter løs med spørsmålet: «Du som har flydd såpass mye, har du sittet i cockpit før?». En ærlig sjel som jeg er, måtte jeg fortelle tilbake at det har jeg aldri gjort før. Han smilte godt, men jeg ante allerede her at det kunne være noe artig på gang. Den trivelige karen på MR satt seg i 1D, mens jeg selv okkuperte 1F. Vi krysset alt vi hadde for ledig midtsete, men helt på tampen av ombordstigning kom det en ung gutt i midtsetet. Både Go og Plus var godt besatt denne søndag ettermiddagen, og på seks rader Plus var det stort sett tre personer på hver treseter. Problemet løste seg imidlertid da purseren ropte navnet mitt, og viste meg veien inn i cockpit. Guttedrømmen skulle endelig gå i oppfyllelse!!


Jeg fikk en særdeles grundig instruksjon i hvordan klappsetet fungerte, slik at jeg visste hva som skulle til dersom det ble nødvendig. Deretter var det bare å hilse på kapteinen og styrmann, to veldig hyggelige og imøtekommende karer. Gjengen om bord stod klar på minuttet for oppsatt rutetid, men spanjolene hadde noe papirarbeid som måtte gjøres før alt var klart. Vi pushet ut omtrentlig fem minutter etter oppsatt rutetid, etter at en Vueling – maskin kom seg ut fra sin gate. Lufthansa var heldigvis akkurat bak oss, noe både pilotene og jeg var fornøyd med. Etter Vueling hadde kommet seg opp i skylaget, ble det tid for oss. Man kunne merke at –RPO var godt lastet denne ettermiddagen, men vi kom oss oppover. Fra cockpit var det en fantastisk utsikt over Barcelona by mens vi steg oppover.


Fra Oslo fikk man den siste ankomstinformasjonen, med ankomst akkurat i henhold til tidtabell. Vi fikk tid til en trivelig flyrelatert prat fremme i cockpit, og jeg tok turen tilbake til kabinen når de skulle ha middag. Der ble jeg for første gang servert kveldsmåltidet, noe som smakte bra. Dette er vel det nærmeste man kommer gamle Business Class hos SAS på shorthaul. Kveldsmåltidet bestod av «Shopska salad», «Pork fillet» og «Orange brownie». Orrefors – glasset kom også, selv om jeg kun gikk for den sedvanlige Colaen min. Med Internett påskrudd kunne jeg se at Brann slo Rosenborg 3 -1. Humøret ble ikke akkurat verre av det. Den trivelige karen i 1D og jeg fikk også tid til mer flyprat, før en ny runde i cockpit gjenstod.


Beltet gikk langt lettere på denne gangen, jeg fikk virkelig dreisen på klappsetet. Styrmann var Pilot Flying inn til Gardermoen, og manøvrerte oss flott rundt noen svære mørke skyer på veien. Jeg tok dessverre ingen bilder, noe jeg muligens angrer på nå i ettertid. Men, det øyeblikket når man ser rullebanen lyser opp er fantastisk. Det ble en mer enn godkjent landing og påfølgende taksing inn til gate 47. Jeg kunne takke hjerteligst for turen til både kapteinen og styrmann, som hadde gitt meg en opplevelse for livet. Sist, men ikke minst den største takk til favorittpurseren som gjorde dette mulig!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg

Last edited by 737-405; 08-11-2014 at 04:51.
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:18   #3
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

17. august 2014, kl. 22.45:
SAS Scandinavian Airlines
SK299 Oslo (OSL)–Bergen (BGO)
SAS Plus
Boeing 737-705



Etter tidenes tur og opplevelse for mitt vedkommende opp fra Barcelona, var det tid for den siste sjarmøretappen mot Bergen. Rask gange gjennom tollen, opp trappen og bort til sikkerhetskontrollen. Det er vel unødvendig å nevne at Fast Track selvfølgelig var stengt når klokken bikket over 22 en søndagskveld, og jeg måtte stille meg sammen med resten av gjengen. Molde FK stod også i sikkerhetskontrollen og var noe medskyldig i at køen bygget seg opp til 7-10 minutters ventetid. Til slutt kom jeg meg gjennom. Skjermene blinket allerede «Boarding» for SK 299, men jeg visste at jeg hadde god tid da klokken så vidt hadde slått 22:20. Igjen ble det en herlig spasertur ut til gate 19 A. Favorittpurseren ønsket velkommen i døren, jeg fant veien til 1A og trodde jeg skulle forbli der. Dessverre kom en noe kraftig kar i 1C, og jeg ser ikke poenget med å dele en treseter når det står ledige tresetere.


På denne turen var det fem rader Plus, der alle hadde en treseter for seg selv eller ledig midtsete. Jeg flyttet bak til 2A og fikk hele raden for meg selv. Akkurat på rutetid pushet vi ut fra gaten, og på veien ut mot rullebanen kunne jeg vinke til pilotene fra forrige flight som nå skulle ta LN – RPE trygt opp til trønderhovedstaden som SK 386. Go var for øvrig tilnærmet fullsatt, så økonomene hadde nok en god avgang her også.


Herr kaptein lovet en flytid på 40 minutter mot verdens navle, noe som høres kjent ut fordelt på 325 kilometer over fjellene. Favorittpurseren og den bergenske flyvertinnen kom rundt med vognen, og jeg gikk kun for en flaske vann. De synes begge jeg begynte å se litt sliten ut etter dagens farting, noe jeg kunne si meg enig i. Nærmest som vanlig dumpet vi ned ti minutter før oppsatt rutetid og trillet inn til gate 28. Jeg takket og bukket favorittpurseren for en fantastisk dag, og ikke minst en fantastisk reiseopplevelse! Han håpet at han så meg om bord igjen om ikke lenge, og jeg håper at jeg treffer på ham igjen.


23. august 2014, kl. 07.25:
SAS Scandinavian Airlines
SK244 Bergen (BGO)–Oslo (OSL)
SAS Plus
Boeing 737-883



Da var det endelig tid for Flyprats uoffisielle DO til Barcelona! Gjett om jeg hadde gledet meg til denne her. Siden jeg bestemte meg for å ta bilen til Flesland, samlet vi sammen en Flyprat-gjeng bestående av Peppep, SE – AER og undertegnede. For å gjøre dagens reising mer komfortabel hadde jeg booket parkering i parkeringshuset, da man blir lei av all gåingen til P8 og P9 i lengden. Vi ankom 06:45, skrev ut ombordstigningskort i automatene i det nye tilbygget og deretter rett opp i Fast Track´en. Her var det absolutt ingen verdens kø, og når vi kom oss bort til den klassiske Oslo-gaten nummer 29 hadde de startet å slippe folk inn i dette pre-ombordstignings området. Ikke mange minuttene etterpå slapp de saueflokken om bord i LN – RCN, dagens første -800 maskin vi skulle stifte bekjentskap med. Peppep tok plass i 5 F, SE – AER tok 3F mens skribenten hadde 1F. Peppep fikk en annen i 5D, mens SE – AER hadde en treseter for seg selv til ombordstigning ble meldt komplett. Jeg hoppet bak til han og lot kvinnen i 1D få en treseter for seg selv.


Besetningen på dagens første av fire flygninger bestod av fire kvinner fra noe forskjellige aldersgrupper. Et par minutter før rutetid pushet vi ut fra gaten, takset til rullebane 17 og tok den vanlige venstresvingen mot hovedstaden. Damene kom relativt raskt ut med frokosten, noe som var nødvendig da Go så tilnærmet helt fullstappet ut. Etter hukommelsen var det fem eller seks rader Plus, og de aller fleste hadde ledig midtsete med unntak av folk som tydelig reiste sammen. Frokosten synes jeg er meget bra nå, med nok pålegg til to rundstykker hvis du orker å bruke bestikket, youghurt, müsli og appelsinjuice. Kabinbesetningen tilbød oss to runder med både kaffe og te, og virket forholdsvis blide til tross for tidlig flygning på morgenkvisten. De kommer imidlertid i kategorien «gjennomsnitt», som hverken utmerket seg spesielt positivt eller negativt.
Etter hvert nærmet vi oss Østlandet, og her var det jammen grått. Pilotene fikk oss trygt ned på bakken i god tid før rutetid.


Som alltid når jeg lander på Gardermoen blir jeg velsignet med velkomst på 19A. Håper ikke parkeringspolitiet på Gardermoen bryter denne rutinen med det første. Alt er bedre enn 19H, så dette kommer definitivt i kategorien for i-lands problemer for mitt vedkommende.


23. august 2014, kl. 09.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK4685 Oslo (OSL)–Barcelona (BCN)
SAS Plus
Boeing 737-883




Vi traff resten av Flyprat-gjengen inne i gullstuen, og her var en gjeng med hyggelige mennesker! Det ble tid til litt prat før flere av oss gikk samlet ut til gate 47 der LN – RCX stod klar for dagens transport til og fra Barcelona. Om jeg husker rett hadde det dannet seg en solid kø foran gaten, lenge leve janteloven og Norge. Ganske så kjapt i etterkant startet den automatiske stemmen over høyttaleranlegget som annonserte ombordstigning. De forsøkte seg med en slags prioritert ombordstigning på venstre siden av skranken, selv om jeg så mange statusløse Go-pax snike seg inn her. Om bord kom vi oss, og jeg fant veien mot sete 5 C på denne turen nedover mot Barcelona som ble min andre på under én ukes tid. Jahojo okkuperte 5A, og heldigvis fungerte softblock for oss to. Dermed lå alt til rette for en trivelig tur nedover. De fleste hadde ledig midtsete blant oss «Flypratere», selv om det var enkelte som var uheldig å få to andre ved siden av seg.
Vi måtte vente på noen passasjerer fra SK 908 før vi omsider var klar for å pushe ut fra gate. Interessant routing med New York – Oslo – Barcelona vil jeg si, skulle nesten tro de var ute etter å hente poeng slik som oss. Senere på dagen skulle vi imidlertid oppdage en enda mer kreativ routing som selv vi hadde problemer med å forstå. Vel ti minutter etter oppsatt rutetid kom vi oss fra gaten, dessverre uten en spesiell velkomst fra kabinpersonalet over høyttalerne. Stemningen skulle imidlertid bli særdeles god etter hvert!

Det tok ikke lange tiden før vi kom oss opp i luften og den glimrende kvinnelige purseren kunne fortelle oss om dagens serviceopplegg. Jeg tror de aller fleste gikk for noen edle dråper, mens jeg holdt meg til Cola og vann siden bilen ventet igjen på Flesland. Frokosten kom på bordet og inneholdt akkurat det samme som den gjorde på SK 244. Den gikk imidlertid ned uten større problemer. Virre Vapp i 5F og jeg tok begge en pizza, men var nok mildt forskrekket når den kom ut av pakningen. Gi meg tilbake wrapsen, den var mange hakk bedre enn dette her. Den pizzaen skal ikke spises flere ganger. Da tar jeg heller to muffinser og lever med kaloriene som går ned i gapet. Jahojo og jeg hadde en meget trivelig prat om flyrelaterte spørsmål, der jeg lærte masse nytt. Takk for praten og selskapet Jahojo!


Besetningen gikk flere runder med drikke så vidt jeg kan huske, noe de strengt tatt var nødt til på en dag/tur som denne. Det ble en ny flaske vann på meg etter hvert og en pose Malaco for å døyve det verste søtsuget siden det tross alt var lørdag. Neste gang tror jeg muligens at det blir kombinasjonen buss/taxi dersom det er MR på gang uten overnatting for å kunne nye alkoholtilbudet fullt ut. Til informasjon var det 10 rader Plus på denne avgangen. Belegget i Go tror jeg var nokså solid også. Etter vel tre timer i luften nærmet vi oss Barcelona faretruende, og stemningen i kabinen var meget god. Vel landet og inne ved gaten kunne vi ta et midlertidig farvel med crewet, som sikkert var slitne allerede etter alle forespørslene om musserende eller øl. I gateområdet kunne vi ta farvel med gjengen som skulle bli værende et døgn i Barcelona, mens resten av oss fant veien mot loungen.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:22   #4
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

23. august 2014, kl. 13.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK4686 Barcelona (BCN)–Oslo (OSL)
SAS Plus
Boeing 737-883



Heldigvis er bakkestoppet til SK såpass omfattede her nede at vi fikk tid til en tur i loungen. Damen i skranken var ikke akkurat tidenes kjappeste med å få oss inn, og det hele endte med at jeg gjestet inn LN-FHU slik at alle slapp å registrere seg. Spansk effektivitet på sitt aller beste dette her. Noen av karene fikk i seg både øl og is i løpet av oppholdet, mens jeg forholdt meg rolig etter å ha inntatt blant annet «skosålen» aka pizzaen på turen nedover. Loungen var grei nok, men matutvalget var relativt begrenset. Det er faktisk bedre å spare sulten til man kommer om bord. Vi var vel den gruppen som lagde mest støy i loungen, men moro var det. SE – AER hadde ikke fått ombordstigningskort for tilbaketuren til Bergen, noe vi måtte ordne før avgang i gaten. Han og jeg tok en rask gåtur tilbake, spanjolene trykket litt på computeren sin og ut kom et nytt boardingkort med de rette setene. Ikke mange minuttene etter startet ombordstigning og vi ble ønsket velkommen igjen med et stort glis av kabinbesetningen.


En del av gjengen hadde forlatt oss nede i Barcelona for et døgns opphold, mens vi fortsatt var en akseptabel gjeng om bord SK 4686. De aller fleste i Plus fikk ledig midtsete, noe som skulle gjøre overfarten mot Gardermoen behagelig. SE – AER dumpet ned i 2A mens undertegnede okkuperte 2C. Om jeg husker rett, var det enten syv etter åtte rader Plus på denne flygningen. Hvis noen husker det korrekte tallet, blir jeg bare glad. Belegget i Go var nokså solid med en overraskende stor andel av spanjoler, noen av dem på tur til CDG via OSL. Her snakker vi utradisjonell reiserute til CDG. Tidenes omvei fra Barcelona eller finner vi noen bedre? LN – RCX stod klar til avgang på oppsatt rutetid, men det tok enda noen minutter før vi ble pushet ut fra gaten. SE – AER og meg ville egentlig forsøke å rekke SK 277 fra OSL, men denne planen gikk glatt fløyten. Køen for take-off var lang, med både Air Baltic, Vueling, Transaero med flere foran oss i køen.
Til slutt kom vi oss opp og purseren introduserte menyen for overfarten. Jeg gikk for en salat med svinekjøtt, i tillegg til den herlige sjokolademuffinsen. Salaten med svinekjøtt har jeg inntatt tidligere på veien hjem fra Manchester i denne rapporten http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=127095, og kan sies å være helt OK. Ikke noe mer og ikke noe mindre.


På de fremste radene hadde vi en god prat oppover med mye godt humør. SE – AER og meg var så heldig at den kvinnelige purseren slo av en lengre prat med oss, og vi fikk en god samtale om mange flyrelaterte emner. Hun kunne fortelle at kapteinen ønsket gjerne å ha en person på klapp under innflygningen til Gardermoen, og siden jeg fikk min debut fremme i cockpit en liten uke tidligere var det naturlig at SE – AER tok på seg oppgaven. Det morsomme her var at han akkurat hadde fått servert en GT, men denne ble raskt byttet ut med en flaske vann når han fikk vite hvilken oppgave som ventet. Aldri har en flaske vann vært så velkommen.


Når SE –AER stakk inn til de to karene fremme i cockpit, fikk jeg dermed hele treseteren for meg selv. Concorde98 hadde 1D og vi fikk tatt en god prat sammen før vi nærmet oss Gardermoen for alvor. Litt turbulens var det på innflygningen, men i forhold til en god innflygning på Værnes kunne man slappe av. Den bergenske styrmannen kom over høyttalerne før vi tok bakken, og fortelle at det var tolv personer som skulle videre til CDG. Siden vi var noe sen inn, håpet han at vi kunne slippe disse passasjerene av flyet før vi satte oss i bevegelse. Med nesten fire timer til neste flygning så jeg ikke store problemer med å lytte til hans anmodning.


Fascinerende nok blir alle andre sittende når vi parkerer med gaten, de 12 spanjolene spretter ut og deretter kan vi andre tenke på å reise oss. Jeg synes spesielt at purseren leverte service på et solid nivå, en stor klapp på skulderen til henne. Resten av kabinbesetningen skal også få godkjent, selv om smilene satt litt lengre inne hos dem.


23. august 2014, kl. 20.40:
SAS Scandinavian Airlines
SK287 Oslo (OSL)–Bergen (BGO)
SAS Plus
Boeing 737-683



Etter å ha kommet oss gjennom en Fast Track uten kø, bar det rett mot innenlandsloungen. Dette ble mitt første besøk her og inntrykket var for så vidt helt greit. Forventningene hadde blitt ettertrykkelig jekket ned av mine Flyprat – venner til og fra Barcelona. Det beste med loungen var imidlertid at det er en stille plass å oppholde seg, selv om en lørdag ettermiddag og kveld på Gardermoen er stille i seg selv. Vålerenga – Brann på skjermen gjorde også susen for en bergenser som er over gjennomsnittet glad i de rødkledde fra Idrettsveien. Etter hvert måtte LN – FHU og mcduck rusle mot sine respektive avganger til Trondheim og Kristiansand. Jeg håper ikke det blir lenge til vi sees igjen karer! Resten av oss var nå på et tokt etter mat, noe som innebar noe annet enn chips og dip i loungen.


Kursen ble satt mot O Leary´s. Deprimerende nok stenger kjøkkenet her klokken 18:00 om lørdagen, når siste innlandsavgang ikke er før klokken 20:40. Jeg forstår at de vil holde kostnadene, men seriøst? Monolitten var også nede for telling, og til slutt endte vi opp med Pizza Hut der køen var lang. 150 kroner fattigere og tre pizzastykker i magen kunne man igjen sette kursen for loungen. Snart ble det tide å ta farvel med Twin Otter og gjengen fra Stavanger, og håper at jeg ser dere igjen snart også! Bergens – flyet er selvsagt det siste som forlater Gardermoen om lørdagen. SK 287 stod denne lørdagen oppført fra gate 22. Omtrentlig 20 minutter før oppsatt avgangstid startet de ombordstigning, men her var det ikke mye prioritering å spore. SE – AER og jeg kom oss nå om bord i henholdsvis 2A og 2C. Dessverre ble denne avgangen helt pakkfull med 123 pax om bord + tre infants, så en ung herremann dumpet ned i midtsetet mellom oss.


Purseren var en herlig bergensk dame mellom 50 og 60 et sted, og var hyggelig både mot store og små. Det så faktisk ut til at de var fire i kabinbesetningen på denne turen, da en ung mann hjalp purseren i fremre galley. Jeg lurer på om det rett og slett var en del av forflytning av crew før søndagens operasjoner som gjorde at vi endte opp med én ekstra. LN – RRC pushet ut fra gaten før rute og vi kom oss raskt opp i luften. Vognen kom ut, det ble en kopp te og noen sjokoladekuler fra Lindt. Deretter var det bare å kjøre på musikken, på med Bose QC15 og småduppe inn mot Flesland. «Sindre Viking» plasserte hjulene på rullebane 35 et solid kvarter før oppsatt rutetid, og vi takset inn til den faste gate nummer 29. En glimrende dag/arrangement var over, og jeg kunne ta med meg en fornøyd SE – AER i bilen tilbake til Bergen sentrum. TUSEN TAKK til alle sammen som gjorde denne dagen helt eksepsjonell!


26. august 2014, kl. 06.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK2861 Bergen (BGO)–København (BCN)
SAS Plus
Airbus 320-232



Som om ikke turene til Barcelona var nok, la jeg inn to turer til Genève i løpet av to dager. Når jeg booket disse fremstod det hele som en god ide. Med vekkerklokken på 04:00 dagen før turen var jeg veldig usikker på om dette hadde noe for seg eller ikke. Opp kom jeg meg og fikk parkert gliset i parkeringshuset på Flesland. Fast Track fungerte helt smertefritt såpass tidlig om morgenkvisten, og jeg var den eneste gjennom her når klokken slo 05:20. Kabinbesetningen kom gjennom tax-free butikken samtidig med meg. Tåken hang tett over Flesland og jeg håpet at vi kom oss av gårde som planlagt. SE – RJF «Adils Viking» stod klar ved gate 22A. Den eldre mannen fra SGH tok virkelig tak i prioritert ombordstigning, da samtlige andre ble avvist. Dette var særdeles gode takter og jeg kunne gå smilende om bord som en av de første. Den danske purseren ønsket velkommen om bord (han kommer jeg tilbake til), jeg takket og dumpet ned i sete 2A. Sammen med de duggfriske avisene ville dette bli en flott start på en ny dag.


På denne avgangen hadde man syv rader Plus, der samtlige hadde ledig midtsete. Tåken til tross, vi pushet ut fra gate et par minutter før oppsatt rutetid. La galskapen begynne for alvor! Danskene meldte om den sedvanlige flytiden på en times tid nedover til den danske hovedstaden. Norge var nydelig denne morgenen:





Den vanlige frokostboksen kom kjapt på bordet, og de fleste kjenner innholdet i denne. Besetningen kom flere runder med både rundstykker samt kaffe/te. Etter hvert var vi på innflygningen til Kastrup:





Med landing ti minutter før rutetid kunne jeg spasere ut av maskinen et par minutter før rutetid fra A14. For de lokalkjente innebærer A14 en solid spasertur til loungen. Uansett hadde jeg en times tid å slå i hjel før ombordstigning på neste avgang.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg

Last edited by 737-405; 08-11-2014 at 04:49.
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:25   #5
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

26. august 2014, kl. 08.40:
SAS Scandinavian Airlines
SK613 København (CPH)–Genève (GVA)
SAS Plus
Airbus 319-132



Etter en vel førtifem minutter i loungen, kom tiden for å sette kursen mot dagens neste avgang. SK 613 stod oppført fra gate A15 og jeg måtte dermed ut igjen på den elskverdige A-piren. Her må parkeringspolitiet på Kastrup virkelig hatt lyst til å leke med meg på morgenkvisten. Jeg ankom gaten omtrentlig 25 minutter før oppsatt rutetid og det drøyde noen minutter før den svenske karen fikk i gang ombordstigning. En hyggelig svensk dame og en yngre svensk mann ønsket velkommen om bord i OY – KBP, en maskin jeg tidligere har fløyet mellom Bergen og København. Jeg hadde valgt sete 1A for overfarten nedover til de sveitsiske traktene. En kar fra Stavanger på min alder snek seg dessverre inn i midtsete, mens en dansk dame med gullkort okkuperte midtgangssetet. Seatblock fungerte dermed dårlig i praksis her.


På denne avgangen var det 5 rader Plus, der de aller fleste hadde en person i midtsetet. Totalt sett var det nesten fullsatt denne morgenkvisten, og dermed røk midtsetet med glans. Nesten ti minutter etter oppsatt rutetid kunne vi rulle ut fra gaten og vi kom oss kjapt opp i luften da køen for take-off var ikke-eksisterende. Kabinbesetningen satt raskt i gang serveringen. Det eneste som skiller frokosten som serveres ut fra København, er at de tilbyr en økologisk yoghurt i stedet for yoghurten fra Tine. Jeg har ikke noe som helst imot økologiske produkter, men økologiske produkter som ikke smaker godt er det verre med. Siden jeg allerede hadde vært oppe i noen timer gikk den ned. Etter en tur frem på toalettet ble det en prat med den svenske stewarden, som var veldig trivelig. Hun synes det var ekstremt festlig at jeg skulle bli med dem oppover til København igjen. I samme slengen kom også den svenske kapteinen ut av cockpit for en strekk.


Vi hadde en trivelig flyprat, og han kunne fortelle meg at en fullastet Airbus 321 var hans favoritt å fly nå om dagene. Jo mer vekt på maskinen, jo bedre. Han virket mer interessert i bonusprogrammet enn kabinbesetningen, noe som skapte artige diskusjoner i fremre galley. Jeg måtte tilbake i sete 1A før landing og «Viger Viking» traff bakken akkurat på oppsatt rutetid. Maskinen parkerte ved gate A8 i hovedbygningen, og dermed ingen bussing.


26. august 2014, kl. 11.25:
SAS Scandinavian Airlines
SK1610 Genève (GVA)– København (CPH)
SAS Plus
Airbus 319-132



Så var det tide for å teste ut mulighetene for transfer i GVA. Dette gikk enklere enn det jeg hadde forestilt meg. Man kom ned i en slags kjellerkorridor, og denne var det bare å følge i et par hundre meter til man kom til et skilt for transfer til gatene A-B-C-D. Her fantes det en lang rulletrapp som ledet rett inn i tax-free butikken på flyplassen. Vips var jeg inne i avgangshallen igjen! Pulsen kunne dermed senke seg betraktelig. Det ble et toalettbesøk før jeg fant veien utover mot A8 igjen. Loungebesøk fristet ikke da tiden ville gjøre det svært begrenset. Vel fremme ved gaten var det godt å strekke på beinene, før jeg kunne gjøre meg klar for enda mer flygning.


Omtrentlig 20 minutter før oppsatt avgangstid kjørte sveitserne i gang ombordstigning, og her var de nøye på prioritert ombordstigning. Her fikk vi vennligst beskjed om å stille oss på to ulike rekker, en for Plus/Gull/Diamond og den andre rekken for resten. Jeg kom meg om bord som førstemann, og kunne si hei igjen til den danske purseren og den unge mannlige svensken i besetningen. Denne gangen ble det 2A på meg, og Genève viste denne utsikten for øyeblikket:





Det kom en japaner i midtgangssetet, men seatblock fungerte meget bra her. Ellers kan jeg melde om 4 rader Plus der de fleste hadde ledig midtsete. Fremme i galley kunne jeg skimte at det var 110 sjeler om bord totalt, så et helt greit belegg på denne avgangen. Den svenske kapteinen meldte om flytid pålydende én time og førti minutter tilbake til den danske hovedstaden. Punktligheten ble overholdt med god margin her, og vi pushet ut på rutetid.
Heldigvis var det ingen kø for take-off og minibussen knirket seg opp på marsjhøyde.




Over skyene skinner alltid solen, og kabinbesetningen gikk i gang med serveringen. Igjen ble det salaten med svinekjøtt, og den er helt OK men ikke noe mer enn det. Cola ble uten videre spørsmål servert i de herlige Orrefors-glassene. Her var alt på stell med andre ord. Purseren spurte også om jeg ville ha mer enn bare salaten, noe jeg selvsagt sa ja til. Jeg har store problemer med å motstå disse sjokolademuffinsene. Dermed ble det en slik. Besetningen kom rundt flere ganger med tilbud om drikke til passasjerene i Plus, samt mulighet for å få søtt eller salt snacks.


Resten av turen gikk med til jobbrelaterte aktiviteter. Jeg fikk også pratet mer med purseren om serviceopplegget og hvorfor jeg i alle dager skulle fly tur/retur Genève på såpass kort tid. Ikke lenge etter traff «Viger Viking» bakken i København, et par minutter før oppsatt rutetid. Vi takset inn til B4 noe som gjorde gåturen til loungen kortere – en takk sendes til parkeringspolitiet på Kastrup. Neste avgang stod oppført fra D4, noe som er glimrende i forhold til gullstuen. Jeg kunne si farvel både til den svenske purseren og den svenske kapteinen, som lovet å holde «diamantsetet» klart til neste gang han traff meg. Glimrende kommentar!


26. august 2014, kl. 14.05:
SAS Scandinavian Airlines
SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO)
SAS Plus
CRJ 900



Etter gode 25 minutter i gullstuen, var tiden inne for å rusle bortover til D4. Her hadde man allerede pre-boardet folk inn i disse glassburene og jeg kom akkurat slik at jeg kunne gå direkte om bord i maskinen. Perfekt timing! En svensk flyvertinne (som jeg skulle treffe dagen etterpå, les videre ) ønsket velkommen i døren. Jeg dumpet ned i sete 1A som er favoritten i CRJ-ene til bolaget. Dessverre kom det en noe romslig bergenser i nabosetet, slik at det ble nokså ukomfortabelt i bredden. Bare for å ha avklart det, var det hans feil og ikke min da jeg nok er under gjennomsnittet i bredden. I Plus var det stappet med 7 rader. Belegget i Go kan ikke ha vært veldig langt unna fullt det heller.


Med OY – KFI som dagens maskin ble det også ett nytt kjennskap i loggen, som alltid er prisverdig. Norsk kaptein fra Møre og Romsdal lovet en flytid på en times tid opp mot Bergen denne ettermiddagen. «Rolf Viking» pushet ut akkurat på rutetid, og det var ikke-eksisterende kø for take-off på Kastrup. Opp i skylaget kom vi oss, damene kom ut med trallen. Denne gangen kjørte jeg en flaske vann, smoothie og den berømte nøtteposen som de serverer til drinkrunden på Loughaul. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg tok denne, men kanskje fordi samvittigheten ville fått et problem med en ny muffins.


Været var særdeles bra på turen nordover, men igjen ble det tid for litt kvalitetsstid sammen med Bose QC 15 på ørene mine. Landing på rullebane 35 ble over kvarteret før oppsatt rutetid, og vi kunne trille inn til gate 21 A i det nydelige solskinnet som Bergen kunne by på. Kapteinen kom ut fra krypinnet fremme i den lille raketten, slik at jeg kunne få takket for turen. Den svenske flyvertinnen fikk også et takk, og lite visste hun om at vi ville sees igjen om ikke mange timene…
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:28   #6
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

27. august 2014, kl. 06.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK2861 Bergen (BGO)–København (CPH)
SAS Plus
Airbus 320-232



Da var det klart for den andre runden til de sveitsiske trakter. Opp som en duggfrisk sjel denne dagen også. Rett i dusjen, pakke reisevesken med det nødvendige som pass og penger og finne bilen i garasjen. 05:20 triller jeg inn i parkeringshuset, finner samme parkeringsplassen som dagen i forveien og sjekker inn på den samme automaten. Heller ikke i dag er det en eneste sjel foran meg i Fast Track. Dette kan man definitivt sette pris på! Flesland er plutselig blitt mye hyggeligere å reise fra.


Likhetene fra dagen i forveien fortsetter. SK 2861 står oppført fra gate 22 A, noe den gjorde dagen i forveien også. Samme maskin er det jammen også, og dette blir min tredje tur med SE – RJF som er en av de tidligere Spanair – fuglene. Her er det viktig å holde på rutinene. Et par minutter senere starter ombordstigning. Dessverre er ikke de to damene i gaten like konsekvent som herremannen dagen i forveien. Uansett kommer jeg meg om bord blant noen av de første med et par aviser i hånden. I døren står purseren og gjett: den svenske flyvertinnen fra gårsdagens SK 2868. Hun skvetter til når hun ser meg, men ønsker hjertelig velkommen om bord. Jeg er i det spøkefulle humøret og sier takk for sist.


På dagens avgang mot København er det 6 rader Plus, og jeg får sitte alene på treseteren min. Dette kan vi definitivt like. Alle har ledig midtsete eller bedre, mens det baki bussen ser trangt ut. Den svenske kapteinen kommer over høyttaleren (han har jeg fløyet med tre ganger nå) og predikerer en flytid på én time og fem minutter, avhengig av trafikken nede på Kastrup. Dørene lukkes et par minutter før oppsatt avgangstid og «Adils Viking» tar av mot syd fra rullebane 17.


Jeg skjønner hvorfor både pilotene og besetningen kommer seg opp med denne utsikten her:




Frokostboksen inneholder ost og skinke, og de varme rundstykkene smaker godt. Kabinbesetningen kommer flere runder med både rundstykker samt kaffe/te. Den svenske flyvertinnen forstår ikke helt hva jeg sier, slik at vi ender opp med en slags forståelse om jeg pendler til København. Kommunikasjon kan være vanskelig! Hun er imidlertid blid mot meg gjennom hele flighten, men uten noe spesielt.
Vi er heldig med de trafikkforholdene på Kastrup og får lande vel ti minutter før oppsatt ankomsttid. Parkeringen blir heldigvis nokså langt inne på A-piren, og jeg vet at Twin Otter sitter i gullstuen allerede. Det blir en hyggelig halvtime sammen med Twin Otter, der vi kan mimre fra den flotte turen til Barcelona forrige lørdag. Han er på tur til Brüssel denne dagen. Siden hans avgang går før min, blir jeg sittende igjen en liten stund før gåturen starter.


27. august 2014, kl. 08.40:
SAS Scandinavian Airlines
SK613 København (CPH)–Genève (GVA)
SAS Plus
Airbus 319-132



Da bar det ut mot gate A4 for å treffe på OY-KBP igjen. Her hadde jeg timet gangavstanden godt da ombordstigning startet umiddelbart etter at jeg ankom gaten, og jeg kunne gå om bord som den første passasjeren. I døren stod purseren fra gårsdagens SK 2861. Jeg humret godt for meg selv og tenkte at jeg bør nevnte det til han i løpet av turen. Hans kvinnelige kollega (purser hun også) var også på SK 2861 dagen i forveien, så her var det kjentfolk å treffe på. Folk hadde med vanvittig mye håndbagasje på denne flighten og ombordstigning gikk type treigt. Den danske kapteinen kom over høyttalerne, med beskjed om flytid på en time og førtifem minutter ned til Genève. I Go var det nok en gang totalt fullpakket, mens noen av oss hadde ledig midtsete i Plus. Om jeg husker rett var det fem rader med Plus på denne flygningen. En engelsktalende forretningsmann tok midtgangsetet 1C, mens vi hadde midtsetet fritt. Tommel opp for seteblokkering!
Rett før avgang gjorde jeg purser oppmerksom på at vi hadde flydd sammen dagen i forveien, der han responderte med at det var noe kjent med ansiktet mitt. Tonen var definitivt satt for turen. Den siste bagasjen tok litt tid å få lastet om bord, men vi trillet av gårde et par minutter etter oppsatt rutetid. Disse Airbus 319-maskinene til bolaget er ikke noen rakett med tilnærmet full kabin om bord, men oppover kom vi oss nå.


Kabinbesetningen bestod i tillegg til de to danskene av en trivelig norsk dame. Hun kjente også til favorittpurseren fra min første Barcelona-tur, noe som var artig.
Frokosten kom på bordet fra den danske purseren og ikke overraskende var innholdet identisk som dagen i forveien. Fortsatt smakte den økologiske yoghurten noe merkelig, men med tanke på at det nesten var lunsjtider for meg gikk den ned. Kabinbesetningen gikk smilende rundt med flere runder med både te og kaffe. Etter det sedvanlige toalettbesøket ble det tid til en prat fremme i galley, der purseren kunne fortelle meg at han fløy Airbus i alle størrelser, både på kort – og langdistanse. Kanskje jeg er så heldig å treffe på han senere?


Det ble landing et par minutter før oppsatt rutetid, med påfølgende taxing inn til gate A2. Været i Genève var betydelig bedre enn gårsdagen, noe som var trivelig. Jeg kunne si på gjensyn til den danske purseren, som gav meg et solid glis på veien ut av –KBP.


27. august 2014, kl. 11.25:
SAS Scandinavian Airlines
SK1610 Genève (GVA)– København (CPH)
SAS Plus
Airbus 319-132



Denne onsdagen ble det gate A2 på «Viger Viking» og meg. A2 ligger spesielt glimrende til med tanke på Milage Run, da du kommer ned i denne korridoren omtrentlig rett ved rulletrappen opp til tax – free butikken. Jeg brukte sikkert bare tre minutter fra jeg gikk av maskinen til jeg var tilbake ved gaten igjen. Jeg orket ikke å finne loungen, og ville heller fokusere på å nyte folkelivet i gaten. Omtrentlig klokken 11:00 startet ombordstigning for turen tilbake til København. Sveitserne kjører knallhardt på prioritert ombordstigning. Her var det to rekker på hver sin side av skranken, en for Plus/Gull/Diamond/Pandion og den andre for resten av gjengen. Selvsagt måtte jeg komme meg om bord som den førstemann og den mannlige danske purseren ønsket hjertelig velkommen tilbake. Den kvinnelige danske purseren trodde ikke på at jeg skulle tilbake, og fikk tidenes latterkrampe når hun så at jeg steg om bord igjen. Hun annonserte derfor over høyttalerne følgende melding:
«Så ønsker vi hjertelig velkommen tilbake til vår yndlingspassasjer».


Stemningen var definitivt satt for tilbaketuren til København! Jeg kommer til å leve en stund på den setningen der. Det var tydelig at belegget ikke skulle bli det store på denne turen. Hele 7 rader var satt av til passasjerer i Plus, men vi var kun fem passasjerer der fremme. Som dere sikkert skjønner, fikk jeg dermed hele 1 ABC for meg selv. Totalt var vi rundt 70 stykker om bord, slik at maskinen var definitivt lettere enn på veien nedover. Tidlig ombordstigning og lite passasjerer betydde at vi kom oss avgårde fra gaten fem minutter før oppsatt rutetid. Flytiden skulle være én time og førtifem minutter til København i dag, en liten motvind med andre ord. Et par maskiner skulle ta av før oss, før vi kom oss oppover i skylaget. Farvel, Genève og takk for oppholdet!





Vi nærmest spratt opp på marsjhøyde og den mannlige danske purseren kunne sette i gang serveringen til oss i Plus. For variasjonens skyld serverte de i dag pastasalaten med kreps, selv om det så ut til at krepsene hadde løpt forbi. Det var mest pasta etter hva jeg husker. Om de hadde økt mengden kreps, tror jeg at denne kunne blitt et bra alternativ. Purseren kom selvsagt med Orrefors- glass til Colaen. Han lurte på om jeg ikke ville ha noe mer, men jeg var fornøyd for øyeblikket. Igjen var de flinke til å gå flere runder med både kaffe og te til de som ønsket dette. Gjengen fremme i Plus ble selvsagt ekstra godt passet på. Maten ble raskt ryddet vekk, og jeg kunne få gjort unna litt jobbrelaterte saker igjen.


Det ble også tid til en prat med den norske stewarden og den mannlige danske purseren i fremre galley etter et toalettbesøk. Tilsynelatende virket det som at de synes det var morsomt at jeg fløy frem og tilbake over Europa, men var glade for at jeg valgte å fly med SAS. Vi nærmet oss Danmark med stormskritt igjen.





På innflygningen til Kastrup var det en del turbulens, men vi kom oss greit ned igjen på bakken. Taksingen ble nokså lang siden vi skulle helt inn i «skammekroken» på gate A4. Den mannlige danske purseren takket hjerteligst for turen, tok meg i hånden og håpet at han så meg igjen senere. Jeg måtte bare takke igjen for god service.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:29   #7
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

27. august 2014, kl. 14.05:
SAS Scandinavian Airlines
SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO)
SAS Plus
CRJ 900



Deretter var det kun sjarmøretappen som gjenstod hjem til Bergen. Parkeringspolitiet på Kastrup hadde virkelig tøffet seg denne dagen. SK 2868 stod oppført fra gate A24, som må være en av de kjipeste gatene på hele flyplassen. Selv for en ung og frisk bergenser blir denne gåturen i det lengste laget. Loungen utgikk dermed med skyhøye kneløft, men det kunne jeg fint klare meg uten. Det så ikke veldig folksomt ut ved gaten når jeg ankom. Etter hvert dukket det opp flere folk. Gateagenten startet ombordstigning 20 minutter før oppsatt rutetid og jeg kunne gå om bord i SAS sin aller første CRJ 900, levert i starten av desember 2008 med registreringen OY – KFA.


I dag var det to danske jenter i kabinbesetningen, og på denne flygningen var det åtte rader med Plus. Selvfølgelig gikk jeg for det vante setet 1A. Ingen gjorde krav på 1C slik at alt lå til rette for en behagelig tur hjemover. Bak hos gjengen i Go var det imidlertid stappfull maskin. Et par amerikanere med noen gode kilo både foran og bak kom sent om bord, men vi fikk heldigvis lukket dørene et par minutter etter oppsatt rutetid. Maskinen kom seg raskt opp i luften og serveringen kunne starte.


Siden jeg hadde vært så flink gutt på den forrige flighten fra Genève, unnet jeg meg en sjokolademuffins nå. Det skulle tross alt bli en stund til neste muffins. Tilbehøret til muffinsen ble en smoothie og en flaske vann. Over Skagerrak var været glimrende, men jeg hadde virkelig behov for å ta igjen søvn fra natten. Bose QC 15 hjalp meg godt i den prosessen slik at jeg kunne slumre til innflygningen mot Flesland. De to danske karene fremme i cockpit satte oss trygt på bakken et kvarter før oppsatt rutetid. Punktligheten har virkelig vært strålende må jeg si! Igjen trillet vi inn til gate 21 A og jeg kunne takke kabinpersonalet for turen. Bilen stod der jeg forlot den sist og to herlige turer var dermed slutt for denne gang.


28. august 2014, kl. 18.50:
SAS Scandinavian Airlines
SK4185 Bergen (BGO)–Stavanger (SVG)
SAS Go
Boeing 737 – 683



Da var det tid for å starte transporten mot utvekslingsoppholdet i Halifax. Siden det var festligheter på gang i Stavanger, gikk turen først sydover hit. Et familiemedlem kjørte meg til Flesland denne ettermiddagen. Jeg trillet inn i avgangshallen omtrentlig en times tid før avgang da jeg hadde to svære kolli som skulle sjekkes inn, dresspose og håndbagasje. Her var omtrentlig hele livet mitt pakket ned. Siden jeg skulle ha ekstra kolli, gikk jeg direkte til gullskranken der det satt en ung og artig bergensk jente. Gullkortet ble fremvist, hun kjørte ut prioritetstagger til den store gullmedaljen uten at jeg måtte mase og ombordstigningskort fikk jeg. Alt i alt en god opplevelse med SGH Bergen her, hun opplyste meg til og med at jeg kunne ha tre kolli vederlagsfritt (noe jeg er klar over fra før av). Jeg takket og bukket for servicen da den var utover det som er vanlig.


I Fast Track var jeg eneste passasjer, og dermed ligger det litt i kortene at det gikk unna fort selv med mye håndbagasje. Dagens SK 4185 stod oppført fra gate 32, som er gaten helt inne i kroken ved bokhandelen for de som ikke er lokalkjente på Flesland. Maskinen kom inn et par minutter etter oppsatt rutetid, men var klar på kort tid for oss. Prioritert ombordstigning ble ikke nevnt her. Jeg kom meg om bord som en av de første, og møtte en forholdsvis opplagt gjeng med tre damer. Det er begrenset hva flyvertinnene kan vise på en tur av denne lengden. Om jeg skal sette fingeren på noe, kunne de kanskje spurt om de kunne henge dressen min i skapet fremme. Uansett var det god plass i hattehyllene på grunn av lavt belegg, og dermed ingen stor krise.
Det var 10 rader Plus der flere hadde treseteren for seg selv.


Jeg hadde sikret meg gullsetet 11 A i LN – RRD «Embla Viking». Med få passasjerer kom vi oss fra gate kun et par minutter etter oppsatt rutetid, og satte kursen sydover fra rullebane 17. Kabinbesetningen rakk å gå gjennom kabinen én gang før nedstigningen startet. Heldigvis trillet vi inn til en av de vanlige gatene på SVG, slik at vi slapp trapp og styr. Maskinen skulle for øvrig nordover til Tromsø, og det stod masse folk i området rundt gaten. Begge kolliene hadde kommet med maskinen, og var blant de første som viste seg på båndet. Tommel opp til SAS for dette!


31. august 2014, kl. 09.55:
SAS Scandinavian Airlines
SK1875 Stavanger (SVG)–København (CPH)
SAS Plus
CRJ 900



Dagen i forveien var jeg i bryllup til et familiemedlem, noe som naturlig nok gjorde det tungt å stå opp 07:50 søndag morgen. Etter en rask dusj og sjekk av at de viktigste dokumentene var med meg, stod taxien klar utenfor hotellet. Taxisjåføren kunne gjerne slå av en prat på morgenkvisten, noe som var trivelig siden jeg ikke vender tilbake til Norge rett før jul. På Sola var det totalt kaos, til og med i Business/Star Gold skranken. Egentlig var jeg giret på å bli booket om til SK 4014/SK 907 via Oslo slik at jeg kunne nå det opprinnelige flyet mitt til Halifax. Men med tanke på at køen i skranken var lang og at siste frist for bagasjeinnlevering til Oslo-flyet straks gikk ut, plasserte jeg meg i køen. Jeg må muligens skylle på fyllenervene for dårlig beslutningstaking i dette tilfellet. Det tok f*** meg altfor lang tid før jeg slapp til den unge damen i skranken. Hun kunne selvsagt ikke gjøre noe som helst, selv om jeg allerede hadde fått melding om at SK 909 var over to timer forsinket. Akkurat i øyeblikket var jeg rimelig sint/sliten/frustrert på SAS før reisen i det hele tatt hadde startet. De to svære kolliene mine ble imidlertid sent av gårde med alt som var av nødvendige tagger og stasj. En lettere irritert skribent kunne finne veien mot sikkerhetskontrollen. Fast Track er et kupp da køen i for den vanlige gjengen var av typen lang.


SK 1875 stod oppført med LN – RNL «Fafner Viking», noe som ville bli en ny registrering i loggboken for mitt vedkommende. Maskinen var heldigvis meldt inn før rutetid fra København i solskinnet. Siden det ikke ble noe hotellfrokost på meg denne morgenen, måtte jeg ha noe fast føde ASAP. Det røk en baguett med kylling og en flaske vann mens jeg trålet nettet på norsk jord for siste gang på en god stund. Etter hvert ble det klart for ombordstigning fra gate 15 med en hyggelig ung agent i skranken. Prioritert ombordstigning kunne ikke jeg høre, men jeg og min svenske sidemann var de første om bord.


1A er favoritten min om bord i SK sine CRJ 900 med kort vei både når man skal inn og ut. På en såpass kort flygning spiller det ingen rolle at toalettet er lokalisert i nærheten. Den lille raketten ble godt fylt opp, og alle de 5 radene med Plus var stappfulle til min store irritasjon. Ledig sete ved siden av meg hadde vært en glimrende start på dagen, så soft block var ute av bildet allerede her. Kabinbesetningen bestod av to danske damer mellom 45 og 50, der de begge var i godt humør. Gutta krutt fremme i styrehuset var begge danske karer på denne turen. Tidligere har jeg opplevd en del norske kapteiner og styrmenn på disse rakettene. Akkurat på rutetid ble vi pushet ut fra gate og fant veien mot rullebanen.


Etter det sedvanlige plinget var det bare å starte operasjon fikse-dagen-derpå-formen. Dagens sikringskost bestod av den tradisjonelle smoothien, en flaske vann, chips og Cola. SK skulle for pokker få tømme trallen nå som de sørget for at jeg mistet min opprinnelige avgang til Halifax! Flytid for denne flighten lå på rett under timen. Når vi nærmet oss det flate landet var det en del regnbyger og dårlig sikt. Det er sjeldent at jeg har sett Kastrup i dette været her. Kapteinen satt oss trygt ned på bakken og vi takset inn til gate B19. Parkeringspolitiet mente tydeligvis at jeg trengte en omgang trim til gullstuen i dag, noe som var utmerket siden jeg hadde god tid på grunn av forsinkelsen. Jeg kunne takke «Fafner Viking» for turen, og kunne med vemod se at den skulle til Bergen på sin neste avgang.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:33   #8
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

31. august 2014, kl. 12.25:
SAS Scandinavian Airlines
SK909 København (CPH)–New York (EWR)
SAS Business
Airbus 340-313 X


SK 909 var tidlig varslet med ny avgangstid klokken 14:35, da avgangen skulle opereres med den innleide fuglen i flåten LN – RKP. Som de fleste av dere vet opereres SK 909 normalt av en Airbus 330. Synderen som skapte alle disse problemene var LN – RKM som hadde seg en tur i hangaren. Når – RKP måtte til Chicago lørdag ettermiddag ble det dermed problemer da SK 944 ikke lander før 13:20 på Kastrup, og heldigvis var «Torfinn Viking» meldt inn rundt 12:40 slik at forsinkelsen iallfall holdt seg innenfor 2 – 2,5 timer. På en annen side skal det sies at dette er første forsinkelsen jeg opplever på langdistanse med SK. I gullstuen hadde det verste rushet roet seg etter avgangene til IAD og SFO. En hyggelig dame i loungen i Kastrup sjekket tilgjengeligheten på dagens siste flight til Halifax, UA 4673. Her var det godt om plass slik at hun ikke hadde behov for å booke meg om allerede her. Hun var meget behjelpelig, og skrev ned flightnummeret og avgangstid på baksiden av ombordstigningskortet mitt slik at jeg hadde dette.


Til slutt var det tid for å komme seg utover C-piren og til C32 der maskinen stod klar. Nå var det tydelig at SAS ville gjøre opp for en dårlig start på dagen min. Navnet mitt ble ropt opp over høyttalerne og jeg måtte melde meg i gaten. Passasjeren som besatt 1D hjem fra Chicago hadde vært hissig med sjokoladespisingen, slik at det var sjokolade i setet. Gateansvarlig informerte meg om at de jobbet intenst med å løse dette. Hvis ikke fikk jeg et nytt ombordstigningskort med sete 6G. Hun beklaget på det sterkeste og virkelig opprinnelig lei seg for omstendighetene. Jeg kunne ikke annet enn å takke for hjelpen og sette pris på servicen. Til slutt startet ombordstigning og jeg kunne være førstemann om bord, en av de barnslige gledene i hverdagen som frequent traveler. Sete 1D så greit ut for mine øyne og jeg satte meg rolig ned. Det tok ikke mange sekundene før jeg hadde Henriot-karen plassert godt i neven. Damen fra gaten kom inn i maskinen, lurte på om jeg var tilfreds med rengjøringen og om hun kunne gi det andre setet videre. Jeg så ingen grunn til å være vanskelig. Her synes jeg oppfølgingen fra SAS var fortreffelig! Humøret steg flere hakk.
Beinplassen kunne man ikke klage på…





Til slutt kom vi oss av gårde, og da var klokken nærmere 15:00. Kapteinen lovet en flytid pålydende åtte timer mot New York. Det var et voldsomt regnvær når vi skulle ta av, men Airbus 340 er en stødig type. Maskinen kom seg oppover i skylaget, den eldre mannlige purseren introduserte serviceopplegget og de hvite dukene kom på plass. En ulempe med – RKP er de puslete bordene kontra de vanlige maskinene. Mannen bak i 2D fikk hele middagen i fanget/på gulvet (stryk det som ikke passer) fordi bordet knakk sammen. Ikke imponerende vedlikehold med andre ord!
Laks var på menyen til forretten, akkompagnert med hvitvin slik at jeg kunne reparere fra gårsdagens strabaser. Brødet smakte som alltid glimrende, salaten sammen med oljen skal også få godkjent.




Når vi var over norskekysten hoppet det godt, men de gikk i gang med servering av hovedretten. De rakk ut til oss på rad 1 og 2 før de måtte ta en pause. Jeg gikk for kylling varianten med fløtegratinerte poteter, spinat og tomat.




En nærmere kikk på kyllingen. Totalt smakte det greit, men det kunne med fordel vært noen sterkere smaker her.



Den mannlige danske stewarden som serverte midtgangen «min» gav virkelig glimrende service! Jeg føler at jeg stadig treffer trivelige stewarder på lounghaul flygninger, noe som er veldig positivt for SAS. Litt dessert må til også, kake og is sammen med portvin.






For å få privatliv fra den tyske sidemannen, var det på tide å slå opp skjermen mellom oss.




Den største fordelen med – RKP er definitivt at setene kan legges flat. Etter måltidsserveringen var det bare å legge seg i horisontalen med en gang.




En kombinasjon av mer alkohol og lite søvn gjorde at jeg duppet av i fire timer. Sjeldent har jeg sovet så godt om bord! Business dagen derpå er definitivt den rette medisinen, Eco orker jeg ikke tanken på engang. Den største ulempen med «Torfinn Viking» må være toalettene. Her er det seriøst ikke mer plass enn i en Boeing 737, og knapt nok det. Langt ifra noen Business - følelse sammenliknet med de vanlige damene. Jeg fikk meg en god prat med crewet også. Spesielt den trivelige stewarden slo gjerne av en prat. Han kunne fortelle meg hvilken gate Halifax-maskinen skulle gå fra, noe som var glimrende. Entusiasmen steg ytterligere når jeg kunne fortelle at dette var avgangen der jeg ble Diamond-medlem i EuroBonus. Igjen, det er den personlige servicen som for meg er en vinner hos SK.


Kort tid etter kunne den trivelige stewarden servere meg det andre måltidet. Det så slik ut:






Potetene var greie, rekesalaten var god og desserten var til og med i det søteste laget for meg. Jeg måtte ha en Cola siden reisen var langt fra over. LN – RKP kom seg trygt ned på Newark og vi kunne takse til gaten ved siden av 330-maskinene fra henholdsvis Oslo & Stockholm. Jeg takket hele crewet pent for turen – og stewarden håpet at han snart ville fly med meg igjen! Det er alltid hyggelig å få høre den type kommentarer. Immigration tok en liten halvtimes tid og min bagasje var blant de første på båndet.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 04:37   #9
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

31. august 2014, kl. 19.37:
United Airlines
UA4676 New York (EWR) – Halifax (YHZ)
Economy
Embraer 145


Etter at begge kolliene mine hadde kommet som planlagt, var det bare å finne nærmeste transferskranke til UA. Her var det heldigvis kun en kar foran meg, og jeg slapp til kun etter få minutter. Damen bak skranken var ikke spesielt munter i starten, men jeg løsnet opp praten når jeg fortalte at jeg var på vei til utvekslingsopphold i Halifax. Uten videre snikk snakk spyttet madammen ut et nytt ombordstigningskort til meg, klistret noen feite prioritetslapper på begge kolliene mine og nevnte ikke ett eneste ord om betaling. United leverte et solid inntrykk her iallfall. Hun plasserte meg også uten kostnad på et nødutgangssete som er det beste i huset på deres Embraer 145. Her tror jeg gullstatusen (eller for å være korrekt: diamantstatusen) må ha spilt en rolle. Jeg kunne bare takke, bukke og finne toget mot Terminal A der UA 4673 hadde avgang fra.


Togturen tok ikke mange minuttene, sikkerhetskontrollen hadde INGEN i kø foran meg. TSA virket definitivt arbeidsløse her i dag. Jeg spurte en trivelig renholdsarbeider om hvor jeg kunne finne United sin lounge, som lå gjemt bak en svart og nøytral. Damene i resepsjonen var så langt ifra entusiastiske som du kan forestille deg, men de slapp meg nå inn uten videre diskusjon da jeg flashet gullkortet fra SAS. Folksomt var det absolutt ikke og jeg kunne finne meg et bord med halvveis utsikt til flyene.





En liten halvtimes tid før oppsatt avgangstid ruslet jeg ut i terminalen, der det straks var klart for ombordstigning. Den hissige agenten ville ikke slippe meg om bord i gruppe 1 før jeg fysisk viste gullkortet, greit nok. En trivelig flyvertinne ønsket velkommen i døren. Beinplassen er herlig. Her finner du sidekameraten vår på Newark også.







Kabinen ble knapt mer enn halvfull når ombordstigning ble meldt komplett. På grunn av tordenbyger ble vi stående i over én times tid ved gaten. Jeg var langt inne i koma på grunn av søvnmangel og jetlag, men tok et bilde av kabinen.





Til slutt kom vi endelig oss av gårde, og på vei ut mot rullebanen kunne jeg også skimte LN – RKP som nå var klar for returen til København tre timer forsinket. Dette ble min første tur i Embraer 145 som er en liten rakett. Det var en god del turbulens etter avgang fra New York, men jeg halvsov hele veien. Godt selskap med musikk på telefonen og Bose QC 15 er en uslåelig kombinasjon om bord på fly. Jeg takket ja til en Cola under serveringen.

Etter én time og førti minutter dumpet vi ned på Halifax International Airport, Stanfield. Dessverre tok vi ikke igjen noe av forsinkelsen og ble en over timen sen ved ankomst. Det var mørkt og grått ute, derav fraværet av bilder. Immigrasjonsoffiseren slapp meg kjapp gjennom og kolliene mine kom som noen av de første på båndet. Deretter var det bare å finne en taxi fortere enn lynet og komme seg til mitt hjem for de neste månedene.


Konklusjon

Ja, hva skal man si etter all denne galskapen? GØY er det første ordet som faller meg inn. Disse reisene har gitt meg mange gode øyeblikk å se tilbake på. Servicen synes jeg var gjennomgående svært god hos alle besetningene jeg traff på. Med referanse til innledningen, så er det de norske kabinansatte hos SAS som jeg synes leverer de desidert beste opplevelsene denne gangen. Både cockpitbesøk, gjennomgående solid service og mange smil på lur gjør at jeg ikke kan klage.

Neste gang booker jeg tur om Oslo for å få treffe på nordmennene i kabinen igjen! Kun 2 av 19 avganger var forsinket, noe som er leveranse på et høyt nivå. SAS kunne gjerne booket meg om via Oslo og SK 907 når SK 909 var såpass forsinket slik at jeg hadde fått en enklere reise til Halifax. Uansett, jeg kom meg frem samme dagen uten større problemer og loungedamen i København skal få et klapp på skulderen for god service. Tips for forbedring: Kveldsmåltidet i Plus bør innføres allerede klokken 14 eller 15. Dette måltidet likner iallfall på noe av det gamle Business man hadde.


Takk for at du/dere leste rapporten! Neste rapport kommer forhåpentligvis utpå nyåret med YHZORDSFO i UA First, samt SFOCPHBGO i Biz hos SK og BGOTRDBGO i Go.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 09:09   #10
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Tusen takk for flotte rapporter og takk for selskapet på MR turen til BCN. Artig å lese om SAS Business også. Skal hjem fra Tokyo på mandag med SAS A340 og i biz. Det ser jeg fram til! Langdistanse er så behagelig foran gardina at det er vanskelig å fly eco igjen...
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 09:58   #11
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 248
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takk for munter lesning og inspirasjon!
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 10:56   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takk for rapporten
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 11:09   #13
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takk for flott rapport!
__________________
B738
B738 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 17:02   #14
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Morsom lesing. Dessverre gir den nok en gang bilde av inkonsekvent service fra SK, både ved gate og i kabin.

Litt av noen eventyr det her, gir inspirasjon til å la bookingfingeren få kjørt seg. Gleder meg til neste rapport
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 17:23   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Her er det bare å bøye seg i støvet. Jeg liker dine rapporter mister! Kjekt med et lite flashback tilbake til den 23. august også. Veldig kjekk opplevelse som jeg håper vi får anledning til å følge opp ved en senere anledning. :-)
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 19:13   #16
bmgzor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Haugesund
Posts: 102
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takk for flott rapport
bmgzor is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 23:26   #17
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takk for en artig rapport. Ga meg ikke akkurat mindre lyst til å hive meg løs på "galskapen" med MR.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2014, 16:19   #18
Jahojo
EBD
 
Join Date: May 2014
Location: Oslo
Posts: 21
SAS Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takk for flott rapport, og selv takk for hyggelig selskap under MR OSL-BCN 23. august. Jeg også lærte mye den dagen Gratulerer med EBD!

Skal t/r OSL-EWR i mars og i juni 2015, og ser allerede nå at turen i juni blir med ny seteconfigurasjon. Håper virkelig at OT slår til på minst en av flightene.

Håper du er vel installert i Canada , og at du har godt utbytte av utvekslingen.
Jahojo is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2014, 21:57   #19
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takk for flott rapport-godt beskrevet :-)
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 08:12   #20
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

Takker! Glimrende rapportering dette!
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DHL starter CPH-BGO-SVG, CPH-KRS/AES og OSL-TRD storg Flyforum 42 26-01-2023 11:55
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO 737-405 TripReports 28 27-08-2014 05:15
MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO Flight Cancelled TripReports 11 27-01-2014 10:13
Flyprat Mini-DO (OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-BGO/OSL) ILS2 TripReports 26 28-11-2012 11:11
Bgo-cph-iad-mco-mex-ewr-cph-bgo Andrev TripReports 8 02-03-2008 00:25


All times are GMT +2. The time now is 13:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.